• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 371 53.8%
  • Hesalit

Röster: 318 46.2%

• Totala väljare
    689
Tack för svar! Jag tycker min PO har börjat gå bättre. Sedan jag ställde den senast (flera veckor sedan) går den bara nån enstaka sekund före. Är det så att om man vill att den ska gå fortare lägger man den med tavlan uppåt (på natten)? Ja det där med att bara ställa timvisaren är ju väldigt smidigt.
Nån enstaka sekund fort på flera veckor är ju fantastiskt bra! Man får nog ge klockan ett par månader att gå in sig. Otroligt vad Omega fått till verken. Hur olika positioner påverkar gången får man prova sig fram med. Det kan förändras över tid också - jag trodde jag hade tappat kontrollen i fjol då hon började sakta sig lite, men då visade det sig att det var tavlan neråt som var räddningen.

• Like
Reactions: Man
Korspostar en glad hälsning på nationaldagen!
20220606_104028.jpg

Nån enstaka sekund fort på flera veckor är ju fantastiskt bra! Man får nog ge klockan ett par månader att gå in sig. Otroligt vad Omega fått till verken. Hur olika positioner påverkar gången får man prova sig fram med. Det kan förändras över tid också - jag trodde jag hade tappat kontrollen i fjol då hon började sakta sig lite, men då visade det sig att det var tavlan neråt som var räddningen.
Aha, intressant. Då ska jag prova mig fram, iaf om den börjar sakta dig igen som jag tyckte tidigare. För tillfället, som sagt, håller den tiden väldigt bra.

Har en SMP av senaste generationen och upplever att den börjat sakta sig lite när den vilar under natten, cirkus 3-4 sekunder. Bärs dagligen och tidigare har avvikelsen varit extremt liten och det har då funkat bra att låta den vila med tavlan uppåt för att få den att snabba sig lite istället. Nu upplever jag istället att den saktar sig även med tavlan uppåt. Tacksam för tips! Ser att någon ovan skrivit att tavlan nedåt fungerat också.

Sådana dagens beslag. Den första stål Omega, trots det "bulkiga" höljet, passar bra på tassen, och överraskande nog är den inte tung. Det andra titanet är lätt. Det styva nätet sticker ut något på sidorna, vilket dock inte syns på bilden. Båda klockorna är ett plus för mig.
20220608_152138-01.jpeg
20220608_152704-01.jpeg

Haft min AT ett par år nu och den används 3-5 dagar i veckan. Ingen repa än så länge i alla fall.
Jag har en svart Planet Ocean och jag har fått repor i AR-behandlingen, fina repor över hela glaset. Syns i vissa vinklar bara, dock. Jag har använt mina vassa tummar för att gnugga bort dammkorn som syns tydligt mot den blanka urtavlan. Bättre att fukta och sen putsduk, men repor kan ju komma från annat håll också.

För en tid sedan informerade min vän mig om att en vacker nyhet dök upp i Omega-butiken - CK859. Jag gillade den här modellen väldigt mycket och bestämde mig för att gå på jakt efter den. Ganska snart dök ett stycke upp i Jubitom (AD Omega). Jag provade den och .... jag gillade den fortfarande. Jag började fundera mer och mer på köpet. Tyvärr är denna modell, trots att den inte är begränsad utan bara numrerad, lågrabatterad av AD, och den föreslagna rabatten på $ 400 tillfredsställde mig inte. Jag har ett dussintal tusen korppoäng, så jag ringde denna AD. Jag hade tur eftersom de fick en ny leverans av 2. Jag körde över för att se dem. Jag hittade inte min favoritsäljare som alltid servar mig, så jag "bara" provade klockan och pratade med personalen en stund. Under samtalet visade det sig att en av kunderna hade lagt konsten åt sidan, kommit för att hämta den, kollat på klockan och avstått från köpet i sista stund. Jag noterade detta i mitt huvud. Idag, efter att ha pratat med en annan kollega från vårt forum, bestämde jag mig för att köpa denna Omega! 20 % rabatt på poäng ger dig ett ganska anständigt pris. Jag drog upp, pratade med min favoritförsäljare och började avsluta affären. Jag kom ihåg en lektion från Marcin, som visade mig för fyra år sedan hur man kontrollerar rätt placering av spetsarna. Och här kommer jag till sakens kärna. Denna Omega låter timvisaren hoppa som en GMT-klocka när kronan dras ut för första gången. I den andra slår vi på stopp-sekund och vi kan ställa in den exakta timmen. Jag märkte att timvisaren har "mycket slack" när man flyttar kronan framåt/bakåt. Först satte jag alla tips till Klockan 12 och allt såg ok ut, för minutvisaren täckte spetsen på timvisaren. Sedan körde jag till klockan 3, och här stod inte timvisaren på indexaxeln när minutvisaren stod vid 12-tiden. Hela sanningen kom fram när jag ändrade klockan till klockan 6. Och här är en chock! Timvisaren var i linje med den 6:e timmen i den lilla minutvisaren, och den längre minutvisaren var två och en halv minut före tiden. Jag satte in kronan en gång för att vrida timhoppet, för det kanske hoppade fel. Ingen av dessa saker. Händerna satt definitivt inte ordentligt. Vi kollade den andra klockan, helt ny, fortfarande i folie. I den senare var det lite bättre, här var timvisaren före minutvisaren med ca 2 minuter.

