• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 376 53.7%
  • Hesalit

Röster: 324 46.3%

• Totala väljare
    700
Omega poppar nyheter på löpande band. En AT i 38mm och 41mm.

Och nya seamaster:n

IMG_3327.jpeg

Den sk kallade ”chefs urmakaren” som (inte) fanns i kulisserna i Omegas boutique i huvudstaden ger jag inte så mycket för. På Klockslaget i Luleå fixade de biffen på nolltid och det var ett mycket enkelt arbete. Hade nu inte tänkt sätta min fot i finbutiken igen men nu cementerades verkligen det beslutet.

Antar jag rätt som tänker att Omegas Boutique i huvudstaden har någon sorts uris på plats som kan fixa en länk lite kvickt där skruvarna gått av på min hour vision? Är i sthlm imorgon och kommer ta med både länk och skruv.

Var in till Omega då tiden ej räckte till annat, enligt uppgift fanns någons sorts representant av chefs art gällande service på plats och kunde meddela att då länken var 18k måste den skickas vidare så det blev ingen åtgärd trots att jag hade med både länk och skruv. Hade även med en äldre 90-tals seamaster jag sökte gummi till men sådant fanns ej att köpa på plats. Kunde lämna båda klockorna för åtgärd/köp men inte få dem skickade.

Blev dock erbjuden att köpa en ny klocka, och börjar man med någon helguldare kunde kanske en snoopy komma på tal. Tyckte uppträdandet mot övriga i mitt sällskap inte var särskilt trevligt. Blev inte imponerad och kommer inte återkomma.

Ett impulsköp. Ref 321.10.42.50.02.001 med ett 3313B-verk. Inga papper eller cert så jag vet inte riktigt hur gammal den är. Kommer ihåg att jag fingrade många gånger på denna på NK någon gång runt 2007. Undersköterskan skrev en härlig recension av den (https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster-broad-arrow-1957.171/) 2012. Någon som vet hur länge den var i produktion?
1000004707.jpg

Mvh
Garfield

Jag gillar normalt lite större klockor, som IWCn i min profilbild, men blev väldigt kär i länken till Speedmaster Date Japan Edition. Har inte riktigt gått igång på rejält slitna klockor heller, så när en känd YT profil här i HK ville sälja sin NOS klocka köpt ifrån Japan kunde jag inte låta bli att slå till. Jag hade en liten baktanke med att köpa en klocka i nyskick också. Min lillebror har nämligen ingen riktig klocka och han börjar närma sig 35 år nu, tänkte eventuellt ge klockan till honom. Svårt dedär med att ge bort klockor dock, jag gillar denna skarpt, men inte säkert att han gör det.

Vad har ni för strategi när ni funderar på att ge bort en klocka, låter dom prova den först och om de märks att de verkligen gillar den, då säga att dom får den? :)

Senast ändrad:
Jag gillar normalt lite större klockor, som IWCn i min profilbild, men blev väldigt kär i länken till Speedmaster Date Japan Edition. Har inte riktigt gått igång på rejält slitna klockor heller, så när en känd YT profil här i HK ville sälja sin NOS klocka köpt ifrån Japan kunde jag inte låta bli att slå till. Jag hade en liten baktanke med att köpa en klocka i nyskick också. Min lillebror har nämligen ingen riktig klocka och han börjar närma sig 35 år nu, tänkte eventuellt ge klockan till honom. Svårt dedär med att ge bort klockor dock, jag gillar denna skarpt, men inte säkert att han gör det.

Vad har ni för strategi när ni funderar på att ge bort en klocka, låter dom prova den först och om de märks att de verkligen gillar den, då säga att dom får den? :)

Jag tycker det låter som en bra strategi! Jag har själv varit inne på att ge bort klockor men alltid landat i att människorna i min omgivning inte riktigt har samma intresse som jag.

Jag tycker det låter som en bra strategi! Jag har själv varit inne på att ge bort klockor men alltid landat i att människorna i min omgivning inte riktigt har samma intresse som jag.

