• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

• Ja

Röster: 969 62.0%
  • Nej

Röster: 594 38.0%

• Totala väljare
    1,563
Hej på er!
Jag äger ingen SMP än men känner att tiden äntligen är inne att slå till.
Jag har fastnat för 2252.50.00
Jag har kollar runt lite hos olika ADs pre-owned avdelningar men inte hittat något. Får nog bli 2021 års uppdrag 😊
Evigt tacksam om någon upptäcker en och hör av sig.

Me det sagt tycker jag även smpc är bäst på gummi.
69C0CA7E-308A-47A7-A82D-BD05FFC98EA4.jpeg
Snyggt gummi! Vad är det för fabrikat?

Hej på Er!
Jag står och väger mellan en SMPC och en 2220.80.00 (Casinp Royale kanske den kallas)
Den stora fördelen med SMPC:n, jämfört med 2220.80, som jag tänker, är den reptåliga keramiska vridringen.
Fördelarna med 2220.80:n är, som jag ser det, är priset, de klassiska vågorna, lite tunnare, lite "vintage-cred", samma 2500C-kaliber samt bra kontrast på vridringen mellan färgen på vridringen och minutmarkeringarna.

Mitt största bekymmer med SMPC:n är att kontrasten är för liten mellan den keramiska vridringen och minutmarkeringarna när jag ska tajma pastan. Är de här tankarna bara idioti?

Vilken röstar ni på? Hur hade ni resonerat?
Tack på förhand!

Hej på Er!
Jag står och väger mellan en SMPC och en 2220.80.00 (Casinp Royale kanske den kallas)
Den stora fördelen med SMPC:n, jämfört med 2220.80, som jag tänker, är den reptåliga keramiska vridringen.
Fördelarna med 2220.80:n är, som jag ser det, är priset, de klassiska vågorna, lite tunnare, lite "vintage-cred", samma 2500C-kaliber samt bra kontrast på vridringen mellan färgen på vridringen och minutmarkeringarna.

Mitt största bekymmer med SMPC:n är att kontrasten är för liten mellan den keramiska vridringen och minutmarkeringarna när jag ska tajma pastan. Är de här tankarna bara idioti?

Vilken röstar ni på? Hur hade ni resonerat?
Tack på förhand!
Har en 212.30.41.20.03.001 med keramisk bezel och 2500D-verket. Personligen gillar jag den blanka tavlan skarpt med dess färgskiftning från blått till svart beroende på ljus. Dock så går det ju inte komma ifrån att tavlan på 2220.80.00 ändå är ”originalet”.
Vad gäller kontrasten på den keramiska så skulle jag säga att den är bättre live än vad det ser ut på bild, beror mycket på ljuset och vinkel. Sen är den ju inte lika bra som 2220.80.00 eller sin efterträdare men ändå helt godkänt. :)
A24D46D9-3569-4B75-920B-82845ECAF79D.jpeg
772D8CBA-C1A6-493C-96BE-E91CD00CF380.jpeg

SMP Diver 300m Quartz, en genomgång

Sedan Bondfilmen Goldeneye 1995 har jag haft ett särskilt öga till Omega Seamaster Professional 300m. Av olika anledningar har jag inte skaffat än förrän nu. Jag föredrar oftast kvartsmodellen av en klocka om den finns, eftersom det helt enkelt är mer praktiskt och funktionellt. Innan jag skaffade min SMP kvarts hade jag researchat kvartsarna och tänkte redogöra för dem här.

Till att börja med kommer jag reflektera lite över Omegas kvartsklockor och utvecklingen av armbandsur generellt, så om du vill läsa om SMP kvarts direkt så hoppa över den första delen.

SMP i kvartsversion var storsäljare under 1990-talet, men Omega slutade tillverka dem i början av 2010-talet. Hur kommer det sig? Det enkla svaret är att Omega ville profilera sig som ett premiummärke och närma sig Rolex. Det mer komplicerade svaret har att göra med armbandsurens historia generellt och utvecklingen från främst bruksföremål till dagens mer renodlade mode-, design-, hantverks-, status- och livsstilsattribut.

