• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 371 53.8%
  • Hesalit

Röster: 318 46.2%

• Totala väljare
    689
Är det någon som kan tipsa om gummiband med böjda ändar till en midsize Seamaster?

7FF472DF-892A-4E02-9811-7A5D6476B32D.jpeg
Själv sökt till min mid size men ser inte ljust ut.. har iaf inte hittat något

För en tid sedan informerade min vän mig om att en vacker nyhet dök upp i Omega-butiken - CK859. Jag gillade den här modellen väldigt mycket och bestämde mig för att gå på jakt efter den. Ganska snart dök ett stycke upp i Jubitom (AD Omega). Jag provade den och .... jag gillade den fortfarande. Jag började fundera mer och mer på köpet. Tyvärr är denna modell, trots att den inte är begränsad utan bara numrerad, lågrabatterad av AD, och den föreslagna rabatten på $ 400 tillfredsställde mig inte. Jag har ett dussintal tusen korppoäng, så jag ringde denna AD. Jag hade tur eftersom de fick en ny leverans av 2. Jag körde över för att se dem. Jag hittade inte min favoritsäljare som alltid servar mig, så jag "bara" provade klockan och pratade med personalen en stund. Under samtalet visade det sig att en av kunderna hade lagt konsten åt sidan, kommit för att hämta den, kollat på klockan och avstått från köpet i sista stund. Jag noterade detta i mitt huvud. Idag, efter att ha pratat med en annan kollega från vårt forum, bestämde jag mig för att köpa denna Omega! 20 % rabatt på poäng ger dig ett ganska anständigt pris. Jag drog upp, pratade med min favoritförsäljare och började avsluta affären. Jag kom ihåg en lektion från Marcin, som visade mig för fyra år sedan hur man kontrollerar rätt placering av spetsarna. Och här kommer jag till sakens kärna. Denna Omega låter timvisaren hoppa som en GMT-klocka när kronan dras ut för första gången. I den andra slår vi på stopp-sekund och vi kan ställa in den exakta timmen. Jag märkte att timvisaren har "mycket slack" när man flyttar kronan framåt/bakåt. Först satte jag alla tips till Klockan 12 och allt såg ok ut, för minutvisaren täckte spetsen på timvisaren. Sedan körde jag till klockan 3, och här stod inte timvisaren på indexaxeln när minutvisaren stod vid 12-tiden. Hela sanningen kom fram när jag ändrade klockan till klockan 6. Och här är en chock! Timvisaren var i linje med den 6:e timmen i den lilla minutvisaren, och den längre minutvisaren var två och en halv minut före tiden. Jag satte in kronan en gång för att vrida timhoppet, för det kanske hoppade fel. Ingen av dessa saker. Händerna satt definitivt inte ordentligt. Vi kollade den andra klockan, helt ny, fortfarande i folie. I den senare var det lite bättre, här var timvisaren före minutvisaren med ca 2 minuter.

Nåväl, tiden är borta! Några av er känner mig och vet att jag är en svår patient. Jag gick hem hungrig för utan en ny klocka. Det finns också en tredje pjäs i Jubitom, men jag vet inte om jag vill se den ännu mer eftersom den är 1,2k $ dyrare.

Det är allt jag har att säga om denna fråga i dag.
20220516_165856-01.jpeg
20220516_165902-01.jpeg
20220516_165142-01.jpeg
20220516_165244-01.jpeg

4AD59252-462A-4DF1-8016-24C0D68252BF.jpeg

Luftar denna idag. Admiralty 135.042 med ett patinerat aftermarketinlägg monterat ovanpå den slitna orginalvridringen … inget för de ortodoxa kanske, men vad ska man göra när de kräver närmare 15’ för en originalvridring på eBay? Den har legat oanvänd så länge att jag glömde bort att jag måste vrida upp den under dagen.

