• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Påverkar stölder dig?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Låter som att du lever i en utopi. Vägen dit är lång. Är man väl i skiten och är ute efter att råna folk på klockor skiter man i snälla blickar, ses snarare naivt och som ett lätt byte. Förebyggande arbete däremot är sjukt viktigt. Tror också avhopparverksamheter kommer spela en större roll också. Det är ju något som man inte läser allt för mycket om, men verkar som det är allt fler som söker sig dit.
Jo, jag läste något om att allt fler söker sig till avhopparverksamheten. Det är positivt. Synd bara att vår högste minister tycker det är en kommunal fråga rent ekonomiskt. Som jag ser det, är det bara när man ser det som en nationell fråga som man kan göra skillnad på riktigt. Vad jag menar är att det går att fånga in många med medmänsklighet och meningsfull sysselsättning. Jag förstår att det inte hjälper mot den som är mitt i skiten. Är man trasig och lagas kommer det alltid att finnas ärr som visar att man blivit lagat på ytan mest.

Jo, jag läste något om att allt fler söker sig till avhopparverksamheten. Det är positivt. Synd bara att vår högste minister tycker det är en kommunal fråga rent ekonomiskt. Som jag ser det, är det bara när man ser det som en nationell fråga som man kan göra skillnad på riktigt. Vad jag menar är att det går att fånga in många med medmänsklighet och meningsfull sysselsättning. Jag förstår att det inte hjälper mot den som är mitt i skiten. Är man trasig och lagas kommer det alltid att finnas ärr som visar att man blivit lagat på ytan mest.
Ja det känns som att samhällets problem är ganska djupt på många plan. Det finns inget civilkurage längre. I stort sett ingen ingriper när brotts begås eller om folk gör dumheter, alla tittar på och är rädda istället. Vi lever i ett individualistiskt samhälle där vi inte känner att vi behöver vara en del av samhället för att självförverkliga oss själva. Samhället är så annorlunda mot hur det var för några decennier, på både gott och ont. På den negativa sidan som vi ser, dvs kriminalitet och utanförskap, så har vi nog inte från nationellt, politiskt håll lyckats hänga med. I alla fall inte i Sverige.

Bor själv för tillfället i en mindre ort som är högt belastat av kriminalitet och utanförskap och här har "normalt" folk löst problemen genom att sluta gå ut på kvällarna efter typ 8. Man bor inte i centrumkärnan, utan i villaförorter där man tar bilen in till "stan" om man behöver uträtta ärenden. Kommunalpolitiker kan inte se problemen utan lever lyckligt i de trevliga områdena. Jättetragiskt, såhär såg det inte ut förr och något har hänt på vägen hit.

Ja det känns som att samhällets problem är ganska djupt på många plan. Det finns inget civilkurage längre. I stort sett ingen ingriper när brotts begås eller om folk gör dumheter, alla tittar på och är rädda istället. Vi lever i ett individualistiskt samhälle där vi inte känner att vi behöver vara en del av samhället för att självförverkliga oss själva. Samhället är så annorlunda mot hur det var för några decennier, på både gott och ont. På den negativa sidan som vi ser, dvs kriminalitet och utanförskap, så har vi nog inte från nationellt, politiskt håll lyckats hänga med. I alla fall inte i Sverige.

Bor själv för tillfället i en mindre ort som är högt belastat av kriminalitet och utanförskap och här har "normalt" folk löst problemen genom att sluta gå ut på kvällarna efter typ 8. Man bor inte i centrumkärnan, utan i villaförorter där man tar bilen in till "stan" om man behöver uträtta ärenden. Kommunalpolitiker kan inte se problemen utan lever lyckligt i de trevliga områdena. Jättetragiskt, såhär såg det inte ut förr och något har hänt på vägen hit.
Du anar inte hur mycket jag håller med dig. Jag har exakt samma bild som du, men jag har inte tappat hoppet. Vi behöver gå tillbaka till samhällskontraktet och barn behöver föräldrar och skola som ger dem verktyg att se helheten i detaljerna och detaljerna i helheten. Att många bara ser sig egna lilla värld gör dem lätta offer för påverkan från krafter som vill destabilisera.

Håller i stort med men måste ändå påpeka att när jag blev nedslagen och rånad så var det ett vittne som såg allt och sprang dit, men han var en bit ifrån och rånarna var så snabba att när han kom fram var de redan borta. Vi snackar om kanske 30 sek totalt. Men om han inte vittnat i polisanmälan hade jag inte vetat att jag legat avsvimmad på backen när han kom fram, och att han ägnade ca 2 min åt att få liv i mig. Det var först när jag fick en kopia på den som jag förstod detta, Har inget minne av det. Men tur för honom att han inte kom fram tidigare tänker jag, då hade de väl satt en kniv i honom 😔🤷‍♂️

Håller i stort med men måste ändå påpeka att när jag blev nedslagen och rånad så var det ett vittne som såg allt och sprang dit, men han var en bit ifrån och rånarna var så snabba att när han kom fram var de redan borta. Vi snackar om kanske 30 sek totalt. Men om han inte vittnat i polisanmälan hade jag inte vetat att jag legat avsvimmad på backen när han kom fram, och att han ägnade ca 2 min åt att få liv i mig. Det var först när jag fick en kopia på den som jag förstod detta, Har inget minne av det. Men tur för honom att han inte kom fram tidigare tänker jag, då hade de väl satt en kniv i honom 😔🤷‍♂️
Usch, förjäkligt.. Men skönt att höra att det fortfarande finns civilkurage hos vissa. Skönt att du klarat dig bra ändå, många tar sånt betydligt hårdare..

Intressant video av Paul Thorpe gällande hämta hos AD. Verkar som han kör en hel serie kring säkerhet nu också. Väl värt tiden.

Usch, förjäkligt.. Men skönt att höra att det fortfarande finns civilkurage hos vissa. Skönt att du klarat dig bra ändå, många tar sånt betydligt hårdare..

Tack! Ja, det tragiska eller vad man ska säga är väl att pga att jag var onykter så känns det ändå lite som mitt eget ansvar. Det hade aldrig hänt om jag var spiknykter , och det hade aldrig hänt om jag gått hem och bytt klockan mot min res- och stök-Seiko innan. Jag visste innan att det är den verkligheten och det samhället vi lever i, men chansade väl uppenbarligen pga tidsbrist och sannolikhetstänk.

Tack! Ja, det tragiska eller vad man ska säga är väl att pga att jag var onykter så känns det ändå lite som mitt eget ansvar. Det hade aldrig hänt om jag var spiknykter , och det hade aldrig hänt om jag gått hem och bytt klockan mot min res- och stök-Seiko innan. Jag visste innan att det är den verkligheten och det samhället vi lever i, men chansade väl uppenbarligen pga tidsbrist och sannolikhetstänk.
Sjukt, men vad ska man säga. Man ska ju kunna gå ut utan att behöva vara rädd för att bli rånad..
Antar att det är en baksida av det kontantlösa samhället, rånarna går istället på klockor som har blivit som kapitalobjekt idag. Tillexempel Rolex sub kostade ju för 7 år sedan drygt 1/3 av vad det kostar idag, klart rånrisken blir större..

beklagligt det du har råkat ut för, dock så ska man kunna få va i fred oavsett hur drängrak man än är.

En person som varit väldigt mycket utåt i media för sitt extravaganta liv, dennes barn har blivit rånad på Östermalm på sin väldigt dyra klocka. Nedtystat dock, får se om det når medierna. Den som lever sina liv via sociala medier får verkligen tänka till, är det nödvändigt att visa upp var man är och vad man gör "live"? Är det bra att visa upp när man är iväg på semester? Sociala medier har verkligen gjort det otroligt lätt att kartlägga personers tillgångar.

Vad kan man göra för att skydda sig egentligen? Ett personnummer till skatteverket eller bara betala på någon hemsida så kan den nyfikne lätt se ens årsinkomst för flera år tillbaka. Inte vara skriven på att ens bostadsadress är väl egentligen en av de få saker man kan göra? Att ha leasingbil på företag är väl en sådan sak man kan göra för att i alla fall slippa kopplingen till ens bil? Åh andra sidan så är det bara en knapptryckning bort på ratsit för att se företagets omsättning, resultat och vem som sitter i styrelsen och således troligtvis kör bilen. Känns inte som man är särskilt skyddad som hederlig individ i dagens Sverige?

Aftonbladet ikväll.
Screenshot_20211122-230037.png

En person som varit väldigt mycket utåt i media för sitt extravaganta liv, dennes barn har blivit rånad på Östermalm på sin väldigt dyra klocka. Nedtystat dock, får se om det når medierna. Den som lever sina liv via sociala medier får verkligen tänka till, är det nödvändigt att visa upp var man är och vad man gör "live"? Är det bra att visa upp när man är iväg på semester? Sociala medier har verkligen gjort det otroligt lätt att kartlägga personers tillgångar.

Vad kan man göra för att skydda sig egentligen? Ett personnummer till skatteverket eller bara betala på någon hemsida så kan den nyfikne lätt se ens årsinkomst för flera år tillbaka. Inte vara skriven på att ens bostadsadress är väl egentligen en av de få saker man kan göra? Att ha leasingbil på företag är väl en sådan sak man kan göra för att i alla fall slippa kopplingen till ens bil? Åh andra sidan så är det bara en knapptryckning bort på ratsit för att se företagets omsättning, resultat och vem som sitter i styrelsen och således troligtvis kör bilen. Känns inte som man är särskilt skyddad som hederlig individ i dagens Sverige?
J-E J-son?

Skulle precis in och länka till denna. Vidrigt. Återigen, någon som vet varför folkbokföringsuppgifter är offentliga i Sverige? Vad har vi för nytta av det?

Fast även om privata företag skulle sluta publicera allt detta så är det som känt inga problem att få en massa information från myndigheter fortfarande.

Finns ingen anledning överhuvudtaget att folkbokförings-, inkomst- och liknande känsliga personuppgifter ska göras tillgängliga för andra privatpersoner eller företag offentligt.
Det är illa nog att staten ska ha tillgång till ovanstående uppgifter men det kan ju i sig vara ett nödvändigt ont.

Jag har bott utomlands i många år och ofta försökt förklara konceptet för människor från andra delar av världen. Deras första reaktion är alltid total förvirring; varför är dessa uppgifter offentliga, vad är syftet, vem har åtkomst, vad händer om de hamnar i fel händer osv...

Dags att vår nationella lagstiftning korrigeras enligt nuvarande verklighet. Detta gäller inte bara offentlighetsprincipen utan tyvärr övergripande.

Senast ändrad:
Dags att vår nationella lagstiftning korrigeras enligt nuvarande verklighet. Detta gäller inte bara offentlighetsprincipen utan tyvärr övergripande.

Steg ett är väl att ett tillräckligt antal politiker erkänner att vi har så pass stora problem med brottslighet att detta är nödvändigt att göra. Sedan vet jag inte om lösningen är att ändra grundlagen (det tar ju ett antal år i bästa fall) eller att ändra hur den tolkas/appliceras inom t.ex. folkbokföringen.

Förr i tiden undrade jag vem tusan som ens läser de där listorna som publiceras i blaskor i samband med deklarationerna - "Se vilka som tjänar mest i din kommun!". Inte så svårt att räkna ut vad det kan leda till...

Förr i tiden undrade jag vem tusan som ens läser de där listorna som publiceras i blaskor i samband med deklarationerna - "Se vilka som tjänar mest i din kommun!". Inte så svårt att räkna ut vad det kan leda till...

Det har ju i alla fall blivit lite svårare att se hur mycket pengar folk har i och med att förmögenhetsskatten försvann. Nu får man försöka gissa sig till det baserat på t.ex. schablonskatt.

Det där var ju bara sensationsjournalistik. Dåtidens klickbaits. Oerhört tråkigt för dem som höll låg profil som inte ville vara en profet i sin egen stad. Andra var säkert glada att synas även i de sammanhangen. De kände sig betydelsefulla.

