• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paket från uret..

Ska kräva 5 års garre på nästa vintage köp....

Med det menar jag att klockan kommer hålla fine.....det var ju en bra deal? Den gamla klockan som delbetalning? Alla glada......vill man nu ha 5 år garanti på klockan.....så köper man den ny hos AD, period! Inte handla billigt och sedan klaga.......inte snyggt!
Åja! En affär är en affär och säljaren har sina skyldigheter, även om klockan säljs billigt.
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Tja det kan ju tex vara att alla distanshandlare inte följer regeln för ångerrätt...

Ja de finns ju dom också men det är ingen smart affärs idé. Vill inte tro att uret i de här fallet är en av dom som missköter den biten. Men det får vi snart svar på.

Det kanske är enklare att få service om du handlat av en AD? Nej, gråhandeln är inte olaglig, men du kanske kan förstå att en AD som bara får kostnader för att åtgärda en gråhandlad klocka kanske inte är så pigg på att fixa div problem. Man har inte tjänat en sekin på klockan, sedan förväntar sig köparen att få full service.

Jag är helt med på att en AD som håller sig på mattan enbart gör förlust affärer på folk som handlar från gråhandeln. En officiell världsgaranti är något som tillverkaren lämnar på sin produkt och en AD måste ju hålla sin del av avtalet oavsett om klockan kommer från portugal eller just deras butik. Det här ämnet har diskuterats fram och tillbaka sedan tidernas begynnelse. Alla får ha sin åsikt om vad dom anser är rätt eller fel i den frågan och jag anser att det är klocka som klocka. Jag valde att handla från uret för att det var enkelt i och med mitt inbyte av min gammla klocka. Med facit i hand skulle jag ha gått till AD. Inte för att jag tycker att gråhandel är fel. Men för att detta skapade mer strul för mig än bekvämlighet.

Förutsättningen att du får korrekt garanti som du själv precis varit med om? :)

Ja i det här fallet blev det så. Men jag tror inte att de ska vara några problem att lämna tillbaka klockan mot en ny, full retur eller behålla som det är mot en kompensation.
 

Sverker2

Breitling
Jag är helt med på att en AD som håller sig på mattan enbart gör förlust affärer på folk som handlar från gråhandeln. En officiell världsgaranti är något som tillverkaren lämnar på sin produkt och en AD måste ju hålla sin del av avtalet oavsett om klockan kommer från portugal eller just deras butik. Det här ämnet har diskuterats fram och tillbaka sedan tidernas begynnelse. Alla får ha sin åsikt om vad dom anser är rätt eller fel i den frågan och jag anser att det är klocka som klocka. Jag valde att handla från uret för att det var enkelt i och med mitt inbyte av min gammla klocka. Med facit i hand skulle jag ha gått till AD. Inte för att jag tycker att gråhandel är fel. Men för att detta skapade mer strul för mig än bekvämlighet.

+1
 

Hugow

Omega
Tjena!
Jag bestämde mig för att slå till på en klocka som jag tänkt ha som en beater och keeper så jag tyckte att ett nyköp var på sin plats. Jag tänkte att jag skulle sälja min beater först innan jag köper ny klocka denna gången. Jag hade lite tankar fram och tillbaka om de va värt att lägga pengar på näthandel kontra AD men otålig som jag är så flippade jag den enkelt och snabbt på uretvintage som en delbetalning på min blivande nya beater från uret. Urets pris för den nya klockan hade jag säkert kunnat få i butik också, men det kändes smidigt att kunna skicka in min gammla klocka som delbetalning även så jag med största sannolikhet hade fått några slantar mer om jag engagerade mig i att sälja den privat. Hela affären gick smidigt och jag fick hem paketet idag.

Fram med kniven och kameran (som inte hade något batteri så det fick bli mobilen)



Väl paketerat


Vad kan det vara? :rolleyes:


Den kronan känner väl 90% av mänskligheten igen! ;)


Japp en grön låda med smygreklam på kartongen


Och här har vi den, Explorer 39mm ref. nr. 214270


Vänder på steken


Ge hit!


Och det obligatoriska handledsskottet


Men här kommer kruxet, den biten som fick mig att tänka "Meeen, jag skulle handlat i butik!"


Jag kollar snabbt och ser att garantin är stämplad 24/6-2015. Det är typ 5 månader sedan. Inte för att vara den som är den, då det är 5 års garanti på klockan. Men om man ser hela denna historian ur (ordvits :hilarious:) en ekonomisk synpunkt så betalade jag faktiskt minst lika mycket för denna från uret som jag hade betalt för fullpris i butik och hade då fått med dom 5 månader garanti. Så nu sitter jag här och tänker "Ska man skicka tillbaka klockan? Kan man be om kompensation för dom 5 månaderna och vara nöjd med den nya klockan? Eller ska man bara ge efter för klockans lyriska rop, slit av mig klistermärkena, justera min länk, sätt mig på din handled! Jag vet att du vill..."

Vad tycker ni?

Uppdatering:
Jag har varit i kontakt med uret och dom vill ha ett kort på certifikatet för att kolla upp var felet kan ha uppstått. Har inget på mobilen just nu så de får vänta tills jag kommit hem.
OT: Hur känns explorern? Är du nöjd med den annars? Funderar på att köpa den själv..
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Verkar inte så. Är nog mer som så att dom agerar som mellan hand och inspekterar inte ens vad dom hämtar hem från AD. Eller så vill dom bara ha fotobevis för att jag ska styrka mitt påstående.
Känns så iaf. Köpte en speedy av dom förut som inte fungerade korrekt alls. Fick skicka tillbaka den så deras urmakare kunde kolla på den. Väntade på reservdelar i nästan fyra månader utan att de leverera så till slut tröttna jag vilket de förstod och gav mig en full reklamation. De var alltid trevliga och tillmötesgående men det förstörde hela känslan och längtan med klockan så när jag fick tillbaka pengarna så blev det en helt annan klocka istället. :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Känns så iaf. Köpte en speedy av dom förut som inte fungerade korrekt alls. Fick skicka tillbaka den så deras urmakare kunde kolla på den. Väntade på reservdelar i nästan fyra månader utan att de leverera så till slut tröttna jag vilket de förstod och gav mig en full reklamation. De var alltid trevliga och tillmötesgående men det förstörde hela känslan och längtan med klockan så när jag fick tillbaka pengarna så blev det en helt annan klocka istället. :)
Väldigt lik erfarenheten med en 5513 jag beställde av dem. De var rätt trevliga att prata med och sen när jag begärde pengarna tillbaka var det inga konstigheter. Trist angående klockan dock som jag faktiskt hade köpt om jag bara hade fått ställa ett par frågor till deras hemliga urmakare som de avböjde avslöja identiteten på.
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Uppdatering:
Skickade in bilder på både garanti kort och boxen (som är fel till den klockan). Fick svar idag att jag får välja bland 3 alternativ:

1. 5500kr i kompensation och jag behåller klockan som det är.
2. Jag skickar tillbaka klockan och dom skickar tillbaka min och allt är som om inget har hänt.
3. Jag skickar tillbaka klockan och dom köper min gammla klocka så jag får ut samma summa som jag betalat för explorern.

Jag tror att de får bli alternativ 3.
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Uppdatering:
Skickade in bilder på både garanti kort och boxen (som är fel till den klockan). Fick svar idag att jag får välja bland 3 alternativ:

1. 5500kr i kompensation och jag behåller klockan som det är.
2. Jag skickar tillbaka klockan och dom skickar tillbaka min och allt är som om inget har hänt.
3. Jag skickar tillbaka klockan och dom köper min gammla klocka så jag får ut samma summa som jag betalat för explorern.

Jag tror att de får bli alternativ 3.

Det låter som ett bra alternativ...och ett som du kan leva med. AD nästa?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Ska kräva 5 års garre på nästa vintage köp....

