• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 353 52.9%
  • Hesalit

    Röster: 314 47.1%

  • Totala väljare
    667

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Hej,
jag är sugen på en Aqua terra men testade hos AD i veckan och fick direkt problem med stickningar på handleden, dvs som att det är nåt jag inte tål på klockan. Min känsla är att det kommer från låset men svårt att avgöra… nån som vet vad det kan vara? Det verkar ju vara nåt i blandning av stålet som jag reagerar på. Har haft samma problem med en Speedmaster Pro av senaste modell med nya länken som jag till slut sålde. Några tips? Går såklart att testa att byta länk eller till läder/gummi men blir ju inte samma sak. Nån som vet nåt medel eller annat som går att lägga/fästa på klockan? 😃
Jag hade provat en klocka med behandling från fabrik. Tex tegmentering som Sinn kör med. Eller titan som många använder. Vet ej hur det är med brons? Eller andra stålblandningar. Men då blir det ingen Aqua T…Surt om du inte kan ha den och så har du lackerat den. Men upp till dig att testa.

 

WatchManiac

Omega
2-Faktor
Jag hade provat en klocka med behandling från fabrik. Tex tegmentering som Sinn kör med. Eller titan som många använder. Vet ej hur det är med brons? Eller andra stålblandningar. Men då blir det ingen Aqua T…Surt om du inte kan ha den och så har du lackerat den. Men upp till dig att testa.

Tack för tipset! Håller såklart med dig, dumt att chansa. Verkar bara vara Omegas klockor jag reagerar på så var nyfiken på om någon visste vad det kunde vara. Har t o m varit i kontakt med Omega men de låtsades som inget…jag är kanske ensam om att ha reagerat av alla Omegas kunder 😄. Har bara provat nya Aqua T så kanske kan vara värt att testa nån äldre. Annars får jag väl hitta nåt annat 😄
 

aeh

Omega
2-Faktor
CK859! 🔵
7FF6E607-2171-48F0-A61F-138C591E5487.jpeg
 

David71

Rolex
2-Faktor
Hej,
jag är sugen på en Aqua terra men testade hos AD i veckan och fick direkt problem med stickningar på handleden, dvs som att det är nåt jag inte tål på klockan. Min känsla är att det kommer från låset men svårt att avgöra… nån som vet vad det kan vara? Det verkar ju vara nåt i blandning av stålet som jag reagerar på. Har haft samma problem med en Speedmaster Pro av senaste modell med nya länken som jag till slut sålde. Några tips? Går såklart att testa att byta länk eller till läder/gummi men blir ju inte samma sak. Nån som vet nåt medel eller annat som går att lägga/fästa på klockan? 😃
Tack för tipset! Håller såklart med dig, dumt att chansa. Verkar bara vara Omegas klockor jag reagerar på så var nyfiken på om någon visste vad det kunde vara. Har t o m varit i kontakt med Omega men de låtsades som inget…jag är kanske ensam om att ha reagerat av alla Omegas kunder 😄. Har bara provat nya Aqua T så kanske kan vara värt att testa nån äldre. Annars får jag väl hitta nåt annat 😄
Märkligt om du bara reagerar på Omegas klockor. Omega använder 316l rostfritt stål precis som de flesta tillverkare. Jag tycker dock att flera nya Omega har vassa lås som kan orsaka irritation.
 
Senast ändrad:

silverjonsson

Omega
2-Faktor
Hej,
jag är sugen på en Aqua terra men testade hos AD i veckan och fick direkt problem med stickningar på handleden, dvs som att det är nåt jag inte tål på klockan. Min känsla är att det kommer från låset men svårt att avgöra… nån som vet vad det kan vara? Det verkar ju vara nåt i blandning av stålet som jag reagerar på. Har haft samma problem med en Speedmaster Pro av senaste modell med nya länken som jag till slut sålde. Några tips? Går såklart att testa att byta länk eller till läder/gummi men blir ju inte samma sak. Nån som vet nåt medel eller annat som går att lägga/fästa på klockan? 😃
Det låter lite som Nickelallergi tycker jag. Prova en klocka i titan och se hur du reagerar. Titan är vad jag vet mycket mindre allergent. Det finns väl några Aqua Terra I titan har jag för mig, typ den här: https://www.omegawatches.com/watch-...co-axial-chronometer-gmt-43-mm-23190432204001
 
Senast ändrad:

WatchManiac

Omega
2-Faktor
Det låter lite som Nickelallergi tycker jag. Prova en klocka i titan och se hur du reagerar. Titan är vad jag vet mycket mindre allergent. Det finns väl några Aqua Terra I titan har jag för mig, typ den här: https://www.omegawatches.com/watch-...co-axial-chronometer-gmt-43-mm-23190432204001
@silverjonsson Tack för tipset! Jag har inte märkt av problem med andra klockmärken i stål som jag har eller har provat. Så var nyfiken om någon visste vad det kan vara. Men det är ju egentligen inget problem så det finns ett hav av klockor att välja mellan så bara att leta vidare. Men nån variant i titan kan oavsett vara intressant, Aqua T eller nåt annat.

@David71 Kanske det kan vara nåt med låset som du är inne på. Tack för info!
 

pejlin30

Breitling
Hej! Jag är ny, min första och senaste inlägg blev raderat med info: " Fråga i Omegatråden " , så jag hoppas att jag har hamnat i rättplats.. annars hoppas någon kunde vara snäll att hänvisa mig till rätta ställe via en länk.
Jag är nämligen ute efter länk, bilder på böcker där man kan lättare hitta omega delar för en vis modell, eller när annons på tradera på t.ex glas dyker upp, så som nu är 3 originala glas från Omega uppe just nu. Men säljare vet inte hellre vilka modeller den passa, han kan bara ange ett mått, som där också kan hände små marginal fel, om det inte är rätt model av klocka.
- Jag hoppas om någon kunde hjälpa mig, med hänvisa mig till någon länk där jag kan hitta bilder, pdf, guides om omega delar som passar till rätt model.
som t.ex förstå denna bild!
tacksam för hjälpen i förväg!
 

Bilagor

  • 11111111111111.jpg
    11111111111111.jpg
    587.8 KB · Visningar: 7

Quark

Cartier
2-Faktor
Hej! Jag är ny, min första och senaste inlägg blev raderat med info: " Fråga i Omegatråden " , så jag hoppas att jag har hamnat i rättplats.. annars hoppas någon kunde vara snäll att hänvisa mig till rätta ställe via en länk.
Jag är nämligen ute efter länk, bilder på böcker där man kan lättare hitta omega delar för en vis modell, eller när annons på tradera på t.ex glas dyker upp, så som nu är 3 originala glas från Omega uppe just nu. Men säljare vet inte hellre vilka modeller den passa, han kan bara ange ett mått, som där också kan hände små marginal fel, om det inte är rätt model av klocka.
- Jag hoppas om någon kunde hjälpa mig, med hänvisa mig till någon länk där jag kan hitta bilder, pdf, guides om omega delar som passar till rätt model.
som t.ex förstå denna bild!
tacksam för hjälpen i förväg!
Jag känner inte till om det existerar någon typ av servicemanual eller annan öppen källa med artikelnummer för reservdelar till Omegas-klockor, men jag är tveksam till att det gör det.

Om någon urmakare läser detta kan de kanske svara.

Hur gamla klockor gäller det?

Om det är nyare klockor kan Omegas servicecenter titta i Omegas system. Här hittar du dessa:


Jag har själv stått inne i butik/servicecenter och personalen har på stående fot gett mig ungefärliga priser för reparationer efter att ha kollat upp delarna i Omegas system.

Dessa servicecenter vill naturligtvis helst serva klockorna, och inte enbart sälja delar. Jag vet faktiskt inte ens om de får sälja delar till slutkund, enligt deras avtal med Omega.

Om det gäller vintage-klockor har Omega själva, och en del av deras bättre servicecenter egna lager av riktigt gamla delar som de använder för att utföra renoveringar. Du får kolla om dessa är villiga att dela med sig av kunskaper om vilka delar som passar en viss klocka.
 

Clockcurious

Breitling
Hej!
Om någon besitter kloka svar i följande fråga vore det super uppskattat.

Vilken Aqua Terra ref/modell är mest ”Value for the money”? Detta inför beslut om köp, men bristande kunskap inom Omega-land (tills nu).

Tack på förhand 🙏🏼
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Hej!
Om någon besitter kloka svar i följande fråga vore det super uppskattat.

Vilken Aqua Terra ref/modell är mest ”Value for the money”? Detta inför beslut om köp, men bristande kunskap inom Omega-land (tills nu).

Tack på förhand 🙏🏼
Menar du ny eller begagnad?

Om du menar ny, så tycker jag den "vanliga" 41 mm i stål med centrummonterad sekundvisare och 8900-urverk på länk är bäst. Den finns i flera färger.


Men alla i stål (förutom GMT) kostar ju ungefär lika mycket, så om man gillar de mindre versionerna, eller den nyare med liten sekundvisare, så är väl de lika prisvärda.

Begagnat har jag ingen koll på.
 
Topp