• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 376 53.7%
  • Hesalit

Röster: 324 46.3%

• Totala väljare
    700
Jag börjar bli svårt sugen på en Railmaster 2503, en klocka jag ägt en gång i tiden när den var nysläppt och saknat sedan jag sålde den. Jag har hittat ett exemplar till salu med originalläder och -viklås. Bra skick men ganska dyr. Är det någon i tråden som har koll på ungefär vad en ny länk skulle kosta att beställa från Omega? Vill veta hur nära smärtgränsen jag hamnar...

Snodd bild från nätet:

15562_MAIN_2045.jpg
Ny länk listar 9940 kr.

Hej, hittade hit nyligen, har lurkat lite och känner att här kan jag fråga, Köpte en begagnad Omega De Ville Quartz som jag hade i slutet på 80-talet.
Reference 195.0075 herr modell. Problemet med den är uppenbart på bifogade bild, timvisaren står fel, tydligast när klockan som på bild ska visa 12.30.
Här i Malmö försökte jag hos Sjöbackens Ur, de hade upphört. Sedan gick jag till Hukes Ur, de har ochså upphört! Nu ska jag göra ett försök hos Bergströms Ur, de ligger/låg ca 50 meter emellan varandra... Försökte ringa förra veckan till ABC Service i Stockholm men de har inte ringt tillbaka efter jag lämnade telnr på telefonsvararen. Undrar nu; är det ett relativt enkelt fel? Eller krävs ett nytt urverk? Klockan går i övrigt som den ska men eftersom den saknar markeringar kan det bli lite svårt att bara med en snabb blick se vad klockan är. Jag vågar mig inte på att meka klocka själv!
Just nu har jag en lite senare modell, samma boett men vit urtavla med svarta romerska siffror och visare (inkl centrumsekund).
Omega195.0075.JPG

Om den i övrigt går som den ska är det enkelt fixat. Eftersom den saknar datum spelar det ingen roll vad klockan faktiskt är, det är bara att ta loss visarna och sätta tillbaka dem bägge vertikalt pekandes uppåt, kl 12. Sen snurra den 12 timmar framåt och se att de fortfarande är över varandra när de pekar rakt upp.
Om det inte stämmer behöver verket ses över.
Men att sätta om visarna är busenkelt för en urmakare.

Senast ändrad:
Tack för det svaret, jag är ju lite orolig för att den måste skickas till Omega auktoriserad urmakare för en total översyn, då blir det ju annat pris...

Tack för det svaret, jag är ju lite orolig för att den måste skickas till Omega auktoriserad urmakare för en total översyn, då blir det ju annat pris...
Jag tycker att du själv bara ska se till att snurra den 12 timmar framåt. Men innan du gör det, fotografera hur visarna står, sen när du har dragit fram den 12 timmar, jämför. Har de lika läge som innan de tolv timmarna? Du kan ju också sätta på en tejpbit på glaset som du ritar av visarna på. Får de samma läge efter ett halvt dygn på klockan?
Om ja, så skulle jag gå till en urmakare, vilken som helst, och be dem byta batteri och sätta om visarna. Sen testa den. Funkar den? Om inte så skulle jag tro att det enklaste / billigaste är att hitta en donatorklocka.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp