• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 352 52.9%
  • Hesalit

    Röster: 314 47.1%

  • Totala väljare
    666

Nopplis

Omega
Instämmer inte. Ni missar det uppenbara.

Kolla SWISS-märkningen på verket. Den ska vara alldeles intill kronan, alltså klockan 9. Så här.
Screenshot_20240712_232028_Samsung Internet.jpg

Är den vriden så att den ligger lite ovanför, ca kl 9:30, så är det inget original Omega i klockan. Så här.
Screenshot_20240712_232214_Samsung Internet.jpg

Sen kan man ofta se att balansen är fel, ingen fri balans. Men då behöver man en bra bild. I exemplen ovan ser man även att reguleringsarmen inte har någon fjäder i sig på fejken. Man kan alltså inte regulera klockan med den.

Man kan även på detta ex se att fasen på boettlocket intill glaset är alldeles för liten och rotorns urfrästa spår är alldeles för oskarpt i sin kontur.

Så fejkarna kan man enkelt identifiera om man bara tittar lite.
som sagt det finns fel att hitta men inte speciellt enkelt….det är bara att inse att dagens kopior är ruskigt nära…!!
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Instämmer inte. Ni missar det uppenbara.

Kolla SWISS-märkningen på verket. Den ska vara alldeles intill kronan, alltså klockan 9. Så här.
Screenshot_20240712_232028_Samsung Internet.jpg

Är den vriden så att den ligger lite ovanför, ca kl 9:30, så är det inget original Omega i klockan. Så här.
Screenshot_20240712_232214_Samsung Internet.jpg

Sen kan man ofta se att balansen är fel, ingen fri balans. Men då behöver man en bra bild. I exemplen ovan ser man även att reguleringsarmen inte har någon fjäder i sig på fejken. Man kan alltså inte regulera klockan med den.

Man kan även på detta ex se att fasen på boettlocket intill glaset är alldeles för liten och rotorns urfrästa spår är alldeles för oskarpt i sin kontur.

Så fejkarna kan man enkelt identifiera om man bara tittar lite.

Tycker de ser sjukt lika ut, hade nog inte kunnat upptäcka något själv men efter att ni pekat ut detaljer så förstår jag ju vilka detaljer som är off. Upptäcker dom lätt sånt här när man lämnar in en klocka för värdering/äkthetsintyg på t.ex Kaplans eller AD som utför värdering?

Tycker det ser skrämmande likt ut när dom replikerat urverket 1 till 1 i princip, även finish på urverken ser väldigt lika ut på bilderna (antar att det inte ser lika bra/jämnt ut ut på replikan om man granskar båda under lupp). Replikeras urverk ofta så här bra även på modeller som inte har display caseback?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Instämmer inte. Ni missar det uppenbara.

Kolla SWISS-märkningen på verket. Den ska vara alldeles intill kronan, alltså klockan 9. Så här.
Screenshot_20240712_232028_Samsung Internet.jpg

Är den vriden så att den ligger lite ovanför, ca kl 9:30, så är det inget original Omega i klockan. Så här.
Screenshot_20240712_232214_Samsung Internet.jpg

Sen kan man ofta se att balansen är fel, ingen fri balans. Men då behöver man en bra bild. I exemplen ovan ser man även att reguleringsarmen inte har någon fjäder i sig på fejken. Man kan alltså inte regulera klockan med den.

Man kan även på detta ex se att fasen på boettlocket intill glaset är alldeles för liten och rotorns urfrästa spår är alldeles för oskarpt i sin kontur.

Så fejkarna kan man enkelt identifiera om man bara tittar lite.
Bra!!! Swiss inte vid kronan borde jag ha reagerat på. Sen hade jag ju lite magkänsla att finisheringen rent allmänt inte var på originalnivå, att texten på rotorn kändes fel. Men det skriver jag nu i efterhand när domen liksom har fallit. Inte lätt, denna var svårare än dom lagt tid på förr. Förstår dom som inte vågar sticka ut hakan vad gäller bedömning men det tycker jag att man skall göra även om man som jag hade fel. Man involverar fler och tillsammans kan man landa i rätt slutsats vilket är till gagn för oss alla. Lärorikt, Tack 🙏
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Egentligen räcker det med att kolla på priset för att inse att det är en kopia. Det går inte att hitta den modellen i det skicket till det priset. Det är helt omöjligt. Om någon skulle vara så fullständigt obrydd om pengar skulle den personen aldrig orka lägga ut en annons till att börja med.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tycker de ser sjukt lika ut, hade nog inte kunnat upptäcka något själv men efter att ni pekat ut detaljer så förstår jag ju vilka detaljer som är off. Upptäcker dom lätt sånt här när man lämnar in en klocka för värdering/äkthetsintyg på t.ex Kaplans eller AD som utför värdering?

