• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 382 53.4%
  • Hesalit

Röster: 333 46.6%

• Totala väljare
    715
Jag börjar bli svårt sugen på en Railmaster 2503, en klocka jag ägt en gång i tiden när den var nysläppt och saknat sedan jag sålde den. Jag har hittat ett exemplar till salu med originalläder och -viklås. Bra skick men ganska dyr. Är det någon i tråden som har koll på ungefär vad en ny länk skulle kosta att beställa från Omega? Vill veta hur nära smärtgränsen jag hamnar...

Snodd bild från nätet:

15562_MAIN_2045.jpg
Ny länk listar 9940 kr.

Hej, hittade hit nyligen, har lurkat lite och känner att här kan jag fråga, Köpte en begagnad Omega De Ville Quartz som jag hade i slutet på 80-talet.
Reference 195.0075 herr modell. Problemet med den är uppenbart på bifogade bild, timvisaren står fel, tydligast när klockan som på bild ska visa 12.30.
Här i Malmö försökte jag hos Sjöbackens Ur, de hade upphört. Sedan gick jag till Hukes Ur, de har ochså upphört! Nu ska jag göra ett försök hos Bergströms Ur, de ligger/låg ca 50 meter emellan varandra... Försökte ringa förra veckan till ABC Service i Stockholm men de har inte ringt tillbaka efter jag lämnade telnr på telefonsvararen. Undrar nu; är det ett relativt enkelt fel? Eller krävs ett nytt urverk? Klockan går i övrigt som den ska men eftersom den saknar markeringar kan det bli lite svårt att bara med en snabb blick se vad klockan är. Jag vågar mig inte på att meka klocka själv!
Just nu har jag en lite senare modell, samma boett men vit urtavla med svarta romerska siffror och visare (inkl centrumsekund).
Omega195.0075.JPG

Om den i övrigt går som den ska är det enkelt fixat. Eftersom den saknar datum spelar det ingen roll vad klockan faktiskt är, det är bara att ta loss visarna och sätta tillbaka dem bägge vertikalt pekandes uppåt, kl 12. Sen snurra den 12 timmar framåt och se att de fortfarande är över varandra när de pekar rakt upp.
Om det inte stämmer behöver verket ses över.
Men att sätta om visarna är busenkelt för en urmakare.

Senast ändrad:
Tack för det svaret, jag är ju lite orolig för att den måste skickas till Omega auktoriserad urmakare för en total översyn, då blir det ju annat pris...

Tack för det svaret, jag är ju lite orolig för att den måste skickas till Omega auktoriserad urmakare för en total översyn, då blir det ju annat pris...
Jag tycker att du själv bara ska se till att snurra den 12 timmar framåt. Men innan du gör det, fotografera hur visarna står, sen när du har dragit fram den 12 timmar, jämför. Har de lika läge som innan de tolv timmarna? Du kan ju också sätta på en tejpbit på glaset som du ritar av visarna på. Får de samma läge efter ett halvt dygn på klockan?
Om ja, så skulle jag gå till en urmakare, vilken som helst, och be dem byta batteri och sätta om visarna. Sen testa den. Funkar den? Om inte så skulle jag tro att det enklaste / billigaste är att hitta en donatorklocka.

Senast ändrad:
Okej, nu har jag en Railmaster 39 mm på väg. Sjukt taggad, men det innebär tyvärr att min kära Aqua Terra 36 mm måste lämna. Den blir lite överflödig med samma boett och länk... Heads up på denna 2504 således. Dyker upp på K&S inom kort annars. Kommer med inner- och ytterlåda, manual och alla tre kort med korthållare. Mer information och bilder i pm om någon är sugen.

1000015017.jpg

Jag börjar bli sugen på en speedmaster, lutar åt en reduced då jag gillar att det är lite mindre. Jag behöver tips vad jag ska tänka på och vad jag ska betala.

Jag börjar bli sugen på en speedmaster, lutar åt en reduced då jag gillar att det är lite mindre. Jag behöver tips vad jag ska tänka på och vad jag ska betala.
Reduced har ju några år på nacken nu och har ett modul-baserat verk som är notoriskt svår-servat. Om klockan fått service hos oauktoriserad verkstad så är det sannolikt att kronografdelen lämnats orörd och är väldigt sliten (hos Omega-verkstad byts alltid hela verket ut till senaste versionen, som är 3220).

Jag hade personligen hellre satsat på någon av varianterna med 7750-baserat verk (1152, 1164 osv på Omega-språk) om man vill ha automat, eller en FOIS.

Senast ändrad:
Reduced har ju några år på nacken nu och har ett modul-baserat verk som är notoriskt svår-servat. Om klockan fått service hos oauktoriserad verkstad så är det sannolikt att kronografdelen lämnats orörd och är väldigt sliten (hos Omega-verkstad byts alltid hela verket ut till senaste versionen, som är 3220).

Jag hade personligen hellre satsat på någon av varianterna med 7750-baserat verk (1152, 1164 osv på Omega-språk) om man vill ha automat, eller en FOIS.
Tack för svar. Speedmaster verkar vara en riktig djungel.
Men om jag vill ha en reduced så är service från en auktoriserad verkstad viktigt med andra ord.
Jag får titta runt efter bra alternativ.

Men om jag vill ha en reduced så är service från en auktoriserad verkstad viktigt med andra ord.
Speedmaster 38 är väl vad som ersatte reduced som man lätt glömmer bort. Har tyvärr ingen koll på priser på andrahandsmarknaden

Jag hade sökt efter 7750-baserade som väl oftast benäms Speedmaster Date. Nackdelen är kanske att dom inte ser ut som en mindre Pro vilket Reduced gör? Nyare Speedmaster 38 tror jag är prisvärda då dom aldrig varit jättepopulära.

Senast ändrad:
Är sugen på en beg. Speedy. Men är orolig att jag köper en kopia.
Hur gör ni när ni köper en begagnad?
Köp av någon som är aktiv här på forumet och som har många bra referenser (alltså det som brukar kallas att "köpa säljaren"). Betydligt mindre risk att bli lurad här jämfört med Tradera eller Blocket. Lägg inte ut köpesannons om du är osäker - då flyger du solo. Det finns många ögon på säljesannonserna samt en specifik tråd där tveksamma objekt lyfts fram av medlemmar. Leta efter fullset och jämför serienummer på korten och boetten/urverket (be om fler bilder). Att köpa så kallad "watch only", det vill säga utan dokumentation, kräver betydligt mer kunskap och är inget jag skulle rekommendera någon som är ny och osäker. När du har fått hem klockan kan du alltid ta den till en urmakare för att få den verifierad. Lycka till!

Jag förstår inte riktigt hur uret.se sätter sina priser....
Varför skiljer det bara 800kr mellan en 2018 och en 2025? 2018 borde ju vara betydligt billigare tänker jag.

Screenshot 2025-01-30 at 09.40.07.png

Screenshot 2025-01-30 at 09.40.17.png

Jag förstår inte riktigt hur uret.se sätter sina priser....
Varför skiljer det bara 800kr mellan en 2018 och en 2025? 2018 borde ju vara betydligt billigare tänker jag.

Screenshot 2025-01-30 at 09.40.07.png

Screenshot 2025-01-30 at 09.40.17.png
Dom förmedlar från utlandet, dom har inte nog inte bägge dessa två som eget innehav. Det är väl det som gör att priserna spretar rejält. Sjukt mycket klockor till salu på hemsidan och säger liksom sig självt att ingen enskild handlare har den mängden. Kolla bara på A. Lange & Söhne... ingen enskild handlare i världen har ju 50+ beg sådana.

Behöver råd... Fick hem min efterlängtade Railmaster 2503 idag och så är den defekt. :banghead: Nio gånger av tio startar den inte när man trycker in kronan eller skakar lätt, trots att den är fullt uppdragen. När jag väl lyckades få igång den tappade den 17 sekunder på 9 minuter. Timegrapher-appen på telefonen känner inte ens igen urverket, det är bara snöflingor över hela skärmen.

Jag köpte den på C24 av en handlare med bra omdömen. Skickad från Berlin med expressfrakt. Han beklagar så mycket och erbjuder att ta tillbaka klockan eller att ge 300 EUR i kompensation. Hur skulle ni ha gjort? Den är fullset och i kanonskick, ett riktigt dunderexemplar rent kosmetiskt, enstaka hairlines bara. Med handlarens kompensation måste jag punga ut med ytterligare 6200 kr för en service hos mitt lokala Omega Service Center. Då landar vi på drygt 42000 kr totalt. Kan en Railmaster 2503 vara värd det?

20250130_121601.jpg

Behöver råd... Fick hem min efterlängtade Railmaster 2503 idag och så är den defekt. :banghead: Nio gånger av tio startar den inte när man trycker in kronan eller skakar lätt, trots att den är fullt uppdragen. När jag väl lyckades få igång den tappade den 17 sekunder på 9 minuter. Timegrapher-appen på telefonen känner inte ens igen urverket, det är bara snöflingor över hela skärmen.

