• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 352 52.9%
  • Hesalit

    Röster: 314 47.1%

  • Totala väljare
    666

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Vad tror ni? Är denna för stor för mig?
Jo, på bilden ser den lite stor ut. Man vill gärna ha några millimeter handled innanför bandhornen på var sida för att undvika tallrikskänslan.

Men älskar du klockan så får du gå på din egen känsla. Risken är dock att du når insikt längre fram om att klockan ändå är för stor för dig.
Been there, Done that :)
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Vad tror ni? Är denna för stor för mig?
Den blir ju lite extra stor på ett sådant wristshot, jag fotade precis en lika bild i helgen med den gröna versionen av klockan och på bilden ser den lite för stor ut på mig (och kanske dig) men i verkligheten upplevde jag det inte så.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Vad tror ni? Är denna för stor för mig?

Den gröna på mig som jag fotade förra helgen for reference:

1677842263465.png


På bilden ser den lite stor ut, men i verkligheten hade jag inte haft några problem med att bära den (inte som dress-ur men som dykare).
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Den gröna på mig som jag fotade förra helgen for reference:

1677842263465.png


På bilden ser den lite stor ut, men i verkligheten hade jag inte haft några problem med att bära den (inte som dress-ur men som dykare).

Kan även tillägga att den "nya" gröna SMP 300 Diver färgen är jävligt grym! En riktigt välkomponerad nyans av Omega, tror inte jag sett ngn annan grön klocka med lika bra/perfekt grön ton. (finns inga bilder som gör den rättvisa, måste upplevas!)
 

3A6L3

Breitling
Hej,
Jag är fullständig gröngöling här (har tidigare ägt kostymklockor som Omega Ranchero, Eberhard & Co Extra-Fort etc) men är nu i färd med att införskaffa en Omega Seamaster. I samband med mina forskningar så har jag upptäckt att själva Omega skriften i/på klockan kan se lite annorlunda ut (Se bilder). Är det någon skillnad? Är det ny/gammal design? Är de tillverkade på olika ställen beroende på hur det skrivs ut? Hjälp en vilsen själ.
Omega ihop.JPG
Omega isär.JPG
 

mace

Cartier
2-Faktor
Hej,
Jag är fullständig gröngöling här (har tidigare ägt kostymklockor som Omega Ranchero, Eberhard & Co Extra-Fort etc) men är nu i färd med att införskaffa en Omega Seamaster. I samband med mina forskningar så har jag upptäckt att själva Omega skriften i/på klockan kan se lite annorlunda ut (Se bilder). Är det någon skillnad? Är det ny/gammal design? Är de tillverkade på olika ställen beroende på hur det skrivs ut? Hjälp en vilsen själ.
Omega ihop.JPG
Omega isär.JPG
Svårt att se på bilderna, men är hyfsat säker på att skillnaden mellan de där två är att den första har både wordmark och symbol i metall. Därav ”strecken” som binder ihop bokstäverna. Det är lite olika på olika modeller, men det vanligaste är nog tryckt wordmark på Seamaster. Tror Aqua terra-serien och planet ocean har applicerad logotyp/wordmark.
 

mario1971

Rolex
Några ord om det nya snabba mikrojusteringsspännet för Moonwatch och kvaliteten på utförande. För utmärglade handleder kommer denna justering på 2,5 mm säkert att räcka. För idrottare vars handled sväller mer, inte längre. Tyvärr måste du bära armbandet lösare. När det gäller utförandet av själva fästelementet - många skarpa kanter som drar länkar när de zoomas in. Det mycket instabila skelettet av spännet som kommer in i dess ram är mycket skarpt, varför det skär ganska obehagligt längs de skarpa kanterna, vilket skapar grader, vilket jag har visat på bilderna.
20230305_104026-01.jpeg
20230305_103830-01.jpeg
20230305_104230-01.jpeg
20230305_104355-01.jpeg
20230305_104953-01.jpeg
20230305_105713-01.jpeg
20230305_110408-01.jpeg
 

mario1971

Rolex
Spänningsanalysen fortsatte... De kunde ha gjort en liten avfasning på kortsidorna av fästet, som på de längre. De lämnade skarpa, inte behagliga att ta på. När det gäller klockans totala upplevelse; för tillfället gör det mig mycket roligt att titta på urtavlan som ändrar struktur och färg när ljuset rör sig, eller den snyggt visade hunden på den vänstra underratten. Dessutom mäter den tiden ganska bra, bärkomforten är också på en hyfsad nivå. Intressant nog har den vänstra underratten (den med Snoopi) en ljusare färg än de andra.
20230305_145535-01.jpeg
20230305_150908-01.jpeg
 

Gelmax

Cartier
Min lilla samling Omega-klockor… här finns såväl 70-, 80- som 90-tal representerat.

