• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 335 52.3%
  • Hesalit

    Röster: 306 47.7%

  • Totala väljare
    641

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tack! Hade liknande kval, men fick bestämma mig till slut. Den blåa är också riktigt snygg. Precis som med SMP är det väldigt jämnt mellan färgerna.
1FF4B39B-A79D-40EC-BECC-DA16B4E905B4.jpeg

Strukturen på tavlan i kombination med att den är helborstad är nyckeln till dess framgång för mig.
Ja, men här är mer frågan om vintage eller icke-vintage lume. En del på plussidan jämfört med AT som helt borstad länk, inget datum, lägre pris men samma nivå på allt. Gillar baklocket som är väldigt snyggt, 8800-verket genom glas har jag liksom studerat färdigt vid det här laget. En lite underskattad modell helt klart.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, men här är mer frågan om vintage eller icke-vintage lume. En del på plussidan jämfört med AT som helt borstad länk, inget datum, lägre pris men samma nivå på allt. Gillar baklocket som är väldigt snyggt, 8800-verket genom glas har jag liksom studerat färdigt vid det här laget. En lite underskattad modell helt klart.
Glömde bort faux patina lume-grejen. Jag har aldrig stört mig på det egentligen, men vet att många gör det. I detta fall tycker jag det kan finnas än mindre anledning då man inte gjort en nyutgåva av en tidigare modell. Helst skulle man ha båda? ;)

Jag är egentligen inte helt kompis med AT-boetten, tycker SMP har bättre boetter. Håller helt med om baklocket, hur snyggt urverket än är så föredrar jag stängt, speciellt när man utsmyckar det så här fint.

0648E811-205F-4F74-9906-BAD737AF3263.jpeg
 

ToolDiver

KS Explorers Club
Någon med en SMPc till salu?
Kolla min säljannons. Helt ny klocka för pangpris
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Kolla min säljannons. Helt ny klocka för pangpris
Lite för stor för min smak. Med risk att låta dryg, men jag är enbart nyfiken. Men syftar man inte på modellerna (41mm) precis innan denna när man skriver SMPc?
 

ToolDiver

KS Explorers Club
Om du gör läxan lite mer så kan du se att den är mer som en 40. 42mm är missvisande. Den är tex lika stor på armen som Rolex GMT 2 och Submariner (de äldre). Kolla videon på min annons 😜
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Dög inte mitt svar i torsdags ?
Du får väl pruta om du är sugen på aktuellt objekt 😉
Jag dubbelpostade samtidigt, inget illa mot dig. :) Fått olika svar på min fråga, men ringde handlaren och prutade. Han gick ner 1.5kkr men han hade noll koll på klockor så blev jävligt osugen på klockan.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
27, han gick ner till 25.5. Men blev riktigt osugen när han kunde noll om klockor, och hade noll koll på tidshållning och tidsreserv. Dessutom var klockan inte helt funktionstestad, men påstod att den funkade felfritt. Minns inte men jag erbjöd ändå 22 eller så var det 23.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Om du gör läxan lite mer så kan du se att den är mer som en 40. 42mm är missvisande. Den är tex lika stor på armen som Rolex GMT 2 och Submariner (de äldre). Kolla videon på min annons 😜
Håller inte med!
Nog för att den bärs ganska bra trots sina 42mm men en 6siffrig Keramisk Sub bärs helt klart mindre.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Precis den bärs större. Inget fel i det men subc både 116610 och 126610 bärs mindre imho. Länken på Smp gör ju även sitt. På gummi något nättare
SMPn är ju även tjockare vilket gör att den också upplevs större enligt mig.
Nya Explorer II är ju också 42mm men tycker även att den bärs mindre än SMPn, troligtvis pga tunnare boett samt avsmalnande länk!
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
SMPn är ju även tjockare vilket gör att den också upplevs större enligt mig.
Nya Explorer II är ju också 42mm men tycker även att den bärs mindre än SMPn, troligtvis pga tunnare boett samt avsmalnande länk!
Yes samt HE ventilen. Helheterna är viktiga o ta in o inte bara mm på tavlan :)
 

ToolDiver

KS Explorers Club
+1
@Rolexsearch Missförstå mig inte för jag gillar också SMPn, verkligen mkt klocka för pengarna!
men att den skulle bäras som (eller tom mindre) än subC stämmer enligt mig inte.
Om man tittar på klockan rakt uppifrån så tycker jag det. Men om man ser på höjden och känslan av länken etc så yes sub känns mindre. Men av att bara se och döma så känns den absolut inte som en 42a utan snarare som en 40a. Endast det som var min mening. Använde mest sub som en jämförelse pga dess ikoniska kännetecken som flesta kan relatera till, vilket också de flesta använder i jämförelse med nya SMP.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Kan alldeles för lite om Omega men denna Seamaster finns att köpa i en vintagebutik i Sverige. De menar att en äldre man kom in och ville sälja denna klocka som legat orörd i princip sedan den köptes någon gång under 50-talet. Fick själv testa dra upp klockan och den kändes riktigt krispig. Nästan som att alla kugghjul etc fortfarande är fabriksvassa (kan å andra sidan vara utbytta reservdelar, men i stunden talade det för att klockan faktiskt antagligen legat oanvänd större delen av sitt liv).
Jag har personligen aldrig skådat en så fin (så gammal) klocka men butiken i fråga ville ha 45.000 kronor för den vilket jag tycker låter extremt mycket. Är det någon här som utifrån de få bilde jag tog kan uttala sig om model / skick / och värde?
51261F74-65C5-4ECE-A1E6-86F25FDD5045.jpeg
7F4D8A39-C59A-4DDB-8A8C-5CBAE781393E.jpeg
6A64FE55-282E-423B-9815-C5256979436A.jpeg
Info ang denna Omega sökes :)
37EE80F0-82B1-473F-8E1C-CFD21B016426.jpeg
 

jojsan76

Omega
Rengör blecken med elektronikspray på tops, oxidering kan finnas utan att riktigt synas. Men borde inte kunna oxidera i en tät Omega tycker man.

Snarare kanske batteriet inte är 100% rätt i höjd, hade detta problem med ett lågprisbatteri i en Tissot nyligen. Bände upp blecken lite försiktigt och sen blev det bra.
Tack Stefan! Får skaffa lite elektronikspray och testa.
 
Topp