Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Han kanske skulle hålla tiden på taletHaha, ja men tror inte riktigt att han använt den för det, snarare stress-/nervösvridit på den innan han gick upp på scen
Är det någon som kan förklara varför den är 4 500 kronor dyrare än den gamla med samma gummiband*?Inget datum, den klassiska tavlan och aluminium-bezel. Riktigt jäkla bra!
Hör vad du säger men nånstans misstänker jag att man får ta "R&D" i beaktande. Det faktum att ett team skulle ta fram ny design om än små skillnader.* * * Gnällvarning * * * Gnällvarning * * *
Är det någon som kan förklara varför den är 4 500 kronor dyrare än den gamla med samma gummiband*?
Den har ju faktiskt:
Jag minns mycket väl när Omega lanserade sin första klocka med keramiskt vridringsinlägg, den limiterade Planet Ocean. Den var cirka 10 000 kronor, eller drygt 30 procent dyrare än den då vanliga med aluminiuminlägg. Nu är det istället högre pris med äldre, simplare material och funktion.
- ett simplare urverk utan datumkomplikation.
- enklare vridringsinlägg i aluminium.
- enklare urtavla, också den i aluminium i stället för keramisk.
Har jag missat något, eller handlar det om att smyghöja priset genom att lansera en "nyare" variant?
Jag kan definitivt uppskatta en enklare klocka med renare tavla och utan datumfönster, men den borde ju kosta mindre när man tar bort saker och dyra material.
* Jag ser nu att den nyare har viklås, vilket är bra. Men klockan är ändå cirka 2 000 kronor dyrare än den gamla, som är högre specad.
Tror att det är ett misstag av Omega. Här hade de en chans att få lite goodwill och släppa en cool, men lite enklare SMP till ett lite vettigare pris. De hade garanterat sålt massor. Istället blev den bara ännu dyrare och det är svårt att förstå. Förr eller senare måste de se över sin prisbild. Och det är de inte ensamma om..* * * Gnällvarning * * * Gnällvarning * * *
Är det någon som kan förklara varför den är 4 500 kronor dyrare än den gamla med samma gummiband*?
Den har ju faktiskt:
Jag minns mycket väl när Omega lanserade sin första klocka med keramiskt vridringsinlägg, den limiterade Planet Ocean. Den var cirka 10 000 kronor, eller drygt 30 procent dyrare än den då vanliga med aluminiuminlägg. Nu är det istället högre pris med äldre, simplare material och funktion.
Har jag missat något, eller handlar det om att smyghöja priset genom att lansera en "nyare" variant?
Jag kan definitivt uppskatta en enklare klocka med renare tavla och utan datumfönster, men den borde ju kosta mindre när man tar bort saker och dyra material.
* Jag ser nu att den nyare har viklås, vilket är bra. Men klockan är ändå cirka 2 000 kronor dyrare än den gamla, som är högre specad.
Fast R&D-Spåret köper jag inte. Man hade samma kostnader förr när en SMP kostade vadå, 20-30k?Hör vad du säger men nånstans misstänker jag att man får ta "R&D" i beaktande. Det faktum att ett team skulle ta fram ny design om än små skillnader.
Men jo, så klart rider Omega också på den kommersiella vågen ledd av "hype" när något nytt släpps.
Designmässigt är den en riktig fullträff. Ångrar lite att jag köpte en Aqua Terra istället förra året (som nu är såld).Fin Omega
Jo, den är dyr, det kan jag inte säga något om.* * * Gnällvarning * * * Gnällvarning * * *
Den har ju faktiskt:
Nej, jag fattar inte prissättningen - borde ju vara billigare. Något billigare tycker jag skulle harmoniera bättre.* * * Gnällvarning * * * Gnällvarning * * *
Den har ju faktiskt:
Det är ju en årskalender, därav månadsvisning. Annars hade den ju varit onödig håller jag med om.Designmässigt är den en riktig fullträff. Ångrar lite att jag köpte en Aqua Terra istället förra året (som nu är såld).
Det enda jag hänger upp mig på är att det är onödigt med en komplikation som håller reda på vad det är för månad. Hade det däremot varit en gmt-visare…..ojojoj
Ja, de tar väl det pris de kan för att tjäna mest pengar oavsett om det är orimligt.Fast R&D-Spåret köper jag inte. Man hade samma kostnader förr när en SMP kostade vadå, 20-30k?
Omega gör inget annat är prånglar ut klockor, de är experter på massproduktion. De tar det pris de kan, personligen tror jag inte det korrelerar speciellt mycket med tillverkningskostnad faktiskt. Kan låta gnälligt eller cyniskt att säga så kanske men jag tror verkligen inte att Omegas kostnader för att producera en klocka har gått upp 4 ggr på 20-25 år. Det enda som ändrats är marknadens vilja att betala dessa priser.
Man kanske kan tänka sig att produktion av ett "finare" verk kostar mer men varför skulle det kosta så mycket mer att producera de 100 delar som utgör cal. 85xx kontra de 100 delar som utgör ETA cal. 2824? Det är trots allt fortfarande noll avancerat manuellt arbete oavsett om du köper denna SMP kontra en DOXA Sub 200.
Det enda jag nog vill ha sagt med detta gnälliga inlägg är att jag är less på vad jag misstänker är en våldsam överprissättning på klockor som annars är väldigt fina och attraktiva.
Ja så klart. Det är bara min personliga preferens att det är en onödig funktion. Datum räcker gott och väl tycker jagDet är ju en årskalender, därav månadsvisning. Annars hade den ju varit onödig håller jag med om.
