• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 352 52.9%
  • Hesalit

    Röster: 314 47.1%

  • Totala väljare
    666

Quark

Cartier
2-Faktor
Jag har min PO på gummi men funderar på mesh för att dressa upp den lite ibland. Idealet för mig är superocean heritage på mesh, den är bara så sjukt snygg och är troligtvis nästa klockköp för mig. Men i väntan på det kan det bli ett omega originalmesh 😍
Jag är helt enig om superocean heritage. Den är så jäkla snygg på mesh. Men jag måste säga att suget efter en sådan har gått över (än så länge) efter att jag satte min PO på mesh.
 
Vet hur det känns... något enda fel måste vi ju kunna hitta... :oops:

Att Master Chronometer certet saknas är en varningsflagga. Varför är det borta när dom andra två finns? Där finns en Access Code och ihop med ref och serienr så kan man logga in hos Omega och se METAS testresultaten för just den specifika klockan. Man ser att man får upp rätt klocka (ref, s/n) också.

Kom att tänka på jämförelser äkta/falsk jag sett på youtube. Mindes denna, inte kollat nu men sett den förr. Det finns ett gäng fler videos.
Hej.
En fråga till forumet är angående kortet "Master chronometer" - varför saknas det ibland?
Ser ofta annonser, även här på forumet, där just det kortet saknas, dom andra två finns.
Är det någon som har någon aning om varför just det det saknas?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hej.
En fråga till forumet är angående kortet "Master chronometer" - varför saknas det ibland?
Ser ofta annonser, även här på forumet, där just det kortet saknas, dom andra två finns.
Är det någon som har någon aning om varför just det det saknas?
Det är bara dom med METAS-certifierade urverk (typ 8800/8900/3861) som detta följer med. Klockan är då märkt ”Master Chronometer” på tavlan eller baklocket. Andra/äldre klockor har inte detta utfärdat, det ”saknas” alltså inte i dom fallen.
 
Det är bara dom med METAS-certifierade urverk (typ 8800/8900/3861) som detta följer med. Klockan är då märkt ”Master Chronometer” på tavlan eller baklocket. Andra/äldre klockor har inte detta utfärdat, det ”saknas” alltså inte i dom fallen.
Aha, tack för utbildningen, bra att ha koll på med andra ord.
Blev lite konfunderad när klockor från samma kollektionsnamn, till exempel Aqua Terra, där vissa saknade just detta kort.
Men då beror det på urverket alltså, bra att veta, man lär sig hela tiden - tack!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Aha, tack för utbildningen, bra att ha koll på med andra ord.
Blev lite konfunderad när klockor från samma kollektionsnamn, till exempel Aqua Terra, där vissa saknade just detta kort.
Men då beror det på urverket alltså, bra att veta, man lär sig hela tiden - tack!
Just Aqua Terra är lurigt då det finns t ex denna version betecknad Master... men den är inte METAS-cerfifierad och saknar alltså det kortet. Man får skilja på Master Co-Axial (8500 version G som klarar 15k gauss) och Master Chronometer.
IMG_1406.jpeg
 

Beaker

Cartier
2-Faktor
Har Erikssons slutat med Omega? Ser inget längre på deras hemsida och nämns inte heller bland deras varumärken.
Är det Omega som börjar röra sig mot boutique only eller något annat som ligger bakom? Tråkigt oavsett, en tripp till sumpan var givet varje gång man tänkte köpa nytt.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har Erikssons slutat med Omega? Ser inget längre på deras hemsida och nämns inte heller bland deras varumärken.
Är det Omega som börjar röra sig mot boutique only eller något annat som ligger bakom? Tråkigt oavsett, en tripp till sumpan var givet varje gång man tänkte köpa nytt.
Det vore tråkigt. Var i deras ”nya” butik för någon vecka sen och då var omega montrarna fyllda. Såg på rea-sidan att ett par reas ut, oklart hur länge de legat uppe där dock https://www.eriksonurhandel.se/rea-...taW4lMjI6MCwlMjJtYXglMjI6OTk5OTk5OTk5JTdEJTdE
 

OSBA

Omega
2-Faktor
Har Erikssons slutat med Omega? Ser inget längre på deras hemsida och nämns inte heller bland deras varumärken.
Är det Omega som börjar röra sig mot boutique only eller något annat som ligger bakom? Tråkigt oavsett, en tripp till sumpan var givet varje gång man tänkte köpa nytt.
Du hittar Omegas modeller under "övriga klockmärken".
 

fc2

Rolex
Var hos Eriksson, tydligen kan dom inte beställa nya Omega, bara reservdelar/tillbehör. Ska man ha en ny Omega dom ej har på lager hänvisade dom till Omega Bibleoteksgatan. Där var jag också, men det var riktiga stroppar där. Kommer aldrig handla därifrån, hade gärna handlat hos Eriksson.
Tyvärr samma erfarenhet från min sida. Fick höra att den modellen jag ville titta på inte fanns inne men fick höra lite senare samma dag att den visst fanns där. Antar att de tyckte jag inte såg ut att ha medel för att kunna köpa.
 

