• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 382 53.5%
  • Hesalit

Röster: 332 46.5%

• Totala väljare
    714
IMG_8654.jpeg

Min är sen länge avyttrad. Kanske en av dom snyggaste klockorna Omega gjort(enligt mitt tycke), men jag sålde den just pga. att den var för tung och framförallt topptung. Asball klocka, men jag glömde aldrig att den satt på handleden. Dock sugen på en PO av första generationen i 42mm utförande.
Svaret för alla problem är låset med microjustering från 300m . Om det sitter lös då kan det stämma att den är åstung men när anpassar rätt då plötsligt man glömmer klocka .

Svaret för alla problem är låset med microjustering från 300m . Om det sitter lös då kan det stämma att den är åstung men när anpassar rätt då plötsligt man glömmer klocka .
Jag tycker ändå jag fick till passformen på bandet. Missförstå mig rätt, jag gillade verkligen klockan och hade spanat in den i flera år innan jag slog till, men det är en rejäl pjäs med stor närvaro på handleden. Orättvis jämförelse då jag bytte ut den mot en klocka som kom utan länk och som bars på band, men den glömde jag ständigt att jag hade på efter att ha burit PO under ett helt år innan.
IMG_6047.jpeg
IMG_6046.jpeg

Jag tycker ändå jag fick till passformen på bandet. Missförstå mig rätt, jag gillade verkligen klockan och hade spanat in den i flera år innan jag slog till, men det är en rejäl pjäs med stor närvaro på handleden. Orättvis jämförelse då jag bytte ut den mot en klocka som kom utan länk och som bars på band, men den glömde jag ständigt att jag hade på efter att ha burit PO under ett helt år innan.
IMG_6047.jpeg
IMG_6046.jpeg
Detta är rätt stor skillnad 😂

Snyggt! har du ref/storlek på svärmors? Har aldrig sett någon gen1 i damstorlek. Min fru har en 28mm som vi köpte 2018, den finns fortfarande kvar i sortimentet.
Det är 2577.50 med svart tavla. .30 med vit och .80 med blå. Finns i Kvarts och är 29mm.
Riktigt läcker! Hittade fullset från Japan för strax norr om 10’ allt som allt. Tror det var ett lyckokast.

Den såg inte dålig ut den heller. Vilken tavla!

Det är 2577.50 med svart tavla. .30 med vit och .80 med blå. Finns i Kvarts och är 29mm.
Riktigt läcker! Hittade fullset från Japan för strax norr om 10’ allt som allt. Tror det var ett lyckokast.

Mycket svårt att hitta en finare damklocka för de pengarna skulle jag säga. Ett riktigt fynd.

Knep denna full set till min mamma för 6k+ avgifter på Uppsala auktionskammare förra året.
IMG_0345.png

Så ser den ut. Fick den för 22.400:- hos Jarl Sandin när det begav sig (list då 27’). Den kunde gärna ha varit 2-3mm större (28mm).
IMG_5305.jpeg

Senast ändrad:
Någon som vet mer om kuddarna till Omegas nya(re) service/resecase? De som jag har fått är väldigt små och klockan sitter löst på kudden. Finns det större kuddar att tillgå?

1000030357.jpg

Någon som vet mer om kuddarna till Omegas nya(re) service/resecase? De som jag har fått är väldigt små och klockan sitter löst på kudden. Finns det större kuddar att tillgå?

1000030357.jpg
Den kudde jag fick för några månader sedan till min PO-kronograf passar bra med armband justerat till 18 centimeter. Du kanske har grövre handled?

Den kudde jag fick för några månader sedan till min PO-kronograf passar bra med armband justerat till 18 centimeter. Du kanske har grövre handled?
Jag har runt 16 cm, så tvärtom. Men kan ju varit att en större kudde inte passat då de är ganska styva. Så borde ju finns fler storlekar på kuddarna då.

1000030357.jpg

Jag fick tillbaka en klocka från service med en sådan box, men har även en yttre lite styvare del till den mjukare kudden. Med den yttre delen så mäter den 19cm i omkrets. Står AIII i botten på lådan.

Edit. Med den yttre delen monterade så får den (kudden) en bra lutning mot kanten som löper diagonalt längs insidorna på boxen.

1000010077.jpg
1000010076.jpg

Senast ändrad:
Hej , jag är sugen på omega Seamaster electric blue eller en Americas cup den med vit guld som vridring. Någon som har en som liggandes till salu? Vilken ska man gå för? Tycker båda har sin charm .

Hej , jag är sugen på omega Seamaster electric blue eller en Americas cup den med vit guld som vridring. Någon som har en som liggandes till salu? Vilken ska man gå för? Tycker båda har sin charm .
Finns 2230.50 som är den s k Non-Americas Cup. Likadan med vitguldsbezel men utan Americas Cup på tavlan och inget Limited Edition ingraverat på boettens sida. Den skulle jag absolut föredra.

Faktiskt finns det en här till salu just nu.

Senast ändrad:
Go’ kväll alla,
Trillat över en Ploprof 600 i byte på en annan klocka. Landade idag och verkar vara i oförskämt bra skick - skulle vara skoj att få lite input på vad man kommit över? Utbytt tavla? polerad? Vad är skillnad på MK1 tavla o.s.v.? 😊 Klockan är från 1970 enligt serienummer och servad av Omega 2020 men vet inte vad som gjordes då. Här kommer lite bilder!
IMG_5101.jpeg
46ec9526-00f6-41d2-b285-ba007a24d4da.jpeg
8d5d8307-9862-4177-9235-1de0f43bbe19.jpeg

Hej!

Är hyfsat ny till det här med klockor men har funderat på att skaffa en att ha länge. Hittade denna men det står inget årtal, gissar att den är från runt 2000? Därutöver står inget om senast service, hur ofta behöver sånt göras och vad kan det kosta?

Övriga tips och råd är välkomna!
Tack!
PS ber om ursäkt om jag gjort något fel gällande hur man ska bete sig på forumet

Bilagor

• IMG_9320.jpeg
    IMG_9320.jpeg
    160.1 KB · Visningar: 7
  • IMG_9321.jpeg
    IMG_9321.jpeg
    106 KB · Visningar: 6
Tillbaka
Topp