• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 412 54.2%
  • Hesalit

Röster: 348 45.8%

• Totala väljare
    760
På vilket sätt menar du att Tudor är på väg att gå om? Omega säljer ungefär dubbelt så många klockor.

Tudor har överlag ett smalt modellutbud jämfört med Omega. Det mesta är ju varianter av Black bay.

Avseende produkterna är det naturligtvis subjektivt tyckande och smak, men det finns inte någon klocka från Tudor som jag är intresserad av för närvarande (är dock nöjd med min Pelagos) medan det finns massor av klockor från Omega som jag är sugen på.
Jag tror inte Tudor försäljningsmässigt eller ens i varumärkeskännedom kommer gå om Omega i närtid. Dessutom listas många motsvarande Omega modeller för dubbla motsvarigheten till Tudor (SMP vs BB58/54) och Omega har en aggressivare prisökning än Tudor årligen.

Är verkligen modellutbudet så mycket smalare? Får känslan av att Tudor idag erbjuder i princip en motsvarighet till populära Omega modeller, tänker på Speedmaster vs BB Chrono, SMP vs Pelagos/BB58/54, Aqua Terra vs BB One, Railmaster vs Ranger, osv.

Ens preferenser är givetvis subjektiva. Jag har själv gått från att föredra Omega till att jag upplever Tudors aktuella utbud mer attraktivt, inte minst för att de lyckats med stilrenare och bekvämare klockor. Jämför tex senaste släppet av Railmastern mot Ranger linjen. Railmastern är i princip en AT med en annan tavla och rätt dåligt utförd ”snabbjustering” i spännet. Även modern AT har ett sämre armband än tex BB One. Ovanpå det är många Omega klockor fortfarande rätt tjocka, vilket de verkar jobba på i och med senaste PO.

På vilket sätt menar du att Tudor är på väg att gå om? Omega säljer ungefär dubbelt så många klockor.

Tudor har överlag ett smalt modellutbud jämfört med Omega. Det mesta är ju varianter av Black bay.

Avseende produkterna är det naturligtvis subjektivt tyckande och smak, men det finns inte någon klocka från Tudor som jag är intresserad av för närvarande (är dock nöjd med min Pelagos) medan det finns massor av klockor från Omega som jag är sugen på.
Swatch Group överlag verkar ju ha stora problem. Aktievärdet har mer än halverats sedan 2023 och det är en av Europas mest blankade aktier. Å andra sidan verkar Omega går hyfsat stabilt enligt diverse analyser, så vi får väl se.

Ja kanske, trodde dock att armbandet skulle vara värt mer än bara sin vikt i guld.
Men får ev hjälp av en från forumet som kan lösa en service till ett bättre pris än att skicka ned till till Schweiz.
Länken borde vara värd en del, åtminstone för någon som har en passande klocka att sätta den på.

Hoppas det ordnar sig med service. Klockan är ju egentligen värd det du tycker att den är värd, om du vill ha den i din samling och använda den.

Även om du skulle lämna in den hos en Omega servicepartner tror jag inte att den behöver skickas till Schweiz. Det finns cirka 30 servicepartners i Sverige och de allra flesta klarar nog att serva ett äldre, enklare urverk. Det är väl bara de nya, mest avancerade urverken som behöver skickas någonstans, som 9900 som servas hos Swatch group i Stockholm.

Jag tror inte Tudor försäljningsmässigt eller ens i varumärkeskännedom kommer gå om Omega i närtid. Dessutom listas många motsvarande Omega modeller för dubbla motsvarigheten till Tudor (SMP vs BB58/54) och Omega har en aggressivare prisökning än Tudor årligen.

Är verkligen modellutbudet så mycket smalare? Får känslan av att Tudor idag erbjuder i princip en motsvarighet till populära Omega modeller, tänker på Speedmaster vs BB Chrono, SMP vs Pelagos/BB58/54, Aqua Terra vs BB One, Railmaster vs Ranger, osv.

