• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 397 53.6%
  • Hesalit

Röster: 344 46.4%

• Totala väljare
    741
👍👌🏻
IMG_6429.jpeg

Hej, undrar om någon här kan svara på när en Omega Seamaster som har ett klocknummer som börjar på 55 är tillverkad. Jag har hittat en mängd sidor på nätet och vad jag kan få fram av de så är den tillverkad 1995. Skulle en Seamaster med så pass lågt klocknummer kunna vara tillverkad under 2000-talet?

Tacksam för svar☺️

Kan det vara så att Omega inte har reviderat upp priserna under 2025?
De brukar väl vara ganska duktiga med regelbundna prishöjningar.
Priserna har väl varit oförändrade i cirka två år nu, om jag minns korrekt?

Jag kan tänka mig att de bränt sig lite med prishöjningarna på drygt 40 procent under perioden 2021 till 2023, så att det skadat efterfrågan. Jag tycker själv att Omega är betydligt mindre prisvärda nu än för fem år sedan, och betraktar inköp av nya klockor från just Omega som mindre intressant jämfört med tidigare. Seamaster diver 300m på gummi hade i början av 2021 listpriset 51 800 kr (jag har sparat en katalog), och det fanns flera lokala återförsäljare som kunde ge rabatt på kanske 10 till 15 procent. Nu är listpriset för samma klocka 73 800 kr.

Så det är tänkbart att Omega upplever att marknaden inte accepterar höjda priser nu.

Priserna har väl varit oförändrade i cirka två år nu, om jag minns korrekt?

Jag kan tänka mig att de bränt sig lite med prishöjningarna på drygt 40 procent under perioden 2021 till 2023, så att det skadat efterfrågan. Jag tycker själv att Omega är betydligt mindre prisvärda nu än för fem år sedan, och betraktar inköp av nya klockor från just Omega som mindre intressant jämfört med tidigare. Seamaster diver 300m på gummi hade i början av 2021 listpriset 51 800 kr (jag har sparat en katalog), och det fanns flera lokala återförsäljare som kunde ge rabatt på kanske 10 till 15 procent. Nu är listpriset för samma klocka 73 800 kr.

Så det är tänkbart att Omega upplever att marknaden inte accepterar höjda priser nu.
Fortfarande väldigt bra klockor, men också jobbigt prissatta.

Fortfarande väldigt bra klockor, men också jobbigt prissatta.
Absolut. Jag får väl också erkänna att jag är lite av en hycklare, då jag köpt två nya Omega med listpris på över 100k vardera i år, dock med bra rabatt (typ 2021 års pris) hos en återförsäljare som blivit uppsagd.

Men nu är det definitivt stopp för fler nya Omega (säger jag nu).

Upptäckte en "once you see it"-irritation med 60th Bondklockan. Varför är sekundvisarens runda tipp äggformad istället för perfekt cirkel som på alla andra SMP:s. Det här är störande fult.
Jag förstår att man vill ha en visare som pekar lite skarpt mot index, men varför inte använda den vanliga sekundvisaren från SMP? Kan inte minnas att jag sett denna visare på någon annan Omega.

1758714236382.png
1758714210875.png

Upptäckte en "once you see it"-irritation med 60th Bondklockan. Varför är sekundvisarens runda tipp äggformat istället för perfekt cirkel som på alla andra SMP:s. Det här är störande fult.
Jag förstår att man vill ha en visare som pekar lite skarpt mot index, men varför inte använda den vanliga sekundvisaren från SMP? Kan inte minnas att jag sett denna visare på någon annan Omega.

1758714236382.png
1758714210875.png
Skrattemoji om det är ett ägg, förhoppningsvis fel rendering på deras bild som inte speglar verkligheten

Skrattemoji om det är ett ägg, förhoppningsvis fel rendering på deras bild som inte speglar verkligheten
Tror faktiskt att det är verkligheten! Jag la märke till det i den här annonsen på k&s. Kan @Watches By DD dubbelkolla och bekräfta? :)

Upptäckte en "once you see it"-irritation med 60th Bondklockan. Varför är sekundvisarens runda tipp äggformad istället för perfekt cirkel som på alla andra SMP:s. Det här är störande fult.

1758714236382.png
1758714210875.png
Är det inte för att glaset på 60th är rundat, precis som på de nya varianterna med aluminiuminlägg i vridningen till skillnad från keramiska som har helt platt glas?
Jag tror att den är rund men att glasets välvning förvränger den.

Är det inte för att glaset på 60th är rundat, precis som på de nya varianterna med aluminiuminlägg i vridningen till skillnad från keramiska som har helt platt glas?
Jag tror att den är rund men att glasets välvning förvränger den.
Du kanske är något på spåren. Kolla denna 60th från Omegas hemsida där de har bild rakt framifrån och från annan vinkel

1758715296528.png

1758715389187.png

1758714236382.png
1758714210875.png
Tycker den sen ganska rund ut på videon jag länkat, så troligen är det välvda glaset som busar lite :)

Du kanske är något på spåren. Kolla denna 60th från Omegas hemsida där de har bild rakt framifrån och från annan vinkel

1758715296528.png

1758715389187.png
Tittar man noga på visarens spets ser man också att metallen ser ojämt tjock ut. Det är garanterat inte fallet. Så det är med all säkerhet så att glaset förvränger visarens form. Men å andra sidan, oavsett vad det beror på, så ser ögat vad det ser.
...kanske finns en poäng med att ha "pinnen" på sekundvisaren ändå.

Tillbaka
Topp