• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 371 53.9%
  • Hesalit

Röster: 317 46.1%

• Totala väljare
    688
IMG_5697.jpeg

IMG_5698.jpeg

* * * Gnällvarning * * * Gnällvarning * * *​

Inget datum, den klassiska tavlan och aluminium-bezel. Riktigt jäkla bra!
Är det någon som kan förklara varför den är 4 500 kronor dyrare än den gamla med samma gummiband*?

Den har ju faktiskt:
  • ett simplare urverk utan datumkomplikation.
  • enklare vridringsinlägg i aluminium.
  • enklare urtavla, också den i aluminium i stället för keramisk.
Jag minns mycket väl när Omega lanserade sin första klocka med keramiskt vridringsinlägg, den limiterade Planet Ocean. Den var cirka 10 000 kronor, eller drygt 30 procent dyrare än den då vanliga med aluminiuminlägg. Nu är det istället högre pris med äldre, simplare material och funktion.

Har jag missat något, eller handlar det om att smyghöja priset genom att lansera en "nyare" variant?

Jag kan definitivt uppskatta en enklare klocka med renare tavla och utan datumfönster, men den borde ju kosta mindre när man tar bort saker och dyra material.

* Jag ser nu att den nyare har viklås, vilket är bra. Men klockan är ändå cirka 2 000 kronor dyrare än den gamla, som är högre specad.

Senast ändrad:

Är det någon som kan förklara varför den är 4 500 kronor dyrare än den gamla med samma gummiband*?

Den har ju faktiskt:
Jag minns mycket väl när Omega lanserade sin första klocka med keramiskt vridringsinlägg, den limiterade Planet Ocean. Den var cirka 10 000 kronor, eller drygt 30 procent dyrare än den då vanliga med aluminiuminlägg. Nu är det istället högre pris med äldre, simplare material och funktion.

Har jag missat något, eller handlar det om att smyghöja priset genom att lansera en "nyare" variant?

Jag kan definitivt uppskatta en enklare klocka med renare tavla och utan datumfönster, men den borde ju kosta mindre när man tar bort saker och dyra material.

* Jag ser nu att den nyare har viklås, vilket är bra. Men klockan är ändå cirka 2 000 kronor dyrare än den gamla, som är högre specad.
Hör vad du säger men nånstans misstänker jag att man får ta "R&D" i beaktande. Det faktum att ett team skulle ta fram ny design om än små skillnader.

Men jo, så klart rider Omega också på den kommersiella vågen ledd av "hype" när något nytt släpps.

Senast ändrad:

Den har ju faktiskt:

Tror att det är ett misstag av Omega. Här hade de en chans att få lite goodwill och släppa en cool, men lite enklare SMP till ett lite vettigare pris. De hade garanterat sålt massor. Istället blev den bara ännu dyrare och det är svårt att förstå. Förr eller senare måste de se över sin prisbild. Och det är de inte ensamma om..

Hör vad du säger men nånstans misstänker jag att man får ta "R&D" i beaktande. Det faktum att ett team skulle ta fram ny design om än små skillnader.

Men jo, så klart rider Omega också på den kommersiella vågen ledd av "hype" när något nytt släpps.
Fast R&D-Spåret köper jag inte. Man hade samma kostnader förr när en SMP kostade vadå, 20-30k?

Omega gör inget annat är prånglar ut klockor, de är experter på massproduktion. De tar det pris de kan, personligen tror jag inte det korrelerar speciellt mycket med tillverkningskostnad faktiskt. Kan låta gnälligt eller cyniskt att säga så kanske men jag tror verkligen inte att Omegas kostnader för att producera en klocka har gått upp 4 ggr på 20-25 år. Det enda som ändrats är marknadens vilja att betala dessa priser.

Man kanske kan tänka sig att produktion av ett "finare" verk kostar mer men varför skulle det kosta så mycket mer att producera de 100 delar som utgör cal. 85xx kontra de 100 delar som utgör ETA cal. 2824? Det är trots allt fortfarande noll avancerat manuellt arbete oavsett om du köper denna SMP kontra en DOXA Sub 200.

Det enda jag nog vill ha sagt med detta gnälliga inlägg är att jag är less på vad jag misstänker är en våldsam överprissättning på klockor som annars är väldigt fina och attraktiva.

Designmässigt är den en riktig fullträff. Ångrar lite att jag köpte en Aqua Terra istället förra året (som nu är såld).

Det enda jag hänger upp mig på är att det är onödigt med en komplikation som håller reda på vad det är för månad. Hade det däremot varit en gmt-visare…..ojojoj 😍

• Like
Reactions: DIR

Den har ju faktiskt:

Jo, den är dyr, det kan jag inte säga något om.

Oavsett pris tycker jag att valet av vridningsinlägg i aluminium och tavla av samma material är ett modigt val av Omega.
Det är helt klart en flirt med oss klocknördar som inte nödvändigtvis dras till den klocka som blänker och glittrar mest.

Den har ju faktiskt:

Nej, jag fattar inte prissättningen - borde ju vara billigare. Något billigare tycker jag skulle harmoniera bättre.

Designmässigt är den en riktig fullträff. Ångrar lite att jag köpte en Aqua Terra istället förra året (som nu är såld).

Det enda jag hänger upp mig på är att det är onödigt med en komplikation som håller reda på vad det är för månad. Hade det däremot varit en gmt-visare…..ojojoj 😍
Det är ju en årskalender, därav månadsvisning. Annars hade den ju varit onödig håller jag med om.

Fast R&D-Spåret köper jag inte. Man hade samma kostnader förr när en SMP kostade vadå, 20-30k?

Omega gör inget annat är prånglar ut klockor, de är experter på massproduktion. De tar det pris de kan, personligen tror jag inte det korrelerar speciellt mycket med tillverkningskostnad faktiskt. Kan låta gnälligt eller cyniskt att säga så kanske men jag tror verkligen inte att Omegas kostnader för att producera en klocka har gått upp 4 ggr på 20-25 år. Det enda som ändrats är marknadens vilja att betala dessa priser.

Man kanske kan tänka sig att produktion av ett "finare" verk kostar mer men varför skulle det kosta så mycket mer att producera de 100 delar som utgör cal. 85xx kontra de 100 delar som utgör ETA cal. 2824? Det är trots allt fortfarande noll avancerat manuellt arbete oavsett om du köper denna SMP kontra en DOXA Sub 200.

Det enda jag nog vill ha sagt med detta gnälliga inlägg är att jag är less på vad jag misstänker är en våldsam överprissättning på klockor som annars är väldigt fina och attraktiva.
Ja, de tar väl det pris de kan för att tjäna mest pengar oavsett om det är orimligt.
Apropå dyrare verk; det kostar väldigt mycket pengar att utveckla nya verk (har hört en miljard nämnas, men det kan vara i överkant) och det måste man ta betalt för. Sen kan Omega har tajtare toleranser som gör det dyrare också att tillverka.

Ja, de tar väl det pris de kan för att tjäna mest pengar oavsett om det är orimligt.
Apropå dyrare verk; det kostar väldigt mycket pengar att utveckla nya verk (har hört en miljard nämnas, men det kan vara i överkant) och det måste man ta betalt för. Sen kan Omega har tajtare toleranser som gör det dyrare också att tillverka.
Ja, men arkitekturen för Omegas inhouse togs fram på 00-talet. 8500 släpptes 2007. Dagens verk är ju baserade på den arkitekturen.

Nya SMP…några reflektioner efter haft otal smp i olika varianter samt även NTTD.

Tycker den är läcker och väcker ett visst ha begär…men tyvärr kommer den aldrig sitta bra är min känsla. Dels för att de ej lyckats med att hitta en bättre lösning för låset som ger en bättre microjustering. Antingen sitter den tight eller för löst. Låset ihop med länken bygger även en hel del o blir lika tjock som klockan.

Men visst den ser bra ut framförallt gillar jag den svarta. Omega borde ha med både mesh o gummi i boxen kan jag tycka. Kommer de hamna runt 30% under list så kanske man halkar dit ändå

Faktiskt också hört den siffran vilket får mig att undra vart pengarna går ("vad fan får jag för pengarna").

Samtidigt kunde Albert Piquet för 85 år sedan sitta och designa ett fantastiskt urverk (321) mitt under brinnande världskrig och kostnaden för det verket lär inte ens täcka kostnaden för fruktkorgar i Omegas projekt för att ta fram 8500 eller 9300.

Ja, men arkitekturen för Omegas inhouse togs fram på 00-talet. 8500 släpptes 2007. Dagens verk är ju baserade på den arkitekturen.
Jo, det mesta av kostnaderna ligger långt bak i tiden och började väl redan på 90-t med koaxialverken, men de sänker ju inte priserna när kostnaderna är avbetalda. Till syvende och sist handlar det om vad folk är beredd och betala och Omega (med flera) har ju höjt priserna långt över inflationen utan direkt motivering.

Haha, så sant men jag skulle föredra dag komplikation, ju äldre man blir desto mer smälter dagarna ihop. Man vaknar, kör på autopilot, och plötsligt är det fredag... eller tisdag? Vem vet! Men snart är jag nog där med månader med så det finns nog en tanke bakom de hela ;)

Faktiskt också hört den siffran vilket får mig att undra vart pengarna går ("vad fan får jag för pengarna").

Samtidigt kunde Albert Piquet för 85 år sedan sitta och designa ett fantastiskt urverk (321) mitt under brinnande världskrig och kostnaden för det verket lär inte ens täcka kostnaden för fruktkorgar i Omegas projekt för att ta fram 8500 eller 9300.
Jo, han har ju knappast lagt ner en miljard, (eller George Daniels för den delen), men sådana urmakare är väl en på miljarden också. Det blir helt andra kostnader när ett stort företag med sina ingenjörer och urmakare ska utveckla nåt nytt och man kan inte testa fullt ut om ett verk håller annat än att låta det gå i sin normala takt och det tar tid och tid är pengar.
Ett bevis på hur bra 321-verket blev (Lemania 2310) är ju att många (Patek m.fl.) använt sig av det verket och inte utvecklat egna från grunden.
En sak man kan tänka på när man undrar vart pengarna gått är att Omega har säkerhetsmekanismer som gör att man inte förstör verken om man försöker ställa datum på nätterna eller trycker på fel knappar på de nya kronograferna (9300,9900). Jag har hört att det ska röra sig om ett 70-tal delar för det.

Angående Omegas mesh-länk​

Denna mesh-länk är inte perfekt, men helt klart bra. På min tunga Planet Ocean-kronograf är den betydligt bekvämare än standardlänken. Detta beror dels på lägre vikt, men också på att den på något vis sitter skönare.

Att den sitter skönt är egentligen lite av ett mysterium, eftersom den är ganska stel på några ställen. Där det är hål i länken för låset är den stel, och den kan inte heller böjas så mycket där den går fritt från viklåset, så som standardlänk och gummi gör.

Detta innebär att det område som jag markerat med en röd båge i bilden nedan inte kan böjas med mindre radie än som visas i bilden.

mesh-1.png

Huruvida detta är bekvämt eller ej förmodar jag beror på storlek och form på handleden. Omega själva säger att länken passar bäst om man har 18 centimeter omkrets eller större. På min handled som är just 18 centimeter funkar det bra, och jag använder hålet i mitten, av totalt sju hål.

En annan egenhet, som i mitt tycke är helt onödig, är att Omega haft otur när de placerat ut hålen för låset. Det har slumpat sig så att om man använder hålet i mitten av de sju hål som finns, så krockar änden av armbandet med leden i viklåset. Detta innebär att när man ska ta av sig klockan så måste man hålla uppe änden av armbandet med ett finger samtidigt som man låser upp och viker ut låset. Annars tar det stopp när man vikt ut cirka 90 grader. Jag vet inte om denna beskriving är begriplig, men jag har ringat in problemet med en röd cirkel i bilden nedan.

mesh-2.png

Om man använder något av de andra hålen krockar inte änden av länken med leden i viklåset. Bilderna nedan visar hur det ser ut när man använder hål tre respektive hål fem.

mesh-3.png

mesh-4.png

Nya SMP…några reflektioner efter haft otal smp i olika varianter samt även NTTD.

Tycker den är läcker och väcker ett visst ha begär…men tyvärr kommer den aldrig sitta bra är min känsla. Dels för att de ej lyckats med att hitta en bättre lösning för låset som ger en bättre microjustering. Antingen sitter den tight eller för löst. Låset ihop med länken bygger även en hel del o blir lika tjock som klockan.

Men visst den ser bra ut framförallt gillar jag den svarta. Omega borde ha med både mesh o gummi i boxen kan jag tycka. Kommer de hamna runt 30% under list så kanske man halkar dit ändå
NTTD är min favorit bland SMP. Provat ett mer än en gång i butik och tyvärr, antingen sitter den för tajt eller för löst på mig :( Antar att dom här nya hamnar exakt likadant med hålen. Omega borde i det här läget ha designat en ny länk som känns lite mindre klumpigare, helst taper 20/18 och förstås med mikrojustering. Tyvärr känns det som att det här är vad Omega kommer att erbjuda i sina kommande SMP-släpp framöver.

NTTD är min favorit bland SMP. Provat ett mer än en gång i butik och tyvärr, antingen sitter den för tajt eller för löst på mig :( Antar att dom här nya hamnar exakt likadant med hålen. Omega borde i det här läget ha designat en ny länk som känns lite mindre klumpigare, helst taper 20/18 och förstås med mikrojustering. Tyvärr känns det som att det här är vad Omega kommer att erbjuda i sina kommande SMP-släpp framöver.
Japp NTTD är min favorit med. Men efter haft den 3ggr så blev det tyvärr detta med passformen som inte funkade.

Med omegas priser och ingenjörskonst kan jag tycka man kan skapa en bättre produkt , länk o lås etc.

Tillbaka
Topp