• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Jag håller helt med dig. Däremot kan jag inte uttala mig om konstruktionen i BC - det är du avsevärt mycket mer kvalificerad än jag att tala om. (Jag är ju bara en lekman i sammanhanget)

En sak som jag gillar att göra är att jämföra vår/höst -kollektioner och dra slutsatser. Om du kikar på Eidos AW så ser jag precis det du skriver, men om jag kikar på deras SS 2016 så ser jag snarare kortare byxor - och lite mindre av det du skriver. (även om den högre midjan tycks finnas kvar i hög utsträckning).

Jag är en stor fan av just den höga midjan, men rätta mig om jag har fel - har inte den synts på Pitti de senaste iaf, 2 åren hos de riktiga proffsen (sydkoreaner och vissa italienare)?

Vad det gäller de längre kavajerna har jag främst associerat de med Kiton tidigare. (sommar 2014:)

KITON_GALLERY_uomo_SS14_19.jpg


Men som sagt, bara observationer från en lekman. :)

Cucinellis konstruktion är inte dålig men till det priset är det inte orimligt att begära mer. Det rör sig eller har åtminstone gjort förr om en halv kanvas konstruktion vilket som sagt inte är dåligt men för över 30 000 kr/kostym kan man tveklöst begära mer. Attolini, Orazio Luciano och Kiton är klasser bättre till det priset.

Angående Eidos SS/16 tror jag det är mer av en styling. Deras byxor levereras i rålängd och anpassas efter kunden i butik. De har två byxmodeller de jobbar efter. En som är lite lägre (fortfarande högre än majoriteten av det som säljs idag) och en som är lite högre som ungefär når naveln. Jag gillar bägge men den höga allra bäst och bär den gärna lite kortare (inte extremt men så att den precis når över skon utan att bryta).

Jag skulle säga att i montrarna på Pitti ser vi ingen direkt tydlig indikation på att midjan blir högre bland företagens kollektioner och då vi senast såg SS/16 kan vi inte förvänta oss några extrema förändringar i butiksutbudet den närmsta tiden. Skall bli kul att se vad som visas i Januari (AW/16) men jag vågar inte hoppas på för mycket.
De företagen som härstammar ur mer klassiskt skrädderi (Attolini, Orazio Luciano, Kiton återigen) är generellt mindre trendkänsliga och producerar något längre kavajer.

Däremot skulle jag vilja påstå att man ser ganska tydliga tendenser på många av besökarna av mässan. Dessa personer spelar också stor roll för hur det manliga modet svänger och man ser mycket mer skräddade inslag än man gjort förr. Mindre okonstruerat, plaggtvättat och tight och mer volym, rena linjer och inslag av klassiskt skrädderi. Sen är det såklart mängder med microtrender som aldrig lämnar Fortezza da Basso så som invasionen av Panamahattar under sommarens mässa. En jättefin detalj på många men känns bra mycket mer off längs Stockholms gator än på semestern i södra Europa.
 
Cucinellis konstruktion är inte dålig men till det priset är det inte orimligt att begära mer. Det rör sig eller har åtminstone gjort förr om en halv kanvas konstruktion vilket som sagt inte är dåligt men för över 30 000 kr/kostym kan man tveklöst begära mer. Attolini, Orazio Luciano och Kiton är klasser bättre till det priset.

Angående Eidos SS/16 tror jag det är mer av en styling. Deras byxor levereras i rålängd och anpassas efter kunden i butik. De har två byxmodeller de jobbar efter. En som är lite lägre (fortfarande högre än majoriteten av det som säljs idag) och en som är lite högre som ungefär når naveln. Jag gillar bägge men den höga allra bäst och bär den gärna lite kortare (inte extremt men så att den precis når över skon utan att bryta).

Jag skulle säga att i montrarna på Pitti ser vi ingen direkt tydlig indikation på att midjan blir högre bland företagens kollektioner och då vi senast såg SS/16 kan vi inte förvänta oss några extrema förändringar i butiksutbudet den närmsta tiden. Skall bli kul att se vad som visas i Januari (AW/16) men jag vågar inte hoppas på för mycket.
De företagen som härstammar ur mer klassiskt skrädderi (Attolini, Orazio Luciano, Kiton återigen) är generellt mindre trendkänsliga och producerar något längre kavajer.

Däremot skulle jag vilja påstå att man ser ganska tydliga tendenser på många av besökarna av mässan. Dessa personer spelar också stor roll för hur det manliga modet svänger och man ser mycket mer skräddade inslag än man gjort förr. Mindre okonstruerat, plaggtvättat och tight och mer volym, rena linjer och inslag av klassiskt skrädderi. Sen är det såklart mängder med microtrender som aldrig lämnar Fortezza da Basso så som invasionen av Panamahattar under sommarens mässa. En jättefin detalj på många men känns bra mycket mer off längs Stockholms gator än på semestern i södra Europa.

