• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 353 52.9%
  • Hesalit

    Röster: 314 47.1%

  • Totala väljare
    667
Snyggaste versionen av PO. Tyvärr har PO gått åt fel håll de senaste åren enligt mig. Från att vara en hyfsat slimmad och elegant dykare till att bli en bulkig, lätt överdesignad klump. Däremot har SMP gått i annan i mitt tycke mycket bättre riktning och därför blev det en sådan ist för PO, (Blev av med en PO som den på bilden i ett inbrott för ett par år sedan och hade tänkt köpa en ny PO)
Jag kan hålla med om att det inte skadat om den vore lite tunnare, men det stör mig inte nämnvärt och är annars väldigt nöjd med dagens PO (8900-verket, keramiken, länken, bling-bling). Dock tveksam till AR på utsidan av glaset men
har fått tillbaka min och fått den repiga ARen bortslipad.
20230822_084359_resized.jpg
 

lequa

Breitling
Hello Omegalovers!

Jag är ny i klockvärlden och skulle behöva er hjälp. Jag köpte min första klocka häromdagen, en första generationens Aqua Terra (2503.50.00). Klockan i sig är helt fantastisk och jag kunde inte vara mer nöjd. Mitt problem är hur den håller tiden. Eftersom dessa klockor är COSC-certifierade samt att klockan genomgick full service och för drygt ett år sedan (fick intyg på detta) och säljaren hävdade utmärkt skick gick jag vidare med köpet utan att fråga något om tidshållningen. Upptäckte första dagarna att klockan går cirka -12 sek per dygn vid användning. Har testat att mäta tiden i 6 olika vilolägen under 6-8 timmar fullt uppvridet, i det "bästa" läget åstadkom jag cirka -5 sek per dygn. I det sämsta läget låg den på -15. Tycker att en kronometer av denna rang borde hålla tiden bättre än såhär. Plus/minus 5 sekunder per dygn i snitt hade jag såklart tolererat, men -12 känns för mycket.

Vad hade ni gjort i min situation? Kan jag be säljaren stå för en reglering av klockan då han borde informerat om detta?

Tacksam för tips!
 

kitco

Breitling
Är det dumt att köpa en ny seamaster diver 300 med endast gummiband. Hur viktig är stållänken om man skulle behöva sälja den en dag. Har sådan besluts ångest. Om det är någon som har en "blå" endast intresserad av den blå runt 2022 eller 2023 kan hojta till.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Är det dumt att köpa en ny seamaster diver 300 med endast gummiband. Hur viktig är stållänken om man skulle behöva sälja den en dag. Har sådan besluts ångest. Om det är någon som har en "blå" endast intresserad av den blå runt 2022 eller 2023 kan hojta till.
Klart det är bra med båda om man ska sälja.

Själv så skulle jag enbart köpa på gummi, dels för att jag har flera klockor på länk som jag tycker är bättre än smp-länken och för att jag tycker smp är ball med gummit.

Köp & sälj -annonser har man tillgång till efter 50 inlägg.
 
Hello Omegalovers!

Jag är ny i klockvärlden och skulle behöva er hjälp. Jag köpte min första klocka häromdagen, en första generationens Aqua Terra (2503.50.00). Klockan i sig är helt fantastisk och jag kunde inte vara mer nöjd. Mitt problem är hur den håller tiden. Eftersom dessa klockor är COSC-certifierade samt att klockan genomgick full service och för drygt ett år sedan (fick intyg på detta) och säljaren hävdade utmärkt skick gick jag vidare med köpet utan att fråga något om tidshållningen. Upptäckte första dagarna att klockan går cirka -12 sek per dygn vid användning. Har testat att mäta tiden i 6 olika vilolägen under 6-8 timmar fullt uppvridet, i det "bästa" läget åstadkom jag cirka -5 sek per dygn. I det sämsta läget låg den på -15. Tycker att en kronometer av denna rang borde hålla tiden bättre än såhär. Plus/minus 5 sekunder per dygn i snitt hade jag såklart tolererat, men -12 känns för mycket.

Vad hade ni gjort i min situation? Kan jag be säljaren stå för en reglering av klockan då han borde informerat om detta?

Tacksam för tips!
Hej och grattis till din första Omega!
-12 s/d är för mycket. Den kanske har fått en smäll eller nåt som påverkat gången eller så blev den inte ruggad i nån ordning vid servicen.
Jag skulle pratat med säljaren om det först och frågat vad han menade med "utmärkt skick" - så dåligt ska hon inte gå ett år efter service. Delta 10 sekunder borde kunna ligga inom COSC.
Jag köpte en Sea-dweller i våras som också påstods gå utmärkt, men som saktade sig 5-6 s/d. Jag köpte en urverkstestare och kollade upp verket. Verket gick fint men behövde ruggas. Då vi inte har nån urmakare i stan skickades den i väg (och min Planet Ocean för bortslipning av ARen på glaset). Fick tillbaka Sea-dwellern efter ett par veckor justerad till inom en sekund per dag, helt perfekt. 500 spänn för bägge klockorna kändes oförskämt billigt.
 
  • Like
Reactions: Man
Är det dumt att köpa en ny seamaster diver 300 med endast gummiband. Hur viktig är stållänken om man skulle behöva sälja den en dag. Har sådan besluts ångest. Om det är någon som har en "blå" endast intresserad av den blå runt 2022 eller 2023 kan hojta till.

Svårt att veta men jag köpte med bara gummi och känner mig bekväm med det. Mest för att jag inte riktigt gillar SMP länken, specielt inte tvåtonsversionen som var aktuell för mig. Men visst, relativt många vill ha länk så har du möjlighet att köpa båda så kanske det ändå kan vara bra vid en ev. försäljning
 

Beaker

Cartier
2-Faktor
Ändå rätt intressant att marknaden verkar tåla detta. T ex min SMP i Sedna/stål har alltså ion den höjningen gått från 78´-106´på ca 18 månader..
Blir väldigt intressant att se hur försäljningssiffrorna i slutet av det här året landar. Med tanke på globala inflationen, allmänt ekonomiskt stök och nedgång på andra håll i lyxmarknaden.

Just SMPn och Speedyn exempelvis har ju alltid haft ett starkt argument på sin sida i priset när det gäller debatten Omega vs Rolex. För samma pris som en Sub kunde man tidigare få både en SMP och Speedy. När nu priset på samma SMPn börjar vara uppe och sniffa på nivåer endast 10-20k under en Sub, så är jag inte helt säker att det är positivt för Omega.
 
Senast ändrad:
Blir väldigt intressant att se hur försäljningssiffrorna i slutet av det här året landar. Med tanke på globala inflationen, allmänt ekonomiskt stök och nedgång på andra håll i lyxmarknaden.

Just SMPn och Speedyn exempelvis har ju alltid haft ett starkt argument på sin sida i priset när det gäller debatten Omega vs Rolex. För samma pris som en Sub kunde man tidigare få både en SMP och Speedy. När nu priset på samma SMPn börjar vara uppe och sniffa på nivåer endast 10-20k under en Sub, så är jag inte helt säker att det är positivt för Omega.

Ja, blir spännande. Men den nuvarande strategin har ju påbörjats för flera år sedan. Höja priserna (iof har de förfinat produkterna rätt mycket med) för att komma närmare Rolex samt ganska kraftigt dra ned på antalet försäljningsställen. För några år sedan kunde man köpa Omega i Nacka forum och Farsta centrum etc.. knappast numera.. en SMP är väl iof kring 75k nu och en Sub 120? ganska stor skillnad fortfarande
 

Prefab

Cartier
Blir väldigt intressant att se hur försäljningssiffrorna i slutet av det här året landar. Med tanke på globala inflationen, allmänt ekonomiskt stök och nedgång på andra håll i lyxmarknaden.

Just SMPn och Speedyn exempelvis har ju alltid haft ett starkt argument på sin sida i priset när det gäller debatten Omega vs Rolex. För samma pris som en Sub kunde man tidigare få både en SMP och Speedy. När nu priset på samma SMPn börjar vara uppe och sniffa på nivåer endast 10-20k under en Sub, så är jag inte helt säker att det är positivt för Omega.
Speciellt inte nu när man faktiskt kan få en Sub igen relativt snabbt utan att hamna i nån evighetskö. Alla märken har iofs höjt priserna sjukt mycket de senaste åren. Kommer att bli tufft för många nu.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Tyvärr är skillnaden för liten mellan Rolex och Omega nu. Jag gillar verkligen Omega, men får jag betala lika mycket som för Rolex så väljer jag Rolex alla dagar i veckan.
 

Beaker

Cartier
2-Faktor
Ja, blir spännande. Men den nuvarande strategin har ju påbörjats för flera år sedan. Höja priserna (iof har de förfinat produkterna rätt mycket med) för att komma närmare Rolex samt ganska kraftigt dra ned på antalet försäljningsställen. För några år sedan kunde man köpa Omega i Nacka forum och Farsta centrum etc.. knappast numera.. en SMP är väl iof kring 75k nu och en Sub 120? ganska stor skillnad fortfarande

Erkänner jag överdrev kanske med endast 10k skillnad men ändå. Just nu listar en 124060 ca 104k, efter höjningen landar en vanligt svart SMP runt 78k, nya blå ca 82k, nekton runt 93k. Så inte så långt ifrån längre.

Har sagt det förut, det är tydligt att man artificiellt försöker göra sig mer exklusiva (och därmed mer åtråvärda?). Menar, samma nuvarande modell av SMP listade runt 51k när jag köpte min slutet av 2021. Inflation i all ära, men exakt samma modell, samma specs har alltså haft en prisökning på över 50% under ca 1,5 år.

Helt okej att man höjer priserna och vill bli mer exklusiv, men då vill jag som kund ha något tillbaka. Inte bara ett vips, så bestämde vi oss för att vi numera är snäppet bättre än tidigare... Fast i praktiken har ingen förändrats eller förbättrats i våra produkter.
 
Senast ändrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Erkänner jag överdrev kanske med endast 10k skillnad men ändå. Just nu listar en 124060 ca 104k, efter höjningen landar en vanligt svart SMP runt 78k, nya blå ca 82k, nekton runt 93k. Så inte så långt ifrån längre.

Har sagt sagt det förut, det är tydligt att man artificiellt försöker göra sig mer exklusiva (och därmed mer åtråvärda?). Menar, samma nuvarande modell av SMP listade runt 51k när jag köpte min slutet av 2021. Inflation i all ära, men exakt samma modell, samma specs har alltså haft en prisökning på över 50% under ca 1,5 år.

Helt okej att man höjer priserna och vill bli mer exklusiv, men då vill jag som kund ha något tillbaka. Inte bara ett vips, så bestämde vi oss för att vi numera är snäppet bättre än tidigare... Fast i praktiken har ingen förändrats eller förbättrats i våra produkter.
Svårt att jämföra så, det är olika klockor, men jag tänker väl kanske att en rimligare jämförelse är mellan typ Planet Ocean och Submariner. PO listar 88 400 i standardutförande.
 

Beaker

Cartier
2-Faktor
Tyvärr är skillnaden för liten mellan Rolex och Omega nu. Jag gillar verkligen Omega, men får jag betala lika mycket som för Rolex så väljer jag Rolex alla dagar i veckan.
Älskar Omega men lite så börjar jag känna nu också.

Svårt att jämföra så, det är olika klockor, men jag tänker väl kanske att en rimligare jämförelse är mellan typ Planet Ocean och Submariner. PO listar 88 400 i standardutförande.
Tycker själv SMP oftast brukar vara den som jämförs med Subben. Men tar man PO istället så blir såklart skillnaden ännu mindre.
 

Prefab

Cartier
Tyvärr är skillnaden för liten mellan Rolex och Omega nu. Jag gillar verkligen Omega, men får jag betala lika mycket som för Rolex så väljer jag Rolex alla dagar i veckan.
Inte jag, däremot får man titta på andra märken eller köpa beggat. Rolex är ett sånt jäkla statement och innebär också säkerhetsproblem jag kan vara utan.

