• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 360 53.3%
  • Hesalit

    Röster: 316 46.7%

  • Totala väljare
    676
Ja, det stämmer. Fram tills nu med den senaste modellen (nån millimeter).
Jag har bandet rätt tajt och tycker det funkar rätt bra ändå, men visst finns det tillfällen då handleden sväller och svettas och nån mm. till hade varit skönt. Jag brukar skifta arm eller ta av mig klockan en stund då.
Tack för svaret. När du skriver senaste versionen, menar du denna: https://www.omegawatches.com/en-se/...axial-master-chronometer-38-mm-22010382003001 ? För jag hittar ingen mikrojustering på bilderna på armbandet.
 
Tack för svaret. När du skriver senaste versionen, menar du denna: https://www.omegawatches.com/en-se/...axial-master-chronometer-38-mm-22010382003001 ? För jag hittar ingen mikrojustering på bilderna på armbandet.
Screenshot_20240712_004127_Samsung Internet.jpg

Dom nya utan "teak-möstret", dom som har blank urtavla har nya länken med microjustering. Dock tycker jag det ser taskigt ut när den är utdragen, blir ett glapp mellan spännet och länken.
 
Tjena! Jag kollar just nu på en Seamaster som jag vill köpa, men priset är lite för bra för att vara sant. Skulle ni kunna hjälpa mig med att se ifall den är falsk eller äkta? All hjälp uppskattas🙏
Jag ser inget fel alls med klockan på bilderna. Är det en fake så borde man ju hitta något, iaf i urverket. Precis ALLT stämmer och inget som känns "fel" med den... och då menar jag ALLT, sånt som ref på gummi och clasp, serienummer på balansbrygga och bandhorn matchar cert. Serienummer känns rimligt också. Master Chronometer cert saknas dock, det skall vara tre röda plastkort.

Sen var det ju priset... är något för bra för att vara sant så.... förvisso är prisras på beg i Japan större än någon annanstans men ändå, det dubbla har varit rimligt.
 
Jag ser inget fel alls med klockan på bilderna. Är det en fake så borde man ju hitta något, iaf i urverket. Precis ALLT stämmer och inget som känns "fel" med den... och då menar jag ALLT, sånt som ref på gummi och clasp, serienummer på balansbrygga och bandhorn matchar cert. Serienummer känns rimligt också. Master Chronometer cert saknas dock, det skall vara tre röda plastkort.

Sen var det ju priset... är något för bra för att vara sant så.... förvisso är prisras på beg i Japan större än någon annanstans men ändå, det dubbla har varit rimligt.
Det är svårt. Som du säger så är det billigare i Japan, men såhär billigt är diskutabelt. Jag har gått vidare iallafall, hellre säker än osäker.
 
Jag ser inget fel alls med klockan på bilderna. Är det en fake så borde man ju hitta något, iaf i urverket. Precis ALLT stämmer och inget som känns "fel" med den... och då menar jag ALLT, sånt som ref på gummi och clasp, serienummer på balansbrygga och bandhorn matchar cert. Serienummer känns rimligt också. Master Chronometer cert saknas dock, det skall vara tre röda plastkort.

Sen var det ju priset... är något för bra för att vara sant så.... förvisso är prisras på beg i Japan större än någon annanstans men ändå, det dubbla har varit rimligt.
Jag var lite rädd att sticka ut hakan men jag är inne på samma som du. Allt ser rätt ut, framför allt urverket. Men det finns som sagt sjukt bra kopior nu förtiden. Buy the seller är ju alltid ett bra tips. Annars kan man ju inte ens vara säker på att det är klockan på bilderna som levereras 😂
 
Jag ser inget fel alls med klockan på bilderna. Är det en fake så borde man ju hitta något, iaf i urverket. Precis ALLT stämmer och inget som känns "fel" med den... och då menar jag ALLT, sånt som ref på gummi och clasp, serienummer på balansbrygga och bandhorn matchar cert. Serienummer känns rimligt också. Master Chronometer cert saknas dock, det skall vara tre röda plastkort.

Sen var det ju priset... är något för bra för att vara sant så.... förvisso är prisras på beg i Japan större än någon annanstans men ändå, det dubbla har varit rimligt.
Kanske bilden som luras men är inte balansbryggan centrerad? Där den borde vara offsetad till vänster enligt bild nedan. Sen tycker jag att överlappningen av linjerna inte riktigt är vad man borde förvänta sig.
1720769082462.png

1720769116554.png
 
Kanske bilden som luras men är inte balansbryggan centrerad? Där den borde vara offsetad till vänster enligt bild nedan. Sen tycker jag att överlappningen av linjerna inte riktigt är vad man borde förvänta sig.
1720769082462.png

1720769116554.png
Vet hur det känns... något enda fel måste vi ju kunna hitta... :oops:

Att Master Chronometer certet saknas är en varningsflagga. Varför är det borta när dom andra två finns? Där finns en Access Code och ihop med ref och serienr så kan man logga in hos Omega och se METAS testresultaten för just den specifika klockan. Man ser att man får upp rätt klocka (ref, s/n) också.

Kom att tänka på jämförelser äkta/falsk jag sett på youtube. Mindes denna, inte kollat nu men sett den förr. Det finns ett gäng fler videos.
 
Senast ändrad:
Vet hur det känns... något enda fel måste vi ju kunna hitta... :oops:

Att Master Chronometer certet saknas är en varningsflagga. Varför är det borta när dom andra två finns? Där finns en Access Code och ihop med ref och serienr så kan man logga in hos Omega och se METAS testresultaten för just den specifika klockan. Man ser att man får upp rätt klocka (ref, s/n) också.

Kom att tänka på jämförelser äkta/falsk jag sett på youtube. Mindes denna, inte kollat nu men sett den förr. Det finns ett gäng fler videos.
Nu har det väl snarare gått över till en teoretisk diskussion eftersom TS gått vidare. Men funderar lite på varför bezeln är ställd ett hack till höger på bilderna…kanske för att dölja att något inte linjerar som det ska?

Lutar åt att det är en superclone
 
En fördel med ett sånt här forum är ju att man kan nörda ner sig hur mycket som helst, det är liksom meningen och hur ska man annars lära sig 😊

Hur som helst, jag har hittat ett fel. Finns säkert fler, men om ni tittar på bilderna här nedan så ser ni att typsnittet faktiskt skiljer lite….framför allt bokstaven S är lite ”plattare” på den äkta. Så den är fejk!
 

Bilagor

  • IMG_2259.jpeg
    IMG_2259.jpeg
    18.8 KB · Visningar: 3
  • IMG_2258.jpeg
    IMG_2258.jpeg
    39.4 KB · Visningar: 4
Såg en reddittråd om att den högra 1:an på 11 på SMP datumringen lutar, och nu kommer jag inte kunna sova...

1000003147.jpg


Reddittråden för er som är intresserade: https://www.reddit.com/r/OmegaWatches/s/V73ETBwc7G
Sånt där ska ju bara inte få förekomma! Vad är problemet att göra två raka ettor?!
Datumet på min PO är inte centrerat riktigt heller på ensiffriga dagar. Man borde ju kunna få siffrorna rätt inom tusendels mm. när det görs maskinellt.
 
En fördel med ett sånt här forum är ju att man kan nörda ner sig hur mycket som helst, det är liksom meningen och hur ska man annars lära sig 😊

Hur som helst, jag har hittat ett fel. Finns säkert fler, men om ni tittar på bilderna här nedan så ser ni att typsnittet faktiskt skiljer lite….framför allt bokstaven S är lite ”plattare” på den äkta. Så den är fejk!
Jävlar... Det var längesedan som jag hade koll på falska klockor och på vilken nivå de låg, men detta är ändå otroligt. Detta ska jag komma ihåg inför kommande Seamaster köp.
 
En del speedys verkar ha blanka när man kikar på bilder. Kanske skiljer sig på olika referenser samt årtal?
Man minns inte, eller ägnar det några större tankar... FOIS hade väl polerad och 005 inte det? (är dom jag har haft). Varierar med ref/årtal absolut, både AT och PO fick borstat med 8900 men föregångarna hade väl inte det (?). Inga standard SMP (diver 300) någonsin var väl borstade?

Sen, är det till åren så blir det ju att det polerade "ruggas" upp och det borstade poleras genom användning.
 
Man minns inte, eller ägnar det några större tankar... FOIS hade väl polerad och 005 inte det? (är dom jag har haft). Varierar med ref/årtal absolut, både AT och PO fick borstat med 8900 men föregångarna hade väl inte det (?). Inga standard SMP (diver 300) någonsin var väl borstade?

Sen, är det till åren så blir det ju att det polerade "ruggas" upp och det borstade poleras genom användning.
Precis man minns inte eller tänker på det. Dock blev man ju tvungen att vända på klockan o kolla gamla bilder man har 😅
 
Vet hur det känns... något enda fel måste vi ju kunna hitta... :oops:

Att Master Chronometer certet saknas är en varningsflagga. Varför är det borta när dom andra två finns? Där finns en Access Code och ihop med ref och serienr så kan man logga in hos Omega och se METAS testresultaten för just den specifika klockan. Man ser att man får upp rätt klocka (ref, s/n) också.

Kom att tänka på jämförelser äkta/falsk jag sett på youtube. Mindes denna, inte kollat nu men sett den förr. Det finns ett gäng fler videos.
Läskigt bra kopia som inte syns utan närmare granskning. Fler och fler märken som drabbas av detta. Riktigt trist.
 
Jag ser inget fel alls med klockan på bilderna. Är det en fake så borde man ju hitta något, iaf i urverket. Precis ALLT stämmer och inget som känns "fel" med den... och då menar jag ALLT, sånt som ref på gummi och clasp, serienummer på balansbrygga och bandhorn matchar cert. Serienummer känns rimligt också. Master Chronometer cert saknas dock, det skall vara tre röda plastkort.

Sen var det ju priset... är något för bra för att vara sant så.... förvisso är prisras på beg i Japan större än någon annanstans men ändå, det dubbla har varit rimligt.
Instämmer inte. Ni missar det uppenbara.

Kolla SWISS-märkningen på verket. Den ska vara alldeles intill kronan, alltså klockan 9. Så här.
Screenshot_20240712_232028_Samsung Internet.jpg

Är den vriden så att den ligger lite ovanför, ca kl 9:30, så är det inget original Omega i klockan. Så här.
Screenshot_20240712_232214_Samsung Internet.jpg

Sen kan man ofta se att balansen är fel, ingen fri balans. Men då behöver man en bra bild. I exemplen ovan ser man även att reguleringsarmen inte har någon fjäder i sig på fejken. Man kan alltså inte regulera klockan med den.

Man kan även på detta ex se att fasen på boettlocket intill glaset är alldeles för liten och rotorns urfrästa spår är alldeles för oskarpt i sin kontur.

Så fejkarna kan man enkelt identifiera om man bara tittar lite.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp