• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paket från uret..

newk15

Cartier
Ska kräva 5 års garre på nästa vintage köp....

Med det menar jag att klockan kommer hålla fine.....det var ju en bra deal? Den gamla klockan som delbetalning? Alla glada......vill man nu ha 5 år garanti på klockan.....så köper man den ny hos AD, period! Inte handla billigt och sedan klaga.......inte snyggt!
Me not comprende. Om det står att det ska vara 5 års garanti så ska det väl också vara det som gäller, oberoende av om det är billigt eller dyrt?
 

Thomazon

Breitling
Viktigt att det är stämplat av auktoriserad återförsäljare!
Fick själv detta svaret vid en garanti reparation:
Have it been purchased from a 3 party (web) it is considered as a second hand watch and you have to go to the dealer or the web site. We are for the moment tracking these watches just for your notice
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Ledsamt att höra. Jag skulle känna likadant. Känslan är ju det bästa med nyköp, när känslan förstörs så här kan man lika gärna strunta i det så vida det ekonomiska är bra mycket bättre. Skicka tillbaka eller be om rejäl kompensation. Lovar man 5 års officiell garanti så ska det gälla, avtalsbrott är det. ARN skulle hugga direkt.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Viktigt att det är stämplat av auktoriserad återförsäljare!
Fick själv detta svaret vid en garanti reparation:
Have it been purchased from a 3 party (web) it is considered as a second hand watch and you have to go to the dealer or the web site. We are for the moment tracking these watches just for your notice
Vem gav dig det svaret och vad för klocka? Låter inte som det gäller en Rolex...
Men rent juridiskt så kan en klocka nekas garantiärende om den är köpt av gråhandlare då du inte är första ägaren av klockan. Det finns rapporter på det i rolexforums, och är egentligen inte helt osannolikt att något sånt skulle kunna bli aktuellt om Rolex tycker att gråhandlandet behöver strypas ytterligare.
Men jag är som sagt extremt skeptiskt att ditt citat kommer från Rolex.
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Trist med garantin, men istället för att skicka tillbacka den direkt kontakta uret och se om som kan lösa det på något sätt. Du har ju blivit lovad 5 år garanti på deras hemsida så det måste ju dom lösa. On inte skicka tillbacka den direkt och anmäl till Arn.
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
Skulle ha skickat tillbaka den direkt och be om att få en ny, 2 års garanti till väger rätt mycket om du har tankar att sälja vidare senare. Plus att när du endå betalat ca samma pris som på AD så vill man verkligen inte ha en 5 månaders gammal klocka, spelar ingenroll om den legat på hyllan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vem gav dig det svaret och vad för klocka? Låter inte som det gäller en Rolex...
Men rent juridiskt så kan en klocka nekas garantiärende om den är köpt av gråhandlare då du inte är första ägaren av klockan. Det finns rapporter på det i rolexforums, och är egentligen inte helt osannolikt att något sånt skulle kunna bli aktuellt om Rolex tycker att gråhandlandet behöver strypas ytterligare.
Men jag är som sagt extremt skeptiskt att ditt citat kommer från Rolex.
Reklamationsrätten följer med varan, inte ursprungsägaren. Däremot är märkesgarantin när den är mer omfattande än reklamationsrätten ett frivilligt åtagande och då kan tillverkaren ställa krav, exempelvis på att klockan ska komma direkt från AD till kund. Jag har däremot svårt att tro att det finns klockmärken som vägrar åta sig garantiärenden utifrån det scenario du skriver, lokal AD kan ju dock strula.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Du har 2,5 års garanti kvar och trodde att du fått 5 års garanti!
Men det värsta av allt är att du har köpt ett begagnat ur i tron på att det var nytt!?
Ingen stämplar väl ett cert före försäljningsdatum!?
 

SayWhat

Omega
2-Faktor
Du har 2,5 års garanti kvar och trodde att du fått 5 års garanti!
Men det värsta av allt är att du har köpt ett begagnat ur i tron på att det var nytt!?
Ingen stämplar väl ett cert före försäljningsdatum!?
Det är ju så gråhandel fungerar, AD stämplar certet när klockan levereras till gråhandlaren, i detta fallet i juni. Sedan har väl Uret haft den på hyllan sedan dess. En gråhandlare kan ju inte stämpla eller utfärda certet.....

Den är nog inte begagnat som i använt, men helt klart är att TS förlorat ett halvår på garantin.
 
P

Philippe Stern

Guest
Sitt lugnt i båten. Du är medlem på KS. Snart kommer du få giftet i din kropp. Du kommer att ha flippat klockan inom 2,5 år. Trust me. Så detta är en icke-fråga. Njut nu av din klocka så mycket du kan innan du lägger upp den på KS Köp & Sälj.
 

6r15c

Omega
Uch så tråkigt det blev.
Det som skall vara så kul!

Då får man hoppas att de inte har hunnit sälja din gamla klocka eller polera den?!

Nu blir det som skulle bli lätt o smidigt. Att lämna in den gammla som delbetalning istället dubbelt så jobbigt. Att lämna ifrån sig den nya klockan vänta på den gammla och flippa den. Sen köpa den nya återigen..

Känns som om uret kan kompensera dig på något sätt att det är i ditt intresse. För att slippa häva denna lite mera komplexa affär med inbyte..
 

N.Bathes

Cartier
Tror att tex
Kund beställer från tex uret
Uret har klockan på lager och då är det redan stämplat från ad från tex Pakistan (gammalt datum)
Eller
Kund beställer en klocka
Uret beställer från ad utland
Snabbast kan den skickad från Italien eller Kina
(Lite färskare datum)
Då stämplas den i dom länderna eftersom en ad måste sätts sin stämpel i. Uret kan ju inte gärna stämpla?....
Hur som helst skall garantin följa varan och inte kunden?
Man måste ju våga köpa en klocka i ett annat land och samtidigt kunna utnyttja världgarantin....
Men står det (gråhandlare) så vill nog adn krångla om dom kan?....
Men samtidigt förlora framtida kund.....
 

N.Bathes

Cartier
Portugal och Italien. Båda Rolexarna jag köpt av Uret hade ett datum på certet som var efter att jag lagt min beställning hos dem. Den från Portugal hade dessutom mitt namn ifyllt, den från Italien inget namn ifyllt alls.
Men hur gör dom om du ångrar ditt köp?
Kan dom skriva nya cert mm mm då till nästa kund som får den klockan?...
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Ska kräva 5 års garre på nästa vintage köp....

Med det menar jag att klockan kommer hålla fine.....det var ju en bra deal? Den gamla klockan som delbetalning? Alla glada......vill man nu ha 5 år garanti på klockan.....så köper man den ny hos AD, period! Inte handla billigt och sedan klaga.......inte snyggt!

Om det står fem år ska det vara fem år oavsett vart man handlat.
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
För det första...grattis till en fantastiskt fin och användbar klocka! Min (begagnad) har suttit på armen sedan jag fick den och jag är supernöjd med den!
Att det sedan har blivit så här "fel" drar ju ner på upplevelsen så pass att jag är tveksam till att du kommer att trivas med den...tyvärr. Så kontakta Uret.se, förklara läget och kräv återköp enligt ARN och besök sedan en AD och få den där underbara känslan man får när man är först på klockan och allt är bara rätt.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
du borde väl kunna skicka tillbaka klockan och få pengar för mellanskillnaden på klockan du skickat in och sedan gå till AD och köpa en med lite rabatt så gör du ju samma affär fast det är både roligare och trevligare.
 

Calfen

Panerai
Trist, följ magkänslan! Om det kommer att störa dig i framtiden så finns det ingen anledning till att inte lämna tillbaka den enligt mig! Men om inte ha kvar den iom bytet.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Det är ju så gråhandel fungerar, AD stämplar certet när klockan levereras till gråhandlaren, i detta fallet i juni. Sedan har väl Uret haft den på hyllan sedan dess. En gråhandlare kan ju inte stämpla eller utfärda certet.....

Den är nog inte begagnat som i använt, men helt klart är att TS förlorat ett halvår på garantin.
2,5 år skulle jag vilja påstå.
 

Thomazon

Breitling
Vem gav dig det svaret och vad för klocka? Låter inte som det gäller en Rolex...
Men rent juridiskt så kan en klocka nekas garantiärende om den är köpt av gråhandlare då du inte är första ägaren av klockan. Det finns rapporter på det i rolexforums, och är egentligen inte helt osannolikt att något sånt skulle kunna bli aktuellt om Rolex tycker att gråhandlandet behöver strypas ytterligare.
Men jag är som sagt extremt skeptiskt att ditt citat kommer från Rolex.
 

Thomazon

Breitling
Fick svaret från ett Oris servicecenter, men min klocka var ok stämplad i Italien och även registrerad hos Oris så dom fixade den utan problem trots att den var köpt hos Uret.
 

NiklasM

Omega
2-Faktor
Lite nyfiken på vad som egentligen är det som bevisar ägandeskap av klockan. En del säger att det är plastbiten, sigillet som avgör. OK, lägger man fram det på disken när man vill ha hjälp? Eller är det dokumentationen, som i detta fall är stämplat av någon annan än Uret? Eller är det serienumret? Loggas inte alla köp hos Rolex när AD säljer en klocka? Finns väl inget i detta fall som säger att TS inte är första ägaren om det är dokumentationen (eller plastbiten) som avgör garantins giltighet? Ägarens namn står väl inte specificerat?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Lite nyfiken på vad som egentligen är det som bevisar ägandeskap av klockan. En del säger att det är plastbiten, sigillet som avgör. OK, lägger man fram det på disken när man vill ha hjälp? Eller är det dokumentationen, som i detta fall är stämplat av någon annan än Uret? Eller är det serienumret? Loggas inte alla köp hos Rolex när AD säljer en klocka? Finns väl inget i detta fall som säger att TS inte är första ägaren om det är dokumentationen (eller plastbiten) som avgör garantins giltighet? Ägarens namn står väl inte specificerat?

Självklart är det inte sigillet som avgör utan när certifikatet är draget i kortläsaren.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Tråkigt, men det är ju där de "tjänar" sina pengar uret.se, således kan man iskallt räkna med sådana händelser. Ingen trodde väl att man skulle få en dagsfärsk, nybakad dinka från dem stämplad i Svearike eller? Oavsett är det trist och om det står 5 år på hemsidan är det detta som skall gälla.
 
Topp