Hej
Ny på forumet.
Jag har två Omega frågor.
Har en 4 år gammal Seamaster 300 Professional Automat, som lade av för någon vecka sedan. Omega vill nu ha 8100kr för att få den att starta igen, utan att jag får veta vad som är fel på den. Brukar det vara så?
Har även en gammal (50-60-tal) Seamaster 30 med linnetavla och sub sec, som fungerar bra (servad i somras). Men någon gång i tiden har kronan bytts ut mot en utan logga. Är det värt att byta till en med logga? Är det någon som sitter på gamla kronor? Vad jag förstår ska det vara Tap 7 och 1,20mm gänga. Vad jag har sett finns det två varianter en som är mer rak i formen och en som är lite mer välvd, jag skulle gärna ha den som är välvd och i silver, om någon har liggande. Jag köpte på mig 4st av fel sort, så om någon vill byta så har jag.
Har du lämnat in den hos AD som skickat vidare till Omega eller är det AD som du fått uppgift ifrån? Vet inte om Omega kan vara hemliga men visst ska man få reda på vad felet är.

Vet någon här om det går att få tag på den nya CK859 i Stockholm eller är det bättre om jag köper en från Schweiz och tar med mig? Ska ges bort som present i Sverige så vill gärna köpa den från ett butik i Stockholm ifall det finns något problem för nya ägaren.
Finns på klockavdelningen på NK.

Köpte en Railmaster från 2018 och fick den lilla röda boxen. Är det korrekt eller borde den kommit med den stora träboxen?

Märkt att min Omega Aqua Terra 8900cal så visar timvisaren helt galet. Den är väldigt efter ca 35 minuter. Inte noterat att det varit så grovt tidigare. Köpte klockan genom Chrono24, har skickat en förfrågan via omegas hemsida. Haft klockan i knappt ett år… Aldrig stött på något liknande problem med mina andra klockor. Någon som upplevt detta problem ? Bor i Eskilstuna och närmaste service ställe är i Västerås, får se i veckan vad jag får för återkoppling från Omega.

Kan tillägga att klockan köptes som ny 11/6 2021
98E23395-1263-432D-BC51-6F59C0F41258.jpeg
2B7313CD-5C34-4187-BE58-ECDBB53D76CD.jpeg

Märkt att min Omega Aqua Terra 8900cal så visar timvisaren helt galet. Den är väldigt efter ca 35 minuter. Inte noterat att det varit så grovt tidigare. Köpte klockan genom Chrono24, har skickat en förfrågan via omegas hemsida. Haft klockan i knappt ett år… Aldrig stött på något liknande problem med mina andra klockor. Någon som upplevt detta problem ? Bor i Eskilstuna och närmaste service ställe är i Västerås, får se i veckan vad jag får för återkoppling från Omega.

Kan tillägga att klockan köptes som ny 11/6 2021
98E23395-1263-432D-BC51-6F59C0F41258.jpeg
2B7313CD-5C34-4187-BE58-ECDBB53D76CD.jpeg
Ta den tillbaka till en omega boutique, den har fortförande garanti.

Det verkar vara Stockholm som gäller borde man besöka Erikssons eller Franks ur någon som är att föredra ?
Ingetdera om det är en Omega under garanti, är du i Stockholm så gå direkt till Swatch Group Nordic då den angagligen ändå hamnar där och en AD kan vilja ha betalt för frakten dit.

Ingetdera om det är en Omega under garanti, är du i Stockholm så gå direkt till Swatch Group Nordic då den angagligen ändå hamnar där och en AD kan vilja ha betalt för frakten dit.
Precis som du skrev Eriksson vill ha 500 som administrationsavgift. Så det lutar åt att man besöker Swatch Group i stället. Då klockan är under garanti

Hallå i tråden, blivit väldigt förtjust i de lite äldre Aqua Terra i 36mm. Finns både med automat och quartz, och ju mer jag tänker på det så känns quartz lite lockande pga tidhållningsnördig. Vad tycker ni? Är det pengar i sjön med ett så dyrt quartz-verk eller ska man satsa på automat varianten?

Tänker att en service på ett omega automatverk inte är superbilligt jämfört med min ETA/Sellita som sitter i min bb36.

1653590248656.jpeg

• Like
Reactions: Man
Var precis in på Bergströms Ur i Uppsala. De räknar med att få in den gröna Seamastern i slutet av juli/början av augusti.

Passade på att prova den svarta med gummiband. I grönt utförande vore den himmelsk. Nu är villhöver-faktorn hög.

Tillbaka
Topp