• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 376 53.7%
  • Hesalit

Röster: 324 46.3%

• Totala väljare
    700
Man vill tro att dom keramiska fasas ut så sakteliga och fler släpp i den här nya serien men å andra sidan har dom nyss släppt två keramiska helguldare och en Americas Cup. Har faktiskt lite svårt att se hur Omega tänker och hur en SMP ser ut om en 4-5 år. Men datum lär dom inte att slänga på dom som släppts nu och det är något jag personligen tycker är bra.
Jag håller med om att det är svårt att se vart de är på väg med SMP. Iofs är det Omega vi pratar om så det skulle inte förvåna mig om de har kvar både keramiska och de här nya varianterna - och ser till att båda versionerna finns både med och utan datum. Dom gillar ju att ha ett BRETT utbud, minst sagt.

Jag håller med om att det är svårt att se vart de är på väg med SMP. Iofs är det Omega vi pratar om så det skulle inte förvåna mig om de har kvar både keramiska och de här nya varianterna - och ser till att båda versionerna finns både med och utan datum. Dom gillar ju att ha ett BRETT utbud, minst sagt.
Jag tror också att kermiska vridringsinlägg är här för att stanna. De här varianterna med aluminium-inlägg, inget datum och så vidare med start i NTTD ser jag som specialmodeller vid sidan av den huvudsakliga produktlinjen. Jag tror också att det kommer en ny generation av Seamaster Diver 300m inom något år. Om jag jobbade på Omega skulle jag ha följande idéer på listan att utvärdera för en ny generation:
  • Nytt, tunnare urverk, så att hela klockan kan göras tunnare (gäller främst kronograferna).
  • Renare design på urtavlan. Det lasergraverade vågmönstret var coolt 2018, men börjar kännas daterat. Här behövs en helt ny idé.
  • Ny, modernare design hos länken, kanske tredelad.
  • Uppdaterade gummiband med ny design och viklås som standard.
  • Ny utformning av kanten på vridringen, så att den är enklare att vrida runt.
  • Liquid metal alternativt lysmassa i skalan på vridringen.
Några av dessa förbättringar knuffar klockan uppåt i spec, så att den närmar sig Planet ocean, vilket jag inte ser något problem med. Låt Diver 300m och Planet ocean vara på samma nivå, men med olika stil.

Vad säger ni andra? Vad vill ni se hos en ny generation Diver 300m, och vad tror ni är en vettig utveckling i förhållande till övriga Seamaster-familjen?

Jag tror också att kermiska vridringsinlägg är här för att stanna. De här varianterna med aluminium-inlägg, inget datum och så vidare med start i NTTD ser jag som specialmodeller vid sidan av den huvudsakliga produktlinjen. Jag tror också att det kommer en ny generation av Seamaster Diver 300m inom något år. Om jag jobbade på Omega skulle jag ha följande idéer på listan att utvärdera för en ny generation:
  • Nytt, tunnare urverk, så att hela klockan kan göras tunnare (gäller främst kronograferna).
  • Renare design på urtavlan. Det lasergraverade vågmönstret var coolt 2018, men börjar kännas daterat. Här behövs en helt ny idé.
  • Ny, modernare design hos länken, kanske tredelad.
  • Uppdaterade gummiband med ny design och viklås som standard.
  • Ny utformning av kanten på vridringen, så att den är enklare att vrida runt.
  • Liquid metal alternativt lysmassa i skalan på vridringen.
Några av dessa förbättringar knuffar klockan uppåt i spec, så att den närmar sig Planet ocean, vilket jag inte ser något problem med. Låt Diver 300m och Planet ocean vara på samma nivå, men med olika stil.

Vad säger ni andra? Vad vill ni se hos en ny generation Diver 300m, och vad tror ni är en vettig utveckling i förhållande till övriga Seamaster-familjen?
  • Ett "misstag" dom gjorde 2018 var att biffa upp den så en återgång till en 41mm boett i samma storlek som SMPc. Nu är förvisso 8800 en halv mm tjockare än 2500 men får man in det i en 34mm AT med angiven höjd av 11,8mm så borde det liksom rymmas, även med glasbaksida.
  • Håller med om att det lasergraverade vågmönstret inte är tidlöst som äldre tavlor så en ändring där.
  • Återgång till icke-konisk He-ventil i storlek som äldre SMP
  • Med en slankare boett så får man ha en lite tunnare länk, tillbaka till dom äldre i tjocklek alltså. Framför allt är dagens clasp väl klumpig och dess konstruktion gör att efter dom 2-3 innersta lägena så ser det inte bra ut. Mao total redesign på claspar från Omega, kan andra göra mindre klumpiga claspar med bra mikrojustering så går det. Designen på dagens länk är förvisso en vattendelare men en del av modellens DNA. Å andra sidan har det ju förr funnits ett gäng modeller med länk i Speedmaster-design.
  • Även om det inte är för mig så finns det tillräckligt stor efterfrågan på en midsize-modell.
  • Släpp av modeller med svärdvisare. Kan finnas både och som förr.

