• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oyster Perpetual tråden

Någon som testat OWG med OP36 och känner sig extremt tillfredsställd?
Till att börja med så är jag inte OWG fullt ut, det verkar tråkigt och lite onödigt i min värld. Med tanke på att man klär på sig olika kläder varje dag är det väl inte så svårt att välja klocka.

Däremot har jag gärna en basklocka som kan sitta på 24/7 normalt, för att sedan variera med ett par till när andan faller på. Lagom för mig är en samling av 3-5 st, där de över 3 st är specialklockor, t ex en extrem beater och en mkt ömtålig dressare, typ arvegods.

Min basklocka är en OP och jag är nöjd med den. Funkar till allt stilmässigt. Håller tiden så att man inte behöver tänka alls på avvikelse, kanske kolla någon gång per månad på sin höjd.

Skulle i princip funka för mig med enbart OPn och sedan extrembeatern och arvegodsdressaren (som förstås inte kan avyttras, av affektionsskäl). Men jag tycker det är kul som sagt med lite variation även till vardags.

Till att börja med så är jag inte OWG fullt ut, det verkar tråkigt och lite onödigt i min värld. Med tanke på att man klär på sig olika kläder varje dag är det väl inte så svårt att välja klocka.

Däremot har jag gärna en basklocka som kan sitta på 24/7 normalt, för att sedan variera med ett par till när andan faller på. Lagom för mig är en samling av 3-5 st, där de över 3 st är specialklockor, t ex en extrem beater och en mkt ömtålig dressare, typ arvegods.

Min basklocka är en OP och jag är nöjd med den. Funkar till allt stilmässigt. Håller tiden så att man inte behöver tänka alls på avvikelse, kanske kolla någon gång per månad på sin höjd.

Skulle i princip funka för mig med enbart OPn och sedan extrembeatern och arvegodsdressaren (som förstås inte kan avyttras, av affektionsskäl). Men jag tycker det är kul som sagt med lite variation även till vardags.
Helt enig med dig. Men som sagt, sugen på att skära ner på min samling av tre och kanske behålla den där riktiga beatern och sen skaffa mig en gedigen 24/7 klocka liksom!

Helt enig med dig. Men som sagt, sugen på att skära ner på min samling av tre och kanske behålla den där riktiga beatern och sen skaffa mig en gedigen 24/7 klocka liksom!
I hear you!

Var inne på samma själv ett tag men insett att jag inte vill göra mig av med min tank. Min kronograf skulle jag kunna leva utan, inga stora pengar det handlar om dock.
IMG_20191223_183408.jpg

Till saken hör att påpeka vilka klockor jag valt bort. Med OPn kommer för mig också ett val att inte samla vidare på klockor i mellanklassen, som jag annars gärna skulle kunna tänka mig att bära. Ex Oris big crown, Grand Seiko m fl klockor som annars också lär vara väldigt bra vardagsklockor. Så någon slags AFWG (A Few Watches Guy) är jag väl :)

Kanske hittat en OP nu.. En 34;a med dem olivgröna tavlan. Är det något man bör vara extra nog att kika på när man ska köpa OP?
Fortfarande under garanti till 2022 och fullset. 42k plus frakt, är det ett OK pris också?:)

Kanske hittat en OP nu.. En 34;a med dem olivgröna tavlan. Är det något man bör vara extra nog att kika på när man ska köpa OP?
Fortfarande under garanti till 2022 och fullset. 42k plus frakt, är det ett OK pris också?:)
Låter dyrt, kolla vad de gått för här.
Köp inget du inte vet vad det är mitt råd.

Finns en svart 34a fullset från 2018 från handlare här i Zermatt för 40k så låter dyrt.

Tycker inte det känns som något grovt överpris, kanske går att hitta lite billigare. Men är det en olivgrön du jagar? Om inte så skulle jag sitta lugnt i båten och vänta in rätt konfiguration istället. Själv skulle jag nog tröttna på den tavlan rätt fort.
Finns en svart 34a fullset från 2018 från handlare här i Zermatt för 40k så låter dyrt.
Om han ska köpa den från Schweiz så blir det snabbt dyrt iom momsen.

Tycker inte det känns som något grovt överpris, kanske går att hitta lite billigare. Men är det en olivgrön du jagar? Om inte så skulle jag sitta lugnt i båten och vänta in rätt konfiguration istället. Själv skulle jag nog tröttna på den tavlan rätt fort.

Japp stämmer beror på, men dem har även en butik i Italien och kan plocka ut den där isf för 4000 euro. ;)

Riktigt sugen på olivgrön om jag inte hittar en prisvärd vit eller svart. Skriver lite med säljaren på C24 nu. Men tack för svar! Får se vad han säljer och agera eller sitta och vänta lite. Men känns som priserna just nu ligger kring 40?:)

Riktigt sugen på olivgrön om jag inte hittar en prisvärd vit eller svart. Skriver lite med säljaren på C24 nu. Men tack för svar! Får se vad han säljer och agera eller sitta och vänta lite. Men känns som priserna just nu ligger kring 40?:)
Ja ingen ovanlig klocka så lär komma nya chanser. Jag skulle säga det men har inte stenkoll på modellen.

40 känns inte orimligt. Framförallt nu när Rolex höjt priserna. 34mm har dock legat lägre iom att den modellen är lite mindre eftertraktad. Har du testat de olika strl? Jag har 16,5 och upplevde 34 på gränsen.

Som sagt Rolex höjde priserna kraftigt (mer än snittet) på OP vid årsskiftet, 11-12%på 34 mm. Se tidigare i tråden.

Därmed inte sagt att beg måste upp lika mkt, marknaden är fri. Men vore konstigt om inte prishöjningen på nya påverkade även andrahandsmarknaden.

Som sagt Rolex höjde priserna kraftigt (mer än snittet) på OP vid årsskiftet, 11-12%på 34 mm. Se tidigare i tråden.

Därmed inte sagt att beg måste upp lika mkt, marknaden är fri. Men vore konstigt om inte prishöjningen på nya påverkade även andrahandsmarknaden.
Åh fasen, visste knte att OP blev mer utsatta än de andra modellerna.

Precis, men man får väl avvakta och se lite då:)

Det stämmer men man kan också vara ful och ta den över backen in i Cervinia från Zermatt och då blir den att kosta 40.000. Sen gör man såklart som man vill när man ska in i Sverige men i och med att jag åker bil härifrån efter säsongen så:bookworm:
Ok, pluspoäng för kreativitet. Grejen är den att många inte vill göra kontinentala smuggeluppdrag för att spara vad? 1-2 lax? Man har ju ofta ett dayjob också..

Min gissning är att den klockan du pratar om är inköpt av handlaren innan prishöjning och han vill bli av den av någon anledning. Att förutsätta att modern sportstål från Rolex ska kunna hittas 25% under list är inte realistiskt när lagren omsatts. Men isolerade affärer under marknadspris kommer av olika anledningar alltid förekomma.

Att tro att attraktivare OP-modeller skulle ligga under 85-90% av listpris när lagren omsätts tror jag är önsketänkade.

Tillbaka
Topp