De som är födda efter 1990 minns knappast tiden före mobiltelefonerna. Att bära en klocka var för de flesta nödvändigt för att vardagslivet skulle fungera. Utan klocka var det ett ständigt letande efter väggur och offentliga klockor. Fram till 1970-talet var alla armbandsur mekaniska och krävde en hel del insats för att fullgöra sin uppgift. Man var tvungen att alltid se till att de var uppdragna, men framförallt var det inte lika enkelt att ställa klockor på den tiden när exakta klockor inte fanns överallt i omgivningen. Antingen fick man ringa Fröken Ur eller använda tidssignalen i radiosändningarna. Kvartsklockorna var förstås en revolution med mindre underhåll och lägre pris. På 1970-talet hade kvartsarmbandsurens storhetstid börjat.

SMP200m.png

Seamaster Professional Diver 200m, föregångaren.

Seamaster Professional Diver 200m lanserades 1988 både som automatare och kvarts. "Bondklockan" SMP Diver 300m kom 1993, och fick sitt stora publika genombrott när Pierce Brosnan bar den som Bond i kvartsversion 1995. Det var logiskt att Omega valde att föra fram kvartsversionen i främsta ledet i sin marknadsföring i mitten av 1990-talet. Armbandsur var fortfarande lika mycket praktiska bruksföremål som design- och livsstilsaccessoarer. Det stora flertalet köpare var inte intresserade av "känslan" hos ett mekaniskt urverk, att behöva ställa tiden på klockan ofta, eller att behöva dra upp den för att den legat stilla några dagar. SMP Quartz var en lite för dyr klocka för en student med studiemedel på 1990-talet, men flera av mina studiekamrater fick en som examenspresent. 1996 var SMP Quartz klockan alla 20-nånting ville ha, vid sidan om en mer ouppnåelig Breitling.

bond.png

Efter millennieskiftet förändrades synen på armbandsur när alla ändå hade en helt exakt klocka i fickan i form av en mobiltelefon. Armbandsuret som nödvändigt bruksföremål avvecklades för de flesta. I stället gjorde klockorna samma resa som fina viner eller designmöbler. Klockor blev ännu mer renodlade livsstilsmarkörer, med en diversifierng i premium, lyx, sport, vintage, teknik - något för alla att kunna välja från efter tycke, smak och plånbok. Därmed började de mekaniska klockornas andra storhetstid, som vi är mitt uppe i nu. Jag förstår varför Omega lade ner SMP som kvartsmodell runt 2012, även om jag personligen tycker det är synd. Uppenbarligen finns det en stor efterfrågan på dem. Fina exemplar ligger ute på Chrono24 för över 30 000 kr, en bra bit över vad de såldes för nya för tio år sen.

Fortsättning följer...

"Bondklockan" original, 2541.80 (1993-2005)

Kvartsvarianten skiljer sig på utsidan mot automataren genom att den inte är kronometercertifierad, och saknar därför texten "Chronometer" på urtavlan. Det är inte för att COSC inte certifierar kvartsklockor, utan helt enkelt för att Omega inte brytt sig om att göra det. Urverket är cal. 1538, ett rodiumpläterat kvartsurverk med sex korundlager baserat på ETA 255.461. Det har 42 månaders batterireserv med lågt-batteriindikator (sekundvisaren hoppar i steg om fyra sekunder). Verket stöder direktjustering av timvisaren vid resa över tidszoner. Det är inte temperaturkompenserat, och gångavvikelsen är i storleksordningen någon eller några sekunder per månad.

Klockan fanns inte i svart och de allra flesta exemplar var blå. Den fanns även med vit urtavla och med olika kombinationer av vridringar, t ex i rostfritt stål. Indexmarkeringarna med lysmassa är målade, till skillnad från senare versioner som har applicerade index. Utöver den vanligaste 41 mm-versionen fanns den som midsize 36 mm och damstorlek 28 mm.

1998 släpptes en titanversion av SMP. Såvitt jag vet fanns den inte med kvartsurverk.