Först, tack för inlägget! Riktigt kul att höra direkt från någon som är på mässan!
En sak som slår mig i allt detta är hur resten av samhället går åt helt andra hållet. Jag har möten på daglig basis med högt uppsatta chefer på storbolag, senast idag med marknads och försäljningschef på ett stort börsnoterat bolag. Han hade boots (typ chelsea), chinos och en kavaj. Jag skulle gissa att han bara för 10-15 år sen hade haft kostym.

De ända jag träffar som bär kostym idag är människor verksamma inom finans, juridik och vissa VD:ar. Och ytterst sällan handlar det om välskräddat mode. I något enstaka fall har jag stött på någon som burit en riktigt snygg kostym men oftast är de dussin-köpta utan större eftertanke. Det är snarare regel med uddabyxor eller jeans och kavaj och skjorta idag vill jag påstå.

Jag hårdrar naturligtvis här, men poängen jag vill göra gällande (Men som jag vill poängtera bara är min åsikt, knappast någon fakta) är att det skräddade modet minskar i affärsvärlden och ökar hos en grupp som har det som intresse.

Personligen går jag mot högre midja, lite längre byxlängd än tidigare (har kört rätt mycket på korta byxor, särskilt under sommarhalvåret (vilket jag iofs lär fortsätta med, men bara då).

Angående microtrenderna så älskar jag hattar och var en mm från att köpa en Panama i somras, men har svårt att använda dem i Sverige. Känner mig fånig.

sista fråga: gjorde jag fel när jag köpte den blå rocken - borde jag köpt den vita/beiga? ;)
 
Först, tack för inlägget! Riktigt kul att höra direkt från någon som är på mässan!
En sak som slår mig i allt detta är hur resten av samhället går åt helt andra hållet. Jag har möten på daglig basis med högt uppsatta chefer på storbolag, senast idag med marknads och försäljningschef på ett stort börsnoterat bolag. Han hade boots (typ chelsea), chinos och en kavaj. Jag skulle gissa att han bara för 10-15 år sen hade haft kostym.

De ända jag träffar som bär kostym idag är människor verksamma inom finans, juridik och vissa VD:ar. Och ytterst sällan handlar det om välskräddat mode. I något enstaka fall har jag stött på någon som burit en riktigt snygg kostym men oftast är de dussin-köpta utan större eftertanke. Det är snarare regel med uddabyxor eller jeans och kavaj och skjorta idag vill jag påstå.

Jag hårdrar naturligtvis här, men poängen jag vill göra gällande (Men som jag vill poängtera bara är min åsikt, knappast någon fakta) är att det skräddade modet minskar i affärsvärlden och ökar hos en grupp som har det som intresse.

Personligen går jag mot högre midja, lite längre byxlängd än tidigare (har kört rätt mycket på korta byxor, särskilt under sommarhalvåret (vilket jag iofs lär fortsätta med, men bara då).

Angående microtrenderna så älskar jag hattar och var en mm från att köpa en Panama i somras, men har svårt att använda dem i Sverige. Känner mig fånig.

sista fråga: gjorde jag fel när jag köpte den blå rocken - borde jag köpt den vita/beiga? ;)

Ja ;)

Jag har klickat in på den ett par gånger. Dock är den som finns fel size för mig.. Varje gång.

Angående kostym så håller jag med dig. Fler verkar köra kavaj än kostym. Gärna jeans. Fler har dock mer accessoarer. Mer utstuderat.
 
Vi har upplevt detsamma med de allra lättaste flanellkvalitéerna (när man inte lagt ett tätt mellanlager) - ska vara åtgärdat nu.


Precis. Tidigare säsonger var ju dunet direkt stoppat inuti jackan utan mellanlager. Om de löst det problemet sen senaste vintern har jag dock heller ingen aning om. Lär väl se när jag återvänder till jobbet i januari och ser klädhästen med reklamationer....
 
Allting är väldigt bra - men inte alltid snyggt (i avseendet smakfullt.. ;) )
Det håller jag med om, anledningen till att jag valde denna jacka är att jag bär lite enklare klädsel dagligen, gärna kavaj med chinos/jeans och väldigt sällan hel kostym som t ex bättre matchats med en rock! Om det var en pik mot just den specifika jackan jag valt vet jag inte.
 
Senast ändrad:
Det håller jag med om, anledningen till att jag valde denna jacka är att jag bär lite enklare klädsel dagligen, gärna kavaj med chinos/jeans och väldigt sällan hel kostym som t ex bättre matchats med en rock! Om det var en peak mot just den specifika jackan jag valt vet jag inte.

Knappast en pik, tvärtom är modellen mycket lyckad.
 
Tråkig typ och trist utveckling. Vad är nästa steg? Träningsoverall?

Även om jag håller med om att det finns en del kostymbärare som klär sig väldigt illa.

HAHA, jag springer rätt ofta på väldigt högt uppsatta personer i sneakers och chinos m. skjorta+tröja. Jag gillar att klä mig i skjorta+slips men när jag träffar våra kunder klär jag nästan alltid ner mig.

Ja ;)

Jag har klickat in på den ett par gånger. Dock är den som finns fel size för mig.. Varje gång.

