Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Snyggt gummi! Vad är det för fabrikat?Me det sagt tycker jag även smpc är bäst på gummi.
Bra fråga men jag minns tyvärr inte. Hade den sparad i min telefon från när jag letade efter passande gummi. Vill minnas att bilden kommer från watchuseek iaf om du vill leta vidare. Undrar om det kanske kan vara ett OEM gummi till Planet OceanSnyggt gummi! Vad är det för fabrikat?
Har en 212.30.41.20.03.001 med keramisk bezel och 2500D-verket. Personligen gillar jag den blanka tavlan skarpt med dess färgskiftning från blått till svart beroende på ljus. Dock så går det ju inte komma ifrån att tavlan på 2220.80.00 ändå är ”originalet”.Hej på Er!
Jag står och väger mellan en SMPC och en 2220.80.00 (Casinp Royale kanske den kallas)
Den stora fördelen med SMPC:n, jämfört med 2220.80, som jag tänker, är den reptåliga keramiska vridringen.
Fördelarna med 2220.80:n är, som jag ser det, är priset, de klassiska vågorna, lite tunnare, lite "vintage-cred", samma 2500C-kaliber samt bra kontrast på vridringen mellan färgen på vridringen och minutmarkeringarna.
Mitt största bekymmer med SMPC:n är att kontrasten är för liten mellan den keramiska vridringen och minutmarkeringarna när jag ska tajma pastan. Är de här tankarna bara idioti?
Vilken röstar ni på? Hur hade ni resonerat?
Tack på förhand!
Marknaden idag
Många av de blå kvartsarna av första modellen har levt ett hårt liv som bruksklockor. Ofta är det blå aluminiuminlägget rejält blekt, vilket kan vara coolt om det är som del av din egen historia med klockan, eller om man ska ha den som beater, men vill man ha en i fint skick så undvik dessa. På försäljningsbilder har försäljaren ofta mörkat ner bilden för att få vridringen att se mindre blekt ut, men då ser å andra sidan urtavlan nästan svart ut. Se upp för bilder med stor nyansskillnad mellan vridring och urtavla med andra ord. Aluminiuminlägget är känsligt och personligen jag helt allergisk mot skador på det. När jag jagade mitt ex var felfritt inlägg nödvändigt. Några smårepor på rostfria ytor kan jag leva med, men någon annans repor i aluminiuminlägget är oacceptabelt.
Priserna på SMP Quartz har gått upp rejält de senaste fem åren. Delvis säkert för att alla klockor från premiumtillverkarna har gått upp, men säkert också för att det fortfarande finns en god efterfrågan på kvarts. Enligt en uppgift såldes den sista kvartsmodellen för 2200 USD ny. Man kommer knappast under 20 000 kr för en i fint skick på öppna marknaden nu, och om den är mint så ligger det nog närmare 25 - 30 000. I skrivande stund ligger fem stycken kvartsare ute för över 30 000 kr på Chrono24 (utöver några isade exemplar med högt pris).
En Midsize SMP Quartz med rejält blekt och dessutom skadad vridring. Dessutom ser datumet ut att sitta snett. Säljaren begär optimistiska 16 800 kr på Chrono24.
Trevliga inlägg ovan. Lägg dem i recensions delen så blir det enklare att hitta o läsa dem.Jovisst, jag håller med. Jag köpte min på Chrono24 efter prutning. Men jag vidhåller att det är svårt att få en av sista modellen från runt 2009-2011 i fint skick under 20 tkr. 2541.80 är lättare att hitta till lägre pris eftersom den är mycket vanligare.
Minns du vad du fick betala och om priset var prutbar?Min första ”riktiga” klocka som jag köpte 2002 på Douglas Krook i Malmö. Dum som jag var slängde jag låda och cert för över 10 år sedan. Älskade den då och älskar den lika mycket nu. Får dock inte lika mycket tid på handleden som förr då flera nya klockor har införskaffats. I dagarna bytte jag från länk till mörkblått mockaband.
Riktigt snygga, den jag vill ha mest just nu"Svärdvisarna" 2264 (2000-2005?)
Den har helt annat uttryck med avlånga indexmarkeringar i stället för punkter, och svärdvisare i stället för skelettvisare. Den har dessutom en helt annan stållänk som är nästan identisk med den som sitter på Speedmaster. De allra flesta har svart urtavla och svart vridring, men den fanns även i andra färger, dock då inte med färgmatchande vridring. Många (inklusive jag) gillar "Speedy"-länken bättre än "Bond"-länken och har bytt i efterhand på de andra modellerna av SMP. Länken du ska leta efter heter 1610-930. Den passar alla kvartsverionerna av 41 mm SMP. Svårdvisarmodellen fanns förstås också med automatiskt urverk och heter då 2254. De är utvändigt identiska sånär som på att "Chronometer" saknas på urtavlan på kvartsmodellen.
Ca 11 tkr, vill minnas att den med mekaniskt urverk låg på ca 19 tkr.Minns du vad du fick betala och om priset var prutbar?
Hittade du någon bra länk som ser bättre ut än originalet?Allright. Får söka vidare!
Har nog kommit fram till att om jag köper en SMP så blir det med originallänk. Den växer på en!Hittade du någon bra länk som ser bättre ut än originalet?