Beaker

Cartier
2-Faktor
Det vore tråkigt. Var i deras ”nya” butik för någon vecka sen och då var omega montrarna fyllda. Såg på rea-sidan att ett par reas ut, oklart hur länge de legat uppe där dock https://www.eriksonurhandel.se/rea-...taW4lMjI6MCwlMjJtYXglMjI6OTk5OTk5OTk5JTdEJTdE
Du hittar Omegas modeller under "övriga klockmärken".
Var hos Eriksson, tydligen kan dom inte beställa nya Omega, bara reservdelar/tillbehör. Ska man ha en ny Omega dom ej har på lager hänvisade dom till Omega Bibleoteksgatan. Där var jag också, men det var riktiga stroppar där. Kommer aldrig handla därifrån, hade gärna handlat hos Eriksson.

Tråkigt, verkar onekligen som att de är påväg att sluta med Omega. Noterade även de inte länge står listade som ADs på Omegas sida.

Kan inte säga mycket om boutiquen på Biblioteksgatan, varit inne nån enstaka gång när de just hade öppnat.

Då återstår Franks ur och NK, utöver boutiquen då.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Det är så trist att ha bevakningar på Omega på auktionssidor nuförtiden, det är bara en massa Moonswatch i olika färger. Är så trött på att se dem i inkorgen! Okej, slut på gnäll.
Tycker det är ännu tristare med repobjekt som sedan går för mycket mer än vad dem borde. Känns som att en del urmakare/handlare hänger där och trissar upp priserna - fixar klockorna (i olika omfattning) och sedan lägger på +10k.-isch
 

Rulle

Audemars
2-Faktor
Tycker det är ännu tristare med repobjekt som sedan går för mycket mer än vad dem borde. Känns som att en del urmakare/handlare hänger där och trissar upp priserna - fixar klockorna (i olika omfattning) och sedan lägger på +10k.-isch
Tror du inte bara det är vanligan människor som tror att dom hittat massa klipp?

Känns som man träffar på folk varje dag som tror att det går att tjäna massa pengar på "premium märken"

Har fått prata rätt så många vänner och kollegor från konstiga objekt dom tänkt köpa för "det verkar billigt"
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Tråkigt, verkar onekligen som att de är påväg att sluta med Omega. Noterade även de inte länge står listade som ADs på Omegas sida.

Kan inte säga mycket om boutiquen på Biblioteksgatan, varit inne nån enstaka gång när de just hade öppnat.

Då återstår Franks ur och NK, utöver boutiquen då.
Omega har gjort sig av med flera återförsäljare i flera städer i Sverige det senaste året. Jag vet inte hur många återförsäljare det fanns tidigare, men nu återstår bara nio stycken.

 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Tror du inte bara det är vanligan människor som tror att dom hittat massa klipp?

Känns som man träffar på folk varje dag som tror att det går att tjäna massa pengar på "premium märken"

Har fått prata rätt så många vänner och kollegor från konstiga objekt dom tänkt köpa för "det verkar billigt"
Jag tror definitivt på en kombination av båda. Mycket okunskap bland köpare som budar och trissar upp objekt över det egentliga värdet.
 

Ash6

Omega
Jag har ett vagt minne av att Rob Engström brukade ha 30% på Omega under december, nu får de inte sälja Omega längre men är det någon som lyckats få 30% på Omega på AD i Stockholmsområdet under 2023/2024?
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Jag har ett vagt minne av att Rob Engström brukade ha 30% på Omega under december, nu får de inte sälja Omega längre men är det någon som lyckats få 30% på Omega på AD i Stockholmsområdet under 2023/2024?
Jag förstår att du i första hand vill ha svar från folk som kan svara "ja" på din fråga, vilket inte jag kan ge. Men jag vill ändå göra ett inspel.

En så stor rabatt som 30 procent är ju knappt seriöst. Om Rob Engström haft det rakt av på hela sortimentet måste de varit desperata, eller om det var en utförsäljning i samband med att de slutade sälja märket.

Jag vet att handlare kan ge stor rabatt på specifika modeller som visat sig vara svårsålda. Men att erbjudas eller lyckas pruta sig till en så stor rabatt på vilken modell som helst känns osannolikt.

Eller vad säger ni andra?
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Jag förstår att du i första hand vill ha svar från folk som kan svara "ja" på din fråga, vilket inte jag kan ge. Men jag vill ändå göra ett inspel.

En så stor rabatt som 30 procent är ju knappt seriöst. Om Rob Engström haft det rakt av på hela sortimentet måste de varit desperata, eller om det var en utförsäljning i samband med att de slutade sälja märket.

Jag vet att handlare kan ge stor rabatt på specifika modeller som visat sig vara svårsålda. Men att erbjudas eller lyckas pruta sig till en så stor rabatt på vilken modell som helst känns osannolikt.

Eller vad säger ni andra?
Rob körde 25% varje december på valfri omega under några år.

Edit tiden går fort verkar som detta var sista eller näst sista gången dem körde årlig rabatt
IMG_8271.png
 

Ash6

Omega
Jag förstår att du i första hand vill ha svar från folk som kan svara "ja" på din fråga, vilket inte jag kan ge. Men jag vill ändå göra ett inspel.

En så stor rabatt som 30 procent är ju knappt seriöst. Om Rob Engström haft det rakt av på hela sortimentet måste de varit desperata, eller om det var en utförsäljning i samband med att de slutade sälja märket.

Jag vet att handlare kan ge stor rabatt på specifika modeller som visat sig vara svårsålda. Men att erbjudas eller lyckas pruta sig till en så stor rabatt på vilken modell som helst känns osannolikt.

Eller vad säger ni andra?
Som ovan skrev gav Rob Engström 25%. Jag har fått 14% på en AD nyligen genom att bara fråga vilket bästa pris denne kan ge.

Ser att flera grey market som Uret m.m. har ca 23% rabatt från listpris, så tror inte 30% är helt omöjligt om än kanske lite ovanligt.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Som ovan skrev gav Rob Engström 25%. Jag har fått 14% på en AD nyligen genom att bara fråga vilket bästa pris denne kan ge.

Ser att flera grey market som Uret m.m. har ca 23% rabatt från listpris, så tror inte 30% är helt omöjligt om än kanske lite ovanligt.
Jo, jag har också fått sådan rabatt som du fått. Men 30 procent är ju dubbelt så mycket. Och att gråhandlarna kan ge 23 procent är ju en annan sak (och dessutom bara drygt halva vägen mellan 14 och 30 procent).
 

Ash6

Omega
Jo, jag har också fått sådan rabatt som du fått. Men 30 procent är ju dubbelt så mycket. Och att gråhandlarna kan ge 23 procent är ju en annan sak (och dessutom bara drygt halva vägen mellan 14 och 30 procent).
Min poäng med gråhandlarna var snarare att de fortfarande har en bra marginal med 23%, det har nog AD också.

30% är nog i det övre spannet (kanske möjligt för en svårsåld modell), men vore intressant att höra om någon fått 25% hos AD nyligen.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Min poäng med gråhandlarna var snarare att de fortfarande har en bra marginal med 23%, det har nog AD också.

30% är nog i det övre spannet (kanske möjligt för en svårsåld modell), men vore intressant att höra om någon fått 25% hos AD nyligen.
Jag förstår hur du resonerar, men tror ändå att affärsmodellen ser helt olika ut för AD respektive gråhandlare.

AD har jättehög marginal, kanske upp mot 50 procent, men har en ganska dyr butik att driva, känner press från tillverkaren att inte bli avslöjade med att ge för höga rabatter, samt upplever själv en nytta med att hålla uppe andrahandsvärden på de klockmärken de säljer.

Gråhandlare hämtar, som jag förstått, sina klockor från vissa AD som har svårt att leva upp till volymkraven från tillverkarna, och därför kan tänka sig att sälja några klockor med liten eller ingen vinst vid sidan av sin vanliga butiksförsäljning. Gråhandlarna säljer sedan dessa klockor vidare online med låga overheadkostnader.

Så gråhandlarna kan överleva med försäljningspriser som ligger 23 procent under listpris.

AD kanske inte kan det, eller är åtminstone inte motiverade att sälja klockor med så stor rabatt.

Men om någon lyckas få stor rabatt hos AD är det naturligtvis läge att gratulera!
 

Pentann

Cartier
2-Faktor
Instämmer inte. Ni missar det uppenbara.

Kolla SWISS-märkningen på verket. Den ska vara alldeles intill kronan, alltså klockan 9. Så här.
Screenshot_20240712_232028_Samsung Internet.jpg

Är den vriden så att den ligger lite ovanför, ca kl 9:30, så är det inget original Omega i klockan. Så här.
Screenshot_20240712_232214_Samsung Internet.jpg

Sen kan man ofta se att balansen är fel, ingen fri balans. Men då behöver man en bra bild. I exemplen ovan ser man även att reguleringsarmen inte har någon fjäder i sig på fejken. Man kan alltså inte regulera klockan med den.

Man kan även på detta ex se att fasen på boettlocket intill glaset är alldeles för liten och rotorns urfrästa spår är alldeles för oskarpt i sin kontur.

Så fejkarna kan man enkelt identifiera om man bara tittar lite.
Här är min PO 43,5. Ni som har öga för detaljerna, är det så här det skall se ut?
IMG_6640.jpeg
IMG_6633.jpeg
IMG_6635.jpeg

IMG_6639.jpeg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Här är min PO 43,5. Ni som har öga för detaljerna, är det så här det skall se ut?
IMG_6640.jpeg
IMG_6633.jpeg
IMG_6635.jpeg

IMG_6639.jpeg
Ja, säger jag. Den där ser rätt ut. Du har swiss-märkningen där den ska vara, jag ser skarpa fina kanter och vacker fasning på brygga och rotor, skruvar med rätt utseende och inte minst ett frisvängande svart balanshjul.
Det enda fel jag egentligen kan se, är att det ser ut som att du har lyckats repa glaset ovanför balansen 😁
Eller så är det bara skit. 😉
 
Topp