• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 353 52.9%
  • Hesalit

    Röster: 314 47.1%

  • Totala väljare
    667

Clockcurious

Breitling
Menar du ny eller begagnad?

Om du menar ny, så tycker jag den "vanliga" 41 mm i stål med centrummonterad sekundvisare och 8900-urverk på länk är bäst. Den finns i flera färger.


Men alla i stål kostar ju ungefär lika mycket, så om man gillar de mindre versionerna, eller den nyare med liten sekundvisare, så är väl de lika prisvärda.

Begagnat har jag ingen koll på.
Tack för inspel!
Inne på en begagnad ca 36-38mm. Klassisk sekundvisare med datum. En kombination gjord för allround IMO.

Självklart lockar de nyare modellerna med senaste urverken, men gällande Value for the money tänker jag mig nog en begagnad atm pga prishöjningar och dylikt.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tack för inspel!
Inne på en begagnad ca 36-38mm. Klassisk sekundvisare med datum. En kombination gjord för allround IMO.

Självklart lockar de nyare modellerna med senaste urverken, men gällande Value for the money tänker jag mig nog en begagnad atm pga prishöjningar och dylikt.
Svårt det här. Gen 1 AT med 2500-verk från 00-talet idag har blivit ganska dyra med priser över 30-strecket. Bästa bang for buck kan kanske vara en 38,5mm med 8500-verk från 2014-2016, den utan datumram. Här får man 8500-verk som klarar 15k Gauss magnetism. Å andra sidan är väl detta den designmässigt minst lyckade AT-utgåvan där datumramen försvann och polerade mittlänkar infördes? (ren smaksak förstås men det tycker nog dom flesta så därav ofta rätt bra priser på dom).
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tack för inspel!
Inne på en begagnad ca 36-38mm. Klassisk sekundvisare med datum. En kombination gjord för allround IMO.

Självklart lockar de nyare modellerna med senaste urverken, men gällande Value for the money tänker jag mig nog en begagnad atm pga prishöjningar och dylikt.
De flesta av mina klockor är runt 42mm.
Eftersom AT inte har nån tachyskala eller vridring blir tavlan rätt stor.
Min uppfattning är att 38mm ser bättre ut om man inte har riktigt kralliga handleder.
 
Hej!
Om någon besitter kloka svar i följande fråga vore det super uppskattat.

Vilken Aqua Terra ref/modell är mest ”Value for the money”? Detta inför beslut om köp, men bristande kunskap inom Omega-land (tills nu).

Tack på förhand 🙏🏼
Såna där tankar tycker jag du ska lägga åt sidan. Köp den modell du gillar mest, helt enkelt. Sannolikt kommer de minst populära modellerna att vara billigast och vara mest klocka för pengarna. Hur värdet kommer förändras i framtiden vet ingen, men du kommer nog inte tjäna några större summor oavsett val. Att välja bort den klocka man gillar mest framför nån som man tror är värd mer monetärt känns absurt.
 

Clockcurious

Breitling
Såna där tankar tycker jag du ska lägga åt sidan. Köp den modell du gillar mest, helt enkelt. Sannolikt kommer de minst populära modellerna att vara billigast och vara mest klocka för pengarna. Hur värdet kommer förändras i framtiden vet ingen, men du kommer nog inte tjäna några större summor oavsett val. Att välja bort den klocka man gillar mest framför nån som man tror är värd mer monetärt känns absurt.
Handlar inte om att tjäna en slant.., men ibland kan äldre modeller vara mer klocka för faktiskt spenderad i relation till varandra. För mig är sådana tankar relevanta. Absolut skall inte klockans öde avgöras på fel grunder
 
Handlar inte om att tjäna en slant.., men ibland kan äldre modeller vara mer klocka för faktiskt spenderad i relation till varandra. För mig är sådana tankar relevanta. Absolut skall inte klockans öde avgöras på fel grunder
"Mer klocka för pengarna" betyder väl ändå att du tjänar en slant (även om du aldrig säljer den)?
Naturligtvis får var och en utgå från sina egna tankar och intressen vid val av klocka, där gör du helt rätt.
 

Clockcurious

Breitling
"Mer klocka för pengarna" betyder väl ändå att du tjänar en slant (även om du aldrig säljer den)?
Naturligtvis får var och en utgå från sina egna tankar och intressen vid val av klocka, där gör du helt rätt.
Håller inte med, utan snarare så ser jag på de som så att: (håll för ögonen veganer)

A - om du köper en korv med 78% kötthalt som kostar 38kr
B - korv som har 92% kötthalt 42kr

Här anser jag att B är mer korv för pengarna. Inte så att jag sparar eller lägger mindre pengar. Men vi kanske tänker olika, vilket är ok.
 
Håller inte med, utan snarare så ser jag på de som så att: (håll för ögonen veganer)

A - om du köper en korv med 78% kötthalt som kostar 38kr
B - korv som har 92% kötthalt 42kr

Här anser jag att B är mer korv för pengarna. Inte så att jag sparar eller lägger mindre pengar. Men vi kanske tänker olika, vilket är ok.
Inte vegan. I det här fallet (om kötthalten är avgörande) är korv B mer korv för pengarna, den bästa korven och marginellt dyrare. Här skulle även jag köpa korv B. (Du skulle även kunna spara pengar om du skär tunnare skivor, om man vill, men det är svårare om vi pratar klockor.)
Men säg nu att korv A är godare, då blir det genast svårare...
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Håller inte med, utan snarare så ser jag på de som så att: (håll för ögonen veganer)

A - om du köper en korv med 78% kötthalt som kostar 38kr
B - korv som har 92% kötthalt 42kr

Här anser jag att B är mer korv för pengarna. Inte så att jag sparar eller lägger mindre pengar. Men vi kanske tänker olika, vilket är ok.
Jag förstår vad du menar. Mest klocka för pengarna brukar innebära högsta möjliga kvalité för x kronor. Eller i andra fall mest avancerade klocka under en viss summa. För vissa innebär det dock ”klockan jag förlorar minst på att ha”. Eller klockan som är lättast att sälja. Bara man är tydlig vad man menar.
 

