• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 353 52.9%
  • Hesalit

    Röster: 314 47.1%

  • Totala väljare
    667

EmilT

Cartier
2-Faktor
Hur bra håller era Omegor tiden?
Jag gillar en klocka som faktiskt kan visa tid med rimlig avvikelse och det gör min Railmaster verkligen.
 

Bjjorn

Omega
Då är den inte så gammal eller oservad?
Vet inte årtalet på den! Men om jag förstått rätt så såldes dom 2013? Den borde isåfall vara servad nån gång iaf!
Edit: Kollade på kvittot och den verkar vara såld 2017
 

Bilagor

  • pro-XmcEgAwU.jpeg
    pro-XmcEgAwU.jpeg
    469.6 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:
Hur bra håller era Omegor tiden?
Jag gillar en klocka som faktiskt kan visa tid med rimlig avvikelse och det gör min Railmaster verkligen.
Jag har fem Omegor, den äldsta från 2018. Alla ligger inom 1s/d. Med lite teknik kan jag hålla min Planet Ocean 8900 inom några sekunder fel - var lätt inom 10 s. hela sommarhalvåret i fjol. Detsamma gäller min Speedmaster 9904 som jag hade i gång hela vinterhalvåret.
Min gamla Railmaster 2403 drog sig och gick en 3-4 s/d sakta efter några år, men de där första koaxialverken var inte lika bra.
 

JCasablanca

Breitling
2-Faktor
Hejsan, Är på jakt efter en Aqua Terra med chronograph komplikation i tvåton rosé eller helrosé.
231.23.44.50.06.001 eller 231.53.44.50.06.001. Någon som sitter inne på en och vill sälja så är jag riktigt intresserad.

Tack för ett bra forum.🙏
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2023-09-26 kl. 09.50.44.png
    Skärmavbild 2023-09-26 kl. 09.50.44.png
    124.9 KB · Visningar: 15

General

Breitling
Idag kom denna skönhet äntligen hem.
Omega Seamaster 2541.80.00 41mm. (Första Omega klockan jag köpt).

Har länge letat efter både originaldokument och box där slutligen fann denna från 1998.

Bond referensen ger jag 10/10 och givetvis var jag tvungen att sätta på gummit direkt! 👋🏻
 

Bilagor

  • 56E4DAF6-0EC2-48F2-A103-20E4E70A1AAE.jpeg
    56E4DAF6-0EC2-48F2-A103-20E4E70A1AAE.jpeg
    298.9 KB · Visningar: 18
  • C89B6B6C-5A25-4138-B196-B62AAB202104.jpeg
    C89B6B6C-5A25-4138-B196-B62AAB202104.jpeg
    281.8 KB · Visningar: 20
  • BB2C4CFE-17C5-4598-99ED-46E58B4E3257.jpeg
    BB2C4CFE-17C5-4598-99ED-46E58B4E3257.jpeg
    278.6 KB · Visningar: 18
  • 625250F5-AB18-40AA-96C5-F76EE8E7ED73.jpeg
    625250F5-AB18-40AA-96C5-F76EE8E7ED73.jpeg
    293.6 KB · Visningar: 20
Senast ändrad:

th0m

Cartier
2-Faktor
Aha, trodde det bara gällde om den låg utanför specs. Bra tips, ska kolla upp med ad'n där den inköptes. Tack!
Om den ligger inom toleranserna så ska det så klart inte gå som ett garantiärende, men butiken kanske kan bemöda sig att rucka som ren goodwill. Jag hade inte orkat lämna in den mig om jag var du dock.
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Det är för dåligt på en ny Omega - jag skulle lämnat in den för en ruckning, borde inte kosta nåt. 8800 ska förvisso ligga mellan 0 och +6 s/d, men de brukar ligga betydligt närmare 0.
Om den sackar en sekund eller så per dygn, hade ni brytt er? Min gör det. Egentligen skulle jag vilja ha ett skäl att lämna in den innan garantin går ut om en 10-11 månader.
 