SMP2541.png

"Svärdvisarna" 2264 (2000-2005?)
Den har helt annat uttryck med avlånga indexmarkeringar i stället för punkter, och svärdvisare i stället för skelettvisare. Den har dessutom en helt annan stållänk som är nästan identisk med den som sitter på Speedmaster. De allra flesta har svart urtavla och svart vridring, men den fanns även i andra färger, dock då inte med färgmatchande vridring. Många (inklusive jag) gillar "Speedy"-länken bättre än "Bond"-länken och har bytt i efterhand på de andra modellerna av SMP. Länken du ska leta efter heter 1610-930. Den passar alla kvartsverionerna av 41 mm SMP. Svårdvisarmodellen fanns förstås också med automatiskt urverk och heter då 2254. De är utvändigt identiska sånär som på att "Chronometer" saknas på urtavlan på kvartsmodellen.

SMP2264.png

Sista kvartsmodellen 2221.80 (blå), 212.30.41.61 (svart) (2006-2011?)
Har samma övergripande uttryck som 2541, men med indexmarkeringar och Omegaloggan i metall och Seamaster-loggan i rött. Fanns även denna i midsize och damstorlek. Vill man ha en helsvart SMP med kvartsurverk är det denna eller Svärdvisarna som finns att välja på.

Efter denna grundmodell, som har dykringsinlägg av anodiserad aluminium, kom den första SMPn med keramisk vridring. Den släpptes aldrig i kvartsversion.

SMP212.png

Marknaden idag
Många av de blå kvartsarna av första modellen har levt ett hårt liv som bruksklockor. Ofta är det blå aluminiuminlägget rejält blekt, vilket kan vara coolt om det är som del av din egen historia med klockan, eller om man ska ha den som beater, men vill man ha en i fint skick så undvik dessa. På försäljningsbilder har försäljaren ofta mörkat ner bilden för att få vridringen att se mindre blekt ut, men då ser å andra sidan urtavlan nästan svart ut. Se upp för bilder med stor nyansskillnad mellan vridring och urtavla med andra ord. Aluminiuminlägget är känsligt och personligen jag helt allergisk mot skador på det. När jag jagade mitt ex var felfritt inlägg nödvändigt. Några smårepor på rostfria ytor kan jag leva med, men någon annans repor i aluminiuminlägget är oacceptabelt.

Priserna på SMP Quartz har gått upp rejält de senaste fem åren. Delvis säkert för att alla klockor från premiumtillverkarna har gått upp, men säkert också för att det fortfarande finns en god efterfrågan på kvarts. Enligt en uppgift såldes den sista kvartsmodellen för 2200 USD ny. Man kommer knappast under 20 000 kr för en i fint skick på öppna marknaden nu, och om den är mint så ligger det nog närmare 25 - 30 000. I skrivande stund ligger fem stycken kvartsare ute för över 30 000 kr på Chrono24 (utöver några isade exemplar med högt pris).

blektSMP.png

En Midsize SMP Quartz med rejält blekt och dessutom skadad vridring. Dessutom ser datumet ut att sitta snett. Säljaren begär optimistiska 16 800 kr på Chrono24.

Marknaden idag
Många av de blå kvartsarna av första modellen har levt ett hårt liv som bruksklockor. Ofta är det blå aluminiuminlägget rejält blekt, vilket kan vara coolt om det är som del av din egen historia med klockan, eller om man ska ha den som beater, men vill man ha en i fint skick så undvik dessa. På försäljningsbilder har försäljaren ofta mörkat ner bilden för att få vridringen att se mindre blekt ut, men då ser å andra sidan urtavlan nästan svart ut. Se upp för bilder med stor nyansskillnad mellan vridring och urtavla med andra ord. Aluminiuminlägget är känsligt och personligen jag helt allergisk mot skador på det. När jag jagade mitt ex var felfritt inlägg nödvändigt. Några smårepor på rostfria ytor kan jag leva med, men någon annans repor i aluminiuminlägget är oacceptabelt.

