• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 352 52.9%
  • Hesalit

    Röster: 314 47.1%

  • Totala väljare
    666

ajvar

Rolex
2-Faktor
Smpc idag :)
20230503_094153.jpg
 

kjelllevren

Breitling
Bästa klock-kännare!
Det var längesedan jag var här och hoppas att jag lägger ut min fråga i "rätt" forum!

Jag har en Omega Speedmaster från 90-talet. Länk 1479. Nu har den gått sönder (se bilder) och jag har frågat hos en urmakare i stan: "Ge upp den länken", får jag till svar. Jag vill höra med er kunniga:

1. Är det verkligen så att reparation är uteslutet och i så fall, vilken ersättningslänk hade ni rekommenderat mig att leta efter?
2. Tips på andra lösningar? Kan tänka mig ett läderband och vill ju egentligen ha ett med omega-viklås, var letar jag bäst efter detta i så fall?

Stort tack!
Med vänlig hälsning, David

IMG_6411.jpeg
IMG_6413.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bästa klock-kännare!
Det var längesedan jag var här och hoppas att jag lägger ut min fråga i "rätt" forum!

Jag har en Omega Speedmaster från 90-talet. Länk 1479. Nu har den gått sönder (se bilder) och jag har frågat hos en urmakare i stan: "Ge upp den länken", får jag till svar. Jag vill höra med er kunniga:

1. Är det verkligen så att reparation är uteslutet och i så fall, vilken ersättningslänk hade ni rekommenderat mig att leta efter?
2. Tips på andra lösningar? Kan tänka mig ett läderband och vill ju egentligen ha ett med omega-viklås, var letar jag bäst efter detta i så fall?

Stort tack!
Med vänlig hälsning, David

IMG_6411.jpeg
IMG_6413.jpeg
Allt går väl att laga. Kan du knacka ut det brutna stiftet bör man kunna hitta nya att slå in. Gäller ju dock att hitta rätt dimension.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bästa klock-kännare!
Det var längesedan jag var här och hoppas att jag lägger ut min fråga i "rätt" forum!

Jag har en Omega Speedmaster från 90-talet. Länk 1479. Nu har den gått sönder (se bilder) och jag har frågat hos en urmakare i stan: "Ge upp den länken", får jag till svar. Jag vill höra med er kunniga:

1. Är det verkligen så att reparation är uteslutet och i så fall, vilken ersättningslänk hade ni rekommenderat mig att leta efter?
2. Tips på andra lösningar? Kan tänka mig ett läderband och vill ju egentligen ha ett med omega-viklås, var letar jag bäst efter detta i så fall?

Stort tack!
Med vänlig hälsning, David

IMG_6411.jpeg
IMG_6413.jpeg
Var det en AD med Omegaverkstad du frågade? Eller någon random urmakare? Jag hade mailat bilderna till Klockmaster Globen och bett dem återkomma.
 

dropic

Cartier
2-Faktor
Bästa klock-kännare!
Det var längesedan jag var här och hoppas att jag lägger ut min fråga i "rätt" forum!

Jag har en Omega Speedmaster från 90-talet. Länk 1479. Nu har den gått sönder (se bilder) och jag har frågat hos en urmakare i stan: "Ge upp den länken", får jag till svar. Jag vill höra med er kunniga:

1. Är det verkligen så att reparation är uteslutet och i så fall, vilken ersättningslänk hade ni rekommenderat mig att leta efter?
2. Tips på andra lösningar? Kan tänka mig ett läderband och vill ju egentligen ha ett med omega-viklås, var letar jag bäst efter detta i så fall?

Stort tack!
Med vänlig hälsning, David

IMG_6411.jpeg
IMG_6413.jpeg
Jag har en speedmaster date från samma tid. Om du har 18mm mellan luggarna kan jag rekommendera dessa länkar:

 

DrDre

Patek
Sedan jag köpte ett gummiband till den här så har den fått en hel del tid på handleden. Jag kom aldrig riktigt överens med länken och placeringen av hålen i bandhornen gjorde att andra band inte funkade så bra, men med det här gummibandet känns den lite mer modern.

31A4CD80-00B5-47D9-901F-97E207FB7258.jpeg
 

Utopian Time

Omega
Paneristi
Professional Dealer
2-Faktor
Hej på er! Har länge försökt hitta en begagnad Constellation Globemaster då jag tycker den är fantastiskt fin på vristen och som komplement till min pie pan och AT. Till frågan: har ni någon erfarenhet kring hur man hittar någon bra? Väldigt få som säljs här på forumet och i Sverige generellt :/ mest C24
Hittade min via en gråis, bra pris och fantastisk klocka!
5192656A-1097-4E87-BD64-5E841552B149.jpeg
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Vem knep denna Omega De Ville 125.0050? Hör av dig om du tröttar!

 

Beaker

Cartier
2-Faktor
Bästa Klocksnackare,
För er information kommer Omega genomföra en prisjustering den 1 juni 2023. Exakt hur många % har vi inte delgivits ännu.
Trevlig Valborg till er Alla:)

Tackar Erikson för förvarningen! Gått och sneglat på både en ny Speedmaster och Railmaster, så kanske kan vara läge innan höjningen.

Jag vet inte hur det är med er andra, men själv börjar tyvärr alla dessa höjningar på så kort tid att bygga upp en avsmak kring Omega för min del. Inflation i all ära, men det gör mig bara mer irriterad när detta lyfts fram som skäl till ökningarna. Påstår alltså att kedjan för allmänna kostnader har ökat 27,5% sedan jag köpte min senaste SMP 300 för ca 1,5 år sedan. Omega, give me a break.

Vi vet alla vem de håller på att apa efter och jag förstår anledningen att vilja positionera sig "högre". Men vägen dit går inte genom att enbart höja priserna. Tycker även marknaden redan visat att priserna som nu ligger inte är i linje med vad folk är villiga att betala. Efter en snabb googling så hittar jag en uppsjö av ex. nya seamasters och speedys till 10-20k under list. Som ett personligt exempel, under en tripp till staterna och besök hos en gråis härom veckan plockade en kompis ut den nya hesalit speedyn för runt 61k sek. Så vad är mitt incitament att gå till AD? När jag kan plocka samma klocka med 25% rabatt hos gråisarna.

Näe, ska priserna fortsätta uppåt så vill jag i alla fall se några ordentliga uppgraderingar eller extras (vad nu detta skulle vara).

Avslutar min mini-rant med något positivt och det är att höjningar till trots, så gör Omega fortfarande riktigt grymma klockor.
4EA16AC4-8DE9-45A9-A194-705D9E38759C.jpeg
 
Senast ändrad:
Tackar Erikson för förvarningen! Gått och sneglat på både en ny Speedmaster och Railmaster, så kanske kan vara läge innan höjningen.

Jag vet inte hur det är med er andra, men själv börjar tyvärr alla dessa höjningar på så kort tid att bygga upp en avsmak kring Omega för min del. Inflation i all ära, men det gör mig bara mer irriterad när detta lyfts fram som skäl till ökningarna. Påstår alltså att kedjan för allmänna kostnader har ökat 27,5% sedan jag köpte min senaste SMP 300 för ca 1,5 år sedan. Omega, give me a break.

Vi vet alla vem de håller på att apa efter och jag förstår anledningen att vilja positionera sig "högre". Men vägen dit går inte genom att enbart höja priserna. Tycker även marknaden redan visat att priserna som nu ligger inte är i linje med vad folk är villiga att betala. Efter en snabb googling så hittar jag en uppsjö av ex. nya seamasters och speedys till 10-20k under list. Som ett personligt exempel, under en tripp till staterna och besök hos en gråis härom veckan plockade en kompis ut den nya hesalit speedyn för runt 61k sek. Så vad är mitt incitament att gå till AD? När jag kan plocka samma klocka med 25% rabatt hos gråisarna.

Näe, ska priserna fortsätta uppåt så vill jag i alla fall se några ordentliga uppgraderingar eller extras (vad nu detta skulle vara).

Avslutar min mini-rant med något positivt och det är att höjningar till trots, så gör Omega fortfarande riktigt grymma klockor.
4EA16AC4-8DE9-45A9-A194-705D9E38759C.jpeg
Intresset och efterfrågan på lyxklockor fortsätter att öka och Omega höjer priserna därefter, har knappast något direkt med vad Rolex gör. Jag tycker heller inte Omega efterrapar Rolex i deras produktutbud nämnvärt, men de är jämförbara kvalitetsmässigt.
Efterfrågan på Rolex är betydligt större än utbudet vilket drar upp begpriserna till över nypriserna då det är svårt att köpa en ny hos AD. För Omega (och nästan alla andra märken) är en begagnad klocka billigare än en ny, hur mycket billigare avgör marknaden. Blir den för stor kommer många vända sig dit istf att köpa en ny, samtidigt gör prishöjningarna att begpriserna stiger på sikt. Omega känner nog att de kan höja priserna och fortfarande sälja massor med klockor.
 

ERIKSON URHANDEL

Richard Dahlgren
Tackar Erikson för förvarningen! Gått och sneglat på både en ny Speedmaster och Railmaster, så kanske kan vara läge innan höjningen.

Jag vet inte hur det är med er andra, men själv börjar tyvärr alla dessa höjningar på så kort tid att bygga upp en avsmak kring Omega för min del. Inflation i all ära, men det gör mig bara mer irriterad när detta lyfts fram som skäl till ökningarna. Påstår alltså att kedjan för allmänna kostnader har ökat 27,5% sedan jag köpte min senaste SMP 300 för ca 1,5 år sedan. Omega, give me a break.

Vi vet alla vem de håller på att apa efter och jag förstår anledningen att vilja positionera sig "högre". Men vägen dit går inte genom att enbart höja priserna. Tycker även marknaden redan visat att priserna som nu ligger inte är i linje med vad folk är villiga att betala. Efter en snabb googling så hittar jag en uppsjö av ex. nya seamasters och speedys till 10-20k under list. Som ett personligt exempel, under en tripp till staterna och besök hos en gråis härom veckan plockade en kompis ut den nya hesalit speedyn för runt 61k sek. Så vad är mitt incitament att gå till AD? När jag kan plocka samma klocka med 25% rabatt hos gråisarna.

Näe, ska priserna fortsätta uppåt så vill jag i alla fall se några ordentliga uppgraderingar eller extras (vad nu detta skulle vara).

Avslutar min mini-rant med något positivt och det är att höjningar till trots, så gör Omega fortfarande riktigt grymma klockor.
4EA16AC4-8DE9-45A9-A194-705D9E38759C.jpeg
Gokväll,
Såhär, Omega likväl som ett antal andra märken i samma prisnivå är snart inte i var mans egendom, tänk allt annat åtråvärt är generellt inte det heller. Prioritera, så blir din dröm verklighet.
Att äga något fint, oavsett, är ett mål och vi finns där den Dan är inne.
Trevlig helg till er Alla!
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Gokväll,
Såhär, Omega likväl som ett antal andra märken i samma prisnivå är snart inte i var mans egendom, tänk allt annat åtråvärt är generellt inte det heller. Prioritera, så blir din dröm verklighet.
Att äga något fint, oavsett, är ett mål och vi finns där den Dan är inne.
Trevlig helg till er Alla!
Vadå? en Speedy levererad av @ERIKSON URHANDEL äger väll alla ;)

IMG_1161 (3).JPG
 

Beaker

Cartier
2-Faktor
Intresset och efterfrågan på lyxklockor fortsätter att öka och Omega höjer priserna därefter, har knappast något direkt med vad Rolex gör. Jag tycker heller inte Omega efterrapar Rolex i deras produktutbud nämnvärt, men de är jämförbara kvalitetsmässigt.
Efterfrågan på Rolex är betydligt större än utbudet vilket drar upp begpriserna till över nypriserna då det är svårt att köpa en ny hos AD. För Omega (och nästan alla andra märken) är en begagnad klocka billigare än en ny, hur mycket billigare avgör marknaden. Blir den för stor kommer många vända sig dit istf att köpa en ny, samtidigt gör prishöjningarna att begpriserna stiger på sikt. Omega känner nog att de kan höja priserna och fortfarande sälja massor med klockor.

Absolut, intresse och efterfrågan ökar. Samtidigt som utbudet på lyxklockor ökar lika snabbt. Att ignorera elefanten i rummet och påstå att Omega just nu inte försöker apa efter Rolex hjälper inte. Jag menar inte att utbudet av produkter efterapas som du skriver (även om vi för produkter också här har en del klara exempel, färglada Aqua Terra kontra OP någon?), utan snarare att Omega suktar efter samma affärsmodell. Men här ligger det stora problemet just nu, Omega är INTE Rolex. Oavsett hur mycket man önskar det så besitter varumärket Omega i dagsläget inte samma slagkraft, efterfrågan och kändisskap bland gemene man som konkurrenten. Tror man att man kommer nå dit genom att enbart höja priserna och utelämna allt annat så är man ute och cyklar enligt mig.

Begagnad kommer alltid vara billigare såklart, om det inte är undantagsfall ala Rolex. Men tidigare skrev jag om en helt ny Speedy som exempel. Där kan jag gå till valfri gråis titta på ett enormt utbud för i stort sett hela Omegas katalog och samtidigt få en rabatt på nuvarande listpris med 10-20k. Det säger mig att priserna som nu ligger inte är i linje med vad Omegas kunder är villiga att betala.
 
Absolut, intresse och efterfrågan ökar. Samtidigt som utbudet på lyxklockor ökar lika snabbt. Att ignorera elefanten i rummet och påstå att Omega just nu inte försöker apa efter Rolex hjälper inte. Jag menar inte att utbudet av produkter efterapas som du skriver (även om vi för produkter också här har en del klara exempel, färglada Aqua Terra kontra OP någon?), utan snarare att Omega suktar efter samma affärsmodell. Men här ligger det stora problemet just nu, Omega är INTE Rolex. Oavsett hur mycket man önskar det så besitter varumärket Omega i dagsläget inte samma slagkraft, efterfrågan och kändisskap bland gemene man som konkurrenten. Tror man att man kommer nå dit genom att enbart höja priserna och utelämna allt annat så är man ute och cyklar enligt mig.

Begagnad kommer alltid vara billigare såklart, om det inte är undantagsfall ala Rolex. Men tidigare skrev jag om en helt ny Speedy som exempel. Där kan jag gå till valfri gråis titta på ett enormt utbud för i stort sett hela Omegas katalog och samtidigt få en rabatt på nuvarande listpris med 10-20k. Det säger mig att priserna som nu ligger inte är i linje med vad Omegas kunder är villiga att betala.
Omega har under de senaste 30 åren strävat att komma högre upp i premiumsegmentet - James Bond -93, Co-axial -99, 8500-verken -07, METAS-verken, spiratesystemet och förbättringar i länk, spännen och material som keramik och kupat safirglas med AR. Rolex är Omegas främsta rival och Omega gör nog allt för att uppnå samma prestige som dem. Det kommer de nog inte att lyckas med även om kvaliteten på produkterna är minst lika bra som Rolex. Rolex som varumärke är väldigt svårslaget. Dock känner Rolex trycket från Omega då de har utvecklat deras "chronergy escapement" som ett svar på Omegas co-axial, men samtidigt har de nu en självuppdragande rotor som rasslar eftersom den gamla höll sämre.

Det har varit många prishöjningar på senaste tiden. Jag vet inte, men antar att Omega känner ett ökat köptryck från konsumenterna.
Priset hos gråhandlarna begriper jag mig inte på, men uppenbarligen får de köpa från Omega till enorma rabatter för att sen kunna sälja med 10-20k under listpris. Det måste ju vara Omegas val att tillåta och tro att den marknaden gynnar dem själva.
 

Beaker

Cartier
2-Faktor
Omega har under de senaste 30 åren strävat att komma högre upp i premiumsegmentet - James Bond -93, Co-axial -99, 8500-verken -07, METAS-verken, spiratesystemet och förbättringar i länk, spännen och material som keramik och kupat safirglas med AR. Rolex är Omegas främsta rival och Omega gör nog allt för att uppnå samma prestige som dem. Det kommer de nog inte att lyckas med även om kvaliteten på produkterna är minst lika bra som Rolex. Rolex som varumärke är väldigt svårslaget. Dock känner Rolex trycket från Omega då de har utvecklat deras "chronergy escapement" som ett svar på Omegas co-axial, men samtidigt har de nu en självuppdragande rotor som rasslar eftersom den gamla höll sämre.

Det har varit många prishöjningar på senaste tiden. Jag vet inte, men antar att Omega känner ett ökat köptryck från konsumenterna.
Priset hos gråhandlarna begriper jag mig inte på, men uppenbarligen får de köpa från Omega till enorma rabatter för att sen kunna sälja med 10-20k under listpris. Det måste ju vara Omegas val att tillåta och tro att den marknaden gynnar dem själva.

Exakt, där har vi en lista på förbättringar som motiverar prishöjningar under årens lopp. Så var är uppgraderingarna till min Seamaster som förvärvades för 1,5 år sedan, som numera kräver ca 30% högre listpris?

Näe, i mina ögon utnyttjar Omega en dålig situation i inflationen som svepskäl för att suga mer pengar ur sina kunder utan att ge något tillbaka. Det anser jag är ruttet beteende, vilket är obegripligt för mig att folk försvarar. Eftersom jag som kund röstar med plånboken får det i alla fall mig att ta en extra funderare innan jag gör nästa klockköp.
 
Senast ändrad:

Morelife

Omega
Och kommer din AT att ligga i samma prisklass begagnad som Datejust? Är de lika svåra att få tag i? Min poäng är att jag anser att Omega i sin jakt på att likna Rolex nu har tagit märket så långt att det inte är värt att köpa som ny klocka. En förlust som blir 50 000kr vid försäljning är för mig för stor. Omega var för mig ett märke som var bra, dyrt men inte för dyrt. Nu är det dyrt. Och uppenbarligen dyrare blir det. Efter alla höjningar så kan bolaget sedan inte skylla på att kostnaderna ökar. De ser att det uppenbarligen går att höja. Och som konsument så ser jag mig om efter andra märken att köpa nytt av. Begagnad så kan jag fortsätta köpa Omega. Ni andra gör som ni vill. Röstar fler som jag så sjunker priserna tillslut eller större rabatter kommer ges (igen). Eller så blir det en lågkonjunktur bara (på riktigt), vill ni då stå där och ha köpt en Omega för 100 000 till listpris utan rabatt?
Tänkt i samma banor men skulle det inte vara konstigt om Omega inte höjer priset i takt med deras konkurenter? Klockorna är väl minst lika bra om inte bättre när de kommer till urverk, precision och val av material.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Tänkt i samma banor men skulle det inte vara konstigt om Omega inte höjer priset i takt med deras konkurenter? Klockorna är väl minst lika bra om inte bättre när de kommer till urverk, precision och val av material.
Omega vill positionera sig uppåt helt klart, men det som jag stör mig på är:

1. Frekvensen av höjningar som inte har relevans till underliggande kostnader. Och betydligt oftare än konkurrenterna.

2. Att de lägger sig på en nivå som är för hög mot vad du får. Och det är medvetet. Nya Omega är bra helt klart. Men är de dubbelt så bra mot förra året? När priset skenar och rabatterna försvinner så blir det för mig inte prisvärt att köpa nytt. Jag ser heller inte att Omega och Rolex ligger på par. Inte ännu. Tillgång och efterfrågan samt begagnatmarknaden är ännu inte samma. Urverken är ganska lika. Finish är svår att jämföra, beror så mycket på modell. Har har Rolex haft ett övertag förut.

Nåja, lycka till alla som fortsätter köpa till höjda priser. Jag sitter still i båten med mina 6st Omegor och kommer röra mig i begagnat marknaden om det blir en till Omega.
 
Topp