• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Påverkar stölder dig?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Rätt konstigt skriven artikel, känns i det närmaste som ren reklam. Står ju dessutom längst ned att SvD har ramavtal med säkerhetsföretaget.

Men visst, det är en jättetrist o skrämmande utveckling.

Skapade en tråd i det här ämnet för några månader sedan men den togs bort. Kände då att jag för första gången började tänka på vart jag befann mig och att det kanske var läge att dölja klockan. Den senaste tidens rån har ju inte gjort att man känner sig säkrare direkt.

Har bestämt mig för att sälja av de klockor jag har kvar och att det blir en Apple Watch i fortsättningen.

Sorglig utveckling i det här landet! 😔

Sent svar men nej inte i obygden utan precis tvärtom, Tokyo.
Använder oftast DD som fylleklocka eftersom personrån inte existerar här.
Här har klockhandlare som har pinfullt med Pateker och liknade samt hyllmeter efter hyllmeter med Rollar dörrarna öppna på vid gavel.
Så det går uppenbarligen att ha ett fritt och fungerande samhälle där folk inte behöver vara oroliga över sin egendom.
Tror faktiskt att det är lugnare i Tokyo än i lilla Linköping

Skapade en tråd i det här ämnet för några månader sedan men den togs bort. Kände då att jag för första gången började tänka på vart jag befann mig och att det kanske var läge att dölja klockan. Den senaste tidens rån har ju inte gjort att man känner sig säkrare direkt.

Har bestämt mig för att sälja av de klockor jag har kvar och att det blir en Apple Watch i fortsättningen.

Förstår din tanke men om de ska påverka våra intressen till den grad att folk säljer av sina klockor så har de asen vunnit.

ska man rätta in sig i ledet och göra avkall på sina passioner för deras skull?

jag kommer aldrig göra det men har förståelse för att folk gör det, tragiskt är bara förnamnet.

Det är väl inte bara att de basunerar ut sina smycken på insta. Hade jag haft för avsikt att göra en stöt på en kändis hade jag bara följt ”svenska kändisars klockor” här på KS. Ypperlig reklam för vem som bär vad!

Hur blir det med Teslan?

Jag blir påverkad av det som sker trots att jag varken bor på Östermalm (inte ens i Sverige) eller har ett publikt instagramkonto. Att höra historier om folk som blir rånade i sina hem, med en pistol tryckt mot tinningen framför sina barn får iallafall mig att tänka en extra gång på om denna hobby är värt det.

Nu pratar jag inte om behovet. Jag pratar om rädslan.

Det är större chans att du blir påkörd av ett fyllo imorgon än att någon ska råna dig utanför city
Samma retorik körde ju Mikael Dammberg gällande gängvåldet. Vet inte riktigt vad det hjälper?

Det är en riktigt tråkig utveckling att klockor som kapitalobjekt blivit ett nytt mål för kriminella och det blir väldigt trist för oss klockintresserade. Klart att klockor alltid har varit ett vanligt byte vid ett rån, men nu verkar de rikta in sig framförallt på klockorna istället för smycken och kontanter.

Jag blir påverkad av det som sker trots att jag varken bor på Östermalm (inte ens i Sverige) eller har ett publikt instagramkonto. Att höra historier om folk som blir rånade i sina hem, med en pistol tryckt mot tinningen framför sina barn får iallafall mig att tänka en extra gång på om denna hobby är värt det.
Ingen hobby är värd att offra sin hälsa för.

Men det är lite som med allt annat, att folk blir rädda när andra blir rädda.

Att flyga till ett tropiskt land är ju inte heller så nödvändigt. Fanns ju en period då man kunde läsa om hur flera plan störtade och där alla dog.

Folk använder fortfarande flyget 🤷🏻‍♀️

Att flyga till ett tropiskt land är ju inte heller så nödvändigt. Fanns ju en period då man kunde läsa om hur flera plan störtade och där alla dog.

Fast det här med att folk blir rånade i hemmet under vapenhot bara pga att de har dyra klockor är ändå en rätt ny företeelse. På gatan och på fyllan har det väl alltid hänt, men det här är ju rätt extrema brott. Man kan väl alltid diskutera om man ska vara rädd eller inte, men 70 rån bara i Stockholmsområdet i år innebär att rätt många i detta forum gör rätt i att fundera lite på hur man exponerar sig och även vidta försiktighetsåtgärder. Naturligtvis bör vi diskutera det och precis som nån annan nämnde så finns det en tråd i detta forum som mycket väl kan öka risken för kända svenskar.

Fast det här med att folk blir rånade i hemmet under vapenhot bara pga att de har dyra klockor är ändå en rätt ny företeelse. På gatan och på fyllan har det väl alltid hänt, men det här är ju rätt extrema brott. Man kan väl alltid diskutera om man ska vara rädd eller inte, men 70 rån bara i Stockholmsområdet i år innebär att rätt många i detta forum gör rätt i att fundera lite på hur man exponerar sig och även vidta försiktighetsåtgärder. Naturligtvis bör vi diskutera det och precis som nån annan nämnde så finns det en tråd i detta forum som mycket väl kan öka risken för kända svenskar.

Fortfarande färre än tidigare år dock. Men antar att det blivit brutalare och mer utstuderat nu
1637701441069.png

Självklart ska man ta en sig en funderare och se över riskerna, som med allt annat i livet. Men spontant känns det inte som att folk har gjort det. Vissa verkar utgå från att vi alla har exakt samma hotbild, något som jag inte riktigt håller med om

Självklart ska man ta en sig en funderare och se över riskerna, som med allt annat i livet. Men spontant känns det inte som att folk har gjort det. Vissa verkar utgå från att vi alla har exakt samma hotbild, något som jag inte riktigt håller med om
Fel, det räcker att du säljer någon BR som du renoverat och sålt dyrare så kan du få skott i rutan. Ej kriminell och -klockor.

Eller så är folk rädda för att det är något de själva inte kan påverka/avgöra om man ska bli rånad eller inte. Att göra ett aktivt val att sätta sig i en bil eller på ett flyg är en risk som JAG medvetet tar, att jag som individ ska bli rånad kan jag inte kontrollera, därav skillnaden.
Nu kanske du kommer dra till med att påstå att man väljer att göra ett aktivt val att ha en dyr klocka=ökad rånrisk, men olikt flygplansolyckor där ingenjörer mer eller mindre byggt bort varenda risk och enbart slumpen kvarstår, så har knappast politikerna i ett land med ett av världens högsta skattetryck förhindrat den samhällsutveckling som just nu råder (på många plan än enbart klockrån, men det är en annan debatt och mer politiskt). Det känns rimligt att kunna bära en dyr klocka i vårat land.

Statistiskt så är det nog onödigt att ens låsa dörr, men jag antar att du gör det, vad är sannolikheten att någon kommer och rycker upp ens dörr...ändå gör alla det.

Senast ändrad:
Jag köper ingenting som jag inte har råd att bli av med. MEN jag har också tjuv och överfallslarm. Skall dock tillägga att jag spenderar större delen av min tid i usa.
Kan berätta att jag för några år sedan råkade ut för ett inbrottsförsök när vi var hemma. Ringde polisen. Det första dispatchern frågade var om jag var beväpnad (bodde i en stand your ground stat). Det var jag inte. Efter ca 45 sekunder svängde två sheriffbilar in. Med dragna vapen haffades boven (en full/drogad granne som dessutom var advokat). Lik förbaskat en skrämmande upplevelse.

Dock får klockrånen mig att fundera över hur kvinnor känner sig när de är ute ensamma. De löper nog en betydligt större risk än klockgubbar.

Eller så är folk rädda för att det är något de själva inte kan påverka/avgöra om man ska bli rånad eller inte. Att göra ett aktivt val att sätta sig i en bil eller på ett flyg är en risk som JAG medvetet tar, att jag som individ ska bli rånad kan jag inte kontrollera, därav skillnaden.
Nu kanske du kommer dra till med att påstå att man väljer att göra ett aktivt val att ha en dyr klocka=ökad rånrisk, men olikt flygplansolyckor där ingenjörer mer eller mindre byggt bort varenda risk och enbart slumpen kvarstår, så har knappast politikerna i ett land med ett av världens högsta skattetryck förhindrat den samhällsutveckling som just nu råder (på många plan än enbart klockrån, men det är en annan debatt och mer politiskt). Det känns rimligt att kunna bära en dyr klocka i vårat land.

Statistiskt så är det nog onödigt att ens låsa dörr, men jag antar att du gör det, vad är sannolikheten att någon kommer och rycker upp ens dörr...ändå gör alla det.
Kan folk inte påverka om de ska bli rånade? Jag delar inte samma åsikt, med tanke på att ett par stycken här på KS har blivit av med klockor på grund att de var ute och slirade. Man kunde ha valt att kanske inte dricka så mycket?

Att man ändå väljer att dricka är alltså ett aktivt val som ökar risken att du ska bli rånad på väg hem från klubben.

Ja, utgår man från statistik, vilket är det som ändå känns mest rätt?, så finns det många fler och värre saker som kan hända en, men det innebär såklart inte att man ska vara medveten om riskerna.

Att vara medveten är dock en helt annan grej än att bara vara rädd för att andra är rädda

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp