• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 402 53.8%
  • Hesalit

Röster: 345 46.2%

• Totala väljare
    747
:)
20251111_132448.jpg

Jag också. Igår såg jag på deras hemsida att flera vanliga modeller av PO bara kunde beställas i butik. Det brukar vara ett tecken på att de håller på att fasas ur det ordinarie sortimentet. Plus att orange är en klassisk färg för PO. Förvisso även för PloProf, men en ny sådan verkar mindre sannolik.

Jag också. Igår såg jag på deras hemsida att flera vanliga modeller av PO bara kunde beställas i butik. Det brukar vara ett tecken på att de håller på att fasas ur det ordinarie sortimentet. Plus att orange är en klassisk färg för PO. Förvisso även för PloProf, men en ny sådan verkar mindre sannolik.
Vill minnas att jag har hört/sett/läst rykten att den nuvarande PO ska tas ur produktion så du är säkert inte helt fel ute.

Sidnot: Är det något jubileumsår för PO i år/nästa år som bör firas?

Vill minnas att jag har hört/sett/läst rykten att den nuvarande PO ska tas ur produktion så du är säkert inte helt fel ute.

Sidnot: Är det något jubileumsår för PO i år/nästa år som bör firas?
Jag postade en påstådd ”läcka” på vad som skall vara nya PO för en månad sedan i PO-tråden. Vi får se om det stämmer eller inte, men som du skriver har ryktena funnits där ett tag.

(Bifogar bilden jag la i PO-tråden)

IMG_8569.jpeg

Har också sett denna bild på reddit. Om de ryktena stämmer är dimensionerna 42 × 14 mm. Inte illa för en 600 m-dykare i så fall. Gillar också att den är no-date. Men PCL på en PO känns helt fel. Jaja, snart får vi veta.

Någon som vet om SGN i Stockholm erbjuder lasersvetsning av dings när man servar hos dem? Om inte tycker jag det är på tiden. Känns som att de flesta stora återförsäljare i Sverige numer har lasersvetsar i sina verkstäder. Även flera mindre verkstäder verkar ha det nuförtiden.

Blir nästan lite provocerad av hur sjukt prisvärda gamla Constellation-klockor är (har 4 st så det blir inga fler för mig)…

Gjorde en liten jämförelse och visst, den till vänster är kanske lite elegantare med de bredare klorna och de ”hela” gulddetaljerna på länken men det är ingen enorm skillnad på klockorna. Båda är quartz, båda är two-tone med liknande tavlor och diamantbeströdda bezels, båda är dam-modell 22-25mm diameter men den nya kostar ca 10 gånger mer.

Tycker att det är prisvärda klockor om man kan tänka sig en lite äldre modell (om man vill skulle man kunna polera upp den för någon tusenlapp och få en fantastiskt fin kvalitetsklocka för riktigt bra pris)!

IMG_8479.jpeg

Senast ändrad:
Blir nästan lite provocerad av hur sjukt prisvärda gamla Constellation-klockor är (har 4 st så det blir inga fler för mig)…

Gjorde en liten jämförelse och visst, den till vänster är kanske lite elegantare med de bredare klorna och de ”hela” gulddetaljerna på länken men det är ingen enorm skillnad på klockorna. Båda är quartz, båda är two-tone med liknande tavlor och diamantbeströdda bezels, båda är dam-modell 22-25mm diamanter men den nya kostar ca 10 gånger mer.

Tycker att det är prisvärda klockor om man kan tänka sig en lite äldre modell (om man vill skulle man kunna polera upp den för någon tusenlapp och få en fantastiskt fin kvalitetsklocka för riktigt bra pris)!

IMG_8479.jpeg
IMG_8256.jpeg
Constellation är bra grejer, denna är från -67 och plussar ca 4 sekunder per dygn.

Jag fick ju tag på en äldre seamaster calendar med ett 565 verk denna vecka,nu undrar jag om det går att få fram mer exakt när än endast året den är tillverkad genom serienumret.
Här på KS finns ju enormt med kunskap :)

Bilagor

• 1000029223.jpg
    1000029223.jpg
    432.3 KB · Visningar: 1
  • 1000029229.jpg
    1000029229.jpg
    236.1 KB · Visningar: 1
Jag fick ju tag på en äldre seamaster calendar med ett 565 verk denna vecka,nu undrar jag om det går att få fram mer exakt när än endast året den är tillverkad genom serienumret.
Här på KS finns ju enormt med kunskap :)
Det korta svaret är nog nej men denna är kanske lite kul ändå

IMG_5473.png

Angående referenser:

Prior to 1962, the code consisted of two letters and four digits.