Många hade inget emot att de syntes i Svensk Damtidning och allt vad de hette innan sociala medier tog över.

Förr i tiden beställde många hem taxeringskalendern så att de kunde kolla upp sina grannar, vänner och bekanta.

På biblioteken fanns de de att läsa för vem som helst även bakåt i tiden.

Nyfikna eller allmänt avundsjuka människor kunde kolla upp vem som helst. Alla namnen stod i län, ort, alfabetisk ordning efter efternamnet. Som en telefonkatalog. Det var därifrån tidningarna okritiskt publicerade namnen på top 10- 20 eller hur många de nu valt ut.

Det där var ju bara sensationsjournalistik. Dåtidens klickbaits. Oerhört tråkigt för dem som höll låg profil som inte ville vara en profet i sin egen stad. Andra var säkert glada att synas även i de sammanhangen. De kände sig betydelsefulla.

Många hade inget emot att de syntes i Svensk Damtidning och allt vad de hette innan sociala medier tog över.

Förr i tiden beställde många hem taxeringskalendern så att de kunde kolla upp sina grannar, vänner och bekanta.

På biblioteken fanns de de att läsa för vem som helst även bakåt i tiden.

Nyfikna eller allmänt avundsjuka människor kunde kolla upp vem som helst. Alla namnen stod i län, ort, alfabetisk ordning efter efternamnet. Som en telefonkatalog. Det var därifrån tidningarna okritiskt publicerade namnen på top 10- 20 eller hur många de nu valt ut.
Hehe ja, det är intressant att se hur det förändrats. Antar man hade en annorlunda uppfattning när risken att bli utsatt för brott var annorlunda.

Men såna här listor förekommer fortfarande i tidningar varje år runt deklarationen. Pinsamt att det inte övergivits, men antar folk fortfarande läser det.

Hehe ja, det är intressant att se hur det förändrats. Antar man hade en annorlunda uppfattning när risken att bli utsatt för brott var annorlunda.

Men såna här listor förekommer fortfarande i tidningar varje år runt deklarationen. Pinsamt att det inte övergivits, men antar folk fortfarande läser det.

Den finns fortfarande i onlineformat tydligen.

Kritiken mot hur offentligt allt är har funnits länge. Man har ansett att offentlighetsprincipen är viktigare än folks integritet. Men det finns säkert en bortre gräns någonstans. Än är vi inte där på långa vägar.

Sveriges statistik måste vara guds gåva till både goda och dåliga syften. Alla de där officiella uppgifterna kan någon sammanställa i databaser.

Någon sammanställde ju den där sidan där folk kan se om man är straffad eller inte.

Man kan söka bilmodeller och se geografiskt var de är skrivna någonstans på en karta och zooma in. Man kan enkelt hitta alla fordon någon äger utanför transportstyrelsens hemsida. Datan kommer troligtvis från dem.

Det är sjukt vad mycket man kan ta fram utan att vara något större geni på att söka information idag. Google är fenomenalt på att hjälpa till.

Men jag tror i slutändan att det är på individnivå som folk lägger ut för mycket om sig själva på sociala medierna. Man ser till att synas i andra sammanhang i restaurang och krogmiljö där de sticker ut. Likaså övrig livsstil. Frågan är om livsstilskriminella sitter och granskar statliga uppgifterna. Det räcker att de rör sig på samma platser som gemene man eller rättare sagt miljöer där deras tilltänkta offer finns.

Norra Norrland djupt inne i skogen??

Sent svar men nej inte i obygden utan precis tvärtom, Tokyo.
Använder oftast DD, den är redan väl insliten, som fylleklocka eftersom personrån inte existerar här.
Här har klockhandlare som har pinfullt med Pateker och liknade samt hyllmeter efter hyllmeter med Rollar dörrarna öppna på vid gavel.
Så det går uppenbarligen att ha ett fritt och fungerande samhälle där folk inte behöver vara oroliga över sin egendom.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp