• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 371 53.8%
  • Hesalit

Röster: 318 46.2%

• Totala väljare
    689
Blev tvungen att köpa till länken ändå.
1000007097.jpg
Så jäkla läckra! har en blå men lutar åt att man skaffar en svart också :p

Hej på er. Jag ropade in en riktigt fin Omega Seamaster Professional på auktion. Det bör vara en 2298.80.00. Jag funderar på servicebehov; den håller tiden bra, timegrapher visar amplitud runt 190 grader, men då är den reglerad till nästan max på plus-sidan. Urverket är Omega 1164, vilket är ett Valjoux 7750-derivat.

Sen armbandet: Det finns ingen finjustering på det, är enda möjligheten små halvlänkar (det är inga extra länkar med)? Och det är ett fult glapp mellan låset och länken på översidan - normalt slitage eller?

Se bilder.
IMG_7218.JPEG
IMG_7212.JPEG
IMG_7213.JPEG

Hej på er. Jag ropade in en riktigt fin Omega Seamaster Professional på auktion. Det bör vara en 2298.80.00. Jag funderar på servicebehov; den håller tiden bra, timegrapher visar amplitud runt 190 grader, men då är den reglerad till nästan max på plus-sidan. Urverket är Omega 1164, vilket är ett Valjoux 7750-derivat.

Sen armbandet: Det finns ingen finjustering på det, är enda möjligheten små halvlänkar (det är inga extra länkar med)? Och det är ett fult glapp mellan låset och länken på översidan - normalt slitage eller?

Se bilder.
IMG_7218.JPEG
IMG_7212.JPEG
IMG_7213.JPEG
Är amplituden vid fullt uppdrag? Jag har hört att Rolex har som kriterium att amplituden ska ligga över 200 efter 24 timmar från fullt uppdrag. Jag tror man ha det som en måttstock på moderna verk.
Glappet ser stort ut - skulle be nån kolla upp det.

Se bilder.
IMG_7218.JPEG
IMG_7212.JPEG
IMG_7213.JPEG
Låter som att den är i stort servicebehov. 190 i amplitud vid fullt uppdrag är extremt lågt, i det närmaste stillastående. Fantastiskt om den lyckas hålla okej gångavvikelse trots detta. Amplituden borde ligga närmare 300, och länken ser ut att behöva en renovering.

Se bilder.
IMG_7218.JPEG
IMG_7212.JPEG
IMG_7213.JPEG
Kolla så dykarförlängningen är ”knäppt” rätt. Hade problem med min att förlängningen inte jackade i ordentligt så spännet blev sådär.

Se bilder.
IMG_7218.JPEG
IMG_7212.JPEG
IMG_7213.JPEG
Som andra säger så är det för lågt. Jag kollade nyligen min 2599.80.00 och hade en amplitud på 305.

På plussidan annars är ju att 7750 inte är särskilt svårservat och har du köpt den i befintligt skick (antagligen ganska billigt?) så har du säkert redan räknat med en service. Det är den värd!

Senast ändrad:
Tjena alla! Är ny här på klocksnack och tänkte be om råd gällande en klocka jag ärvde… hört lite om den men fick rådet att kolla med eliten. Så har ni mer info så tas det gärna emot.

Omega seamaster De Ville
År 1976
Hel guld.

Bilagor

• IMG_9468.jpeg
    IMG_9468.jpeg
    483.7 KB · Visningar: 7
  • IMG_9467.jpeg
    IMG_9467.jpeg
    477.3 KB · Visningar: 6
  • IMG_9466.jpeg
    IMG_9466.jpeg
    535.1 KB · Visningar: 5
  • 70099567254__6794A3A4-0344-45E7-9B74-B885369488C5.jpeg
    70099567254__6794A3A4-0344-45E7-9B74-B885369488C5.jpeg
    465.8 KB · Visningar: 5
Trist, men inte det minsta förvånande. Swatch Group är dock inte ensamma om att ha prisat sönder sig lagom tills att konjunkturen kraschade och klockbubblan sprack. Det kan nog gå rätt illa för många om de inte korrigerar ner priserna.

1000005459.jpg

Ovanligt mycket reflektioner för att vara en Omega? Blir anti-reflexen bättre med åren och senare versioner?
Ja, i dag är det AR-behandling på både ut- och insida, vilket är effektivare. Jag vet inte vilket år de började med det, men min Seamaster från c:a 2006 hade bara på insidan. Fördelen med det är att du inte har nåt på utsidan som är repbart. Jag har faktiskt låtit slipa bort ARen på min PO då jag störde mig på den nästan mjölkiga ytan.

Ja, i dag är det AR-behandling på både ut- och insida, vilket är effektivare. Jag vet inte vilket år de började med det, men min Seamaster från c:a 2006 hade bara på insidan. Fördelen med det är att du inte har nåt på utsidan som är repbart. Jag har faktiskt låtit slipa bort ARen på min PO då jag störde mig på den nästan mjölkiga ytan.
SMPc har iaf AR på bägge sidor och den kom väl 2013? Men skiljer mellan modeller, man vet inte riktigt utan får gå på upplevelsen. PO 2500 har jag känt haft bra AR och den var ju äldre. Har haft två SM300 heritage med 8400 som kom ut senare än SMPc och där var det definitivt ingen AR på utsidan. Samma med den Speedy FOIS från 2020 jag hade. Tror faktiskt att dagens Speedy 3861 safir och dagens SM300 heritage inte har AR på utsidan.

Tjena alla! Är ny här på klocksnack och tänkte be om råd gällande en klocka jag ärvde… hört lite om den men fick rådet att kolla med eliten. Så har ni mer info så tas det gärna emot.

Omega seamaster De Ville
År 1976
Hel guld.
Fin, oftast tycker jag att man ser de i förgyllt utförande. Cal. 565 eller liknande, toppenverk, fina och fortfarande underskattade klockor. Pris? Kanske 7-8k, men här kanske andra har bättre koll.

SMPc har iaf AR på bägge sidor och den kom väl 2013? Men skiljer mellan modeller, man vet inte riktigt utan får gå på upplevelsen. PO 2500 har jag känt haft bra AR och den var ju äldre. Har haft två SM300 heritage med 8400 som kom ut senare än SMPc och där var det definitivt ingen AR på utsidan. Samma med den Speedy FOIS från 2020 jag hade. Tror faktiskt att dagens Speedy 3861 safir och dagens SM300 heritage inte har AR på utsidan.
Ja, det är nog 12-15 år sen de började med dubbel AR. Jag hade en Railmaster 2403 från 2004 som jag var väldigt nöjd med i det avseendet - du kunde läsa av klockan även om du hade en solkatt i ögat. Urtavlan var matt vilket kan hjälpa.
Jo, det finns nya modeller också som bara har AR på insidan. Jag vet inte hur man resonerar där, men matta urtavlor kanske.

Ja, det är nog 12-15 år sen de började med dubbel AR. Jag hade en Railmaster 2403 från 2004 som jag var väldigt nöjd med i det avseendet - du kunde läsa av klockan även om du hade en solkatt i ögat. Urtavlan var matt vilket kan hjälpa.
Jo, det finns nya modeller också som bara har AR på insidan. Jag vet inte hur man resonerar där, men matta urtavlor kanske.

Osäker på om det är dubbel AR på X-33an men det finns iaf yttre AR på den och klocka är från 98.

Ja, Planet Ocean hade dubbelsidig AR redan från start. Det var rätt mycket snack om hur lätt den fick repor och märken i glaset, men det var ju i själva verket AR-behandlingen som var väldigt känslig. Samma problem med SMPc som var för först med dubbelsidig AR i SMP-serien. Behandlingen har helt klart blivit bättre, även om man fortfarande kan få små blessyrer som syns vid närmare inspektion.

Tillbaka
Topp