Jag tror inte Tudor försäljningsmässigt eller ens i varumärkeskännedom kommer gå om Omega i närtid. Dessutom listas många motsvarande Omega modeller för dubbla motsvarigheten till Tudor (SMP vs BB58/54) och Omega har en aggressivare prisökning än Tudor årligen.På vilket sätt menar du att Tudor är på väg att gå om? Omega säljer ungefär dubbelt så många klockor.
Tudor har överlag ett smalt modellutbud jämfört med Omega. Det mesta är ju varianter av Black bay.
Avseende produkterna är det naturligtvis subjektivt tyckande och smak, men det finns inte någon klocka från Tudor som jag är intresserad av för närvarande (är dock nöjd med min Pelagos) medan det finns massor av klockor från Omega som jag är sugen på.
Är verkligen modellutbudet så mycket smalare? Får känslan av att Tudor idag erbjuder i princip en motsvarighet till populära Omega modeller, tänker på Speedmaster vs BB Chrono, SMP vs Pelagos/BB58/54, Aqua Terra vs BB One, Railmaster vs Ranger, osv.
Ens preferenser är givetvis subjektiva. Jag har själv gått från att föredra Omega till att jag upplever Tudors aktuella utbud mer attraktivt, inte minst för att de lyckats med stilrenare och bekvämare klockor. Jämför tex senaste släppet av Railmastern mot Ranger linjen. Railmastern är i princip en AT med en annan tavla och rätt dåligt utförd ”snabbjustering” i spännet. Även modern AT har ett sämre armband än tex BB One. Ovanpå det är många Omega klockor fortfarande rätt tjocka, vilket de verkar jobba på i och med senaste PO.