Ja, men arkitekturen för Omegas inhouse togs fram på 00-talet. 8500 släpptes 2007. Dagens verk är ju baserade på den arkitekturen.Ja, de tar väl det pris de kan för att tjäna mest pengar oavsett om det är orimligt.
Apropå dyrare verk; det kostar väldigt mycket pengar att utveckla nya verk (har hört en miljard nämnas, men det kan vara i överkant) och det måste man ta betalt för. Sen kan Omega har tajtare toleranser som gör det dyrare också att tillverka.
Faktiskt också hört den siffran vilket får mig att undra vart pengarna går ("vad fan får jag för pengarna").Ja, de tar väl det pris de kan för att tjäna mest pengar oavsett om det är orimligt.
Apropå dyrare verk; det kostar väldigt mycket pengar att utveckla nya verk (har hört en miljard nämnas, men det kan vara i överkant) och det måste man ta betalt för. Sen kan Omega har tajtare toleranser som gör det dyrare också att tillverka.
Jo, det mesta av kostnaderna ligger långt bak i tiden och började väl redan på 90-t med koaxialverken, men de sänker ju inte priserna när kostnaderna är avbetalda. Till syvende och sist handlar det om vad folk är beredd och betala och Omega (med flera) har ju höjt priserna långt över inflationen utan direkt motivering.Ja, men arkitekturen för Omegas inhouse togs fram på 00-talet. 8500 släpptes 2007. Dagens verk är ju baserade på den arkitekturen.
Haha, så sant men jag skulle föredra dag komplikation, ju äldre man blir desto mer smälter dagarna ihop. Man vaknar, kör på autopilot, och plötsligt är det fredag... eller tisdag? Vem vet! Men snart är jag nog där med månader med så det finns nog en tanke bakom de helaDesignmässigt är den en riktig fullträff. Ångrar lite att jag köpte en Aqua Terra istället förra året (som nu är såld).
Det enda jag hänger upp mig på är att det är onödigt med en komplikation som håller reda på vad det är för månad. Hade det däremot varit en gmt-visare…..ojojoj
Jo, han har ju knappast lagt ner en miljard, (eller George Daniels för den delen), men sådana urmakare är väl en på miljarden också. Det blir helt andra kostnader när ett stort företag med sina ingenjörer och urmakare ska utveckla nåt nytt och man kan inte testa fullt ut om ett verk håller annat än att låta det gå i sin normala takt och det tar tid och tid är pengar.Faktiskt också hört den siffran vilket får mig att undra vart pengarna går ("vad fan får jag för pengarna").
Samtidigt kunde Albert Piquet för 85 år sedan sitta och designa ett fantastiskt urverk (321) mitt under brinnande världskrig och kostnaden för det verket lär inte ens täcka kostnaden för fruktkorgar i Omegas projekt för att ta fram 8500 eller 9300.
Lutar åt samma slutsats, men vill klämma på båda först. Kan dock tänka mig att svart kommer sälja bäst, främst till förstagångsköparen. Grattis till en grym klocka, och ta fler bilder.Den är riktigt trevlig i verkligheten, framförallt i dagsljus! Tycker den silverfärgade är lite roligare än den svarta
Jag får lite Yacht-master vibbar av den här, osäker på om det är bra eller dåligt.Den är riktigt trevlig i verkligheten, framförallt i dagsljus! Tycker den silverfärgade är lite roligare än den svarta
Grattis!Den är riktigt trevlig i verkligheten, framförallt i dagsljus! Tycker den silverfärgade är lite roligare än den svarta
NTTD är min favorit bland SMP. Provat ett mer än en gång i butik och tyvärr, antingen sitter den för tajt eller för löst på mig Antar att dom här nya hamnar exakt likadant med hålen. Omega borde i det här läget ha designat en ny länk som känns lite mindre klumpigare, helst taper 20/18 och förstås med mikrojustering. Tyvärr känns det som att det här är vad Omega kommer att erbjuda i sina kommande SMP-släpp framöver.Nya SMP…några reflektioner efter haft otal smp i olika varianter samt även NTTD.
Tycker den är läcker och väcker ett visst ha begär…men tyvärr kommer den aldrig sitta bra är min känsla. Dels för att de ej lyckats med att hitta en bättre lösning för låset som ger en bättre microjustering. Antingen sitter den tight eller för löst. Låset ihop med länken bygger även en hel del o blir lika tjock som klockan.
Men visst den ser bra ut framförallt gillar jag den svarta. Omega borde ha med både mesh o gummi i boxen kan jag tycka. Kommer de hamna runt 30% under list så kanske man halkar dit ändå
Japp NTTD är min favorit med. Men efter haft den 3ggr så blev det tyvärr detta med passformen som inte funkade.NTTD är min favorit bland SMP. Provat ett mer än en gång i butik och tyvärr, antingen sitter den för tajt eller för löst på mig Antar att dom här nya hamnar exakt likadant med hålen. Omega borde i det här läget ha designat en ny länk som känns lite mindre klumpigare, helst taper 20/18 och förstås med mikrojustering. Tyvärr känns det som att det här är vad Omega kommer att erbjuda i sina kommande SMP-släpp framöver.
Gillar att dom droppat datumet men önskar att dom kört Pelagos 39 approachen istället, sänkt vattentåligheten men krympt den och gjort den tunnare. 42mm och 13.8mm tjock är lite för mycket för min klena handled. För mig hade dom även kunnat droppa HEV men då är det kanske inte så mycket SMP kvar