Priserna på SMP Quartz har gått upp rejält de senaste fem åren. Delvis säkert för att alla klockor från premiumtillverkarna har gått upp, men säkert också för att det fortfarande finns en god efterfrågan på kvarts. Enligt en uppgift såldes den sista kvartsmodellen för 2200 USD ny. Man kommer knappast under 20 000 kr för en i fint skick på öppna marknaden nu, och om den är mint så ligger det nog närmare 25 - 30 000. I skrivande stund ligger fem stycken kvartsare ute för över 30 000 kr på Chrono24 (utöver några isade exemplar med högt pris).

blektSMP.png

En Midsize SMP Quartz med rejält blekt och dessutom skadad vridring. Dessutom ser datumet ut att sitta snett. Säljaren begär optimistiska 16 800 kr på Chrono24.

Jättebra inlägg tycker jag! Dock så skulle jag vilja påpeka att det nyligen såldes en riktigt fin 2541.80 på k&s för 14.5 tkr och jag köpte mitt servade exemplar från Erikssons urhandel för 15.9 tkr. Har sett på diverse auktionsidor att fina ex som är fullset kan gå för cirkus 18-20 tkr inklusive avgifter.

@JPS33, tack för dina trevliga inlägg. Men ta priserna på Chrono24 med en nypa salt, eftersom många försäljare är lyckoönskare och att priserna oftast är prutbara.

Jovisst, jag håller med. Jag köpte min på Chrono24 efter prutning. Men jag vidhåller att det är svårt att få en av sista modellen från runt 2009-2011 i fint skick under 20 tkr. 2541.80 är lättare att hitta till lägre pris eftersom den är mycket vanligare.

Jovisst, jag håller med. Jag köpte min på Chrono24 efter prutning. Men jag vidhåller att det är svårt att få en av sista modellen från runt 2009-2011 i fint skick under 20 tkr. 2541.80 är lättare att hitta till lägre pris eftersom den är mycket vanligare.
Trevliga inlägg ovan. Lägg dem i recensions delen så blir det enklare att hitta o läsa dem. :)

Min första ”riktiga” klocka som jag köpte 2002 på Douglas Krook i Malmö. Dum som jag var slängde jag låda och cert för över 10 år sedan. Älskade den då och älskar den lika mycket nu. Får dock inte lika mycket tid på handleden som förr då flera nya klockor har införskaffats. I dagarna bytte jag från länk till mörkblått mockaband.

Bilagor

• BC026C0E-E9D8-4115-A1CF-88AC067C94BF.jpeg
    BC026C0E-E9D8-4115-A1CF-88AC067C94BF.jpeg
    519 KB · Visningar: 40
Min första ”riktiga” klocka som jag köpte 2002 på Douglas Krook i Malmö. Dum som jag var slängde jag låda och cert för över 10 år sedan. Älskade den då och älskar den lika mycket nu. Får dock inte lika mycket tid på handleden som förr då flera nya klockor har införskaffats. I dagarna bytte jag från länk till mörkblått mockaband.
Minns du vad du fick betala och om priset var prutbar?

"Svärdvisarna" 2264 (2000-2005?)
Den har helt annat uttryck med avlånga indexmarkeringar i stället för punkter, och svärdvisare i stället för skelettvisare. Den har dessutom en helt annan stållänk som är nästan identisk med den som sitter på Speedmaster. De allra flesta har svart urtavla och svart vridring, men den fanns även i andra färger, dock då inte med färgmatchande vridring. Många (inklusive jag) gillar "Speedy"-länken bättre än "Bond"-länken och har bytt i efterhand på de andra modellerna av SMP. Länken du ska leta efter heter 1610-930. Den passar alla kvartsverionerna av 41 mm SMP. Svårdvisarmodellen fanns förstås också med automatiskt urverk och heter då 2254. De är utvändigt identiska sånär som på att "Chronometer" saknas på urtavlan på kvartsmodellen.

SMP2264.png
Riktigt snygga, den jag vill ha mest just nu😊

Tillbaka
Topp