• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 371 53.8%
  • Hesalit

Röster: 318 46.2%

• Totala väljare
    689
Tänker att man borde ju kunna göra en svart version med annan länk så som Peter blake och därmed nära på få en ny modell relativt lätt

Men jag tror nog ändå att man ska ha kvar den klassiska he-ventilen för att få den klassiska looken

Avsmalnad länk är ju rätt fint
Som tex speedmaster länken är ju helt grym nu
Enig. Vore dock kul med en midsize utan.

IMG_8389.jpeg

Dagens 😎

Fler nya AT. Gillar den blanka svarta urtavlan utan sunburst.

"The Seamaster Aqua Terra is now rounded out with a new black dial available in all three sizes; 41mm, 38mm and 34mm. These new dials do not feature the signature Aqua Terra “teak” grooved horizontal pattern inspired by the wooden decks of luxury sailboats and instead come with a glossy lacquered finish."

Screenshot_20240621-140125.png

Screenshot_20240621-140113.png
På bild nummer två ser det nästan ut som en jubilee-/presidentlänk. Har inte minne av att min AT på länk såg ut så? Är det även kosmetiska förändringar?

Jag har en Seamaster "non ac" som är på väg hem från service. Den är från cirka samma era som Bond-eran. Pre-ceramic?
Undrar vad den har för material på urtavlan?
Vet ej om det är samma som Bond-klockan, och om det inte är samma så upplys gärna vad för material det är på urtavlan där med!
20240603_182419.jpg

Jag har en Seamaster "non ac" som är på väg hem från service. Den är från cirka samma era som Bond-eran. Pre-ceramic?
Vet ej om det är samma som Bond-klockan, och om det inte är samma så upplys gärna vad för material det är på urtavlan där med!
20240603_182419.jpg
Det är säkerligen samma, så någon berylliumkoppar av något slag. Skillnaden är väl att 2230.50 har en ram runt index i någon rodierad metall.

Det är säkerligen samma, så någon berylliumkoppar av något slag. Skillnaden är väl att 2230.50 har en ram runt index i någon rodierad metall.
Okej, har haft några urtavlor till billigare klockor som jag reparerat och inspekterat där urtavlans baksida varit i något slags koppar-material.
Kanske är vanligt material i urtavlor?
Jag försökte söka upp denna informationen men kom ingen vart i mitt sökande. Vet du var man kan läsa på om detta? :)
Tack för du tog tiden att svara o förklara, har tänkt på detta många gånger men aldrig kommit ihåg att söka på det när jag väl sitter och slösurfar.

Okej, har haft några urtavlor till billigare klockor som jag reparerat och inspekterat där urtavlans baksida varit i något slags koppar-material.
Kanske är vanligt material i urtavlor?
Jag försökte söka upp denna informationen men kom ingen vart i mitt sökande. Vet du var man kan läsa på om detta? :)
Tack för du tog tiden att svara o förklara, har tänkt på detta många gånger men aldrig kommit ihåg att söka på det när jag väl sitter och slösurfar.
Ja, det används nästan uteslutande till alla tavlor, med några få undantag på exklusivare klockor som ibland använder någon ädelmetall. Så länge det inte är något som har lätt för att rosta osv så är det ju ganska meningslöst vad för metall det rör sig om.

Ja, det används nästan uteslutande till alla tavlor, med några få undantag på exklusivare klockor som ibland använder någon ädelmetall. Så länge det inte är något som har lätt för att rosta osv så är det ju ganska meningslöst vad för metall det rör sig om.
Okej, det förklarar saken.
Men om vi tittar på t.ex. de nya modellerna Seamaster, då har de en keramisk beläggning ovan?
Denna urtavla till Seamaster 2230.50 och då även Bond-urtavlan, har de någon annan beläggning eller är det bara målad/färgad berylliumkoppar?

Okej, det förklarar saken.
Men om vi tittar på t.ex. de nya modellerna Seamaster, då har de en keramisk beläggning ovan?
Denna urtavla till Seamaster 2230.50 och då även Bond-urtavlan, har de någon annan beläggning eller är det bara målad/färgad berylliumkoppar?
Nej, det keramiska syftar på vridringsinlägget och har inte med tavlan att göra. På 2230.50 så är ju inlägget i vitguld, på Bond (2531.80) så är det i aluminium.

20240603_182419.jpg
Najs, detta är modellen med vitgulds bezel va? (och kanske omega logon, texten?)
Här är iaf bilder på en urtavla från en 2231.50, ser väldigt lika ut som din förutom dina index.. edit: th0m hade redan svarat :)

1719260269353.png

1719260314972.png

Najs, detta är modellen med vitgulds bezel va? (och kanske omega logon, texten?)
Här är iaf bilder på en urtavla från en 2231.50, ser väldigt lika ut som din förutom dina index.. edit: th0m hade redan svarat :)

1719260269353.png

1719260314972.png
Yes, den är rikltigt fin! Har hittat en del artiklar om den sedan jag köpte den. Bara blivit mer intresserad av modellen sedan jag läst artiklarka. Och fick då tanken, vad är det för yta på tavlan? Artikel jag hittade om den som var intressant som tar upp material på logotyp och index: https://stories.omegaforums.net/the-omega-non-americas-cup-non-ac/
Det är "applied" logo (både "U-et" och texten) , och index är rhodium-pläterade. Tror även visarna om jag inte minns helt fel... men i alla fall index.
Men vad är ytbeläggning på ovansidan gjord av? Bara målad koppar? 🤔
Fast den nuvarande har keramisk urtavla, eller om det bara är ytan som är keramisk.
Ja, precis. Det var vad jag syftade till med tavlan! Tack för komplettering.
Ah, sorry. Det var mer än vad jag visste. När man pratar om "pre-ceramic" osv brukar man ju annars syfta på vridringen.
Okej, jag har lite dålig koll på det här med pre-ceramic. Var relativt säker på det var modellen innan "SMPC" och nya modellen, men osäker på vad som syftades till med ceramic. Då eftersom jag haft den senare modellen med keramisk urtavla och nya våg-mönstret. Och den speglar ljus riktigt fint. Denna modellen saknar den effekten som keramisk tavla ger. Så försöker erinra material och kanske också lite benämningar här då som jag får plugga på lite inser jag.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp