• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paket från uret..

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Tråkigt, men det är ju där de "tjänar" sina pengar uret.se, således kan man iskallt räkna med sådana händelser. Ingen trodde väl att man skulle få en dagsfärsk, nybakad dinka från dem stämplad i Svearike eller? Oavsett är det trist och om det står 5 år på hemsidan är det detta som skall gälla.
Kan så klart inte förvänta mig dagens datum men senaste månaden kan jag tycka vara rimligt. I annat fall tycker jag att dom bör informera kunden att den officiella världsgarantin inte håller i 5 år.
 
  • Like
Reactions: K-S

alfgren

Guld
2-Faktor
Herregud så en del tar i. Blanda in ARN? Den här klockan är köpt på nätet och har därmed 14 dagars öppet köp oavsett anledning. Lugna ner er lite.
Det som blir lite komplicerat med återköp är att dock att TS måste ta tillbaka sin gamla klocka och hålla på och krångla med försäljning av den.

Själv skulle jag inte vara det minsta orolig för garantin. Om klockan har ett tillverkningsfel (som är det enda som garantin täcker ändå) kommer det visa sig långt tidigare än 5 år, 3 år räcker alldeles utmärkt. De sista två åren är marknadsföringsargument, inte något som kommer ha någon praktisk betydelse.
 

Asplund

Diamant
2-Faktor
Herregud så en del tar i. Blanda in ARN? Den här klockan är köpt på nätet och har därmed 14 dagars öppet köp oavsett anledning. Lugna ner er lite.
Det som blir lite komplicerat med återköp är att dock att TS måste ta tillbaka sin gamla klocka och hålla på och krångla med försäljning av den.

Själv skulle jag inte vara det minsta orolig för garantin. Om klockan har ett tillverkningsfel (som är det enda som garantin täcker ändå) kommer det visa sig långt tidigare än 5 år, 3 år räcker alldeles utmärkt. De sista två åren är marknadsföringsargument, inte något som kommer ha någon praktisk betydelse.

Grejen är väl att om man vill sälja vidare klockan om 3 år så är det bra mycket trevligare att sälja en klocka som har två års garanti kvar jämfört med en som inte har någon garanti kvar. Enligt mig.
 

alfgren

Guld
2-Faktor
Grejen är väl att om man vill sälja vidare klockan om 3 år så är det bra mycket trevligare att sälja en klocka som har två års garanti kvar jämfört med en som inte har någon garanti kvar. Enligt mig.
I det här fallet så har ju klockan sålts som den hade 5 års garanti också vilket är surt.
Men jag vidhåller att sannolikheten att garantin behöver utnyttjas år 3-5 är rätt liten.
 

KenKun

Pandion
2-Faktor
I det här fallet så har ju klockan sålts som den hade 5 års garanti också vilket är surt.
Men jag vidhåller att sannolikheten att garantin behöver utnyttjas år 3-5 är rätt liten.
Det är dock mycket bättre andrahandsvärde på den, om man nu vill flippa klockan vidare efter 3 år...
 

Tomas Eriksson

Diamant
Pledge Member
2-Faktor
Är kanske borde bra och dåligt, men de har alltså inte riktigt koll på klockor som de sålt om de inte utan fotobevis kan ta ställning till hur det ska hanteras?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Herregud så en del tar i. Blanda in ARN? Den här klockan är köpt på nätet och har därmed 14 dagars öppet köp oavsett anledning. Lugna ner er lite.
Det som blir lite komplicerat med återköp är att dock att TS måste ta tillbaka sin gamla klocka och hålla på och krångla med försäljning av den.

Själv skulle jag inte vara det minsta orolig för garantin. Om klockan har ett tillverkningsfel (som är det enda som garantin täcker ändå) kommer det visa sig långt tidigare än 5 år, 3 år räcker alldeles utmärkt. De sista två åren är marknadsföringsargument, inte något som kommer ha någon praktisk betydelse.
Man ska inte blanda in ARN som första åtgärd, utan lösa det med företaget. Allt går oftast att lösa och det är bara en bråkdel av konsumentärenden som behöver komma till ARN. Jag menar att lagmässigt så är det fel och i sådana fall är det solklart, och ARN skulle bifalla ett klagomål om så sker. Men självklart kommer det inte gå så långt. Uret.se är ett seriöst företag (om än gråhandlare) som vet hur man vårdar sina kunder och sitt rykte, liksom de flesta seriösa företag i alla branscher.
 

Folke08

Basic
Hoppas allt löser sig. Jag håller själv på med en liknande försäljning till uretvintage för att köpa en ny klocka från uret.
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Är kanske borde bra och dåligt, men de har alltså inte riktigt koll på klockor som de sålt om de inte utan fotobevis kan ta ställning till hur det ska hanteras?
Verkar inte så. Är nog mer som så att dom agerar som mellan hand och inspekterar inte ens vad dom hämtar hem från AD. Eller så vill dom bara ha fotobevis för att jag ska styrka mitt påstående.
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Betalar de bättre för ens klocka om man samtidigt köper en av dem? Låter ju faktiskt inte helt dumt, enklare sätt att flippa en klocka på är aldrig fel

Ja du har 3 alternativ, antingen så köper dom den av dig rakt av för ett relaivt lågt pris eller så byter du in klockan mot delbetalning på en ny från uret eller begagnad från vintage för ett okej pris eller så säljer dom klockan åt dig på uppdrag och tar 19% för jobbet.
 

Sverker2

Basic
Så tröttsamt, en blåsning av en gråhandlare, vad kan man vänta sig?

AD kanske inte enbart är till för att knalla in och klämma på klockor man år intresserad av att köpa? Inse fakta istället, gråhandeln har alltid varit suspekt och man lovar runt och levererar tunnt.
 
Så tröttsamt, en blåsning av en gråhandlare, vad kan man vänta sig?

AD kanske inte enbart är till för att knalla in och klämma på klockor man år intresserad av att köpa? Inse fakta istället, gråhandeln har alltid varit suspekt och man lovar runt och levererar tunnt.
Finns väl massvis med köp som fungerar felfritt med gråhandlare, och det finns köp hos AD som strular så att säga sådär generellt känns bara hjärndött
 

Sverker2

Basic
Finns väl massvis med köp som fungerar felfritt med gråhandlare, och det finns köp hos AD som strular så att säga sådär generellt känns bara hjärndött

Säkert, men vid köp av Ad har du som kund helt andra förutsättningar. Kan väl förstå att priset är en faktor, men när det gäller att få tillverkarna att uppfylla sina åtaganden så ser det lite annorlunda ut. Bryter man distributionskedjan så är det andra villkor som gäller.
 
Säkert, men vid köp av Ad har du som kund helt andra förutsättningar. Kan väl förstå att priset är en faktor, men när det gäller att få tillverkarna att uppfylla sina åtaganden så ser det lite annorlunda ut. Bryter man distributionskedjan så är det andra villkor som gäller.
Du har en poäng, det jag som sagt vände mig mot var generaliseringen av alla gråhandlare, finns seriösa och mindre seriösa gråhandlare precis som med ADs.
Tycker de fyller en funktion, bara man har koll på vad man ger sig in på, alltså fördelar och nackdelar med gråhandlare respektive AD...
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Har du varit i kontakt med dom idag?

Ja, jag har besvarat deras mail angående bilder på garantikort och även box eftersom det är fel box till den klockan. Och nämnde att jag kunde tänka mig behålla klockan som det är mot en kompensation. Passade även på att vrida igång klockan för första gången bara för att kolla läget. Upptäcker att de finns "spel" på visarna när man ställer tiden. Och jag vände klockan upp och ner ett par gånger för att se om man hör rotorn, den är tyst men jag hör att något klickar, nästan som om något liger löst i boetten när man vänder klockan. Skrev ett nytt mail till dom och nämnde detta och sa även att den biten om kompensation är nu inte aktuellt längre. Jag vill returnera klockan mot full retur oavsett hur mycke krångel det blir. Detta är ju bara kaka på kaka.

Edit: fick förklarat för mig av min bror som har en likadan att den ska klicka till. Det ska tydligen ha med stötreduceringen att göra på något sätt.

Säkert, men vid köp av Ad har du som kund helt andra förutsättningar. Kan väl förstå att priset är en faktor, men när det gäller att få tillverkarna att uppfylla sina åtaganden så ser det lite annorlunda ut. Bryter man distributionskedjan så är det andra villkor som gäller.