PIC (XXXX.YY.ZZ)

• XXXX: Product Line, Material Type and Product Variation
    • First X: Product line
      • 1: Constellation
      • 2: Seamaster
      • 3: Speedmaster
      • 4: Deville (Prestige and Symbol)
      • 5: Louis Brandt
      • 7: DeVille (Vasarelli)
    • Second X: Material Type
      • 1: Gold case on gold bracelet
      • 2: Steel/gold case on steel/gold bracelet
      • 3: Steel/gold case on partial steel/gold bracelet
      • 4: Steel/gold case on steel bracelet
      • 5: Steel case on steel bracelet
      • 6: Gold case on leather strap
      • 7: Steel/gold case on leather strap
      • 8: Steel case on leather strap
    • Third and Fourth Xs: Product Variation
      • Varies by product line
  • YY: Dial Color and Hour Markers
    • First Y: Dial color
      • 1: Champagne
      • 2: White
      • 3: Silver
      • 4: Gray
      • 5: Black
      • 6: Ivory
      • 8: Blue
    • Second Y: Hour markers
      • 0: Mixed
      • 1: Index
      • 2: Arabic
      • 3: Roman
      • 5: Diamonds
  • ZZ: Strap
    • 01: Black
    • 02: Brown
    • 03: Blue
    • 04: Green
Between 1962 and 2007 they used the Mapics system, consisting of two letters followed by either six or seven numbers.

Mapics (XXXXXX-YY ZZ)

• First X: Bracelet Material Type
    • 1: Leather strap (men’s)
    • 2: Leather strap and diamond bezel (men’s)
    • 3: Bracelet (men’s)
    • 4: Bracelet and diamond bezel (men’s)
    • 5: Leather strap (ladies’)
    • 6: Leather strap and diamond bezel (ladies’)
  • Second X
    • 0: Manual winding chronograph
    • 4: Manual winding chronograph
    • 6: Non-chronograph
    • 7: Self-winding chronograph
    • 8: Quartz or tuning fork chronograph
  • Third X: Additional Features
    • 5: No date
    • 6: Date
    • 8: Chronometer
  • Last three Xs: Differentiation of Various Models
  • YY: Year of Manufacture
  • ZZ: Case Material (could come before or after the numbers)
    • BA: Yellow gold
    • BC: White gold
    • BG: Pink Gold
    • BT: Platinum
    • DA: Yellow gold combination
    • DD: Gold combination
    • DG: Pink gold combination
    • DL: Gold combination
    • MD: Gold plated
    • SP: Strap
    • ST: Stainless steel
    • TA: Titanium and yellow gold combination
    • TI: Titanium
    • TL Titanium and pink gold combination
The PIC system started in 1988, running concurrently with Mapics, and featured an arrangement of eight numbers in three groups (XXXX.XX.XX).

Senast ändrad:

Gjorde en liten jämförelse och visst, den till vänster är kanske lite elegantare med de bredare klorna och de ”hela” gulddetaljerna på länken men det är ingen enorm skillnad på klockorna. Båda är quartz, båda är two-tone med liknande tavlor och diamantbeströdda bezels, båda är dam-modell 22-25mm diameter men den nya kostar ca 10 gånger mer.

IMG_8479.jpeg
Letar en tvåton i 28mm kvarts till frugan faktiskt. Riktigt fina.

Jag hittade två videor på nya Planet Ocean via Omega Forums och laddade upp dem på Jumpshare. Ryktena och bilderna visade sig stämma. Release 18 november.

På länk

På gummi
Oj, ett rejält stilbrott. Nästan ingen likhet med tidigare PO, eller med någon annan Omega heller.

Det blir i alla fall inget spontanköp för mig. Jag kommer att behöva en del tid för att vänja mig vid denna och bilda mig en uppfattning.

Håller med... Köpte en annan PO förra månaden (39,5 mm kaliber 8800) och fick ingen buyer's remorse efter dessa klipp. För blingig och dörrvaktig för min smak. Jag är nyfiken på hur den kommer att tas emot av den breda massan?

Tror inte jag kommer bli nedringd av kunder på denna.

Tillbaka
Topp