• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 352 52.9%
  • Hesalit

    Röster: 314 47.1%

  • Totala väljare
    666

mario1971

Rolex
Det är härligt att se när klockan funkar som den ska och imponerande hur Omega fått till sina verk. En sak som jag tittade på innan jag köpte min Speedmaster Pro var att visarna pekade dit de ska, och det gjorde de - t.ex. när minutvisaren var på 60 var timvisaren exakt på en jämn timme. Sen var tidshållningen bra också, fast jag har inte testat som du med stoppuret på hela tiden. När man betalar så pass mycket för en klocka så kan man kräva att allt sånt här är bra.
Tack. På min fritid kommer jag att testa effektreservlängden på 3861-urverket med kronografen avstängd.
 
Jag vet inte om vi haft upp det tidigare, men är det nån som vet om nån som kan slipa bort antireflexbehandlingen på utsidan?
Jag har i min iver att rengöra glaset på min PO framför allt repat min AR med mina vassa tummar. Det syns i vissa vinklar bara, men jag stör mig på det. Dubbel AR i all ära, men jag gillar att kunna studera urtavlan genom ett kristallklart glas.
 

mario1971

Rolex
Jag gör mitt bästa med detta bälte. Jag började med effektreservlängdtestet.
20230212_153701-01.jpeg
20230212_153915-01.jpeg
20230212_154020-01.jpeg
 

mario1971

Rolex
Omega Snoopy kraftreserv längdtest med 3861 rörelse med kronograf avstängd. Jag startade den helt sårade klockan den 12 februari klockan 15:30 skarpt. Den slutade den 15 februari klockan 8:34. Så han jobbade 65 timmar och 4 minuter. Efter de första 55 timmarna accelererade rörelsen med totalt 3,6 s, vilket gav en medelavvikelse på +1,6 s/dag, i den andra mätningen efter 63 timmar var den totalt 5,5 s, vilket gav en medelacceleration på +2,1 s/ dag. Den av tillverkaren deklarerade kraftreserven är 50 timmar, den faktiska som registrerades i testet var därför bättre än katalogen med över 15 timmar. Den genomsnittliga avvikelsen under de deklarerade första 50 timmarna uppgick till ca +1,6 s/dag och växte i takt med den utvecklande driv- (spännings)fjädern. Jag är imponerad – Omega gjorde ett bra jobb!
 

Sage

Cartier
2-Faktor
Har haft min 3 år gamla Omega Speedmaster moonphase co-axial master chronometer chronograph inne på service och efter ca 2 1/2 månad fick jag tillbaks den då hade dom gjort en helservice vilket jag är tacksam för då den säker ligger på +10k minst! Kontrollfreak som jag är har jag haft den under kontroll, enligt dom uppgifter du kan få på Omega-appen där man visar alla tester den genomgått och klarat så har dom ruckat den + 0,3 sek då den enligt spec får gå 0-5 sek. Nu upptäcker jag att den ändå går nån sek. sakta. Har haft den inne och uppmätt av lokal urmakare som bekräftar! Tidigare varit AD nu får dom bara skruva! By the way Ahlens ur Örebro, riktigt duktiga! Dom har nu skickat tillbaks den för en ny översyn ”ruckning”. Känns inte helt okej, varför lägga den så nära +-noll och ändå inte fixa det.

Synpunkter någon som varit med om liknande. Omega är ju ändå ett stort känt brand?

Mvh.

 

th0m

Cartier
2-Faktor
Har haft min 3 år gamla Omega Speedmaster moonphase co-axial master chronometer chronograph inne på service och efter ca 2 1/2 månad fick jag tillbaks den då hade dom gjort en helservice vilket jag är tacksam för då den säker ligger på +10k minst! Kontrollfreak som jag är har jag haft den under kontroll, enligt dom uppgifter du kan få på Omega-appen där man visar alla tester den genomgått och klarat så har dom ruckat den + 0,3 sek då den enligt spec får gå 0-5 sek. Nu upptäcker jag att den ändå går nån sek. sakta. Har haft den inne och uppmätt av lokal urmakare som bekräftar! Tidigare varit AD nu får dom bara skruva! By the way Ahlens ur Örebro, riktigt duktiga! Dom har nu skickat tillbaks den för en ny översyn ”ruckning”. Känns inte helt okej, varför lägga den så nära +-noll och ändå inte fixa det.

Synpunkter någon som varit med om liknande. Omega är ju ändå ett stort känt brand?

Mvh.

Ruckning är inte en exakt vetenskap. Finns alltid lite felmarginal hit eller dit på en mekanisk klocka. Om den visat +0,3/dygn i verkstaden hade den lika gärna kunnat gå +3/dygn efter ett par veckor på din arm. Personligen hade jag inte brytt mig om klockan saktade nån sekund, oavsett spec, men att det krävs en efterruckning är absolut inget ovanligt och inget jag hade haft några synpunkter på.
 

Sage

Cartier
2-Faktor
Okej! Men jag vill att den ska gå nån sek+ som den varit förut, trivs med det och eftersom dom har det det som ett kriterie för för sitt metas-sert som ska vara lite bättre än cosc så vill jag att dom ser till att det blir så! Är inte för mycket begärt tycker jag.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Okej! Men jag vill att den ska gå nån sek+ som den varit förut, trivs med det och eftersom dom har det det som ett kriterie för för sitt metas-sert som ska vara lite bättre än cosc så vill jag att dom ser till att det blir så! Är inte för mycket begärt tycker jag.
Fick du inte med någon liten utskrift från testutrustningen? Där det står "Rate" för olika positioner.

Sen är ju verkligheten ingen testbänk där klockan tillbringar lika mycket tid i alla positioner. Man kanske lägger den tavla upp över natten/halva dygnet eller sätter den i winder där den aldrig hamnar tavla upp/ner osv.
 

Sage

Cartier
2-Faktor
Nej fick inga papper pga av att dom hade nåt strul som dom sa till min lokala urmakare som allt gick genom, tydligen inget ovanligt!!! Enligt Ahlens. Förstår att testbänk och verklighet inte alltid går hand i hand men tycker ändå att ett så stort märke som Omega ska kunna följa sina egna specifikationer som ändå är något som bestämt själva för att var ” lite bättre”

Mvh
 
Topp