• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 332 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 305 47.9%

  • Totala väljare
    637

mikael85

Omega
2-Faktor
35FD4516-8B98-4F4C-B201-B177AE582637.jpeg
 

Bondegatan

Cartier
2-Faktor
En fråga som någon kanske har koll på. Speedmaster Apollo 11 50th anniversary modellen som släpptes typ 2019 i hela 6900+ exemplar. Vet någon om den är helt slutsåld eller om Omega ännu släpper batcher då det är en hyfsat stor upplaga?

Att döma av priserna på beg antar jag att den är slut?!
 

3R1K

Cartier
2-Faktor
En fråga som någon kanske har koll på. Speedmaster Apollo 11 50th anniversary modellen som släpptes typ 2019 i hela 6900+ exemplar. Vet någon om den är helt slutsåld eller om Omega ännu släpper batcher då det är en hyfsat stor upplaga?

Att döma av priserna på beg antar jag att den är slut?!

Bra fråga! Mitt antagande var att alla var sålda.
 

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Var och kikade på en Speedmaster igår, tänkte först att man kanske skulle byta från Seamastern men tror jag kommer ångra mig så det klokaste är nog att behålla Seamastern och komplettera med en Speedmaster i framtiden.

Hur känslig är Speedmastern för vatten? Pushers och sånt vet man ju är känsligt men vanligt bad är det helt no no?

DSC02872.jpg
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Var och kikade på en Speedmaster igår, tänkte först att man kanske skulle byta från Seamastern men tror jag kommer ångra mig så det klokaste är nog att behålla Seamastern och komplettera med en Speedmaster i framtiden.

Hur känslig är Speedmastern för vatten? Pushers och sånt vet man ju är känsligt men vanligt bad är det helt no no?

DSC02872.jpg
Dem 2 speedmasters jag hade hängde alltid med i duschen och till havet. Inga alls problem :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Var och kikade på en Speedmaster igår, tänkte först att man kanske skulle byta från Seamastern men tror jag kommer ångra mig så det klokaste är nog att behålla Seamastern och komplettera med en Speedmaster i framtiden.

Hur känslig är Speedmastern för vatten? Pushers och sånt vet man ju är känsligt men vanligt bad är det helt no no?

DSC02872.jpg
Helt olika väsen så om du gillar din SMP så lär du nog komma att sakna den. Speedys vattenkänslighet betecknar jag lite som en myt då dom knappast är sämre än andra men jag badar inte med vanliga kronografer ens om dom är märkta 100m och nytryckta. Har aldrig och kommer aldrig att bada med en Speedy men det är jag det.
 
Var och kikade på en Speedmaster igår, tänkte först att man kanske skulle byta från Seamastern men tror jag kommer ångra mig så det klokaste är nog att behålla Seamastern och komplettera med en Speedmaster i framtiden.

Hur känslig är Speedmastern för vatten? Pushers och sånt vet man ju är känsligt men vanligt bad är det helt no no?

DSC02872.jpg
Det jag hört och läst är att 50 m. inte är tillräckligt för dusch och bad, jag vågade inte prova med den jag hade. Regelbundna trycktester är att rekommendera åtminstone.
 
Helt olika väsen så om du gillar din SMP så lär du nog komma att sakna den. Speedys vattenkänslighet betecknar jag lite som en myt då dom knappast är sämre än andra men jag badar inte med vanliga kronografer ens om dom är märkta 100m och nytryckta. Har aldrig och kommer aldrig att bada med en Speedy men det är jag det.
En sak som jag tänker mig är till speedyns nackdel är att den är manuell - att dagligen skruva på kronan måste slita ut packningen där fortare än en automat. Jag har en SM månfas som är märkt 100m. Hade den inte varit på ett läderband hade jag inte tvekat att duscha och bada med den.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
En sak som jag tänker mig är till speedyns nackdel är att den är manuell - att dagligen skruva på kronan måste slita ut packningen där fortare än en automat. Jag har en SM månfas som är märkt 100m. Hade den inte varit på ett läderband hade jag inte tvekat att duscha och bada med den.
Vet inte men kanske det? Tänker mer på pushers som den svaga punkten och om man skulle råka trycka på dom. Medger, försiktig i överkant här.
 

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Vet inte men kanske det? Tänker mer på pushers som den svaga punkten och om man skulle råka trycka på dom. Medger, försiktig i överkant här.

Ja det är det jag tänker också, Seamastern är ju toolig så den behöver man ju inte tänka på så mycket så den är mer praktisk i vardagliga sysslor. Skulle nog t.ex ta av mig en Speedmaster om jag duschar etc. Och det är det som gör att jag tror att jag inte skulle våga använda den fullt ut.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
En sak som jag tänker mig är till speedyns nackdel är att den är manuell - att dagligen skruva på kronan måste slita ut packningen där fortare än en automat. Jag har en SM månfas som är märkt 100m. Hade den inte varit på ett läderband hade jag inte tvekat att duscha och bada med den.
När jag tänker efter så är nog hela konstruktionen lite annorlunda och man får anpassa den för det dagliga skruvandet med manuellt uppdrag. Alla manuella Speedys har ju 50m och dom automatiska 100m. ex så är nya manuella '57 specad 50m mot 100m för den gamla automatiska.
 
Vet inte men kanske det? Tänker mer på pushers som den svaga punkten och om man skulle råka trycka på dom. Medger, försiktig i överkant här.
Trycka på knapparna ska man ju inte göra, men det krävs en hyfsad kraft ändå att trycka ner dem, så jag tror inte man behöver vara så rädd för att man råkar trycka ner dem. Jag ska bada med min iaf när jag bytt ut krokodillädret mot en länk.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Helt olika väsen så om du gillar din SMP så lär du nog komma att sakna den. Speedys vattenkänslighet betecknar jag lite som en myt då dom knappast är sämre än andra men jag badar inte med vanliga kronografer ens om dom är märkta 100m och nytryckta. Har aldrig och kommer aldrig att bada med en Speedy men det är jag det.
Det är milsvid skillnad mellan vattentätheten på en SMP, där hela klockan är byggd för vattenlek med skruvad krona osv, jämfört med en klocka som absolut inte är gjord för vattenplask. Med det sagt, är den rated för 30m så ska den med god marginal klara 30m i tryck och förutsatt att packningarna är täta och man undviker att pilla på kronan och tryckknapparna i vattnet så ska det gå att simma med den. Jag skulle nog dock personligen avråda det för vintageklockor och generellt kanske även för nyare klockor, känns som en onödig risk att ta.

Håller med om att Speedy inte är sämre än andra klockor med samma rating, antagligen något bättre än andra klockor med motsvarande rating från mindre nogräknade tillverkare.
 
Topp