De två Constellation Manhattan är, tro det eller ej, ”reklam”-klockor. Min far fick dessa (samt en i helguld som han själv bär) av en schweizisk affärsbekant på 80-talet. På baksidan är det ingraverat 25-årsjubileum för företaget som han var VD för. Båda är från den första utgåvan av Manhattan där de fyra "klorna" har en faktiskt funktion och inte bara är till för dekoration. Klorna håller fast kristallen och jag förstår varför Omega gick ifrån den lösningen relativt snabbt - under varje klo finns ett litet hål i kristallen och varje hål fungerar som en brottsanvisning vilket gör att klockan blir extra känslig mot stötar och slag. Personligen tycker jag dock att det utseendemässigt är snyggare än de nyare varianterna som har en mindre kristall och en större bezel som klorna är integrerade i.

Den i helstål fick jag direkt av min far - tror att jag var 12-13 år gammal då och det är min första klocka finare klocka. Minns att jag hade den på en greklandsresa tillsammans med några kompisar när jag var 16 år. Jag visste att den kostade en del så när vi badade ville jag inte lämna den på stranden utan hade den på mig ut i vågorna 😬🙈… Är tacksam att den överlevde och nu hade jag aldrig kommit på tanken att ha den klockan under vatten.

Twotone-varianten fick jag som 40-årspresent av mina föräldrar. För 5-6 år sedan var den med om en mindre lyckad resa… jag hade den på mig när jag skulle flyga och tog av den vid säkerhetskontrollen. Efter den vanliga kontrollen blev jag slumpmässigt uttagen för extra kontroll och när den var klar skulle jag ta upp mina saker ur den lilla lådan som åkt genom säkerhetskontrollen. När jag tagit upp datorn ur lådan kom en av medarbetarna på flygplatsen och ryckte bort lådan… kvar i den låg mina nycklar samt aktuell klocka. Efter en 2-3-meters flygtur landade klockan på stengolvet. När jag fick tillbaks den kunde jag direkt konstatera en spricka i kristallen. Efter en mindre trevlig diskussion med henne och hennes chef accepterade/erkände de att det var deras fel att klockan skadats och att de skulle ta kostnaden för reparation. 2-3 månader hos Omega där de även bytte lite andra komponenter som kunde ha skadats av smällen.

Megaquatz kommer även den från en bekant till min far. Fick den när jag var i dryga 20-årsåldern och hade den ofta under studieåren. Onekligen en lite speciell klocka både till utseende och funktion. Kristallen vibrerar med en frekvens på 2,4 MHz vilket är 72 gånger snabbare än i ett vanligt kvartsur. Modellen lär än idag vara världens mest exakta, icke termokompenserade, armbandsur och det går max +/- 1sek per månad. Jag har två urtavlor till klockan men den som sitter på på bilden är den ovanligare aventurin-beströdda varianten som även kallas "stardust" (lär ha gjorts i ca 100 exemplar). Klockan lär ha varit lite av ett statement från Omegas sida för att visa på sin kompetens även inom kvartzurverk och lanserades i början av 70-talet.

Sist, men inte minst, kommer min nyligen införskaffade Seamaster GMT 50:th anniversory. Efter att ha letat runt efter en klocka som uppfyllde ett antal kriterier (t.ex travel-GMT, vridbar 24-h bezel, svart urtavla, rejäl vattentålighet etc.) så landade jag i att denna modell bäst uppfyllde alla kriterier. Modellen kom 1998 till Omegas 50-årsjubileum av Seamaster och på baksidan står det även "50 Years". Just min klocka är dock något modernare och är tillverkad 2006 vilket syns på den annorlunda länken som är mer Speedmasterinspirerad än den vanliga Seamasterlänken. Att den blir lämplig (om än lite tidig) 50-årspresent från mig själv blev lite av en bonus.