Angående kostym så håller jag med dig. Fler verkar köra kavaj än kostym. Gärna jeans. Fler har dock mer accessoarer. Mer utstuderat.

HAHA, jag har en kamelfärgad rock, men ingen blå. (Har en blå skepparkavaj däremot). Är fortfarande osäker.
Resonerade som så att jag:
1. Behöver en blå klassisk rock
2. Är för nöjd med min kamelfärgade för att vilja byta ut den. (Och min kamelfärgade är från COS ska tilläggas, inte någon dyr pjäs alltså).
3. Oftare behöver en blå accent-färg på ytterplagg än tvärt om (Eftersom jag sällan har just mörk kostym på mig).
Jag är 195 cm lång på 92-94 kg. Normalt sett har jag mellan 52-54 i kostym (beroende på hur mkt jag tränar) och går oftast upp en hel storlek till rock för att få in kavaj under. Så jag är inte heller tvärsäker på storleken. Vi får se helt enkelt, den bör komma i morgon eller på måndag.
 
Jag själv kör en mörkgrå klassisk bossrock. Väldigt neutral.

Jag kommer aldrig glömma diorrocken jag provade för 10 år sedan. Mitt i sommaren. 75% rabatt. Jag hade nästan råd med den men snålade ur. Den satt tungt och galet skönt.

Jag ska glo lite till på din sida där du shoppade. Kul grejer. Hoppas den kommer passa dig!! Annars kan du alltid svänga förbi skräddaren och se om de kan göra något.
 
Jag själv kör en mörkgrå klassisk bossrock. Väldigt neutral.

Jag kommer aldrig glömma diorrocken jag provade för 10 år sedan. Mitt i sommaren. 75% rabatt. Jag hade nästan råd med den men snålade ur. Den satt tungt och galet skönt.

Jag ska glo lite till på din sida där du shoppade. Kul grejer. Hoppas den kommer passa dig!! Annars kan du alltid svänga förbi skräddaren och se om de kan göra något.

Jag hoppas det också! :)
Nu sitter jag och spanar efter ett par mörk-grå flanell byxor (el liknande), och ett par svarta oxfords.
 
Först, tack för inlägget! Riktigt kul att höra direkt från någon som är på mässan!
En sak som slår mig i allt detta är hur resten av samhället går åt helt andra hållet. Jag har möten på daglig basis med högt uppsatta chefer på storbolag, senast idag med marknads och försäljningschef på ett stort börsnoterat bolag. Han hade boots (typ chelsea), chinos och en kavaj. Jag skulle gissa att han bara för 10-15 år sen hade haft kostym.

De ända jag träffar som bär kostym idag är människor verksamma inom finans, juridik och vissa VD:ar. Och ytterst sällan handlar det om välskräddat mode. I något enstaka fall har jag stött på någon som burit en riktigt snygg kostym men oftast är de dussin-köpta utan större eftertanke. Det är snarare regel med uddabyxor eller jeans och kavaj och skjorta idag vill jag påstå.

Jag hårdrar naturligtvis här, men poängen jag vill göra gällande (Men som jag vill poängtera bara är min åsikt, knappast någon fakta) är att det skräddade modet minskar i affärsvärlden och ökar hos en grupp som har det som intresse.

Personligen går jag mot högre midja, lite längre byxlängd än tidigare (har kört rätt mycket på korta byxor, särskilt under sommarhalvåret (vilket jag iofs lär fortsätta med, men bara då).

Angående microtrenderna så älskar jag hattar och var en mm från att köpa en Panama i somras, men har svårt att använda dem i Sverige. Känner mig fånig.

sista fråga: gjorde jag fel när jag köpte den blå rocken - borde jag köpt den vita/beiga? ;)

Tycker du valde helt rätt med blått! Den beiga var också fin väldigt fin men mörkblått är tveklöst det mest användbara som ytterplagg i Sverige på höst/vinter.
 
image.jpg
Testade denna idag då jag är lite på halvjakt efter någonting nytt i vinter
Tröttnar man på knäppningen tror ni?
Färgen är lite brunare än bilden visar tycker jag,
 
När vi snackar rock passar jag på att skamlöst puffa lite - jag ska avyttra två rockar, en mörkblå 90/10 ull/cash-paletå från OJ och en klassisk Burberrytrench. Båda generösa 48or, så de funkar även för 50or. Den som känner sig manad kan ju PM:a.
 
När vi snackar rock passar jag på att skamlöst puffa lite - jag ska avyttra två rockar, en mörkblå 90/10 ull/cash-paletå från OJ och en klassisk Burberrytrench. Båda generösa 48or, så de funkar även för 50or. Den som känner sig manad kan ju PM:a.
Synd att jag blir tjockare, men inte längre.

Hade nog varit sugen på OJ:n.
 
Har någon koll på J crews storlekar? Ska köpa en jacka och ev. En tröja. 188cm/88kg~ och brukar ha L oftast, XL ibland.
 
Tillbaka
Topp