• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 352 52.9%
  • Hesalit

    Röster: 314 47.1%

  • Totala väljare
    666

Stefan S

Patek
2-Faktor
Håller helt med dig i resonemanget, men tycker här att Omega gör sig själva en otjänst med att försöka driva upp samtliga modeller i sin katalog till orimliga priser.
Finns inget incitament att köpa en ny SMP för över 70tkr exempelvis om det är själva utseendet du är ute efter - då kan du lika gärna leta efter en begagnad för en tredjedel av priset.
Jag förstår att vissa modeller och versioner är dyrare att tillverka och därför skall det reflekteras i priset. Men då är det rimligt att ha specialversioner av modeller eller introducera ett nytt segment av modeller som är mer high-end. Sen har det kanske aldrig varit just exklusiviteten folk köpt Omegorna för och där tror jag det kan bli en identitetskris om man tror och vill stånga sig med Rolex. Det kommer aldrig riktigt gå att motivera köpet av en Aqua Terra mot en OP (även om jag föredrar den tidigare) när Rolex har betydligt större status och premiumkänsla när AT:n dessutom är dyrare. Och ja, jag vet och förstår att AT:n är lättare att få tag på såklart. :)
Finns fler val än Rolex som alternativ till en Omega... t ex IWC som alltid varit ett snäpp upp prismässigt men nu har Omega liksom höjt sina priser sig till samma nivå. En AT känns för mig klart svårmotiverad om man kan få en Mark XX på länk för exakt samma pengar. Här är det ju bara att precis som för en Omega knalla in till en AD, dra kortet och stolt fara hem med den på armen.
1675355977404.png
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Finns fler val än Rolex som alternativ till en Omega... t ex IWC som alltid varit ett snäpp upp prismässigt men nu har Omega liksom höjt sina priser sig till samma nivå. En AT känns för mig klart svårmotiverad om man kan få en Mark XX på länk för exakt samma pengar. Här är det ju bara att precis som för en Omega knalla in till en AD, dra kortet och stolt fara hem med den på armen.
1675355977404.png
Helt rätt och det gör det bara svårare att förstå hur Omega tänkt här…
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Finns fler val än Rolex som alternativ till en Omega... t ex IWC som alltid varit ett snäpp upp prismässigt men nu har Omega liksom höjt sina priser sig till samma nivå. En AT känns för mig klart svårmotiverad om man kan få en Mark XX på länk för exakt samma pengar. Här är det ju bara att precis som för en Omega knalla in till en AD, dra kortet och stolt fara hem med den på armen.
1675355977404.png
Varför ska IWCn vara dyrare?
Säger inte att du har fel, men personligen tycker jag ATn är betydligt finare.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Varför ska IWCn vara dyrare?
Säger inte att du har fel, men personligen tycker jag ATn är betydligt finare.
IWC gör fantastiska länkar, på en annan nivå än Omega. Skillnaden i pris mellan länk och läder här ger ju en hint om att den dyr också, bortåt det dubbla lös mot ATs kanske? Men vad gäller vad som är finast är ju en smaksak, en flieger så en annan design.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
IWC gör fantastiska länkar, på en annan nivå än Omega. Skillnaden i pris mellan länk och läder här ger ju en hint om att den dyr också, bortåt det dubbla lös mot ATs kanske? Men vad gäller vad som är finast är ju en smaksak, en flieger så en annan design.
Okej. Ja en bra länk är ju trevligt.
Jag gillar IWC väldigt mycket, men försöker vara djävulens advokat här.
Självklart tycke och smak som är skillnad, men jag tycker att det ofta ses som självklarheter i vilken prislucka olika märken ska befinna sig i. IWC har länge (alltid?) haft fina inhouseverk och Omega har kört modifierat ETA, och det har ju ändå motiverat premium för IWC.
Nu har ju även Omega väldigt fina inhouseverk, och kollar man märkeskännedom är jag rätt övertygad om att fler människor känner till Omega än IWC som inte är i klocksvängen.
Mycket talar ändå för att Omega kan höja sitt pris utan att tappa så mycket försäljning, och de har säkerligen rätt bra siffror som säger det efter tidigare höjningar.
Vi lever i en liten echo camber där jag tror vi har lite för bra koll för vårt eget bästa ibland.
De utanför våran sfär fattar inte att 120h power reserve med 28.800 bpm är riktigt häftigt, och att IWCs legacy är riktigt fin den med.
 

Prefab

Cartier
Okej. Ja en bra länk är ju trevligt.
Jag gillar IWC väldigt mycket, men försöker vara djävulens advokat här.
Självklart tycke och smak som är skillnad, men jag tycker att det ofta ses som självklarheter i vilken prislucka olika märken ska befinna sig i. IWC har länge (alltid?) haft fina inhouseverk och Omega har kört modifierat ETA, och det har ju ändå motiverat premium för IWC.
Nu har ju även Omega väldigt fina inhouseverk, och kollar man märkeskännedom är jag rätt övertygad om att fler människor känner till Omega än IWC som inte är i klocksvängen.
Mycket talar ändå för att Omega kan höja sitt pris utan att tappa så mycket försäljning, och de har säkerligen rätt bra siffror som säger det efter tidigare höjningar.
Vi lever i en liten echo camber där jag tror vi har lite för bra koll för vårt eget bästa ibland.
De utanför våran sfär fattar inte att 120h power reserve med 28.800 bpm är riktigt häftigt, och att IWCs legacy är riktigt fin den med.
Nu ska det väl iofs påpekas att IWC inte bara kör inhouse utan även använder urverk från både Sellita och Richemontgruppens ValFleurier.

Har inte inget emot vare sig IWC eller Sellita men förstår inte att de kommer undan med att ta över 50k för klockor med Sellitaverk.

Lång lista på IWC-modeller som använder SW-300:

 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Nu ska det väl iofs påpekas att IWC inte bara kör inhouse utan även använder urverk från både Sellita och Richemontgruppens ValFleurier.

Har inte inget emot vare sig IWC eller Sellita men förstår inte att de kommer undan med att ta över 50k för klockor med Sellitaverk.

Lång lista på IWC-modeller som använder SW-300:

Hoppsan!
Det var betydligt fler än jag trott.
 

mario1971

Rolex
Kronografen i min Snoopy har varit igång oavbrutet i över 48 timmar! Jag har inte märkt några oegentligheter. Indikatorn på den högra underratten hoppar mjukt varje minut, liksom timmen på den nedre (denna rör sig inte med stormsteg, utan går långsamt framåt). Under hela perioden accelererade rörelsen med 1,7 s, vilket gav ett genomsnitt på +0,9 s/dag. Jag är förtjust! 👌 Edit: Slutligen stannade kronografen efter 55 timmar och 48 minuter.
 
Senast ändrad:
Kronografen i min Snoopy har varit igång oavbrutet i över 48 timmar! Jag har inte märkt några oegentligheter. Indikatorn på den högra underratten hoppar mjukt varje minut, liksom timmen på den nedre (denna rör sig inte med stormsteg, utan går långsamt framåt). Under hela perioden accelererade rörelsen med 1,7 s, vilket gav ett genomsnitt på +0,9 s/dag. Jag är förtjust! 👌 Edit: Slutligen stannade kronografen efter 55 timmar och 48 minuter.
Det är härligt att se när klockan funkar som den ska och imponerande hur Omega fått till sina verk. En sak som jag tittade på innan jag köpte min Speedmaster Pro var att visarna pekade dit de ska, och det gjorde de - t.ex. när minutvisaren var på 60 var timvisaren exakt på en jämn timme. Sen var tidshållningen bra också, fast jag har inte testat som du med stoppuret på hela tiden. När man betalar så pass mycket för en klocka så kan man kräva att allt sånt här är bra.
 
Topp