• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 342 52.4%
  • Hesalit

    Röster: 311 47.6%

  • Totala väljare
    653

ToolDiver

KS Explorers Club
-22 i fjällen denna morgon 🥶 tur att man har Aqua Terra på gummi 🤩
16D21C64-15A6-4BF5-AB75-081101FD286D.jpeg
8FDEE10A-28BE-4FDC-AA3E-AF10C18BC182.jpeg
B90982E1-4971-4A8F-9738-C54D97DDD338.jpeg
 

Owaysis

Cartier
Någon som vet ifall det är möjligt att byta urtavla på en Omega AT?
Tänker att man har en vit och en svart som man kan alternera mellan. Någon sida där man kan köpa urtavla?

Jag var i kontakt med AD men de påstod att Omega inte tillåter det men om man kan hitta någon tavla begagnat så borde man väl kunna lösa det?
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
-Bra review av Railmaster från Peter Kotsa.

Tror ni att Omega kan ha på gång en ny Railmaster när denna blivit discontinued?

6B1647F2-B54C-4A73-BE7C-D9B269374A96.jpeg


Bra fråga.
Railmastern säljer ju garanterat minst av de tre bröderna. Frågan är ju om Omega inte kommer låta den ligga i träda för att återuppstå som jubileumsmodell 2027 och då få lite mer uppmärksamhet för den.
Tycker du verkligen lyckats lyfta fram hur snygg den är med dina fantastisks bilder, men tror den har det svårt mot Seamasterserien.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Bra fråga.
Railmastern säljer ju garanterat minst av de tre bröderna. Frågan är ju om Omega inte kommer låta den ligga i träda för att återuppstå som jubileumsmodell 2027 och då få lite mer uppmärksamhet för den.
Tycker du verkligen lyckats lyfta fram hur snygg den är med dina fantastiska bilder, men tror den har det svårt mot Seamasterserien.

-Bra tänkt gällande jubileumsmodell till 2027👍🏼

Ja det är klart. Det är svårt för Railmaster att konkurrera Seamaster och Speedmaster när det kommer till popularitet. Men när det gäller specen kan Railmaster utmana många klockor.

Tack så mycket. Det är mitt sätt för att hylla en klocka och sätta den i rampljuset 🙂
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
-Bra tänkt gällande jubileumsmodell till 2027👍🏼

Ja det är klart. Det är svårt för Railmaster att konkurrera Seamaster och Speedmaster när det kommer till popularitet. Men när det gäller specen kan Railmaster utmana många klockor.

Tack så mycket. Det är mitt sätt för att hylla en klocka och sätta den i rampljuset 🙂
Ja, fast RMs historiskt viktigaste USP är ju borta när den ställs mot sina syskon, då antimagnetismen även finns hos dem numera.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Ja, fast RMs historiskt viktigaste USP är ju borta när den ställs mot sina syskon, då antimagnetismen även finns hos dem numera.

-Det har du rätt i 👍🏼 Jag tänkte mer allmänt i kategorin ”fieldwatches”.

Men även om man ska jämföra Railmaster mot sina syskon. Om man tar hänsyn till specifikationerna i kombination med proportionerna då är Railmaster den bättre klockan när det kommer till mångsidighet.

Det här är bara min personliga åsikt och den har jag bildat efter att ha haft både Speedy, SMP och Railmaster.

B40DC272-02D0-42EC-8957-6CDFA703A56B.jpeg
 

Rymdhamstern

Panerai
-Bra review av Railmaster från Peter Kotsa.

Tror ni att Omega kan ha på gång en ny Railmaster när denna blivit discontinued?

6B1647F2-B54C-4A73-BE7C-D9B269374A96.jpeg


Omega har ju försökt återuppväcka Railmaster med ojämna intervall under lång tid. Brukar oftast sluta med att den läggs ner och är i dvala några år. Hodinkee går igenom delar av historien här: https://www.hodinkee.com/articles/omega-seamaster-railmaster-review

Personligen tycker jag att det är en riktigt trevlig klocka. Jag hade en med blå tavla i nästan ett år. Men den lider lite av att sakna en egen identitet i den senaste versionen. Och som sägs ovan så har ju USP'n för den försvunnit iom att så många av Omegas modeller idag klarar magnetism. Dock, tavlan är grym. Men caset mest en borstad version av Aqua Terra. Inga applicerade index heller. Känns lite tråkig liksom. Blir mer av en ren tool watch och komplement än en potentiell klocka för en OWG.

Ska bli intressant om de väljer att göra en ny version eller om den läggs i malpåse (till 2027, eller längre?). Den version som gjordes för 1957 triology serien är nog min favorit av dem. Inte för att jag har haft en, men den ser riktigt trevlig ut på bild och video.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
-Det har du rätt i 👍🏼 Jag tänkte mer allmänt i kategorin ”fieldwatches”.

Men även om man ska jämföra Railmaster mot sina syskon. Om man tar hänsyn till specifikationerna i kombination med proportionerna då är Railmaster den bättre klockan när det kommer till mångsidighet.

Det här är bara min personliga åsikt och den har jag bildat efter att ha haft både Speedy, SMP och Railmaster.

B40DC272-02D0-42EC-8957-6CDFA703A56B.jpeg
Den står nog som @Rymdhamstern är inne på mot AT snarare än SMP, och där har du ju boettval alldeles över eller under i storlek.

Men om de går mer åt fieldwatch-hållet som du är inne på med designen kanske de kan hitta lite mer utrymme för den i modellprogrammet.
 

MasterLink

Cartier
2-Faktor
En sån vill jag ha! Så snygg 🤩 Är du nöjd med den?

Detta är första generationen, har inte hunnit kika på den nya ännu.

En riktigt fin och trevlig klocka, det jag har tveksamheter kring är att mittlänkarna är polerade, ger ett lite för blankt intryck och blir lite känsligare för repor, kan även kännas lite hög ibland, som att den ligger lite ovanpå armen.
Sugen på att sälja ibland men så använder jag den och ångrar mig då den känns så välbyggd och trevlig 🙂.
 
Topp