Ens preferenser är givetvis subjektiva. Jag har själv gått från att föredra Omega till att jag upplever Tudors aktuella utbud mer attraktivt, inte minst för att de lyckats med stilrenare och bekvämare klockor. Jämför tex senaste släppet av Railmastern mot Ranger linjen. Railmastern är i princip en AT med en annan tavla och rätt dåligt utförd ”snabbjustering” i spännet. Även modern AT har ett sämre armband än tex BB One. Ovanpå det är många Omega klockor fortfarande rätt tjocka, vilket de verkar jobba på i och med senaste PO.
Tudor har också gått upp ganska rejält, köpte en Chrono för 4 år sedan och sen dess har den gått från 52-något till 70’. Iofs har den fått T-fit nu. Min GMT från 2019 har en tag med prislappen 32.480:- . Jag gillar verkligen Tudor och upplever ffa att man får riktigt bra urverk i dom, helt i nivå med både Rolex och Omega. Men man får ändå vad man betalar för, för mig så är Omega på en annan och högre nivå i utförande och detaljer. Mer jämförbar med Rolex än Tudor så sett.

Tudor är också i princip helt okänt för den stora massan, medan nästan alla har hört talas om Omega. Det är i alla fall min erfarenhet efter att ha pratat med familj och vänner. Jag tror det har att göra med att Omega varit den officiella tidtagaren i OS i nästan hundra år, samt så klart kopplingen till en viss martinidrickande agent. Kanske är Tudor större i andra länder, det har jag ingen koll på, men här i Sverige är märket ingen maktfaktor. TAG Heuer är betydligt mer namnkunnigt i så fall.

Tudor har också gått upp ganska rejält, köpte en Chrono för 4 år sedan och sen dess har den gått från 52-något till 70’. Iofs har den fått T-fit nu. Min GMT från 2019 har en tag med prislappen 32.480:- . Jag gillar verkligen Tudor och upplever ffa att man får riktigt bra urverk i dom, helt i nivå med både Rolex och Omega. Men man får ändå vad man betalar för, för mig så är Omega på en annan och högre nivå i utförande och detaljer. Mer jämförbar med Rolex än Tudor så sett.
Håller i princip med dig, särskilt gällande finishen på Omega jämfört med Tudor. Där jag tycker Tudor klår Omega är i bekvämlighet, tunnare case, bättre armband, generösare med snabbjustering, och sen givetvis priset. Såg nu att det var ganska brutal prisuppgång på GMT ”pepsin”, ca +58% från 2019, inte långt ifrån Omegas på ca +68% för en AT från 2019.
Tudor är också i princip helt okänt för den stora massan, medan nästan alla har hört talas om Omega. Det är i alla fall min erfarenhet efter att ha pratat med familj och vänner. Jag tror det har att göra med att Omega varit den officiella tidtagaren i OS i nästan hundra år, samt så klart kopplingen till en viss martinidrickande agent. Kanske är Tudor större i andra länder, det har jag ingen koll på, men här i Sverige är märket ingen maktfaktor. TAG Heuer är betydligt mer namnkunnigt i så fall.
Så är det helt klart, Tudor är främst känt bland entusiaster, bland den stora massan är Tag, Breitling eller för den delen Certina (i Norden) mer känt.

This.

Med risk för att trampa någon på tårna så tror jag dessvärre att Tudor alltid kommer vara en "Poormans Rolex" eller en så kallat "lillebror"...
Har inget ont mot Tudor och skulle själv kunna tänka mig äga flertalet modeller, då det är mkt bang for the buck!
Men om jag får killgissa så tror jag att 9 av 10 Tudor-ägare nämner för icke-insatta att Tudor minsann är ett dotterbolag till Rolex för att förklara att det är bra skit, medans Omega som brand står mer på egna ben och är allmänt känt bland den stora massan.

Högst personlig åsikt och spekulation dock :)

Senast ändrad:
Jag har fått lite "cravings" på denna.
Ref: 522.92.39.21.99.001
Är det någon som har sett den i verkligheten?
Finns inte i någon av Göteborgsbutikerna Bergströms eller Jarl Sandin.

1767609817541.png

Jag har fått lite "cravings" på denna.
Ref: 522.92.39.21.99.001
Är det någon som har sett den i verkligheten?
Finns inte i någon av Göteborgsbutikerna Bergströms eller Jarl Sandin.

1767609817541.png
Den är fin, tror du måste gå via omegas butiker tex Stockholm eller utomlands då det är en ovanlig modell som såldes en kort tid. 2st som kom till Sverige vid lanseringen. Sitter som en dröm och är en perfekt ”fin”-klocka. Hela CK 859 serien är bra och nästan bortglömd.

Kolla länken nedan, finns från 125 000 från Japan efter tull och moms. Har provat flera CK, skall leta lite bilder.

Paris 2024, bronsguld:

Peking 2022, helguld:

CK 859, stål:

Senast ändrad:

Nu har jag inte full koll på T. då jag inte är så intresserad, men jag tycker alla modeller ser typ likadana ut. BB52, 54, pelagos och vad de nu heter vet jag inte vad som skiljer de åt.
Vissa tycker Omega är dåliga då de har så många modeller, men det tycker jag är bra - mer att välja från helt enkelt.
Omega känns mer on par med R. - bättre och sämre på olika grejer.

Hej, så här kommer mitt första inlägg i Omega-tråden, de föregående har legat i Seiko och Grand Seiko-trådarna. Här kommer en fråga om Omega och quartz.
Efter en snabbtitt på Omegas hemsida ser det på herrsidan väldigt begränsat ut avseende quartz. Så då är det begagnat-marknaden som gäller.
Det går uppenbarligen att hitta Seamasters Aqua Terra som är ca 15 år gamla. Men hur är det med reservdelar vid service på en sån klocka om urverket inte längre tillverkas?

Hej, så här kommer mitt första inlägg i Omega-tråden, de föregående har legat i Seiko och Grand Seiko-trådarna. Här kommer en fråga om Omega och quartz.
Efter en snabbtitt på Omegas hemsida ser det på herrsidan väldigt begränsat ut avseende quartz. Så då är det begagnat-marknaden som gäller.
Det går uppenbarligen att hitta Seamasters Aqua Terra som är ca 15 år gamla. Men hur är det med reservdelar vid service på en sån klocka om urverket inte längre tillverkas?
Det är inga problem, och kommer inte vara under väldigt lång tid. Det finns utbytesverk till Omega-kvarts som är långt mycket äldre än så.

Detta har diskuterats utförligt i tråden sedan lanseringsdagen.

Börja läs här: https://klocksnack.se/threads/omegatråden.54123/post-5104462

Många av oss blev förskräckta över stilbytet. Många av oss har också landat i att det är en bra klocka.
Ja jösses knappast en PO som vandrar i generationer typ Submariner… illa men duger som trendklocka.

Benchmark min gamla goding från den gamla goa gula tiden. Bilder på unboxing Maj 2010, 42 miiiiiilllzz 😙

IMG_1620.jpeg
IMG_1621.jpeg
IMG_1623.jpeg
IMG_1624.jpeg
IMG_1626.jpeg
IMG_1625.jpeg
IMG_1627.jpeg
IMG_1610.jpeg
IMG_1628.jpeg
IMG_1615.jpeg

Edit: Extra pix
IMG_1612.jpeg

IMG_1608.jpeg

Senast ändrad:
Ja jösses knappast en PO som vandrar i generationer typ Submariner… illa men duger som trendklocka.

Benchmark min gamla goding från den gamla goa gula tiden. Bilder från min unboxing Maj 2010, 42 miiiiiilllzz 😙

IMG_1620.jpeg
IMG_1621.jpeg
IMG_1623.jpeg
IMG_1624.jpeg
IMG_1626.jpeg
IMG_1625.jpeg
IMG_1627.jpeg
IMG_1610.jpeg
IMG_1628.jpeg
IMG_1615.jpeg
Mycket fin modell det där. En sådan där PO-putsduk har jag också. Jag brukar torka av klockan varje kväll med den. Ypperlig kvalitet även på den. 😁

Benchmark min gamla goding från den gamla goa gula tiden. Bilder på unboxing Maj 2010, 42 miiiiiilllzz 😙

IMG_1620.jpeg
IMG_1621.jpeg
IMG_1623.jpeg
IMG_1624.jpeg
IMG_1626.jpeg
IMG_1625.jpeg
IMG_1627.jpeg
IMG_1610.jpeg
IMG_1628.jpeg
IMG_1615.jpeg

Edit: Extra pix
IMG_1612.jpeg

IMG_1608.jpeg
Håller med 100%.

Cal 2500, 42mm har fortfarande de absolut bästa proportionerna på alla sätt.

Den senaste varianten, ihop med 39,5mm-modellen sen innan - tycker jag ser nästan slarvigt o enkelt komprimerad ut i tavlan parad med för tjock bezel. Det är som att nån designer tagit klockan och tryckt "krymp ihop" bara. Och för övrigt... tycker jag att det är en tillstyggelse till uppföljare till en så vacker klocka som originalet. Finns ingen röd tråd i designspråket! Kraftigt, kraftigt besviken på Omega, då jag ägt samtliga varianter av PO innan och det har i många år varit min favoritmodell.

This.

Med risk för att trampa någon på tårna så tror jag dessvärre att Tudor alltid kommer vara en "Poormans Rolex" eller en så kallat "lillebror"...
Har inget ont mot Tudor och skulle själv kunna tänka mig äga flertalet modeller, då det är mkt bang for the buck!
Men om jag får killgissa så tror jag att 9 av 10 Tudor-ägare nämner för icke-insatta att Tudor minsann är ett dotterbolag till Rolex för att förklara att det är bra skit, medans Omega som brand står mer på egna ben och är allmänt känt bland den stora massan.

Högst personlig åsikt och spekulation dock :)
Tudor är i grunden mer ett entusiastmärke, och många som köper Tudor – inklusive jag själv – uppskattar just att klockan inte är allmänt igenkänd. Annars finns andra billigare alternativ med med varumärkeskännedom.

Att Omega är mer känt än Tudor är knappast konstigt givet marknadsföring, historik m.m. På samma sätt som ”Poormans Rolex” skulle man kunna raljera över att Omega ofta blir valet när man inte får tilldelning av Rolex.

Som entusiast köper man dock, vill jag tro, sällan klocka baserat på hur välkänd den är. I så fall hade vi egentligen bara behövt en tråd – tillägnad kronan. 😉

Jag har aldrig haft ett 8500, bara några olika 2500 och ett par 8800. Hur robust och stabilt är ett 8500? Finns det några kända fel eller quirks man bör känna till? Jag har börjat snegla mer och mer på en AT 38,5 i någon mysig färg, kanske vit pärlemor med diamantindex. Eftersom ett bra urverk som är pålitligt och exakt är väldigt viktigt för mig vill jag gärna veta lite mer innan jag bestämmer mig. Har ni några bra eller dåliga erfarenheter av 8500 att dela med er av?

En porrig bild för att liva upp:

1000027654.jpg

Jag har aldrig haft ett 8500, bara några olika 2500 och ett par 8800. Hur robust och stabilt är ett 8500? Finns det några kända fel eller quirks man bör känna till? Jag har börjat snegla mer och mer på en AT 38,5 i någon mysig färg, kanske vit pärlemor med diamantindex. Eftersom ett bra urverk som är pålitligt och exakt är väldigt viktigt för mig vill jag gärna veta lite mer innan jag bestämmer mig. Har ni några bra eller dåliga erfarenheter av 8500 att dela med er av?

En porrig bild för att liva upp:

1000027654.jpg
8500 har väl rykte om sig att vara ett riktigt bra urverk. Min PO med nämnda verk har gått +0,1 s/d de senaste 2 månaderna....rena HAQ-siffrorna :)

Kunde inte vara nöjdare

Att Omega är mer känt än Tudor är knappast konstigt givet marknadsföring, historik m.m. På samma sätt som ”Poormans Rolex” skulle man kunna raljera över att Omega ofta blir valet när man inte får tilldelning av Rolex.
Det kanske finns vissa som skaffar en Omega, men skulle ha skaffat en Rolex om det gått att köpa en, men jag tycker inte man kan generalisera så. Omega har tillräckligt mycket egna världen som Rolex saknar. Det går inte att placera Omega och Rolex på en linjär skala där Rolex är objektivt bättre än Omega.

Det blir ju lite som att försöka rangordna Mercedes och BMW utifrån någon objektiv skala, när det i själva verket finns massor av egenskaper hos olika bilmodeller som var och en värderar och viktar helt subjektivt.

Personligen så har jag skaffat flera klockor från Omega baserat på deras egna världen, och där jag inte betraktar Rolex som bättre på någon egenskap som jag viktar högt. Tvärtom så kan vissa förknippa Rolex med ett visst stigma. Dessutom är ju Omega subjektivt bättre på en hel massa saker som är viktiga för mig, till exempel:
  • Stort utbud av modeller.
  • Viss grad av förnyelse, där en ny klocka inte ser likadan ut som en 50 år gammal.
  • stort utbud av varianter med olika komplikationer i samma modellserie (kronografer, månfas, etcetera).
  • Relativt stort utbud av material inom samma modellserie (stål, guld, titan, keramik).
  • Stort utbud av kulörer på urtavla och vridring hos dykare.

Det kanske finns vissa som skaffar en Omega, men skulle ha skaffat en Rolex om det gått att köpa en, men jag tycker inte man kan generalisera så. Omega har tillräckligt mycket egna världen som Rolex saknar. Det går inte att placera Omega och Rolex på en linjär skala där Rolex är objektivt bättre än Omega.

Det blir ju lite som att försöka rangordna Mercedes och BMW utifrån någon objektiv skala, när det i själva verket finns massor av egenskaper hos olika bilmodeller som var och en värderar och viktar helt subjektivt.

Personligen så har jag skaffat flera klockor från Omega baserat på deras egna världen, och där jag inte betraktar Rolex som bättre på någon egenskap som jag viktar högt. Tvärtom så kan vissa förknippa Rolex med ett visst stigma. Dessutom är ju Omega subjektivt bättre på en hel massa saker som är viktiga för mig, till exempel:
  • Stort utbud av modeller.
  • Viss grad av förnyelse, där en ny klocka inte ser likadan ut som en 50 år gammal.
  • stort utbud av varianter med olika komplikationer i samma modellserie (kronografer, månfas, etcetera).
  • Relativt stort utbud av material inom samma modellserie (stål, guld, titan, keramik).
  • Stort utbud av kulörer på urtavla och vridring hos dykare.
Om du läste hela mitt inlägg så skrev jag just att man kan raljera, på samma sätt kring Tudor som ”poormans Rolex”, kring Omega som andrahandsval. Givetvis har Omega och Tudor sin egen identitet.

Mitt inlägg och även tidigare syftade på varumärkeskännedom, där kan du alla dagar i veckan rangordna Rolex över Omega. Därför skrev jag också att entusiaster brukar i regel inte basera sitt val på endast igenkänning, vilket du bekräftar.

Tillbaka
Topp