Det ska bli intressant att se om Omega eller nåt av de andra lyxmärkena som prisat sönder sig tvingas sänka priserna framöver.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Skulle personligen jämföra SMP mot Sub och snarare PO med Sea Dweller
Där har du ju PO Ultra Deep snarare :) Min poäng var bara att SMP är en instegsklocka hos Omega i Seamastersortimentet (om det går att jämföra med Rolex Professional), men det är inte Suben. Modellprogrammen är så olika, men Explorer är Rolex instegsmodell i "Professional", den går på 87 100 i standardutförande. SMP kostar 74 100, lägger vi på 5% hamnar priset på 77 805, alltså mindre än 10 000 kr dyrare än Rolex.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Där har du ju PO Ultra Deep snarare :) Min poäng var bara att SMP är en instegsklocka hos Omega i Seamastersortimentet (om det går att jämföra med Rolex Professional), men det är inte Suben. Modellprogrammen är så olika, men Explorer är Rolex instegsmodell i "Professional", den går på 87 100 i standardutförande. SMP kostar 74 100, lägger vi på 5% hamnar priset på 77 805, alltså mindre än 10 000 kr dyrare än Rolex.
Tycker dock Ultra Deep är svår att jämföra med en SD. Men saksamma, jag köper ditt resonemang och vi kan ju helt klart konstatera att det idag inte är några större summor som skiljer en Omega jmf med en Rolex.

Måste hålla med @Beaker angående priserna. Helt orimligt att en Omega SMP är mer än 50% dyrare idag än för 18mån sedan när det är exakt samma klocka. Skulle inte förvåna om det snart är dags för en uppdatering på SMP. Och då jäklar lär vi vara norr om 100k😅

Tur man kan shoppa Omega begagnat till ”vettiga” priser än så länge😎
 

G.Clooney

Cartier
Är det dumt att köpa en ny seamaster diver 300 med endast gummiband. Hur viktig är stållänken om man skulle behöva sälja den en dag. Har sådan besluts ångest. Om det är någon som har en "blå" endast intresserad av den blå runt 2022 eller 2023 kan hojta till.
Köp direkt på gummi och bespara dig besväret med länken. Om du inte hittar en begagnad med både ock.
Ny kostar klockan med länk drygt 4k mer än med gummi (på list). Ska du sälja länken på andrahandsmarknaden i nyskick får du ganska lätt cirka 6-7k, beroende på var du säljer den. Men ska du köpa ett gummi från Omega tar de cirka 4130:- för det. Och de är inte superlätta just nu att hitta begagnade eftersom "de flesta" (vågar jag påstå) kör med gummit (eller har det liggandes i lådan att rotera med).
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Speciellt inte nu när man faktiskt kan få en Sub igen relativt snabbt utan att hamna i nån evighetskö. Alla märken har iofs höjt priserna sjukt mycket de senaste åren. Kommer att bli tufft för många nu.
Fast du kan väl fortfarande inte bara droppa in o köpa en Sub direkt? Det var om inte annat Omega butiken i Stockholm tydliga med när jag var där senast att typ alla normala/vanliga modeller fanns i lager så jag kunde köpa och få med mig hem direkt.
 

Prefab

Cartier
Fast du kan väl fortfarande inte bara droppa in o köpa en Sub direkt? Det var om inte annat Omega butiken i Stockholm tydliga med när jag var där senast att typ alla normala/vanliga modeller fanns i lager så jag kunde köpa och få med mig hem direkt.
Nej inte på direkten än, men väntetiden har kortats rejält och lär fortsätta att kortas. Begpriserna rasar också snabbt. Naturligtvis kan detta påverka Omega negativt när de höjt priserna så mycket.

Omega har å sin sida nästan alltid kunnat tillhandahålla större delen av utbudet på direkten med vissa undantag. Inget nytt där. Det är också därför man har gillat Omega. Inget krångel. Men det börjar bli dyrt. Väldigt dyrt!
 
Topp