Med det menar jag att klockan kommer hålla fine.....det var ju en bra deal? Den gamla klockan som delbetalning? Alla glada......vill man nu ha 5 år garanti på klockan.....så köper man den ny hos AD, period! Inte handla billigt och sedan klaga.......inte snyggt!
Jag köper inte ditt resonemang även om jag själv skulle föredra ett köp hos AD. Hur tänker du?
 
S
Uppdatering:
Skickade in bilder på både garanti kort och boxen (som är fel till den klockan). Fick svar idag att jag får välja bland 3 alternativ:

1. 5500kr i kompensation och jag behåller klockan som det är.
2. Jag skickar tillbaka klockan och dom skickar tillbaka min och allt är som om inget har hänt.
3. Jag skickar tillbaka klockan och dom köper min gammla klocka så jag får ut samma summa som jag betalat för explorern.

Jag tror att de får bli alternativ 3.

Snyggt löst av uret, skulle personligen tagit Alt 1, 5500 motsvarar ju 10% av listpris....och inget strul...
 

Mauritz

Rolex
Bra löst av Uret hade dock gått på alternativ 1. 10% på listpris.
Det är väl bra, förutsatt att man inte har en grym kontakt hos AD och kan få en högre rabatt än 10%.
3 eller 5 års garanti spelar mindre roll, är det grava fel på klocka så visar det sig ganska omgående säkert inom de 3 första åren.
Men jag förstår att man kanske velat veta vilken garanti som verkligen gäller vid köpet.
Ta 5.000:- och behåll och njut av klockan ( för du älskar den :) )
 

Greven

Audemars
Den allra största frågan är hur en trådstart som skedde i onsdags kunde uppdateras idag fredag vid 11-tiden. Det är ett mysterium. ;)
Jag trodde alla inlägg kunde ändras inom max 30 minuter?
 

Göteborgare

Cartier
Uppdatering:
Skickade in bilder på både garanti kort och boxen (som är fel till den klockan). Fick svar idag att jag får välja bland 3 alternativ:

1. 5500kr i kompensation och jag behåller klockan som det är.
2. Jag skickar tillbaka klockan och dom skickar tillbaka min och allt är som om inget har hänt.
3. Jag skickar tillbaka klockan och dom köper min gammla klocka så jag får ut samma summa som jag betalat för explorern.

Jag tror att de får bli alternativ 3.
Alla som pratat om ARN och liknande, det mesta brukar lösa sig om man pratar med vederbörande innan man tar fram vapnen. ;)

Men jag håller med kommentarerna om att det är lite fult att gå och klämma på en klocka hos en AD med höga overheadkostnader och sedan köpa billigare av gråhandlare.
 

Ruben

Rolex
Jag hade kört på alternativ nr 1.
Har inte hört om någon som fått problem med en klocka efter 1år. Problem brukar ju visa sig väldigt tidigt om klockan nu har några.

Tror inte du kommer få så jätte mycket mer vid eventuell flipp om klockan fortfarande är under garanti, inga 5000 i alla fall
 

NiklasM

Omega
2-Faktor
Snyggt löst av Uret! Jag hade gått med alt. 3.
Känslan av det som skett och eventuell osäkerhet om något skulle hända med klockan skulle vara för stor för mig.
Men det är jag det... :)
 
Senast ändrad:

marw

Panerai
2-Faktor
Tycker det låter som uret hanterat ärendet bra och det är även min tidigare erfarenhet när jag hade strul med en klocka köpt av dem.
Personligen hade jag valt alternativ 1 men du får gå på känslan av vad som känns rätt för dig utifrån situationen.
Tack för uppdateringarna.
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Alla som pratat om ARN och liknande, det mesta brukar lösa sig om man pratar med vederbörande innan man tar fram vapnen. ;)

Men jag håller med kommentarerna om att det är lite fult att gå och klämma på en klocka hos en AD med höga overheadkostnader och sedan köpa billigare av gråhandlare.

Kan tillägga att jag aldrig gått in hos en AD och klämt på en klocka för att sedan köpa den billigare hos en gråhandlare.