Vilka helt andra förutsättningar skulle det vara förutom att du får din länk justerad och ett leende från andra sidan disken? Visst jag får krångla lite mer eftersom paket ska skickas hit och dit men det är trots allt ett legitimt företag vi pratar om. Du målar upp gråhandeln som om det vore riktiga banditer med röd scarf över mun och näsa som snor godis från barn och skrattar onskefullt samtidigt som dom springer därifrån och skjuter hejvilt med revolvern i luften.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: PCB

Ministern

Founder
2-Faktor
Ja, jag har besvarat deras mail angående bilder på garantikort och även box eftersom det är fel box till den klockan. Och nämnde att jag kunde tänka mig behålla klockan som det är mot en kompensation. Passade även på att vrida igång klockan för första gången bara för att kolla läget. Upptäcker att de finns "spel" på visarna när man ställer tiden. Och jag vände klockan upp och ner ett par gånger för att se om man hör rotorn, den är tyst men jag hör att något klickar, nästan som om något liger löst i boetten när man vänder klockan. Skrev ett nytt mail till dom och nämnde detta och sa även att den biten om kompensation är nu inte aktuellt längre. Jag vill returnera klockan mot full retur oavsett hur mycke krångel det blir. Detta är ju bara kaka på kaka.



Vilka helt andra förutsättningar skulle det vara förutom att du får din länk justerad och ett leende från andra sidan disken? Visst jag får krångla lite mer eftersom paket ska skickas hit och dit men det är trots allt ett legitimt företag vi pratar om. Du målar upp gråhandeln som om det vore riktiga banditer med röd scarf över mun och näsa som snor godis från barn och skrattar onskefullt samtidigt som dom springer därifrån och skjuter hejvilt med revolvern i luften.

Tja det kan ju tex vara att alla distanshandlare inte följer regeln för ångerrätt...
 

Sverker2

Basic
Vilka helt andra förutsättningar skulle det vara förutom att du får din länk justerad och ett leende från andra sidan disken? Visst jag får krångla lite mer eftersom paket ska skickas hit och dit men det är trots allt ett legitimt företag vi pratar om. Du målar upp gråhandeln som om det vore riktiga banditer med röd scarf över mun och näsa som snor godis från barn och skrattar onskefullt samtidigt som dom springer därifrån och skjuter hejvilt med revolvern i luften.

Det kanske är enklare att få service om du handlat av en AD? Nej, gråhandeln är inte olaglig, men du kanske kan förstå att en AD som bara får kostnader för att åtgärda en gråhandlad klocka kanske inte är så pigg på att fixa div problem. Man har inte tjänat en sekin på klockan, sedan förväntar sig köparen att få full service.
 

noeLLY

Silver
Ja, jag har besvarat deras mail angående bilder på garantikort och även box eftersom det är fel box till den klockan. Och nämnde att jag kunde tänka mig behålla klockan som det är mot en kompensation. Passade även på att vrida igång klockan för första gången bara för att kolla läget. Upptäcker att de finns "spel" på visarna när man ställer tiden. Och jag vände klockan upp och ner ett par gånger för att se om man hör rotorn, den är tyst men jag hör att något klickar, nästan som om något liger löst i boetten när man vänder klockan. Skrev ett nytt mail till dom och nämnde detta och sa även att den biten om kompensation är nu inte aktuellt längre. Jag vill returnera klockan mot full retur oavsett hur mycke krångel det blir. Detta är ju bara kaka på kaka.

Edit: fick förklarat för mig av min bror som har en likadan att den ska klicka till. Det ska tydligen ha med stötreduceringen att göra på något sätt.



Vilka helt andra förutsättningar skulle det vara förutom att du får din länk justerad och ett leende från andra sidan disken? Visst jag får krångla lite mer eftersom paket ska skickas hit och dit men det är trots allt ett legitimt företag vi pratar om. Du målar upp gråhandeln som om det vore riktiga banditer med röd scarf över mun och näsa som snor godis från barn och skrattar onskefullt samtidigt som dom springer därifrån och skjuter hejvilt med revolvern i luften.
Förutsättningen att du får korrekt garanti som du själv precis varit med om? :)
 
Topp