• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 382 53.5%
  • Hesalit

Röster: 332 46.5%

• Totala väljare
    714
Tack för råd! Får se om det går att förhandla upp summan efter morgondagens möte med min lokala uris. Då får jag också en offert hoppas jag. Tycker dock mig kunna ana att han hellre tar tillbaka klockan än att erbjuda mer, baserat på hur han formulerade sitt sista meddelande. Men jag har ju egentligen inget att förlora på att sätta hårt mot hårt. Det kommer ju fler klockor i så fall, även Railmasters i bra skick... även om det var så skönt att ha avslutat den jakten. Segt att börja om. Jaja, jag ska sova på saken.

Bra tips med Tidlösa @Limeee! Du råkar inte veta vad en fullservice går på? Omega själva vill ju ha 9600 kr, men jag kommer gärna billigare undan ifall det går.
Definitivt biligare skulle jag säga. Har inte servat just någon ”vanlig” Omega där, utan bara min vintage Omega Ploprof och då pratade vi om 7900kr inkl normala slitdelar (sen blev det bra mycket dyrare men det berodde på att det visade sig att den inte servats på 50 år)😅
Han är riktigt duktig, så skicka ett mail/ring och förklara situationen så kan han nog komma med ett rimligt prisförslag.

Definitivt biligare skulle jag säga. Har inte servat just någon ”vanlig” Omega där, utan bara min vintage Omega Ploprof och då pratade vi om 7900kr inkl normala slitdelar (sen blev det bra mycket dyrare men det berodde på att det visade sig att den inte servats på 50 år)😅
Han är riktigt duktig, så skicka ett mail/ring och förklara situationen så kan han nog komma med ett rimligt prisförslag.
Gjorde ju verkligen ett grymt jobb med din plopp sett till förutsättningarna! Omega hade väl slaktat den.. Och varit dyrare!

Tack! Då vet jag. Blir nog att kontakta honom ifall jag behåller klockan. Om inte mitt lokala servicecenter kan erbjuda ett förmånligt pris direkt. Jag uppdaterar tråden när jag vet mer.

Min Constellation med originalkrona är svår/trög att dra upp. När jag servade klockan fick jag frågan om att byta till en större krona men avstod. Någon som har samma problem och har tips på något sätt eller verktyg/krondragare som underlättar uppdragningen? Finns massor med krondragare på nätet men vill gärna få tips på en bra som passar just denna krona.

Bilagor

• 20250131_085923.jpg
    20250131_085923.jpg
    397.5 KB · Visningar: 6
Min Constellation med originalkrona är svår/trög att dra upp. När jag servade klockan fick jag frågan om att byta till en större krona men avstod. Någon som har samma problem och har tips på något sätt eller verktyg/krondragare som underlättar uppdragningen? Finns massor med krondragare på nätet men vill gärna få tips på en bra som passar just denna krona.
Dom där kronorna måste man nog säga är ganska mycket form över funktion. Jag brukar hålla kronan i ett stadigt grepp mellan högerhandens tum- och långfingernagel och sedan vrida boetten fram-och-tillbaka med vänster.

Uppdatering: Jag var in till ett Omega Service Center och de konstaterade direkt att klockan inte hade någon amplitud trots fjäderspänning. Så jag ringde till handlaren i Berlin och han erbjöd sig att låta fullserva klockan hos ett service center i Tyskland som han har bra priser hos (Badort, Neuss, också listade på Omegas hemsida). Han ordnar med all frakt och så vidare. Bra lösning tycker jag. Jag är nöjd, trots att jag får vänta några veckor. Nu får jag en nyservad Railmaster 2503 till ett förmånligt pris.

Han erbjöd som andra alternativ att ge tillbaka 450 EUR eller att ta tillbaka klockan helt. Då lockade gratis fullservice mest faktiskt. UPS kommer till och med och hämtar och lämnar klockan hemma hos mig, så jag behöver inte ens ta mig till ett ombud.

Urmakaren som kollade på klockan sa att den var i superfint skick, han lät nästan lite imponerad. Han sa att det helt klart är fabriksslipade kanter och att den är opolerad. Så det känns extra roligt att ha den i samlingen efter det utlåtandet. Handlaren sa i telefon att förre ägaren var en äldre man som bara burit klockan vid festliga tillfällen och sedan haft den i lådan. Baserat på skicket väljer jag att tro på det. Till och med den röda lådan i fejkskinn är i fint skick, det brukar ju annars vara mest lingonsylt kvar efter 20 år.

20250131_115407.jpg

Tack för råd! Får se om det går att förhandla upp summan efter morgondagens möte med min lokala uris. Då får jag också en offert hoppas jag. Tycker dock mig kunna ana att han hellre tar tillbaka klockan än att erbjuda mer, baserat på hur han formulerade sitt sista meddelande. Men jag har ju egentligen inget att förlora på att sätta hårt mot hårt. Det kommer ju fler klockor i så fall, även Railmasters i bra skick... även om det var så skönt att ha avslutat den jakten. Segt att börja om. Jaja, jag ska sova på saken.

Bra tips med Tidlösa @Limeee! Du råkar inte veta vad en fullservice går på? Omega själva vill ju ha 9600 kr, men jag kommer gärna billigare undan ifall det går.

Edit: Den har nu tappat 203 sekunder på 90 minuter. En aning under COSC. :D
Ni mer koll...Riskerar man att den har ett utbytt urverk?

Ni mer koll...Riskerar man att den har ett utbytt urverk?
Nej, det skulle jag inte säga. Dessa verk servas och byts inte ut. Beroende på vilken version av 2403 som sitter i kan det dock vara lite problematiskt. Första versionen tror jag motsvaras av 2500B, som är notoriskt instabilt, medan 2403B motsvarar 2500C (japp, det är rörigt), som är betydligt bättre.

Nej, det skulle jag inte säga. Dessa verk servas och byts inte ut. Beroende på vilken version av 2403 som sitter i kan det dock vara lite problematiskt. Första versionen tror jag motsvaras av 2500B, som är notoriskt instabilt, medan 2403B motsvarar 2500C (japp, det är rörigt), som är betydligt bättre.
Tack för att du delar med dig av din kunskap!

Så om ett Omega Service Center utför en fullservice (i mitt fall Badort GmbH i Tyskland) betyder det då att de uppgraderar urverket till ett 2403B?

Jag tog en dassig makrobild genom glasbaksidan och tycker mig se att det är stämplat med 2403A nu. Eller ser jag fel?

1000015277.jpg

Finns det något sätt att veta vilken version urverket har efter en service? För jag gissar att de inte kommer att byta ut så många delar att stämpeln kommer att säga 2403B när de är klara?

Så om ett Omega Service Center utför en fullservice (i mitt fall Badort GmbH i Tyskland) betyder det då att de uppgraderar urverket till ett 2403B?
Det där är första versionen ja, och det går tyvärr inte att uppdatera till B, det är alldeles för stora skillnader. Verken har ju t ex helt olika svängningstal (28 800 respektive 25 200).

Det går att få okej resultat från A-versionen även om det är mer oberäkneligt. Ett Omega Service Center har så klart koll på detta.

Det där är första versionen ja, och det går tyvärr inte att uppdatera till B, det är alldeles för stora skillnader. Verken har ju t ex helt olika svängningstal (28 800 respektive 25 200).

Det går att få okej resultat även från A även om det är mer oberäkneligt.
Ah, jag förstår. Intressant!

Denna RM har vad jag vet inte servats sedan den såldes 2006, så om jag får lika många år i tjänst efter denna service är jag nöjd. 😋 Nej, jag skojar så klart. Det räknar jag inte med.

Apropå Railmaster 2403. Denna 39,2 mm i 18K gulguld (2103.52) måste väl vara en av Omegas mest ovanliga referenser? Den dyker aldrig upp på sälj- eller auktionssidor och jag har bara lyckats hitta denna enda ägarbild på ett forum:

Skärmbild 2025-02-04 104303.png

En minst sagt mytomspunnen referens. Det hade varit roligt att se priset om en mot förmodan skulle dyka upp på C24.

Tillbaka
Topp