BarbaZoo

Cartier
2-Faktor
Nån hundralapp annars, men det skulle förvåna mig då den är nyköpt. Sen kan du prova att lägga den i olika positioner om du tar av den på natten eller se vad som händer om den får ligga i 48 timmar.
Vi får se. Har testat de olika positionerna, men galet stabil i tidshållningen positionsmässigt. Både bra och dåligt :)
 
Om den sackar en sekund eller så per dygn, hade ni brytt er? Min gör det. Egentligen skulle jag vilja ha ett skäl att lämna in den innan garantin går ut om en 10-11 månader.
Tveksamt. Frågan är också hur bra de får till det - kan ju bli +2-3 s/d också och måste man skicka i väg blir det drygt. Jag bryr mig inte så mycket om plus eller minus. Hellre plus, men mycket hellre -1 mot +6. Har man en ny klocka som går 5 s/d fel och kanske kommer ha den i 15 år till service (om man har några klockor i rotation) skulle jag fått den fixad.
Jag skickade i väg min Speedmaster månfas som hade ett år kvar på garantin när jag köpte den, framför allt för att datumvisaren pekade lite snett, men hon drog sig 1-2 s/d så jag bad dem titta på det också. Nu blev det en hel del strul - datumvisaren gjordes inget åt, tog över ett halvår och urmakaren gick inte att få tag på, men gången fick han till så jag inte behövde ställa klockan på hela vintern.
Bättre gick det när jag skickade i väg min Rolex Sea-dweller till Olof i Piteå då vi inte har nån urmakare i stan (har inget tel. eller adress). Han justerade gången från +5-6 till +0-1 s/d på ett par veckor för 250 kr. inkl. frakt.
Ursäkta om jag blev långrandig.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag kollar med dem, ids nog inte om det handlar om ivägskickning.

Tveksamt. Frågan är också hur bra de får till det - kan ju bli +2-3 s/d också och måste man skicka i väg blir det drygt. Jag bryr mig inte så mycket om plus eller minus. Hellre plus, men mycket hellre -1 mot +6. Har man en ny klocka som går 5 s/d fel och kanske kommer ha den i 15 år till service (om man har några klockor i rotation) skulle jag fått den fixad.
Jag skickade i väg min Speedmaster månfas som hade ett år kvar på garantin när jag köpte den, framför allt för att datumvisaren pekade lite snett, men hon drog sig 1-2 s/d så jag bad dem titta på det också. Nu blev det en hel del strul - datumvisaren gjordes inget åt, tog över ett halvår och urmakaren gick inte att få tag på, men gången fick han till så jag inte behövde ställa klockan på hela vintern.
Bättre gick det när jag skickade i väg min Rolex Sea-dweller till Olof i Piteå då vi inte har nån urmakare i stan (har inget tel. eller adress). Han justerade gången från +5-6 till +0-1 s/d på ett par veckor för 250 kr. inkl. frakt.
Ursäkta om jag blev långrandig.

Har förstått att precis allt vad gäller garantiärende Omega/Longines skall iväg till Swatch Group i Sthlm även om AD har egen urmakare. Normalt verkar detta ta runt en månad. Dom får nog inte ens försöka rucka den även om vissa kanske gör det ändå?

Ja, jag tar nog faktiskt hellre -1 än +5. Men utanför METAS spec, den skall ju aldrig sacka! Vi får se framemot sommaren, om klockan är kvar då...

Sen kan Swatch Group nog vara överhopade med ärenden. Tror det kan hända att dom sätter den i sin (förvisso avancerade) timegrapher, kollar dom positioner man skall och finner dom att den går inom spec vad gäller s/d och amplitud så bara avslutar dom ärendet utan ett enda försök till ruckning. Klockan iväg en månad helt utan några åtgärder alls...
 
Topp