• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 352 52.9%
  • Hesalit

    Röster: 314 47.1%

  • Totala väljare
    666

Pentann

Cartier
2-Faktor
Ja, säger jag. Den där ser rätt ut. Du har swiss-märkningen där den ska vara, jag ser skarpa fina kanter och vacker fasning på brygga och rotor, skruvar med rätt utseende och inte minst ett frisvängande svart balanshjul.
Det enda fel jag egentligen kan se, är att det ser ut som att du har lyckats repa glaset ovanför balansen 😁
Eller så är det bara skit. 😉
Menar det, har äkthetsintyg från Jarl Sandin men när kopiorna är så lika originalen är skrämmande. Är skräp på glaset 🤓
 

klock-skadad

Omega
2-Faktor
Har någon här koll på ifall dessa två ref av speedys är kompatibla med senaste generationens länk?

3594.50.00

3551.50.00

Jag är alltså sugen på en broad arrow speedy men vill definitivt ha senaste generationens länk…
 

Vannordstrom

Breitling
Har någon här koll på ifall dessa två ref av speedys är kompatibla med senaste generationens länk?

3594.50.00

3551.50.00

Jag är alltså sugen på en broad arrow speedy men vill definitivt ha senaste generationens länk…
Den nya gen länk (antar att du menar för den nya moonwatch cal 3861) är gjord för det nya caset som har kortare bandhorn därför kommer det inte blir helt bra. Har själv funderat som du och landade i köp av Forstner länk i stället.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Har någon här koll på ifall dessa två ref av speedys är kompatibla med senaste generationens länk?

3594.50.00

3551.50.00

Jag är alltså sugen på en broad arrow speedy men vill definitivt ha senaste generationens länk…

Den nya gen länk (antar att du menar för den nya moonwatch cal 3861) är gjord för det nya caset som har kortare bandhorn därför kommer det inte blir helt bra. Har själv funderat som du och landade i köp av Forstner länk i stället.
Plöj den här tråden och döm själv.

Förutsätter att dom där Broad Arrow-referenserna har samma case som t ex 005 vilket jag inte har koll på.
 

klock-skadad

Omega
2-Faktor

ToolDiver

KS Explorers Club
Kan man räkna Moonswatch till Speedy tisdag? 🫣
IMG_6154.jpeg
 

Arcticreef

Panerai
Funderade lite över vilka Omegas mest ikoniska klockor är. Jag kom fram till att det är de här två.

Den första marinkronometern som är ett armbandsur. Den är nu ca 50 år gammal. Den servades för några år sedan och behöver nytt batteri ca var 18e månad men den gångavvikelsen håller sig inom en sekund per år vilket jag är imponerad av.

Månklockan är ett ganska självklart val.

Vilka håller ni som Omegas mesta ikoner?


IMG_2650.jpeg
IMG_2673.jpeg
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Funderade lite över vilka Omegas mest ikoniska klockor är. Jag kom fram till att det är de här två.

Den första marinkronometern som är ett armbandsur. Den är nu ca 50 år gammal. Den servades för några år sedan och behöver nytt batteri ca var 18e månad men den gångavvikelsen håller sig inom en sekund per år vilket jag är imponerad av.

Månklockan är ett ganska självklart val.

Vilka håller ni som Omegas mesta ikoner?


IMG_2650.jpeg
IMG_2673.jpeg
Bra val! Vill även lägga till Ploprof😎
IMG_7703.jpeg
 
Hej! Fick ett bra pris för denna. Jag är ingen superexpert på klockor. Någon vänlig person som kan berätta mer om mitt köp, om ni vet något? Allt är av intresse. Tacksam för svar. Fortsatt trevlig sommar.
 

Bilagor

  • IMG_7068.jpeg
    IMG_7068.jpeg
    401.2 KB · Visningar: 1
  • IMG_7069.png
    IMG_7069.png
    820 KB · Visningar: 1

trix95

Omega
Hej tråden!
Jag har en Omega jag vill lämna in till urmakare som kan gå igenom uret och verifiera att klockan är äkta och legit. Jag befinner mig i Stockholm och i semestertider är det svårt att få tid hos Omegabutikerna (Kaplans, Erikssons, Franks osv).
Har ni tips på urmakare jag kan vända mig till?
 