1678285928204.jpeg

GetAttachmentThumbnail
 
Senast ändrad:

Autobahn

Breitling
Hej,

är ny och lite okunnig, hoppas någon kan hjälpa mig! :)

Vilken/vilka skillnader är det på Omega Speedmaster Professional med ref nr 311.30.42.30.01.005 jämfört med 311.33.42.30.01.001 ?? Är det någon prisskillnad att beakta på en 2-3 år gammal klocka?

Tack på förhand!
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Hej,

är ny och lite okunnig, hoppas någon kan hjälpa mig! :)

Vilken/vilka skillnader är det på Omega Speedmaster Professional med ref nr 311.30.42.30.01.005 jämfört med 311.33.42.30.01.001 ?? Är det någon prisskillnad att beakta på en 2-3 år gammal klocka?

Tack på förhand!
Med länk 005. På krokodil band 001.
 

Zelot

Omega
2-Faktor
Den gröna på mig som jag fotade förra helgen for reference:

1677842263465.png


På bilden ser den lite stor ut, men i verkligheten hade jag inte haft några problem med att bära den (inte som dress-ur men som dykare).
Jo det påverkar ju en hel del i vilket sammanhang man tänker sig klockan, en dykare kan man bära lite större än en dressare. Den personliga frågan man måste ställa sig blir ”hur mkt större?” Och här har jag så J@vla svårt att bestämma mig!!!
 

GulDan

Omega
2-Faktor
Svårt att se på bilderna, men är hyfsat säker på att skillnaden mellan de där två är att den första har både wordmark och symbol i metall. Därav ”strecken” som binder ihop bokstäverna. Det är lite olika på olika modeller, men det vanligaste är nog tryckt wordmark på Seamaster. Tror Aqua terra-serien och planet ocean har applicerad logotyp/wordmark.
På SMP 2531.80.00 är både loggan, Omega texten och index tryckta på tavlan. På efterföljande modeller är dessa applicerade
 
Några ord om det nya snabba mikrojusteringsspännet för Moonwatch och kvaliteten på utförande. För utmärglade handleder kommer denna justering på 2,5 mm säkert att räcka. För idrottare vars handled sväller mer, inte längre. Tyvärr måste du bära armbandet lösare. När det gäller utförandet av själva fästelementet - många skarpa kanter som drar länkar när de zoomas in. Det mycket instabila skelettet av spännet som kommer in i dess ram är mycket skarpt, varför det skär ganska obehagligt längs de skarpa kanterna, vilket skapar grader, vilket jag har visat på bilderna.
20230305_104026-01.jpeg
20230305_103830-01.jpeg
20230305_104230-01.jpeg
20230305_104355-01.jpeg
20230305_104953-01.jpeg
20230305_105713-01.jpeg
20230305_110408-01.jpeg
Du har ett udda språkbruk, men rätt skönt att läsa ändå.
Nåja, jag har inte känt av de vassa kanterna som du och vissa andra beskriver. Jag har dock inte använt klockan så mycket, men har länken rätt tajt. Jag sportar inte med den heller.
Jag hade dock önskat en större finjustering (fast den passar bra ändå).
 

mario1971

Rolex
Du har ett udda språkbruk, men rätt skönt att läsa ändå.
Nåja, jag har inte känt av de vassa kanterna som du och vissa andra beskriver. Jag har dock inte använt klockan så mycket, men har länken rätt tajt. Jag sportar inte med den heller.
Jag hade dock önskat en större finjustering (fast den passar bra ändå).
Jag är från Polen, och en översättare hjälper mig att översätta, därav det ibland obegripliga/konstiga språket. 😉
 
Vinterklockan av och sommarklockan på! Månen har gjort sitt för nu och läggs i klocklådan +9 sekunder fort.
Nåja, -20°C i morse, men nu får det bli vår åtminstone. Sommar på handleden iaf. POn är märkbart tyngre, men det känner man inte efter en stund. Hon får gå till nästa vinter men får ge plats på handleden åt några andra Omegor mellan varven. Trevlig helg!
20230310_181323.jpg
20230310_184023.jpg
20230310_184137.jpg
 
Topp