• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 372 53.8%
  • Hesalit

Röster: 319 46.2%

• Totala väljare
    691
Nu är min älskling tillbaka från garanti ärende, nu visar inte timvisaren fel längre :)
1EA6A0C8-B2FC-439A-B45F-771D0EAC40FD.jpeg
finns fortfarande ingen bättre klocka på planeten för runt 60k, sett till helheten.

Var och klämde lite på SMP igår då jag har svårt att bestämma mig om 42mm funkar eller inte men jag tycker att det funkade. Taniga handleder på 16.5 cm för referens.

Svårt att säga om länken är skön eller ej då den inte var justerad för min handled. Hur känner ni om den? Föredrar själv att bära länk före gummi.

Vad har ni för erfarenheter?
5AEE6C3C-2930-4C04-95F0-E719AF919FE9.jpeg

3116452F-ABAA-4311-91ED-9164663B94A0.jpeg
Storleksmässigt ser det helt bra ut tycker jag. Den svarta eller blåa tavlan bärs väl per default lite mindre än en vit tavla, men båda ser ut att fungera utan problem. Nu har jag bara föregående generations SMPc och enbart provat den nya men enligt min erfarenhet är länken på båda jättesköna.

• Like
Reactions: ajs
Den rasslar alltså inte när du spänner åt den om handleden, alltså är det inget inuti klockan som låter utan armbandet, men du har ju ett läder?! Är det nåt som är löst i armbandet? Borde man ju se tydligt isf. Märkligt.
Nej, det är dessvärre i själva klockan det sitter.

Det kanske bara är en sådan modell som låter mer, det är väl inte omöjligt, eller?

Säg den inte är sönder utan bara "högljudd", kan jag paja klockan med mina "test" dvs att jag skakar milt på den eller borde dom hålla sånt oavsett?

Det kanske bara är en sådan modell som låter mer, det är väl inte omöjligt, eller?

Säg den inte är sönder utan bara "högljudd", kan jag paja klockan med mina "test" dvs att jag skakar milt på den eller borde dom hålla sånt oavsett?
Låter som det är rotorns snurrande du hör (?) Nej, då är det inga problem att skaka den milt. Det är ju så den vrids upp. Vissa urverks rotor låter mer än andra, vissa inte alls och det är helt normalt.

Säg den inte är sönder utan bara "högljudd", kan jag paja klockan med mina "test" dvs att jag skakar milt på den eller borde dom hålla sånt j
Jag har haft en Railmaster som hade samma verk fast utan datum. Rasslade ingenting. Annars kan den självuppdragande delen ge i från sig lite ljud beroende på vilken typ av lager man använder. Har du glas i bakboetten? Kan du se om ljudet kommer från när rotorn rör sig? Min gissning är att lagren där är slut, fast då tycker jag du borde ha problem med uppdragningen. Kan ju annars vara nåt som är löst inuti verket.
Går klockan som den ska annars?

Var och klämde lite på SMP igår då jag har svårt att bestämma mig om 42mm funkar eller inte men jag tycker att det funkade. Taniga handleder på 16.5 cm för referens.

Svårt att säga om länken är skön eller ej då den inte var justerad för min handled. Hur känner ni om den? Föredrar själv att bära länk före gummi.

Vad har ni för erfarenheter?
5AEE6C3C-2930-4C04-95F0-E719AF919FE9.jpeg

3116452F-ABAA-4311-91ED-9164663B94A0.jpeg
Jag tycker att Seamaster-länken är bland det skönaste jag burit. Det följer handleden väldigt bra.
Har haft olika Omegor och Rolex på länk men Seamaster-länken har varit snäppet bekvämare.

• Like
Reactions: ajs
Blivit sugen på att skaffa en Seamaster igen. Tittade in hos AD för att se om den gröna inkommit. Det hade den inte, så det blev en provkörning av NTTD och Nekton istället.
857F9457-AD8F-45FB-9550-1B3288278834.jpeg

6740B6F9-F45D-4301-9EE9-DA402D9CD5FF.jpeg

755BA6BE-F0EB-46C8-927A-71488F035570.jpeg
Jag röstar ju inte för Nekton. Fattar inte grejen med den alls… Issuet är tycker jag att standardversionen är så sjukt bra. Det i sig gör även NTTD svår…

Hej!
Nu skulle jag behöva ta del av allas samlade erfarenhet. Om man vill ha en Diver 300 på gummi med viklås, vart vänder man sig då?

Omega själv gör bara en med vanligt spänne. Finns en till aqua terra men enligt handlare var det inte en garanterad passform.

Erfarenheter?

Jag har haft en Railmaster som hade samma verk fast utan datum. Rasslade ingenting. Annars kan den självuppdragande delen ge i från sig lite ljud beroende på vilken typ av lager man använder. Har du glas i bakboetten? Kan du se om ljudet kommer från när rotorn rör sig? Min gissning är att lagren där är slut, fast då tycker jag du borde ha problem med uppdragningen. Kan ju annars vara nåt som är löst inuti verket.
Går klockan som den ska annars?

Hej,

Tack för svar!

Fast spelar det inte en roll att det ändå är en annan modell?
Jag kan inte se om ljudet kommer av att rotorn rör sig.

Klockan går som den ska annars, inte märkt några problem som helst. Har jag den stilla på ett bord slutar den ju såklart att ticka men så fort man skakar den lite/sätter på sig den sätter den igång.

Hej,

Tack för svar!

Fast spelar det inte en roll att det ändå är en annan modell?
Jag kan inte se om ljudet kommer av att rotorn rör sig.

Klockan går som den ska annars, inte märkt några problem som helst. Har jag den stilla på ett bord slutar den ju såklart att ticka men så fort man skakar den lite/sätter på sig den sätter den igång.
Det troligaste är att det är rotorn som låter ändå, men kanske bäst att en urmakare får titta på den.

Hej!
Nu skulle jag behöva ta del av allas samlade erfarenhet. Om man vill ha en Diver 300 på gummi med viklås, vart vänder man sig då?

Omega själv gör bara en med vanligt spänne. Finns en till aqua terra men enligt handlare var det inte en garanterad passform.

Erfarenheter?
båda de har ju samma bredd mellan luggarna även fast smp är större så aqua terras band med vilkas kanske funkar till smp? har dock aldrig sett den kombon :) aftermarket band kan ju funka annars kanske nån här vet om man kan sätta smp claspen på ett gummiband? Man kan ju göra det med Rolex tex.

Hej!

Erfarenheter?

Det finns ett gummiband med viklås till Divern. Jag tror Erikson Urhandel fixar det. Däremot kostar kombinationen 7.500:- Om jag inte missminner mig.

edit Bilder stulna från nätet:

1236533-8d643d899a87266dcfa296a40e2fa908.jpg
1236534-b532887753a0a33256997e587eb579af.jpg

Hej,

Någon som har erfarenhet av OEM-meshlänken till Diver 300m? Söker på alla forum men hittar inget. Verkar kosta en del - 10k på Erikssons hemsida men hade för mig att det var mer?

Funderar på att till slut böja mig för frestelsen att slänga på ett natoband på min lilla pärla...
IMG_20220620_210726.jpg

Men priset på Omegas egna natos är ju smått bisarrt. Ändå förblir man sugen på att klicka hem ett. Vad tror ni om kombinationen? Det är väl egentligen seamaster nttd-bandet och min är ju i gult guld. Kanske blir lite "off"?
Screenshot_2022-06-20-21-00-56-958_com.android.chrome.jpg

Tillbaka
Topp