Tycker det ser skrämmande likt ut när dom replikerat urverket 1 till 1 i princip, även finish på urverken ser väldigt lika ut på bilderna (antar att det inte ser lika bra/jämnt ut ut på replikan om man granskar båda under lupp). Replikeras urverk ofta så här bra även på modeller som inte har display caseback?
På klockor med slutet baklock skulle jag nog säga att verken inte är lika "påkostade", om man nu kan säga så. Tänk att allt de gör är för att lura dig och tjäna pengar. Om du inte kan se att de ansträngt sig så betalar sig ansträngningen inte, liksom. M a o gör de den inte.
Men hos Omega har ju många populära modeller glas i boettlocket, så då träder de avvikelser jag nämnt fram rätt tydligt, eftersom alla kopiorna har samma typ av verk i sig (såvitt jag vet). Hur det ser ut inuti en Speedmaster-fejk kan jag dock inte svara på.

Det du på den aktuella fejkklockan i huvudsak ser, är en skiva som de monterar utanpå verket, den som ligger under rotorn alltså. Så det du ser är inte ett finishierat verk, utan en attrapp. Verket är en kinaklon av något annat än ett Omega-verk som ligger dolt under det du kan se från utsidan. Men som sagt, balansen är för dyr och för svår att kopiera, det är därför den blir lätt att avslöja under förutsättning att du vet hur en äkta ser ut.

Den urmakare som inte kan avslöja dessa verk är inte värd att gå till.
 
Egentligen räcker det med att kolla på priset för att inse att det är en kopia. Det går inte att hitta den modellen i det skicket till det priset. Det är helt omöjligt. Om någon skulle vara så fullständigt obrydd om pengar skulle den personen aldrig orka lägga ut en annons till att börja med.
Precis.
Det dummaste han gjorde var att han la ut ut klockan till det priset - hade han sålt den till rimligt pris skulle färre höjt på ögonbrynen och han haft större chans att få den såld och tjänat desto mer.
 

Nopplis

Omega
Precis.
Det dummaste han gjorde var att han la ut ut klockan till det priset - hade han sålt den till rimligt pris skulle färre höjt på ögonbrynen och han haft större chans att få den såld och tjänat desto mer.
Tyvärr lär han få den såld ändå till någon som inte hänger här eller på WUS och tänker ”schysst pris! Äntligen kan jag köpa en fin klocka till en billig peng, bäst att slå till snabbt innan den försvinner”
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Tyvärr lär han få den såld ändå till någon som inte hänger här eller på WUS och tänker ”schysst pris! Äntligen kan jag köpa en fin klocka till en billig peng, bäst att slå till snabbt innan den försvinner”

Tjena! Jag kollar just nu på en Seamaster som jag vill köpa, men priset är lite för bra för att vara sant. Skulle ni kunna hjälpa mig med att se ifall den är falsk eller äkta? All hjälp uppskattas🙏
Ju mer jag tittar på bilden av baksidan på den falska klockan, desto tydligare blir det att hela urverket är falskt. Det är massor av detaljer som skiljer i text, skruvar och annat.
Så man behöver verkligen inte vara urmakare, utan det räcker med att jämföra med en riktig klocka på Omegas webbplats.

Men har man noll koll och inte ens är misstänksam så kan man så klart åka dit.

 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ju mer jag tittar på bilden av baksidan på den falska klockan, desto tydligare blir det att hela urverket är falskt. Det är massor av detaljer som skiljer i text, skruvar och annat.
Så man behöver verkligen inte vara urmakare, utan det räcker med att jämföra med en riktig klocka på Omegas webbplats.

Men har man noll koll och inte ens är misstänksam så kan man så klart åka dit.

Ja, vi ser ju felen nu när det har påpekats. Men denna var ändå lite knepig, ofta är det betydligt enklare ;)
1720869285966.png
 

Prefab

Cartier
På klockor med slutet baklock skulle jag nog säga att verken inte är lika "påkostade", om man nu kan säga så. Tänk att allt de gör är för att lura dig och tjäna pengar. Om du inte kan se att de ansträngt sig så betalar sig ansträngningen inte, liksom. M a o gör de den inte.
Men hos Omega har ju många populära modeller glas i boettlocket, så då träder de avvikelser jag nämnt fram rätt tydligt, eftersom alla kopiorna har samma typ av verk i sig (såvitt jag vet). Hur det ser ut inuti en Speedmaster-fejk kan jag dock inte svara på.

Det du på den aktuella fejkklockan i huvudsak ser, är en skiva som de monterar utanpå verket, den som ligger under rotorn alltså. Så det du ser är inte ett finishierat verk, utan en attrapp. Verket är en kinaklon av något annat än ett Omega-verk som ligger dolt under det du kan se från utsidan. Men som sagt, balansen är för dyr och för svår att kopiera, det är därför den blir lätt att avslöja under förutsättning att du vet hur en äkta ser ut.

Den urmakare som inte kan avslöja dessa verk är inte värd att gå till.
Har för mig att det har varit uppe till diskussion tidigare, men nån övertygande Speedmaster Moonwatch-replika ska inte finnas. Av nån anledning har de inte lyckats kopiera urverket vilket gör att subdials alltid sitter fel. De sitter i regel inte tillräckligt tight och i fel ordning.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Är det bara jag som tycker det luktar stöldgods om denna? Hur kan en så pass ny klocka sakna alla relevanta dokument men ha kvar lådan? Helt orimligt i min värld. Begagnade Omegalådor finns det så klart gott om på Ebay.

 

Watches By DD

Omega
2-Faktor
Är det bara jag som tycker det luktar stöldgods om denna? Hur kan en så pass ny klocka sakna alla relevanta dokument men ha kvar lådan? Helt orimligt i min värld. Begagnade Omegalådor finns det så klart gott om på Ebay.

Skulle man inte kunna kolla det hos en AD ifall man har serienumret?
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Som jag förstår saken har Omega ingen databas över stöldgods. Rätta mig gärna om jag har fel.
Det kan naturligtvis finnas alla möjliga anledningar till att papper saknas. Jag håller med om att det är konstigt. För en Master chronometer vill man ju kunna ladda ner testprotokollet från Omegas webbplats, vilket inte går om ena kortet är borta. Och en klocka från "cirka" 2022 har ju fem års garanti, som en normal ägare inte vill slarva bort.

Hur som helst, som köpare väljer man ju själv vilka krav man ställer. En sak är säker, en nyare klocka som saknar papper går knappast att byta in hos en seriös handlare som handlar med begagnat.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Det kan naturligtvis finnas alla möjliga anledningar till att papper saknas. Jag håller med om att det är konstigt.

Hur som helst, som köpare väljer man ju själv vilka krav man ställer. En sak är säker, en nyare klocka som saknar papper går knappast att byta in hos en seriös handlare som handlar med begagnat.
Sant det.

Ingen hängtagg eller extra länkbitar heller. 🤔

Jag tycker nästan det ännu mer suspekt när lådan finns kvar men inget annat. Som att någon försökt sopa igen spåren. Annars kan man ju alltid skylla på brand, inbrott eller att hunden åt upp allt.
 

Nopplis

Omega
Han säljer en hel del andra sjuka grejor också, typ halvfulla parfymflaskor och diverse väskor och sneakers 😱 Stay away 😂
 

ajs

Omega
2-Faktor
Är lite kluven.. Funderat ganska länge på Explorer men efter att ha provat en AT 38mm så känner jag lite för en sådan också. Specifikt ref 220.10.38.20.03.001 med blå tavla. Klockorna är ju väldigt olika i utseende också men vill ha något simpelt <= 38 mm och dessa är favoriter just nu. Listpris är typ samma som explorern men det går ju att få en ny för 20k under.. Det är ju lite lägre power reserve på denna (55h vs 70h) men tycker att jag har klarat mig bra på min CW som har 38h.

Det enda som är lite trist med Omegans länk är att den inte har någon snabbjustering, såg att det finns på nya modellen som kom.

IMG_2566.jpeg
 

Watches By DD

Omega
2-Faktor
Är lite kluven.. Funderat ganska länge på Explorer men efter att ha provat en AT 38mm så känner jag lite för en sådan också. Specifikt ref 220.10.38.20.03.001 med blå tavla. Klockorna är ju väldigt olika i utseende också men vill ha något simpelt <= 38 mm och dessa är favoriter just nu. Listpris är typ samma som explorern men det går ju att få en ny för 20k under.. Det är ju lite lägre power reserve på denna (55h vs 70h) men tycker att jag har klarat mig bra på min CW som har 38h.

Det enda som är lite trist med Omegans länk är att den inte har någon snabbjustering, såg att det finns på nya modellen som kom.

IMG_2566.jpeg
Jag personligen hade köpt en AT. Jag tycker det är en otroligt snygg och enkel klocka som man kan förvandla till en dresswatch med ett läderarmband, när det behövs. Explorer är också en enkel klocka men den är lite för sportig och inte alls lika allsidig som AT:n, det är min åsikt.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jösses!
  • Jättetjockt baklock för att få plats med dekorplattan ovanpå det egentliga urverket!
  • "Omega 8800" i en kronograf!
  • Märkningen "Dark side of the moon" och "ZrO2" (keramik) på en stålboett!
Måste ju bara visa framsidan också :) man får inte ihop det förrän man inser att det måste vara låtsaskronograf med centrumsekund som går runt hela tiden.
1720956488572.png
 
Senast ändrad:

Quark

Cartier
2-Faktor
Måste ju bara visa framsidan också :) man får inte ihop det förrän man inser att det måste vara låtsaskronograf med centrumsekund som går runt hela tiden.
1720956488572.png
Ja, det finns ju ingen annan plats för löpande sekunder. Ingen av de små tavlarna har skala som går till 60. Tavlan till vänster visar 1-7?

Så märkligt. Om det ändå inte finns någon kronograffunktion är man ju fri att utforma låtsasgrejorna på tavlan så att det åtminstone ser korrekt ut på stillbild.

Det verkar som de som skapat kopian inte haft tillgång till en riktig klocka, eller ens förstår hur en sådan fungerar och vad alla saker betyder.
 
Senast ändrad:

Watches By DD

Omega
2-Faktor
Någon som har speedmaster reduced 175.0033 two-tone med vit urtavla? Kan tyvärr inte se den i verkligheten men hade varit intressant att se "riktiga" bilder.
omega-speedmaster-reduced-1750033-mens-watch-621710_large.jpg
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Ja, det finns ju ingen annan plats för löpande sekunder. Ingen av de små tavlarna har skala som går till 60. Tavlan till vänster visar 1-7?

Så märkligt. Om det ändå inte finns någon kronograffunktion är man ju fri att utforma låtsasgrejorna på tavlan så att det åtminstone ser korrekt ut på stillbild.

Det verkar som de som skapat kopian inte haft tillgång till en riktig klocka, eller ens förstår hur en sådan fungerar och vad alla saker betyder.
Det är ett verk med kalender istället för kronograf. Registervisarna visar dag (1-7), datum (1-31) och 24h-visning. Väldigt vanligt att det sitter ett sådant i kopior och billiga wannabe-kronografer. Knapparna används till att snabbställa visarna.
Gant-G188002.jpg
 

Nopplis

Omega
PO 45,5 mm är en rejäl puck. Stor närvaro på handleden men inte för stor. Ett problem med stålis på länk är att den blir ganska tung, och standardlänken är ärligt talat inte den mest bekväma på marknaden. Den är vacker och ser tekniskt sett oerhört välgjord ut, men det är något med kanterna som är lite vassa mot huden.

Med gummiband försvinner alla sådana komfortproblem, och denna mesh-länk är komfortmässigt som ett mellanting mellan standardlänken och gummi. Meshen är naturligtvis något helt annat än ett gummiband, men "grad av bekvämlighet" är närmre gummi än standardlänk.

Jag har inte testat titanmodellen, om den kanske sitter bekvämt med standardlänk tack vare den låga vikten. Min keramiska är i alla fall oerhört bekväm. Den ser naturligtvis lika stor ut på handleden som alla andra PO 45,5 mm, men all känsla av att man har en stor klocka på armen som kan vara i vägen eller obekväm försvinner med lägre vikt och gummiband.

Mest komfortabla länkarna tycker jag att Grand Seiko har. Många avfärdar dem för att de ser tunna ut, och för att låsten på dykmodellerna är både lite klumpiga och plåtiga. men finish, komfort och funktion hos mikrojusteringen har de satt riktigt bra.

IMG_20200620_101845.jpg
Jag har min PO på gummi men funderar på mesh för att dressa upp den lite ibland. Idealet för mig är superocean heritage på mesh, den är bara så sjukt snygg och är troligtvis nästa klockköp för mig. Men i väntan på det kan det bli ett omega originalmesh 😍
 

Zac B

Omega
Letade rätt på två stycken som ej fått tillräckligt mycket handledstid senaste. Tänkte därför kika med vad ni här i tråden tror de har för prislapp om man skulle sälja dem? Utan box o papper båda två.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    385.2 KB · Visningar: 4
  • image.jpg
    image.jpg
    469.5 KB · Visningar: 3
Topp