• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paket från uret..

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Jag har faktiskt ingen koll på vilken tag som betyder vad. Men om det är så som ni säger så har jag blivit lurad av uret. Det står ju 5 års officiell världsgaranti på hemsidan. http://www.uret.se/rolex-explorer-svart-stal-o39-mm-p-10731.html
Rolex uttagna fr.o.m. 1 juli 2015 har 5 års garanti och grön tag. Samtidigt som 5 års garantin infördes förlängdes garantin med 1 år på klockor uttagna fr.o.m. 1 juli 2013, d.v.s. till 3 år. Dessutom ska det vara den lilla boxen till modeller i stål, mellan storleken med nedfällbar framkant är till modeller i stål/guld.
 
Senast ändrad:

David

Bödeln
Varken taggens färg eller text på certet har praktisk betydelse. Vid försäljning dras certkortet i en kortläsare. Det är datumet detta gjorts som gäller. Rimligtvis bör förstås datumet stämma överens med texten på kortet, men det finns utrymme för misstag. Vid besök hos AD behövs inte kortet, infon kan slås upp med hjälp av serienumret.
 

joca

Patek
2-Faktor
Tycker du gör rätt att skicka tillbaka den!
Det löser sig säkert smidigt men otrevligt att behöva skicka tillbaka och vänta igen, en process man gärna skippar!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lärdomen vilken jag även tidigare trodde var tydlig är att du köper en begagnad klocka om du köper av AD. Begagnad på så sätt att certet oftast inte är stämplat samma dag som du betalar för klockan. Med andra ord ska man fråga om datum på certet innan man betalar.

Eftersom det i detta fall skiljer flera års garanti mot en ny så hade jag skickat tillbaka den.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Hade jag varit i ditt läge och haft tålamod skulle jag ha ångrat köpet och knallat till AD.

Edit* - Oavsett urets förklaring eller lösning på det som har skett.

Hur ett företag löser ett problem är det mest intressanta, för problem kommer alltid att uppstå, så är det. Men när det gäller gråhandel och urets tidigare tabbar... Nä, kalla handen.

Och nej, det är ingen skillnad på en Rolex som kommer från en utländsk i stället för en svensk AD. Servicen ligger i helheten och trådar som den här får säkert många i andra tankebanor gällande inköp.
 
Senast ändrad:

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad var anledningen till att du köpte den från uret?
Som jag skrev i trådstarten så var det enbart för att det var bekvämt då jag inte bor i storstan, att enkelt kunna skicka in min gamla klocka som delbetalning på den nya istället för att sälja av den gamla först innan jag handlar en ny. Lite förlust affär för mig men vinner på det i bekvämlighet, var mitt resonemang. Jag trodde givetvis inte att uret skulle få för sig att skita ner sitt rykte med att göra en sån här fuling. Men jag har ju såklart distanshandelslagen på min sida så det är nog inga problem att skicka tillbaka klockan. Bara ett stort irritations moment och en rejäl glädjedödare.
 
Senast ändrad:

Chuck

Patek
2-Faktor
Förstår dig men grattis ändå måste jag säga, hade njutit av den som den är om enda anledningarna är garantin.

Klockan är skottsäker och ska du hitta ev garantiåtaganden ikväll så plocka fram en lupp och leta damm. Hittar du inget behåll den.... klockan är av hög kvalité och du har den lixom redan på din arm!
 

Rookien

Panerai
Som jag skrev i trådstarten så var det enbart för att det var bekvämt då jag bor i storstan, att enkelt kunna skicka in min gamla klocka som delbetalning på den nya istället för att sälja av den gamla först innan jag handlar en ny. Lite förlust affär för mig men vinner på det i bekvämlighet, var mitt resonemang. Jag trodde givetvis inte att uret skulle få för sig att skita ner sitt rykte med att göra en sån här fuling. Men jag har ju såklart distanshandelslagen på min sida så det är nog inga problem att skicka tillbaka klockan. Bara ett stort irritations moment och en rejäl glädjedödare.
Sorry, missade att anledningen redan påtalats.
Hursomhelst hade jag personligen inte varit nöjd om jag köpt en produkt för runt 50k och den inte uppfyller de krav som den skall, i detta fall korrekta cert, garantitid och framförallt - att jag som köpare är sjukt nöjd med köpet.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Du har ju köpt en vara som inte motsvarar beskrivningen och har således all rätt att sända klockan tillbaka och få dina pengar åter. Jag tycker dock att du i detta läge ska utnyttja din förhandlingsmöjlighet som är relativt stark. Jag vet inte exakt vad du betalt och vad du fått i inbyte för klockan du bytt in. Fundera igenom vad du skulle vilja ha i kompensation från uret för att känna att det är värt att ha en klocka med tre istället för fem års garanti, ta i en smula. Framför ditt krav till uret och meddela att du annars avser att reklamera varan då beskrivningen var felaktig. Sätt även en tidsfrist på ett par arbetsdagar så det inte drar ut på tiden.

Har du fått en dålig känsla för situationen som helhet och för klockan så ska du så klart bara låta den gå tillbaka. Om du dock kan tänka dig ekonomisk kompensation så förhandla.

Beträffande uret som företag så tror jag att det finns blandade erfarenheter. Personligen har jag handlat ett par klockor och det har fungerat ok. Jag hade problem med en klocka och då löste de det smidigt.

Detta tjat om Rob i alla flertalet trådar tillför ju inte så mycket i sakfrågan. Du kan säkert själv avgöra vart du ska köpa klockan om du väljer att skicka tillbaka nuvarande exemplar.
 

Oew

Rolex
Skulle definitivt lämna tillbaka, du kan säkert få samma pris och så får du den sköna känslan av att köpa direkt hos ad!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag röstar också för att lämna tillbaka nu när certet är stämplat precis för brytpunkten... Du kommer ångra dig något rejält om klockan skulle börja strula efter 3 år.
(För övrigt ungefär samma sak med min 116000 som var utplockad från uret, den var stämplad hos italiensk AD ungefär 6 månader innan den lämnade uret.)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ska kräva 5 års garre på nästa vintage köp....

Med det menar jag att klockan kommer hålla fine.....det var ju en bra deal? Den gamla klockan som delbetalning? Alla glada......vill man nu ha 5 år garanti på klockan.....så köper man den ny hos AD, period! Inte handla billigt och sedan klaga.......inte snyggt!
 
Topp