Funderade lite över vilka Omegas mest ikoniska klockor är. Jag kom fram till att det är de här två.

Den första marinkronometern som är ett armbandsur. Den är nu ca 50 år gammal. Den servades för några år sedan och behöver nytt batteri ca var 18e månad men den gångavvikelsen håller sig inom en sekund per år vilket jag är imponerad av.

Månklockan är ett ganska självklart val.

Vilka håller ni som Omegas mesta ikoner?


IMG_2650.jpeg
IMG_2673.jpeg

Den där marinkronometern var ju riktigt läcker!
Själv håller jag Railmastern, den första utgåvan, varmt om hjärtat.

Railmaster_2.png
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
Hej tråden!
Jag har en Omega jag vill lämna in till urmakare som kan gå igenom uret och verifiera att klockan är äkta och legit. Jag befinner mig i Stockholm och i semestertider är det svårt att få tid hos Omegabutikerna (Kaplans, Erikssons, Franks osv).
Har ni tips på urmakare jag kan vända mig till?

Du kan ju höra om Klockmaster Fältöversten har möjlighet.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Jag anser nej då jag ser det som en Swatch mer än en Omega, men andra kanske tycker annorlunda?
100 procent. Låt oss slippa Swatch i Omega-trådarna säger jag. Det räcker väl med att sökfunktionen på Tradera och andra auktionssidor är halvt om halvt förstörd på grund av alla Omega × Swatch som lusar ner sökresultat och bevakningar. 😭
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
100 procent. Låt oss slippa Swatch i Omega-trådarna säger jag. Det räcker väl med att sökfunktionen på Tradera och andra auktionssidor är halvt om halvt förstörd på grund av alla Omega × Swatch som lusar ner sökresultat och bevakningar. 😭
Precis.
Jag har absolut inget emot klockorna och tycker de är roliga, har till och med haft en ett tag, men det är ingen Omega.
Swatch har fått låna designen, men där slutar släktskapet.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
100 procent. Låt oss slippa Swatch i Omega-trådarna säger jag. Det räcker väl med att sökfunktionen på Tradera och andra auktionssidor är halvt om halvt förstörd på grund av alla Omega × Swatch som lusar ner sökresultat och bevakningar. 😭
Ja, lämpligen postar man i denna tråd
 

Watches By DD

Omega
2-Faktor
Jag trodde länge att seamastern skulle vara min ultimata dykare, alltså den bästa som jag skulle vilja ha, men nu när jag har väl har sett den i verkligheten samt testat den så får jag inte riktigt den känslan.

Snygg är den fortfarande.
 

Bilagor

  • 1000006730.jpg
    1000006730.jpg
    279.3 KB · Visningar: 1
  • 1000006737.jpg
    1000006737.jpg
    455.3 KB · Visningar: 1
  • 1000006738.jpg
    1000006738.jpg
    347.5 KB · Visningar: 1
Jag trodde länge att seamastern skulle vara min ultimata dykare, alltså den bästa som jag skulle vilja ha, men nu när jag har väl har sett den i verkligheten samt testat den så får jag inte riktigt den känslan.

Snygg är den fortfarande.
Men....ändå kul att du delar den tanken.
Vi är ju alla så olika, och det är den delen som berikar oss tycker jag.
Sjukt snygg med vit tavla tycker jag, även om jag köpte svart.....fan...plånkan är tom....
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Hej! Fick ett bra pris för denna. Jag är ingen superexpert på klockor. Någon vänlig person som kan berätta mer om mitt köp, om ni vet något? Allt är av intresse. Tacksam för svar. Fortsatt trevlig sommar.
Har inte superkoll och hoppas den är i OK skick i urverket, men indikerar inte den färgen/patineringen på urtavlan generellt sett på en eventuell fuktskada?
 
Topp