• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 352 52.9%
  • Hesalit

    Röster: 314 47.1%

  • Totala väljare
    666

kluzik1

Omega
Bästa klock-kännare!
Det var längesedan jag var här och hoppas att jag lägger ut min fråga i "rätt" forum!

Jag har en Omega Speedmaster från 90-talet. Länk 1479. Nu har den gått sönder (se bilder) och jag har frågat hos en urmakare i stan: "Ge upp den länken", får jag till svar. Jag vill höra med er kunniga:

1. Är det verkligen så att reparation är uteslutet och i så fall, vilken ersättningslänk hade ni rekommenderat mig att leta efter?
2. Tips på andra lösningar? Kan tänka mig ett läderband och vill ju egentligen ha ett med omega-viklås, var letar jag bäst efter detta i så fall?

Stort tack!
Med vänlig hälsning, David

IMG_6411.jpeg
IMG_6413.jpeg
Det finns folk som lagar dessa
 

Gemsen

Breitling
Hej
Ställer frågan här till er där det finns mycket kunskap om just Omega, jag har kollat lite på Seamaster Pre Bond och ser att det verkar finns flest av dom med svart och blåa ur tavlor. Och inte lika många med champagne/guld till salu. Stämmer det eller är det bara just nu sista veckorna det slumpat sig så?
MVH
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej
Ställer frågan här till er där det finns mycket kunskap om just Omega, jag har kollat lite på Seamaster Pre Bond och ser att det verkar finns flest av dom med svart och blåa ur tavlor. Och inte lika många med champagne/guld till salu. Stämmer det eller är det bara just nu sista veckorna det slumpat sig så?
MVH
Rätt säker på att svart och blå står för över 90% av sålda färgerna. Alltid varit populära färgerna, och sällan man ser något annat.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej
Ställer frågan här till er där det finns mycket kunskap om just Omega, jag har kollat lite på Seamaster Pre Bond och ser att det verkar finns flest av dom med svart och blåa ur tavlor. Och inte lika många med champagne/guld till salu. Stämmer det eller är det bara just nu sista veckorna det slumpat sig så?
MVH
Just Pre Bond med den integrerade länken finns ju bara med svart eller guldig urtavla (tillverkning ca 1987-1995). Däremot finns den som kallas Bond med blå tavla (började tillverkas ca 1993).
Lägger in bilder på de olika modellerna:
EFCF889C-7A27-4784-A14C-1F8C415814C5.jpeg
2823E73F-039B-48B9-9B39-13C81ECB2263.jpeg
 

KrilleN

Breitling
Hej
En fråga angående garanti på Omega, om ett garantikort stämplas av en handlare som inte är en officiell AD, gäller garantin fortfarande om klockan är splitt ny?
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Hej
En fråga angående garanti på Omega, om ett garantikort stämplas av en handlare som inte är en officiell AD, gäller garantin fortfarande om klockan är splitt ny?
Det har jag svårt att se. Garanti från Omega gäller om köp via Omega eller deras AD. Du har däremot någon form av garanti från den butiken köpet är från, men det beror på den butikens regler. Gråhandlare kan köpa en klocka som stämplas helt korrekt av AD, men säljs sedan av en annan butik. Då har du garanti från stämpeldagen och inte från ditt köp.

Det finns också butiker som varit AD när klockan såldes men inte är det längre, då är garantin korrekt för klockan är då redovisat korrekt hos Omega. I det fallet hade jag kontaktar Omega för att dubbelkolla.

Hoppas det hjälper
 

KrilleN

Breitling
Det har jag svårt att se. Garanti från Omega gäller om köp via Omega eller deras AD. Du har däremot någon form av garanti från den butiken köpet är från, men det beror på den butikens regler. Gråhandlare kan köpa en klocka som stämplas helt korrekt av AD, men säljs sedan av en annan butik. Då har du garanti från stämpeldagen och inte från ditt köp.

Det finns också butiker som varit AD när klockan såldes men inte är det längre, då är garantin korrekt för klockan är då redovisat korrekt hos Omega. I det fallet hade jag kontaktar Omega för att dubbelkolla.

Hoppas det hjälper
Hej och tack för svar. Kikade på en klocka på chrono24 där säljaren sa att dom inte va en AD men att dom stämplar garantikortet och skriver datum. Dom påstår att världsgaranti gäller. Men hur får dom tag i nya klockor med ostämplade kort?
Känns det lurt eller köra ändå?
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Hej och tack för svar. Kikade på en klocka på chrono24 där säljaren sa att dom inte va en AD men att dom stämplar garantikortet och skriver datum. Dom påstår att världsgaranti gäller. Men hur får dom tag i nya klockor med ostämplade kort?
Känns det lurt eller köra ändå?
Garantin måste aktiveras hos Omega, annars har du ingen garanti. Jag hade inte köpt klockan på de premisserna som du beskriver.
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Tips på vart man kan få tag på en beg/ny balansbrygga till en omega cal 2500? Omega ville ha 5200kr för delen, kändes saftigt.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Två nya AT worldtimers. Gillar estetiken men inte priset


omega-seamaster-aqua-terra-150m-co-axial-master-chronometer-gmt-worldtimer-43-mm-2209243229900...png




omega-seamaster-aqua-terra-150m-co-axial-master-chronometer-gmt-worldtimer-43-mm-2203043221000...png
 
Topp