• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 353 52.9%
  • Hesalit

    Röster: 314 47.1%

  • Totala väljare
    667

WatchM

Panerai
2-Faktor
Kan någon här rekommendera var jag köper en sån där ”gaffel” för länk/rem-byte till min Seamaster. Såg på Erikson ur att de hade Omegas egen för 400kr. Bra köp eller finns det bättre? Behövs det fler eller andra verktyg??
bergeon 6767 eller något sånt här, underlättar vid byte av länk.
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
2252.50 👌🏻
IMG_6224.jpeg
 

kitco

Breitling
Har inga AD nära mig där jag bor men har kollat lite på nätet Såg att uret hade sommarkampanj på blå seamaster som jag så länge har velat ha men såg även att en sida som jag ej känner till yourwatches.se hade väldigt bra priser. Är denna sida seriös någon som handlat därifrån innan? Eller är det bara lurendrejerier? Ex omega listpris 74.000 medans yourwatches tar 58.000
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Har inga AD nära mig där jag bor men har kollat lite på nätet Såg att uret hade sommarkampanj på blå seamaster som jag så länge har velat ha men såg även att en sida som jag ej känner till yourwatches.se hade väldigt bra priser. Är denna sida seriös någon som handlat därifrån innan? Eller är det bara lurendrejerier? Ex omega listpris 74.000 medans yourwatches tar 58.000
Jag har handlat en Hamilton av dem för något år sedan och det var inga konstigheter. Verkar som de har en fysisk butik I Köpenhamn så kanske kan vara läge att boka in en liten semestertripp dit? Känns lite tryggare i den prisklassen och köpa på plats tänker jag :)
 

Prefab

Cartier
Jag har handlat en Hamilton av dem för något år sedan och det var inga konstigheter. Verkar som de har en fysisk butik I Köpenhamn så kanske kan vara läge att boka in en liten semestertripp dit? Känns lite tryggare i den prisklassen och köpa på plats tänker jag :)
Eller en tripp till en svensk AD. Nog går det väl att pruta ner en Seamaster en del fortfarande?
 

Prefab

Cartier
Hur många procent finns det att hämta? Har aldrig köpt en dyrare klocka förut men tänkte slå till på en nu.
Hur det ser ut idag vet jag inte, men för två år sen fick jag nästan 20% i rabatt på en SMP utan att behöva anstränga mig. Lite svårare verkar det ha blivit, men det är väl bara att fråga vad de kan göra på priset om du slår till på direkten. För att få rabatt måste nog säljaren känna att du där och då är beredd att slå till, så se till att ha stålar på kortet. Möjligheten att få rabatt lär variera beroende på AD och vilken modell det handlar om.
 
Senast ändrad:

fc2

Rolex
Vad tror vi om nästa Ploprof? Nu har de precis rullat ut en 75-årsjubileum i monoblock och stål. Jag utgår från att det är denna iteration fast med andra tavlor som blir standard framgent, men har vi fått några hintar om när nuvarande modell byts ut? Hur lång tid brukar Omega ta på sig mellan en ny "specialmodell" till att hela serien byts ut till den nya iterationen?
 
Vad tror vi om nästa Ploprof? Nu har de precis rullat ut en 75-årsjubileum i monoblock och stål. Jag utgår från att det är denna iteration fast med andra tavlor som blir standard framgent, men har vi fått några hintar om när nuvarande modell byts ut? Hur lång tid brukar Omega ta på sig mellan en ny "specialmodell" till att hela serien byts ut till den nya iterationen?
Det beror nog helt på försäljningssiffror. Vad har vi för exempel historiskt?
Bondklockan. När Omega blev James Bonds klocka i Golden eye 1993 var det en ny Seamastermodell men den ersatte inte den gamla utan de fanns med båda parallellt i c:a 15 år innan bondklockan tog över. Jag köpte själv en seamaster under den perioden och valde den gamla som jag tyckte var snyggare.
Om jag får gissa tror jag att det kan gå fortare den här gången eftersom proportionerna på boetten är mer tilltalande för flertalet.
 
  • Like
Reactions: fc2

JoelBengs

Breitling
2-Faktor
Låt mig presentera min Constellation för första gången, trots att den varit i min ägo i ett drygt år. Det tog lång tid att hitta de specs jag var ute efter, men tillslut dök den upp på auktion hos instagramprofilen @oldwatchjason. Med rätt indexes och utan datumfönster blir det en så perfekt symmetri!

Omega Constellation ref. 167.001 from 1961-1963 (by serial number)
  • Dog leg lugs
  • Pie pan dial with golden cream patina
  • Octagonal crown
  • No date (167.005 is no date, 168.005 is with date)
  • Onyx stick indexes, free from wings at 3/6/9, double at 12
  • Onyx hands, reference correct length
  • Steel on steel
  • Automatic Cal. 551

Constellation 167005.jpg


Bild tagen på en servering i italienska Corniglia, på nyinköpt läder från Massimo Soravia Orologi i Savona :)
 

Altitude

Breitling
Har någon här någonsin ”uppgraderat” från Omega Speedmaster Professional till Speedmaster 57? Nyfiken på hur ni upplevde den sistnämnda efter bytet.
 
Topp