Sånt här tycker jag alltid låter så jäkla oacceptabelt.
Hur hade det varit om man lämnade in bilen på service och det gick månader innan de ens påbörjade något arbete?
Tycker att det borde vara mer i stil med ”lämna in detta datum, för det är då vi kan arbeta på just din klocka”, snarare än att det ska ligga och vänta i kö.
Eller hur funkar det?
@ERIKSON URHANDEL @Echo Delta
Bästa Klocksnackare,
Jag är kund i allt annat än i klockor och ställs ibland inför att service tar tid, att leveranser av "saker" tar tid och om jag skulle ha minsta misstanke om att den jag anlitad medvetet fördröjer, förhalar reparationen eller leveransen, skulle jag välja en annan leverantör.
Men med handen på hjärtat, vilken seriös aktör skulle göra detta och där service säkerligen är en del av inkomsten och i sin förlängning förutsättningen för sin anställning och lön.
Att reparationer tar tid, rent generellt, är mycket p.g.a att det under många år nu sålts bra av mekaniska armbandsur, vilka tar tid att reparera.
På detta som ni själva nämner, är det få nyexaminerade urmakare från Urmakarskolan i Motala varje år. 12 nya elever per år, varav hälften slutar som urmakare och av dessa sex kvarstår kanske fyra som aktiva urmakare i slutändan. Några elever varje år är från våra grannländer, så dessa är också exkluderade.
Vad anbelangar vår verkstad är den inte belägen i vår butik. Vår filosofi är att är det "nya" klockor väljer vi respektives märkes egna servicecentran och när det kommer till "äldre" armbandsur genomförs arbetet av vår egna urmakare, så patinan behålls.
Din idé om att boka in sin service och slippa vara utan sin skönhet är inte dum, men inte praktisk. Anledningen är denna. Du lämnar in klockan och erhåller efter en vecka ett kostnadsförslag, då har man konstaterat omfattningen av arbetet och vad som skall ev. bytas ut. När kostnadsförslaget är godkänt läggs din klocka på tur och ev. delar som verkstaden inte hade hemma beställs från fabrik. När väl det är din klockas tur och när den är klar skall den kontrolleras och ev. poleras. Om den skall poleras genomförs det arbetet av polerarna, inte urmakaren. Att polera en klocka och dess länk är ett omfattande arbete.
Som slutkläm, ja, semestrar, pappa/mammaledighet, sjukdom m.m. kan reducera effektiviteten i en verkstad om än temporärt.
Trevlig helg till er Alla!