Jag köpte den på C24 av en handlare med bra omdömen. Skickad från Berlin med expressfrakt. Han beklagar så mycket och erbjuder att ta tillbaka klockan eller att ge 300 EUR i kompensation. Hur skulle ni ha gjort? Den är fullset och i kanonskick, ett riktigt dunderexemplar rent kosmetiskt, enstaka hairlines bara. Med handlarens kompensation måste jag punga ut med ytterligare 6200 kr för en service hos mitt lokala Omega Service Center. Då landar vi på drygt 42000 kr totalt. Kan en Railmaster 2503 vara värd det?

20250130_121601.jpg
42 kan den väl vara värd, däremot är det ju ingen kul start på ett klockägande att den är defekt vid leverans. Svårt läge. Personligen hade jag nog lutat åt att lämna tillbaka den.

42 kan den väl vara värd, däremot är det ju ingen kul start på ett klockägande att den är defekt vid leverans. Svårt läge. Personligen hade jag nog lutat åt att lämna tillbaka den.
Mmm, verkligen knivigt. Hade den varit i sämre skick hade jag inte ens funderat. Men jag har varit så otroligt sugen på en Railmaster i toppskick och så hittade jag ett kanonexemplar i Europa av en handlare med många goda omdömen. Jackpot, tänkte jag... Den här referensen betyder mycket för mig eftersom det var min första fina klocka för många år sedan. Ända sedan jag sålde den har den gnagt i bakhuvudet. Jag tycker den är så otroligt vacker att jag bara måste ha en i samlingen. :p

I alla fall. Jag har ringt och bestämt möte med en urmakare på ett Omega Service Center imorgon. Får se vad han säger. Jag är ingen expert, men ett urverk som går så här illa lär väl rekommenderas fullservice utan större eftertanke gissar jag?

Mmm, verkligen knivigt. Hade den varit i sämre skick hade jag inte ens funderat. Men jag har varit så otroligt sugen på en Railmaster i toppskick och så hittade jag ett kanonexemplar i Europa av en handlare med många goda omdömen. Jackpot, tänkte jag...

I alla fall. Jag har ringt och bestämt möte med en urmakare på ett Omega Service Center imorgon. Får se vad han säger. Jag är ingen expert, men ett urverk som går så här illa lär väl rekommenderas fullservice utan större eftertanke gissar jag?
Ja det lär nog behövas en fullservice. Beroende på hur annonsen sålde in klockan så kanske du kan få säljaren att ta en större del av servicekostnaden? 300 EUR är att komma undan lite väl billigt kan jag tycka om den är insåld som att vara i toppskick...

Mmm, verkligen knivigt. Hade den varit i sämre skick hade jag inte ens funderat. Men jag har varit så otroligt sugen på en Railmaster i toppskick och så hittade jag ett kanonexemplar i Europa av en handlare med många goda omdömen. Jackpot, tänkte jag... Den här referensen betyder mycket för mig eftersom det var min första fina klocka för många år sedan. Ända sedan jag sålde den har den gnagt i bakhuvudet. Jag tycker den är så otroligt vacker att jag bara måste ha en i samlingen. :p

Svårt att säga vad den är värd, det är nog upp till dig att fundera på. Är ju väldigt kul att ha en i sådant kanonskick och om du bestämmer dig för att behålla är det ju härligt att själv ha servat och veta att den håller för en lång tid framöver.

Om du väljer det spåret så kan jag verkligen rekommendera Tidlösa Ur i Uppsala som är auktoriserade för Omega-service och därmed tillgång till alla delar osv. Då bör du även kunna komma undan billigare än vad du räknat med.

Men jag hade nog försökt förhandla till mig en lite större kompensation, säg 400-500€, av handlaren😁

Förstår jag rätt att service landar på 6200 sek + 300€ dvs runt 9600:- ? Tycker du skall försöka få klart mer, helst hela servicekostnaden. Eller kanske handlaren kan ombesörja service om du skickar tillbaka den?

Tack för råd! Får se om det går att förhandla upp summan efter morgondagens möte med min lokala uris. Då får jag också en offert hoppas jag. Tycker dock mig kunna ana att han hellre tar tillbaka klockan än att erbjuda mer, baserat på hur han formulerade sitt sista meddelande. Men jag har ju egentligen inget att förlora på att sätta hårt mot hårt. Det kommer ju fler klockor i så fall, även Railmasters i bra skick... även om det var så skönt att ha avslutat den jakten. Segt att börja om. Jaja, jag ska sova på saken.

Bra tips med Tidlösa @Limeee! Du råkar inte veta vad en fullservice går på? Omega själva vill ju ha 9600 kr, men jag kommer gärna billigare undan ifall det går.

Edit: Den har nu tappat 203 sekunder på 90 minuter. En aning under COSC. :D

Tillbaka
Topp