Om inte säljaren kan visa upp att klockan servats någon gång under de senaste åren bör man räkna med att själv bekosta en sådan. Om den aldrig servats har sannolikt alla smörjmedel torkat ihop sedan länge, och flertalet slitdelar behöver bytas ut.Hej!
Är hyfsat ny till det här med klockor men har funderat på att skaffa en att ha länge. Hittade denna men det står inget årtal, gissar att den är från runt 2000? Därutöver står inget om senast service, hur ofta behöver sånt göras och vad kan det kosta?
Övriga tips och råd är välkomna!
Tack!
PS ber om ursäkt om jag gjort något fel gällande hur man ska bete sig på forumet
Omega själva tycker nog att man ska serva typ vart femte år, men det brukar inte behövas, om inte klockan börjar gå dåligt. Men efter tio år utan service skulle jag säga att klockor går på lånad tid.
Omegas fullservice för denna klocka har listpriset 9 600 kr. Eftersom den har ett ganska ordinärt och väldigt robust urverk borde vilken professionell, lokal urmakare som helst med tillgång till Omega-delar kunna serva den, förhoppningsvis något billigare. Jag skulle gissa på att det kostar 5 000 till 6 000 kr, kanske mer om något utöver de vanliga slitdelarna behöver bytas.