• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 352 52.9%
  • Hesalit

    Röster: 314 47.1%

  • Totala väljare
    666

mario1971

Rolex
20230311_144125-01.jpeg
 

3A6L3

Breitling
Nybliven ägare av en Seamaster och har en fråga..

Vad skiljer en automatisk från en med batteridrift rent utseendemässigt osv?

Grunden till frågan är då jag köpt klockan via en handlare på Chrono24 och det är angivet att det är automatisk uppvridning och min fråga är kort och gott, går det att se om det är automatisk uppvridning eller om klockan går på batteri utan att öppna den? Det är ju 2 veckors ångerrätt enligt distansavtalslagen och jag vill vara 100% säker på att det är en automat då det skiljer en del i pris kontra en med batteri (så jag inte blivit lurad kort och gott)

Eller finns det något sätt att testa med hjälp av kronan eller liknande?

Tack på förhand experterna.
 

Bilagor

  • 95F29128-62FE-4524-8C02-FB071BDC4926_1_105_c.jpeg
    95F29128-62FE-4524-8C02-FB071BDC4926_1_105_c.jpeg
    91.4 KB · Visningar: 16

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Nybliven ägare av en Seamaster och har en fråga..

Vad skiljer en automatisk från en med batteridrift rent utseendemässigt osv?

Grunden till frågan är då jag köpt klockan via en handlare på Chrono24 och det är angivet att det är automatisk uppvridning och min fråga är kort och gott, går det att se om det är automatisk uppvridning eller om klockan går på batteri utan att öppna den? Det är ju 2 veckors ångerrätt enligt distansavtalslagen och jag vill vara 100% säker på att det är en automat då det skiljer en del i pris kontra en med batteri (så jag inte blivit lurad kort och gott)

Eller finns det något sätt att testa med hjälp av kronan eller liknande?

Tack på förhand experterna.
Finns många saker som avslöjar att den är automatisk:
1. Den där varianten finns bara som automatisk (Omega slutade med batteridrivna SMP tidigare, ca år 2012)
2. På urtavla står det Co-Axial Chronometer (Omegas automatiska urverk)
3. Sekundvisaren ”flyter” och tickar inte en gång per sekund

Grattis till en riktigt fin klocka👍
 

3A6L3

Breitling
Finns många saker som avslöjar att den är automatisk:
1. Den där varianten finns bara som automatisk (Omega slutade med batteridrivna SMP tidigare, ca år 2012)
2. På urtavla står det Co-Axial Chronometer (Omegas automatiska urverk)
3. Sekundvisaren ”flyter” och tickar inte en gång per sekund

Grattis till en riktigt fin klocka👍
Stort tack för svar!

Riktigt nöjd med den hittills, fantastiskt fin klocka.
 
20230312_140424.jpg

Fantastiskt härligt i solen på altan nu med en cigarill. Planet ocean sitter som en smäck på handleden. Jag trodde inte att det skulle kännas så bra att byta klocka - jag har ju trots allt ägt POn i över två år. Otroligt rejäl och snygg klocka och håller tiden perfekt. Kan varmt rekommendera den! (Läs gärna MånsTs recenssion tidigare i den här tråden. Vart har han tagit vägen, förresten? Och undersköterskan?) Jag har faktiskt tidigare funderat på att köpa en Rolex SD, men POn är minst lika bra. Bättre att köpa tre Omegor då.
 

FreddeM

Rolex
2-Faktor
Nybliven ägare av en Seamaster och har en fråga..

Vad skiljer en automatisk från en med batteridrift rent utseendemässigt osv?

Grunden till frågan är då jag köpt klockan via en handlare på Chrono24 och det är angivet att det är automatisk uppvridning och min fråga är kort och gott, går det att se om det är automatisk uppvridning eller om klockan går på batteri utan att öppna den? Det är ju 2 veckors ångerrätt enligt distansavtalslagen och jag vill vara 100% säker på att det är en automat då det skiljer en del i pris kontra en med batteri (så jag inte blivit lurad kort och gott)

Eller finns det något sätt att testa med hjälp av kronan eller liknande?

Tack på förhand experterna.

Finns många saker som avslöjar att den är automatisk:
1. Den där varianten finns bara som automatisk (Omega slutade med batteridrivna SMP tidigare, ca år 2012)
2. På urtavla står det Co-Axial Chronometer (Omegas automatiska urverk)
3. Sekundvisaren ”flyter” och tickar inte en gång per sekund

Grattis till en riktigt fin klocka👍
Sent svar men det första jag tänkte på var att låta klockan ligga still några dagar. Är den automatisk kommer den ju att stanna 🤓
 

fredrikwts

Breitling
Reflekterar lite över prisuppgången på Omega senaste åren. Jag har haft ett antal olika men pga andra inköp har jag fått prioritera och sälja av lite. Ät åter igen sugen på en Auqa terra med ljusare urtavla. Gav för två år sen motsvarande 41500.- för den med grön tavla ny. Idag får jag betala 5600 euro som med vår taskiga krona hamnar en bit över 60k... Någon som sett något om det finns nytt p G ut i Aqua Terra? Har en Beijing som jag kan köpa annars, ny, gillar urtavlan på den men tycker baksidan är trist...
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Min Omega Constellation från OS 1994.
Alla spelade som var med och vann OS guld i hockey fick varsin klocka av förbundet (som förbundet köpte till ett extremt förmånligt pris av Omega eftersom de är huvudsponsor av OS). Jag tycker det var lite snålt att de bara fick en TT och inte en helguldare men jag är glad ändå att en av de få klockarna som gjordes har kommit i min ägo!:D
B01EC492-2190-47A5-A698-9C6569A6E687.jpeg
6706EB86-C0DC-4B78-B6F2-FE84B5669CC7.jpeg
 

Knegolf

Breitling
En av mina mest yviga Omegor, tankmodell från 1973 (cal 625, ref 111.0116). Blått till blått är inte dumt 😀
 

Bilagor

  • F0591E25-B1EF-4366-BE30-E06D642B3CCD.jpeg
    F0591E25-B1EF-4366-BE30-E06D642B3CCD.jpeg
    642.7 KB · Visningar: 6
  • E29BBC6B-0D7C-4E59-B82B-B53B07D89813.jpeg
    E29BBC6B-0D7C-4E59-B82B-B53B07D89813.jpeg
    121.4 KB · Visningar: 7

johpe

Panerai
2-Faktor
Hej. Är det någon här som använder en globemaster? Jag har blivit väldigt intresserad i denna klockan och undrar hur den är att bära och vad ev andra personer som ser den säger om den.
Omega_Globemaster_bluedial_1000.jpg
Har bara provat den, men min uppfattning var att den kändes/bars stort. (var jättesugen på den ett tag men när jag provade den svalkande det lite men tycker fortfarande den är as snygg på bild)
 

DIR

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Krispiga bilder! Blåa gummit såg riktigt fint ut👌
Speedylänken är bäst, det blå gummit är också bra. Är det Seamastergummit? Visste inte det passade till speedy :)
Ja gummit sitter förvånansvärt bra men lite segt med speedy WR o gummi 😬

@Omega21jul1969 jag är lika förvånad men fick den på plats utan större skador på klockan hehe, och håller helt med att speedy länken är the way to go.
 
Topp