• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 352 52.9%
  • Hesalit

    Röster: 314 47.1%

  • Totala väljare
    666

marcuskru

Breitling
Kör också Constellation idag 🥂

PXL_20221229_094510905.PORTRAIT.jpg
Fin!
Vad är det för ref?
 

jašar

Breitling
Tillslut fick jag tummen ur och slog till på en alldeles förträfflig 60-talare.
Köptes av @WatchM här på forumet då head only och fick igår hem läderbandet från Molequin. Toknöjd är bara förnamnet!

C628DC4C-84EA-4295-A1FC-6CA136AA29AE.jpeg

9A488528-851A-477F-905A-ACF0AFAF9881.jpeg
Snyggt! Är det Cordovan bandet från dem? Jag har en äldre Geneve som behöver ett nytt band (18/14 då jag har original buckle 14 mm) så funderar på Molequins Made to Order i Saffianoläder. Har du eller någon annan här erfarenhet från deras MTO?
 
Snyggt! Är det Cordovan bandet från dem? Jag har en äldre Geneve som behöver ett nytt band (18/14 då jag har original buckle 14 mm) så funderar på Molequins Made to Order i Saffianoläder. Har du eller någon annan här erfarenhet från deras MTO?
Det stämmer! Har ingen erfarenhet av deras MTO men med tanke på kvalitén på både band och leverans så bör det vara en trevlig upplevelse.
 

iko

Panerai
2-Faktor
Hur sitter 57:an mot den vanliga speedyn? Mina tandpetare till armar räcker inte till för den vanliga speedyn😞
Jag tyckte att den satt bra, tänkte inte på något mer specifikt än så då jag blev förvånad över hur lätt och "rasslig" jag tyckte att länken var. Jag blev lite besviken på länken helt enkelt. Speedy-länken känns betydligt mer premium.
 

perra_p

Breitling
Hej!

Jag är helt färsk på forumet och lite osäker på om jag borde skapa en ny tråd för min fråga om en gammal Omega klocka eller slänga in den här i "Omega-tråden"...men provar här då någon av alla Omega-fantaster kanske kan tänkas ha något tips åt mig.
En gammal släkting har en gammal Omega klocka från 60-talet liggande i en byrålåda där den har legat sedan den stannade 1965 (om han minns rätt) av typen Omega Automatic Chronometer Constellation. Han är lite intresserad av att få veta om det går att få liv i klockan/reparera och fräscha upp den för bruk igen, alternativt få den värderad och såld (om det nu finns något värde kvar i en sådan gammal begagnad klocka).
Vet någon här på forumet vart man skulle kunna vända sig för att få någon kunnig person att checka upp status på den aktuella klockan?

Mvh Per Anders
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Hej!

Jag är helt färsk på forumet och lite osäker på om jag borde skapa en ny tråd för min fråga om en gammal Omega klocka eller slänga in den här i "Omega-tråden"...men provar här då någon av alla Omega-fantaster kanske kan tänkas ha något tips åt mig.
En gammal släkting har en gammal Omega klocka från 60-talet liggande i en byrålåda där den har legat sedan den stannade 1965 (om han minns rätt) av typen Omega Automatic Chronometer Constellation. Han är lite intresserad av att få veta om det går att få liv i klockan/reparera och fräscha upp den för bruk igen, alternativt få den värderad och såld (om det nu finns något värde kvar i en sådan gammal begagnad klocka).
Vet någon här på forumet vart man skulle kunna vända sig för att få någon kunnig person att checka upp status på den aktuella klockan?

Mvh Per Anders
Prova i vintagedelen av forumet. Annars är Farfars klocka i Stockholm duktig på gamla Omegor.

Här kanske:
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Hej!

Jag är helt färsk på forumet och lite osäker på om jag borde skapa en ny tråd för min fråga om en gammal Omega klocka eller slänga in den här i "Omega-tråden"...men provar här då någon av alla Omega-fantaster kanske kan tänkas ha något tips åt mig.
En gammal släkting har en gammal Omega klocka från 60-talet liggande i en byrålåda där den har legat sedan den stannade 1965 (om han minns rätt) av typen Omega Automatic Chronometer Constellation. Han är lite intresserad av att få veta om det går att få liv i klockan/reparera och fräscha upp den för bruk igen, alternativt få den värderad och såld (om det nu finns något värde kvar i en sådan gammal begagnad klocka).
Vet någon här på forumet vart man skulle kunna vända sig för att få någon kunnig person att checka upp status på den aktuella klockan?

Mvh Per Anders
Lägg upp lite bilder här på forumet så får du hjälp med vad det rör sig om för klocka och värdet
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Hej!

Jag är helt färsk på forumet och lite osäker på om jag borde skapa en ny tråd för min fråga om en gammal Omega klocka eller slänga in den här i "Omega-tråden"...men provar här då någon av alla Omega-fantaster kanske kan tänkas ha något tips åt mig.
En gammal släkting har en gammal Omega klocka från 60-talet liggande i en byrålåda där den har legat sedan den stannade 1965 (om han minns rätt) av typen Omega Automatic Chronometer Constellation. Han är lite intresserad av att få veta om det går att få liv i klockan/reparera och fräscha upp den för bruk igen, alternativt få den värderad och såld (om det nu finns något värde kvar i en sådan gammal begagnad klocka).
Vet någon här på forumet vart man skulle kunna vända sig för att få någon kunnig person att checka upp status på den aktuella klockan?

Mvh Per Anders
Färsk?! Du har ju varit medlem i två år ;) Skämt åt sido…

Omega Constellations från 60 talet är populära. De finns några olika varianter. Inte bara i formen utan även vad de gjorda i för material. Tex Rostfritt, Guld på stål och guld. Om du ska få någon vettig indikation på värde behöver vi bilder på klockan. Gärna nära ett fönster för att få bra ljus.

Bästa stället för att diskutera klockan är i följande tråd:

Vad det gäller att få klockan att rulla igen borde inte vara några problem, men det bör göras av någon som är duktig på vintage som tex Farfars klocka. Men det finns även andra duktiga runt om i landet. Var befinner sig din släckning?

Sen vill jag även nämna att oftast är det bättre att sälja utan att fixa, om man nu ska sälja dvs. En service kostar ca 3-5k för den typen av klocka. Vilket troligen är ca 1/3 av klockans värde i detta fall.
 

robbiered

Breitling
Hej!

Jag är ägare av en Omega Seamaster professional 2 gen. Alltså 212.30.41.20.01.003.

Man kan gå in på Omegas hemsida för att få se testresultat på sin Omega klocka.

För att få tillgång till testresultaten så behöver man:

Reference number
Watch number
Access code

Jag har ingen access code på mitt cert så jag undrar, finns det bara testresultat för 3 gen Omega eller hur får man tag i en Access code om det inte står på certet?


Screenshot_20230118-151117.jpg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hej!

Jag är ägare av en Omega Seamaster professional 2 gen. Alltså 212.30.41.20.01.003.

Man kan gå in på Omegas hemsida för att få se testresultat på sin Omega klocka.

För att få tillgång till testresultaten så behöver man:

Reference number
Watch number
Access code

Jag har ingen access code på mitt cert så jag undrar, finns det bara testresultat för 3 gen Omega eller hur får man tag i en Access code om det inte står på certet?


Screenshot_20230118-151117.jpg
Finna bara testresultat för METAS-certifierade klockor (Master Chronometer) och din är ju inte det. Till dom medföljer ett extra METAS-cert och på det står Access Code.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Kanske inte den mest populära Omegan, säkert mycket på grund av att den utan kronograf anses vara den riktiga ”Bondklockan”. Jag tycker att det är en bra modell, rejäl men ändå kompakt och bekväm. Något tjock men det är ju alla klockor med ETA/Valjoux. Fin kvalitet som vanligt från Omega. En sleeper.
15176B02-E3AF-440F-A317-1B12AB10401F.jpeg
 

Man

Rolex
Kanske inte den mest populära Omegan, säkert mycket på grund av att den utan kronograf anses vara den riktiga ”Bondklockan”. Jag tycker att det är en bra modell, rejäl men ändå kompakt och bekväm. Något tjock men det är ju alla klockor med ETA/Valjoux. Fin kvalitet som vanligt från Omega. En sleeper.
15176B02-E3AF-440F-A317-1B12AB10401F.jpeg
Snygg! 👌
Tjock skulle inte ha nåt emot, men jag är ju PO-användare.
 

Prefab

Cartier
Var inne och testade en Seamaster för några veckor sedan, borde man slå till? :cool:


IMG_1974.jpg
Självklart! I varje fall till rätt pris. Fram till nu så har den sett till vad man får för pengarna varit rena fyndet. Priset har ju börjat dra iväg, men att man kan få (eller har kunnat få) en Omegadykare med toppfinish och inhouseverk ny för runt eller lite drygt 50' är riktigt bra. Det är en superklocka!
 
Topp