Clockcurious

Breitling
Inte vegan. I det här fallet (om kötthalten är avgörande) är korv B mer korv för pengarna, den bästa korven och marginellt dyrare. Här skulle även jag köpa korv B. (Du skulle även kunna spara pengar om du skär tunnare skivor, om man vill, men det är svårare om vi pratar klockor.)
Men säg nu att korv A är godare, då blir det genast svårare...
Spännande reflektion, njut av helgen!
 

aeh

Omega
2-Faktor
Seamaster söndag. 😎

83A24070-7EFF-46D0-AF43-BD83048875F3.jpeg
 

silverjonsson

Omega
2-Faktor
De flesta av mina klockor är runt 42mm.
Eftersom AT inte har nån tachyskala eller vridring blir tavlan rätt stor.
Min uppfattning är att 38mm ser bättre ut om man inte har riktigt kralliga handleder.

Innan jag köpte min testade jag både 38 och 41 och kunde snabbt avgöra att 38 kändes bäst för mig.
Men det är så klart en smaksak.

Håller verkligen med om det här. Allt är såklart en fråga om personlig smak men utöver att AT:n i 38mm kändes mycket bättre på handleden så tycker jag också att den har bättre proportioner rent estetiskt.
 

pejlin30

Breitling
Om det gäller vintage-klockor har Omega själva, och en del av deras bättre servicecenter egna lager av riktigt gamla delar som de använder för att utföra renoveringar. Du får kolla om dessa är villiga att dela med sig av kunskaper om vilka delar som passar en viss klocka.
Hej Quark, tack för ditt svar, jag är enbart ute efter vintage delar. Detta gäller för constellation klockor för herr. och kaliber 500 serie, samt 300(bumper)..
Jag tänkte bilder som dessa i denna länk

genuine-50-s-rare-vintage-book-omega-overview-gf-620-4-manual-watches-spare-parts-catalogue.jpg
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Hej Quark, tack för ditt svar, jag är enbart ute efter vintage delar. Detta gäller för constellation klockor för herr. och kaliber 500 serie, samt 300(bumper)..
Jag tänkte bilder som dessa i denna länk

genuine-50-s-rare-vintage-book-omega-overview-gf-620-4-manual-watches-spare-parts-catalogue.jpg
Wow, vilken bok.

Schysst vintage-pris också...
 

BuckWalker

Breitling
Har länge varit sugen på en Omega Seamaster Railmaster men vad som framförallt skaver är att avsaknaden av applicerade markörer. Förvisso tidsenligt, men känns lite billigt för en klocka av den prisklassen. Dock fick den här annonsen mig att trots allt överväga inköp. Hyfsat pris, den svaga kronan till trots: Jomashop.
 
  • Like
Reactions: F32

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Har länge varit sugen på en Omega Seamaster Railmaster men vad som framförallt skaver är att avsaknaden av applicerade markörer. Förvisso tidsenligt, men känns lite billigt för en klocka av den prisklassen. Dock fick den här annonsen mig att trots allt överväga inköp. Hyfsat pris, den svaga kronan till trots: Jomashop.
Jomashop har förekommit på KS tidigare. Sök och se om du vill beställa därifrån. Personligen hade jag inte köpt. Jag vill vara säker på att de är AD, och att det inte är fel på klockan när den skickas. Som sedan blir krångligt att få rätt på.
 

BuckWalker

Breitling
Jomashop har förekommit på KS tidigare. Sök och se om du vill beställa därifrån. Personligen hade jag inte köpt. Jag vill vara säker på att de är AD, och att det inte är fel på klockan när den skickas. Som sedan blir krångligt att få rätt på.
Rimlig invändning. Har dock handlat där tidigare utan problem, men inte för de summorna ska erkännas.
 
Hej

Äger en fin Omega f300hz stämgaffel. Renoverad hos Electric Watches i England gör några år sedan.

Tyvärr har världens genom tiderna sämst konstruerade klasp gått sönder, sent omsider med tanke på alla justeringar av vinkeln medelst tång.

Någon som har tips på vart man kan få tag på en utan att köpa dyrt renoveringsobjekt och ta enbart klasp?

Eller har någon en att sälja för ett humant pris sett till modellens värde?

Partnummer 1178/182

image0000001(3).jpg image0000011.jpg image0000021.jpg
 
Hej,

Lämnade in en Omega som jag köpt här på KS för att justera länken hos en Omega AD. Fick tillbaka klockan för några dagar sen och upplever att den sitter lite märkligt och som ni ser på bilderna sitter inte klaspen i mitten. Finns det någon anledning till att man gör så eller är detta bara ett dåligt utfört arbete (Jag är inte så van med stållänkar)?

// D
 

Bilagor

  • IMG_8721.jpeg
    IMG_8721.jpeg
    691.3 KB · Visningar: 24

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej,

Lämnade in en Omega som jag köpt här på KS för att justera länken hos en Omega AD. Fick tillbaka klockan för några dagar sen och upplever att den sitter lite märkligt och som ni ser på bilderna sitter inte klaspen i mitten. Finns det någon anledning till att man gör så eller är detta bara ett dåligt utfört arbete (Jag är inte så van med stållänkar)?

// D
Dåligt utfört arbete. Man vill gärna ha länken kl 6 något kortare om möjligt, men detta är galet. Lämna tillbaka.
 
Topp