Nåväl, tiden är borta! Några av er känner mig och vet att jag är en svår patient. Jag gick hem hungrig för utan en ny klocka. Det finns också en tredje pjäs i Jubitom, men jag vet inte om jag vill se den ännu mer eftersom den är 1,2k $ dyrare.

Det är allt jag har att säga om denna fråga i dag.
20220516_165856-01.jpeg
20220516_165902-01.jpeg
När man betalar så pass mycket för en klocka så ska visarna peka rätt!
Jag köpte en beg. Speedmaster månfas ifjol där datumvisaren pekade lite snett. Den var fortf. under garanti, så Omega har tagit på sig det ärendet, men det tar tid för de. Ska snart vara klart, dock.

Hej!
Jag har en Omega De Ville co-axial;

...och den rasslar när man skakar den och ibland även när man gör plöstliga rörelser (om man inte spänner fast den extra mycket men då får man lite märken på handen - OK men ändå lite onödigt man kan tycka).

Jag undrar om det är normalt för denna modell samt om det kan vara farligt att skaka klockan? är nästan lite "besatt" av att göra det för att typ trösta mig med att det inte är så farligt. Kan klockan ta skada av att jag skapar den? gör ju inte det som en galning eller ofta men ändå, är den gjord för att hålla sånt?

tack på förhand!

Hej!
Jag har en Omega De Ville co-axial;

...och den rasslar när man skakar den och ibland även när man gör plöstliga rörelser (om man inte spänner fast den extra mycket men då får man lite märken på handen - OK men ändå lite onödigt man kan tycka).

Jag undrar om det är normalt för denna modell samt om det kan vara farligt att skaka klockan? är nästan lite "besatt" av att göra det för att typ trösta mig med att det inte är så farligt. Kan klockan ta skada av att jag skapar den? gör ju inte det som en galning eller ofta men ändå, är den gjord för att hålla sånt?

tack på förhand!
Den rasslar alltså inte när du spänner åt den om handleden, alltså är det inget inuti klockan som låter utan armbandet, men du har ju ett läder?! Är det nåt som är löst i armbandet? Borde man ju se tydligt isf. Märkligt.

Var och klämde lite på SMP igår då jag har svårt att bestämma mig om 42mm funkar eller inte men jag tycker att det funkade. Taniga handleder på 16.5 cm för referens.

Svårt att säga om länken är skön eller ej då den inte var justerad för min handled. Hur känner ni om den? Föredrar själv att bära länk före gummi.

Vad har ni för erfarenheter?
5AEE6C3C-2930-4C04-95F0-E719AF919FE9.jpeg

3116452F-ABAA-4311-91ED-9164663B94A0.jpeg

Var och klämde lite på SMP igår då jag har svårt att bestämma mig om 42mm funkar eller inte men jag tycker att det funkade. Taniga handleder på 16.5 cm för referens.

Svårt att säga om länken är skön eller ej då den inte var justerad för min handled. Hur känner ni om den? Föredrar själv att bära länk före gummi.

Jag har båda och båda är sköna. Jag är van att bära tunga klockor och har på mig klockan dygnet runt. Länk på vintern, gummi på sommaren. Sommaren med bad och annat sliter på länken tänker jag, men länken är så klart flashigare. 🙂
PXL_20220616_100012924.jpg

Senast ändrad:

på mina 17,5 tycker jag den sitter skönt. föredrar dock också gummibandet. Men skulle köpa den på länk och köpa till gummit. det är sjukt dyrt att köra omvänt och skillnaden mellan gummi och länk är ändå så pass liten. den svarta är riktigt snygg och tidlös och passar i alla lägen 👌

Har ca 17 cm handled och även om jag normalt har min gräns vid 40mm så sitter SMPns 42mm alldeles utmärkt utan att kännas som ett felplacerat väggur. Tycker länken är skön nu när den börjar bli lite inkörd efter några veckors bruk, samt att det är extremt bekvämt att kunna göra småjusteringar med snabbjusteringen i spännet under dagens gång. Var lite tveksam innan köp då den är 20mm hela vägen runt, men med facit i hand (eller klockan på arm;)) så är det inga problem. Har även testat med några Nato-band och den blev löjligt fin med ett sand-färgat band. Sommarklocka galore!:cool:

20220610_154005.jpg

Har ca 17 cm handled och även om jag normalt har min gräns vid 40mm så sitter SMPns 42mm alldeles utmärkt utan att kännas som ett felplacerat väggur. Tycker länken är skön nu när den börjar bli lite inkörd efter några veckors bruk, samt att det är extremt bekvämt att kunna göra småjusteringar med snabbjusteringen i spännet under dagens gång. Var lite tveksam innan köp då den är 20mm hela vägen runt, men med facit i hand (eller klockan på arm;)) så är det inga problem. Har även testat med några Nato-band och den blev löjligt fin med ett sand-färgat band. Sommarklocka galore!:cool:

20220610_154005.jpg
Tack för svar! Ska hålla lite utkik och se vad som kommer ut.

Tillbaka
Topp