Precis så är det, men man måste också börja någonstans och detta är ju en fantastisk daily beater om man bara har 1 klocka. Får fiska lite vad han tycker om den :)

Jag brukar köpa klockor till min fru som överraskningar när jag är helt säker på att hon gillar klockan. Nu senast var det en Christopher Ward C1 Moonphase som jag var helt säker på att hon skulle gilla (månfas och en fantastisk urtavla i aventurine-glas). Jag har för mig att klockan innan dess var en Certina-dykare med pärlemo-tavla. Den fick jag syn på när vi var i affären, och det föll sig naturligt att fråga om hon ville ha den när vi ändå var där båda två. En annan gång var det en Grand Seiko med 44GS-boett och champagne-färgad urtavla. Den köpte jag som en överraskning, men jag har för mig att jag "råkat" visa den några månader tidigare och hon uttryckt sitt gillande.

Detta är ingen klockren jämförelse med situationen med din bror, men jag tänker att om han inte har någon "riktig klocka" så vet han antagligen inte ens själv vad han gillar att bära i långa loppet. Då kan väl den knuffen som din goda smak, och en kvalitetsklocka i unikt bra skick, ger vara typ det bästa som kan hända honom för att starta hans resa med finare klockor?

Hej alla!
Jag har 2st omega seamaster 300m som har urverk 1120. Har lämnat in båda klockorna på service hos Mårtenssons ur i Halmstad. Dem är officiell Omega Service Center. Båda klockorna har stannat inom 24 mån efter service.
Jag tycker detta är ganska tråkigt, hade gärna sett att dem gått felfritt i alla fall 5+ år
Hur hade ni gått vidare? Jag tänkte kolla med Jarl Sandin i Göteborg hur det ställer sig till det hela.
Har ni några tips?

Hej alla!
Jag har 2st omega seamaster 300m som har urverk 1120. Har lämnat in båda klockorna på service hos Mårtenssons ur i Halmstad. Dem är officiell Omega Service Center. Båda klockorna har stannat inom 24 mån efter service.
Jag tycker detta är ganska tråkigt, hade gärna sett att dem gått felfritt i alla fall 5+ år
Hur hade ni gått vidare? Jag tänkte kolla med Jarl Sandin i Göteborg hur det ställer sig till det hela.
Har ni några tips?
Vart har du servat dom? Om du servat dom hos Omega AD så har du ju 24 månaders servicegaranti, då kan du kontakta AD:n du servade klockorna hos (Jarl Sandin (?), det kanske även går att lämna in hos andra servicecenter om du har servicekort) så fixar dom det.

Har du tid kvar på servicegarantin så ska dom såklart fixa det.

Vart har du servat dom? Om du servat dom hos Omega AD så har du ju 24 månaders servicegaranti, då kan du kontakta AD:n du servade klockorna hos (Jarl Sandin (?), det kanske även går att lämna in hos andra servicecenter om du har servicekort) så fixar dom det.

Har du tid kvar på servicegarantin så ska dom såklart fixa det.
Tror tyvärr att den garantin har gått ut, då jag varit seg med att lämna in. Dem har stått stilla i 6-8mån tyvärr. Så har gått förbi 24 mån garantin

En av de mest bekväma klockor jag har . Jätte konstigt eftersom den är inte liten .
Sitter väldigt bra och man glömmer att man har klocka på sig .
03CEAAC1-6E9C-499A-ABBE-41CE59C48D2D.jpeg
IMG_8654.jpeg

Min är sen länge avyttrad. Kanske en av dom snyggaste klockorna Omega gjort(enligt mitt tycke), men jag sålde den just pga. att den var för tung och framförallt topptung. Asball klocka, men jag glömde aldrig att den satt på handleden. Dock sugen på en PO av första generationen i 42mm utförande.

IMG_8654.jpeg

Min är sen länge avyttrad. Kanske en av dom snyggaste klockorna Omega gjort(enligt mitt tycke), men jag sålde den just pga. att den var för tung och framförallt topptung. Asball klocka, men jag glömde aldrig att den satt på handleden. Dock sugen på en PO av första generationen i 42mm utförande.
Första generationen är 👌
Ligger en fin till salu här på KS.

Tillbaka
Topp