Nu lutar det åt alt. 1 som många säger. Blir ju en slant i sammanhanget och man får äntligen släppa efter och anväbda klockan som just nu bara ligger i lådan och väntar på beslut. Jag tycker personligen att uret har skött allting proffsigt och har varit snabba med svar.
 

Göteborgare

Cartier
Kan tillägga att jag aldrig gått in hos en AD och klämt på en klocka för att sedan köpa den billigare hos en gråhandlare.

Nu lutar det åt alt. 1 som många säger. Blir ju en slant i sammanhanget och man får äntligen släppa efter och anväbda klockan som just nu bara ligger i lådan och väntar på beslut. Jag tycker personligen att uret har skött allting proffsigt och har varit snabba med svar.
Flow, det var inte menat som att gnälla på dig, men rent allmänt är det ganska vanligt att utnyttja AD's som showroom och sedan beställa via gråhandlare.
 

PCB

Audemars
hade valt alt.2
men sen hade ju jag aldrig bytt en blackbird mot en explorer från första början heller.
tycker dock uret skött detta bra,och skulle personligen inte tveka på att göra en liknade "trade" som du gjorde
gillar du nu din explorer så ta alt.1
som många skriver kommer nog inte dom 2 garantiåren betyda något iallafall,
 
Kan tillägga att jag aldrig gått in hos en AD och klämt på en klocka för att sedan köpa den billigare hos en gråhandlare.

Nu lutar det åt alt. 1 som många säger. Blir ju en slant i sammanhanget och man får äntligen släppa efter och anväbda klockan som just nu bara ligger i lådan och väntar på beslut. Jag tycker personligen att uret har skött allting proffsigt och har varit snabba med svar.

Jag hade nog också gått för alt1, det är inget fel på klockan och du får ännu mer rabatt:)
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Så här på fredag så skulle jag på afterwork och bestämde mig för alternativ 1. Skickade mitt svar till uret och drog iväg för att möta upp några kollegor. Klockan är halv 3 nu och jag är full som en spruta men nu vet ni hur det gick. Ska tillägga att uret har skött sin del riktigt bra även så jag hade pbskat att allt skulle ha varit perfekt från början. Men de kanske är så här dom ville att man ska gå tillväga? Eller så var det som dom sa, att det var ett misstag med datumet från deras sida och drför betalar ut en kompensation. I vilket fall som helst så kan jag rekommendera uret trots allt. Och för dom som funderar på att handla från uret så ger jag dom en 7a av 10. Kunde blivit en rejäl 3a eftersom dom levererade en ny oanvänd klocka med klistermärken, stämplat garantikort och manual, men med fel box och fel garanti. Men dom skötte sin del proffsigt och jag kan leva med det alternativet jag valde. Tackar alla för er åsikt, nu blir det sängen för min del!

Taget strax innan dimman:
 
Så här på fredag så skulle jag på afterwork och bestämde mig för alternativ 1. Skickade mitt svar till uret och drog iväg för att möta upp några kollegor. Klockan är halv 3 nu och jag är full som en spruta men nu vet ni hur det gick. Ska tillägga att uret har skött sin del riktigt bra även så jag hade pbskat att allt skulle ha varit perfekt från början. Men de kanske är så här dom ville att man ska gå tillväga? Eller så var det som dom sa, att det var ett misstag med datumet från deras sida och drför betalar ut en kompensation. I vilket fall som helst så kan jag rekommendera uret trots allt. Och för dom som funderar på att handla från uret så ger jag dom en 7a av 10. Kunde blivit en rejäl 3a eftersom dom levererade en ny oanvänd klocka med klistermärken, stämplat garantikort och manual, men med fel box och fel garanti. Men dom skötte sin del proffsigt och jag kan leva med det alternativet jag valde. Tackar alla för er åsikt, nu blir det sängen för min del!

Taget strax innan dimman:


Jag måste bara fråga vad som är fel med boxen? Det ser ut som samma Box jag hade på på min OP från Augusti i år:)
 
Topp