Senast ändrad:
Det är ju lite smaksak såklart. Jag personligen tycker de nya referenserna gör sig bäst på gummi men smaken förändras ju med tiden så länk är ju inte fel, och komplettera med gummi, istället för tvärtom. Gällande vissa lite äldre ref, bland annat vissa ”Peter Blake” och ”Electric Blue” är den här länken trevlig tycker jag. Jag har garderat mig och kör även på gummi och nato. Tre olika klockor😀

FC9D5136-CB21-4B0A-B7E1-508E76E7FD96.jpeg
EEF1361D-3C9E-4037-9D27-D669E106CFB7.jpeg
93D0C60F-6290-4B5B-81F7-76103D244F9F.jpeg
26D5C59E-3810-4ED8-88BD-F7323BF076BA.jpeg
0C8EA544-EFCC-498C-A78E-9B2806D7BBE4.jpeg
Vad har du för gummi där? Letar runt efter ett gummi med rätt passning för en 2264!

Det är ett Omega OEM. Samma som är på de nya SMP. Det passade som handsken även på gamla 41 mm ref. Hade det både på en ”Electric blue” och en ”Blake”. Jag har även testat ett från Zealande som var riktigt trevligt😊
Men vad bra! Bortsett pris då😂 Inga problem med att passa in det med ordinarie spingbars? Blir att leta på ett original gummi då. Fantastiskt skönt!

Attans! Hur är Zealande i jämförelse, känslan osv?

Ser att Monstraps har ett FKM med viklås som ser ut som original och passar. Samt så har Uncle till nya men vet ej om det går till gamla boetten🤔

Men jag beställde hem ett par böjda (kommer inte ihåg varifrån) och då funkade det fint. Zealande var lite mjukare i känslan på gott och ont. Men lätt ett värt alternativ enligt mig.

Någon här som har koll på om Moonswatch-klockorna också säljs hos Omega-återförsäljare i Stockholm? Och om inte, någon som vet om de kommer att få in några i lager? De har ju samma ägare numera. Dessutom står det ju Omega Speedmaster på Moonswatch-klockorn och även Omega på armbandet, så visst fasen borde Omegas återförsäljare sälja även dessa.

Någon här som har koll på om Moonswatch-klockorna också säljs hos Omega-återförsäljare i Stockholm? Och om inte, någon som vet om de kommer att få in några i lager? De har ju samma ägare numera. Dessutom står det ju Omega Speedmaster på Moonswatch-klockorn och även Omega på armbandet, så visst fasen borde Omegas återförsäljare sälja även dessa.
Åka utomland, tex Danmark, eller köp på KS eller blocket. De skulle börja säljas online. Tror 4st modeller finns på några utvalda marknader. Moonswatch är en Swatch och ingen Omega. Även om samarbete är kul. Läs mer i tråden som heter Swatch x Omega.

Nysläpp. Titan och bronzegold.

131.000 respektive 141.600 kr.

1000000139.jpg

1000000140.jpg

Imho lite trist att man pumpar sönder en modell med alla dessa varianter. Därtill priser som känns bortkopplade ifrån verkligheten. Men gröna med bonzegold är snyggt

Fiiiiiifan asså… vilken tråkig utveckling för SMP.
Tåget har verkligen gått för ikon statusen vi gamla Wissar nånstans har i bakhuvudet när vi ser typ en 97:a… Brosnan, z3, Halle berry…. För 15 år sen var vi så fräcka och hånfullt kallade smp för ”mellanchefs klocka/ wannabe 5 sifferssub”.

Idag får man puls när man ser just den här mellanchefen sporta en vackert patinerad blå bond, klockan köpt helt utan WiS intentioner, använd och sliten med hälsa & karriär….

Lätt bli nostalgisk blicka tillbaka mot gula tiden osv men ja wtf ska man säga, tiktok instagram eran har ju fastslagit att historia numera bara varar nån månad, ibland en vecka, allt är en trend these days och det har drabbat Omega med råge.

Rip SMP

IMG_0362.jpeg

Ja, i mina ögon är AT den ultimata GADA-klockan. Lätt att klä upp och ner, så den passar till allt. Klassisk och stilren utan att vara tråkig. Vissa säger Explorer men jag personligen tycker AT är snäppet vassare som allroundare.
Håller med. Explorer saknar en ,för mig viktig detalj, datum. Använder det mer än jag trodde jag skulle.
IOM alla Omegas varianter finns det en AT för alla. Om man ska säga något positivt om deras enorma varoantflora. 😉

Håller med. Explorer saknar en ,för mig viktig detalj, datum. Använder det mer än jag trodde jag skulle.
IOM alla Omegas varianter finns det en AT för alla. Om man ska säga något positivt om deras enorma varoantflora. 😉
explorer är tråkigt 😄hade en och tyvärr det är inget interesant . Knappt använde när jag hade medan denna omegan är hur bekväm som helst och har fina detaljer och är snygg . Det är därför man har klocka eller hur ? 🤩 Kom på ganska nyligen att jag måste ha lite finare detaljer för att bli nöjd .

explorer är tråkigt 😄hade en och tyvärr det är inget interesant . Knappt använde när jag hade medan denna omegan är hur bekväm som helst och har fina detaljer och är snygg . Det är därför man har klocka eller hur ? 🤩 Kom på ganska nyligen att jag måste ha lite finare detaljer för att bli nöjd .
Rolex är experter på att göra ”tråkigt” på ett fulländat sätt. På samma sätt som det finns positiva aspekter av Omegas variantflora finns det något beundransvärt i att ha en såpass fulländad design att man knappt behöver ändra den på 50-70 år. Det är genomgående för Rolex. Två helt olika approacher. Uppskattar själv att njut av båda approacher.

Rolex är experter på att göra ”tråkigt” på ett fulländat sätt. På samma sätt som det finns positiva aspekter av Omegas variantflora finns det något beundransvärt i att ha en såpass fulländad design att man knappt behöver ändra den på 50-70 år. Det är genomgående för Rolex. Två helt olika approacher. Uppskattar själv att njut av båda approacher.
Bra sagt . Allt är smaksak.

Tja tråden! Jag står i startfållan för att köpa min första begagnade klocka och har landat i att det kommer bli en Omega Aqua Terra. Vad gäller referensnummer står det i nuläget mellan 231.10.39.60.06.001 alternativt 2517.50.00. Tankar kring dessa? Framförallt om det är några större skillnader vad gäller deras respektive urverk och om det är någon skillnad i förväntad fortsatt andrahandsvärde, men alla typer av inspel/tankar är mer än välkomna.

Väl mött

Tja tråden! Jag står i startfållan för att köpa min första begagnade klocka och har landat i att det kommer bli en Omega Aqua Terra. Vad gäller referensnummer står det i nuläget mellan 231.10.39.60.06.001 alternativt 2517.50.00. Tankar kring dessa? Framförallt om det är några större skillnader vad gäller deras respektive urverk och om det är någon skillnad i förväntad fortsatt andrahandsvärde, men alla typer av inspel/tankar är mer än välkomna.

Väl mött
231.10.39.60.06.001 ger mig att det är den sista utgåvan med tryckta index/logga och det känns lite tråkigt jämfört med dess föregångare som hade applicerade dito. Dess föregångare känner man igen på att den har texten Seamaster på tavlans undre del vilket å andra sidan kanske känns lite "fel".
Själv hade jag nog (det har jag ibland också) siktat på en gen 1 AT dvs 2517.50.00 som jag tycker känns som det roligaste valet av alla quartz AT.

Urverken har jag inte koll på men min SMP med 1538 hade quickset timvisare, man får snurra den två varv för att byta datum. Är det inte så att man på 4564 får quickset datum? Jag lever fint med bägge varianterna.

Väl mött
Jag är svag för 1:a generationen (som synes i tråden) men hade utvärderat 36mm varianten. Om du inte har väldigt grova handleder. Personlig presenten såklart.

Jag är svag för 1:a generationen (som synes i tråden) men hade utvärderat 36mm varianten. Om du inte har väldigt grova handleder. Personlig presenten såklart.
+1

Tycker 36,2 mm bärs mer som 38 mm. Jag hade en 39,2 mm Railmaster förut (exakt samma boett som 39,2 mm Aqua Terra) och den bars ganska stort faktiskt. Glasringen är tämligen smal på dessa boetter, vilket gör att tavlan ser större ut på handleden.

Tillbaka
Topp