• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Var som sagt endast chrono24 jag lite snabbt jämförde priser. I det fallet så verkar det ju då som att det är en bra investering med en ny, för att sen flippa oanvänd. Dock en lite sämre investering att köpa exemplaret som flippas?
Absolut, att köpa en ny från AD och sälja vidare är ju en bra affär. Problemet är ju bara att få tag på en ny ;) Lång väntetid, och många AD skriver inte ens upp en på listan om du inte redan är bra kund.
 
Absolut, att köpa en ny från AD och sälja vidare är ju en bra affär. Problemet är ju bara att få tag på en ny ;) Lång väntetid, och många AD skriver inte ens upp en på listan om du inte redan är bra kund.

Är det bara jag som tycker att det är världens märkligaste företeelse?
- "Hej jag vill lägga 260.000:- i er kassa i utbyte mot en produkt i ert sortiment!"
- "Sorry, du får ta dina pengar till någon annan. Dina 260 bagare är bara värda något om du spenderat mycket pengar här sedan tidigare."

Okej att det är kö på varan men att tacka nej till en till synes bra affär kan ju inte vara bra affärsmannaskap?
 
Är det bara jag som tycker att det är världens märkligaste företeelse?
- "Hej jag vill lägga 260.000:- i er kassa i utbyte mot en produkt i ert sortiment!"
- "Sorry, du får ta dina pengar till någon annan. Dina 260 bagare är bara värda något om du spenderat mycket pengar här sedan tidigare."

Okej att det är kö på varan men att tacka nej till en till synes bra affär kan ju inte vara bra affärsmannaskap?
Finns ju ingen affär att tacka nej till i ditt scenario?
 
Är det bara jag som tycker att det är världens märkligaste företeelse?
- "Hej jag vill lägga 260.000:- i er kassa i utbyte mot en produkt i ert sortiment!"
- "Sorry, du får ta dina pengar till någon annan. Dina 260 bagare är bara värda något om du spenderat mycket pengar här sedan tidigare."

Okej att det är kö på varan men att tacka nej till en till synes bra affär kan ju inte vara bra affärsmannaskap?


Nja, not really.
Handlare vet att de får 2, max 3 per år om de har lite flyt. Vad är poängen med att sätta upp alla på kö? De kan ju vara lite realistiska och säga som det är till kunderna att väntetiden är helt enkelt för lång och det inte gynnar någon att vänta på just den modellen.
Angående om man är god kund eller ej har att göra med att köplatser kan ändras relativt fort i vissa fall, och om butiken i fråga kanske får veta att de får en extra så kanske de inte meddelar resten av kön, utan ringer upp den kund som spenderat otroligt mycket mer hos dem som ett slags tack.
Inte alltid såhär självklart, men glöm inte att handlarna är människor med tankar, moral och idéer själva, inge robotar.
 
Finns ju ingen affär att tacka nej till i ditt scenario?

Nej inte på stående fot, det stämmer. Men att neka att skriva upp personer på en kölista om en sådan finns är ju att neka en framtida affär av ganska stora mått. Om jag sätter mig in i en sådan situation hade jag, med väldigt stor säkerhet, vänt mig till en företagare som visar intresse för både nutida och framtida affärer. Med det sagt har ju alla olika bild av hur exklusiva varor ska handlas med och vad affärsmannaskap innebär :)
 
Är det bara jag som tycker att det är världens märkligaste företeelse?
- "Hej jag vill lägga 260.000:- i er kassa i utbyte mot en produkt i ert sortiment!"
- "Sorry, du får ta dina pengar till någon annan. Dina 260 bagare är bara värda något om du spenderat mycket pengar här sedan tidigare."

Okej att det är kö på varan men att tacka nej till en till synes bra affär kan ju inte vara bra affärsmannaskap?
Det är väl snarare så att man får köpa något som garanterat generar vinst, lite som att omvandla hyres- till bostadsrätt. Det får inte alla heller göra. Delvis därför det blivit sådan kö skulle jag tro, dessvärre.
 
Nja, not really.
Handlare vet att de får 2, max 3 per år om de har lite flyt. Vad är poängen med att sätta upp alla på kö? De kan ju vara lite realistiska och säga som det är till kunderna att väntetiden är helt enkelt för lång och det inte gynnar någon att vänta på just den modellen.
Angående om man är god kund eller ej har att göra med att köplatser kan ändras relativt fort i vissa fall, och om butiken i fråga kanske får veta att de får en extra så kanske de inte meddelar resten av kön, utan ringer upp den kund som spenderat otroligt mycket mer hos dem som ett slags tack.
Inte alltid såhär självklart, men glöm inte att handlarna är människor med tankar, moral och idéer själva, inge robotar.

Helt med på ditt resonemang! Jag antar att min idé om att alla kunder och deras pengar är lika värdefulla saknar förankring i verkligheten. Jag gillat helt enkelt att alla betalar lika mycket för samma vara och att fördelningen av varor med kölista följer just kölistan. Att någons första köp är just en svåråtkomlig vara kan ju dessutom innebära starten på ett bra förhållande mellan kunden och företaget i fråga.

Många av mina bästa försäljningar har varit till personer som väntat lugnt på hjälp när det varit kö, talat med mig som att vi är på samma nivå och inte förväntat sig någon särbehandling. En och annan gång iklädd foppatofflor och vargtröja också... Alla kunder kan vara din bästa kund helt enkelt! :)
 
Det är väl snarare så att man får köpa något som garanterat generar vinst, lite som att omvandla hyres- till bostadsrätt. Det får inte alla heller göra. Delvis därför det blivit sådan kö skulle jag tro, dessvärre.

Ja det är klart det bygger på kötiden! Det är inte helt utan att jag önskar att företagen bygger bort sina kötider. De som verkligen vill använda produkten hade blivit glada, de som köper bara för att göra vinst hade blivit sura. Jag vet vem jag hade velat göra glad av de två personerna om jag var ett företag i branschen. Exklusivitet i form av hype i all ära...
 
Ja det är klart det bygger på kötiden! Det är inte helt utan att jag önskar att företagen bygger bort sina kötider. De som verkligen vill använda produkten hade blivit glada, de som köper bara för att göra vinst hade blivit sura. Jag vet vem jag hade velat göra glad av de två personerna om jag var ett företag i branschen. Exklusivitet i form av hype i all ära...
Ett steg i rätt riktning är väl att chock-höja priserna för att minska köerna. Betalningsviljan för slutkund är ju inte oändlig, så höjer man priserna borde möjligheten till gråhandel gå mot noll och bara de som verkligen vill ha en ex. 5711 köper i butik. Nu är de ju uppenbarligen för billiga, annars hade inte köerna funnits.
 
Ett steg i rätt riktning är väl att chock-höja priserna för att minska köerna. Betalningsviljan för slutkund är ju inte oändlig, så höjer man priserna borde möjligheten till gråhandel gå mot noll och bara de som verkligen vill ha en ex. 5711 köper i butik. Nu är de ju uppenbarligen för billiga, annars hade inte köerna funnits.

Ja det är ju också ett alternativ! Just nautilus känns ju som en modell där kundernas betalningsvilja är nära på oändlig. Jag tillhör inte kundkretsen för tillfället (och kanske aldrig?) men jag kan inte låta bli att tänka på vilket påslag även mer bemedlade personer skulle acceptera för en stålklocka som inte är limiterad. Nautilus är ett spännande fenomen om inte annat! Det är ju inte patek själva som skapar det största värdet i modellen...

Edit: Den finns ju i annat än stål också men utgår från stålisen...
 
Nej inte på stående fot, det stämmer. Men att neka att skriva upp personer på en kölista om en sådan finns är ju att neka en framtida affär av ganska stora mått. Om jag sätter mig in i en sådan situation hade jag, med väldigt stor säkerhet, vänt mig till en företagare som visar intresse för både nutida och framtida affärer. Med det sagt har ju alla olika bild av hur exklusiva varor ska handlas med och vad affärsmannaskap innebär :)
Personligen tycker jag att det är bra att återförsäljare säger nej till folk.

Tyvärr tror jag att det fulas från alla möjliga håll, och att de som i slutändan blir lidande är de som inte tänkt fula sig.
 
Ja det är ju också ett alternativ! Just nautilus känns ju som en modell där kundernas betalningsvilja är nära på oändlig. Jag tillhör inte kundkretsen för tillfället (och kanske aldrig?) men jag kan inte låta bli att tänka på vilket påslag även mer bemedlade personer skulle acceptera för en stålklocka som inte är limiterad. Nautilus är ett spännande fenomen om inte annat! Det är ju inte patek själva som skapar det största värdet i modellen...

Edit: Den finns ju i annat än stål också men utgår från stålisen...
Nautilus är indirekt limiterad med tanke på hur få klockor de släpper till marknaden trots enorm efterfrågan.
 
Så är det just nautilus som är så hypad eller är det samma sak för alla modeller?

Jag utgår från Nautilus, jag har tyvärr inte koll på hur tillgängligheten är på deras övriga sortiment. Finns säkert modeller som är mycket svårare att få tag på. Har svårt att se någon annan modell i deras katalog är lika svår att få tag på (betingar samma påslag andrahand) som Nautilus som dessutom tillverkas i samma volymer. Men jag är verkligen inte tillräckligt insatt för att göra annat än att spekulera :)
 
Det är primärt två referenser som förhåller sig så 5711/1A och 5712/1A. Patek har valt att tackla problemet med en 20% prishöjning med effekt den 1 mars 2018. Enkel nationalekonomi och säkert klokt drag för köpare och återförsäljare.
Återstår att se om priserna från gråhandlarna höjs då också, och om folk är beredda att betala deras nya pris antar jag då?
 
Nautilus är indirekt limiterad med tanke på hur få klockor de släpper till marknaden trots enorm efterfrågan.

Ja och nej skulle jag vilja påstå. Klockor i den prisklassen är ju per definition inga dussinklockor. Å andra sidan har jag sett fler nautilusar än någon annan klocka i den prisklassen och då håller jag till i Göteborg och Borås vilket knappast kan ses som stora marknader för patek. Med det sagt ser man dem inte ofta. Sen är efterfrågan enorm ja, sett till den är de klart begränsade.


Tycker personligen att de borde sluta producera dessa två referenser helt.

Det hade varit riktigt intressant!
 
Så länge det är AD som gör det så bryr jag mig inte. Det är bara bra att slippa att den skickas ner till Schweiz. Antar att det blir lång servicetid då.
Lämnade in förra veckan, skickas till fabrik. 4veckor för kostnadsförslag och sedan ett gäng veckor för service. Så jag räknar med 8-10 veckor.
/j
 
Lämnade in förra veckan, skickas till fabrik. 4veckor för kostnadsförslag och sedan ett gäng veckor för service. Så jag räknar med 8-10 veckor.
/j
Tråkigt med så lång servicetid. Det kanske beror på urverk om de skickas ner eller inte? Än så länge iaf. Det kanske är som någon skrev beroende på om de har delar kvar mm.
 
Vad avgör om vissa klockor inte skickas ner?

Det har diskuterats tidigare. Har en verkstad kvar delar så att en klocka de tidigare varit certifierade att laga kan servas kanske de inte väljer att skicka. Kan tänka mig att det blir problematiskt för verkstad om kund yrkar garanti på utförd service bara (har de inte delar hemma vi det läget måste de ju skicka klockan till PP och själva stå för kostnaden). Obetydligt för kunds del men kan tycka att det är lite riskabelt hanterat av verkstaden.
 
Nej inte på stående fot, det stämmer. Men att neka att skriva upp personer på en kölista om en sådan finns är ju att neka en framtida affär av ganska stora mått. Om jag sätter mig in i en sådan situation hade jag, med väldigt stor säkerhet, vänt mig till en företagare som visar intresse för både nutida och framtida affärer. Med det sagt har ju alla olika bild av hur exklusiva varor ska handlas med och vad affärsmannaskap innebär :)

Flera AD som jag pratat med runt om i Europa har valt att inte skriva upp fler på listan eftersom antalet personer på befintlig lista motsvarar så många år fram i tiden, att de inte längre vet om modellen kommer att finnas kvar.
 
Nja, not really.
Handlare vet att de får 2, max 3 per år om de har lite flyt. Vad är poängen med att sätta upp alla på kö? De kan ju vara lite realistiska och säga som det är till kunderna att väntetiden är helt enkelt för lång och det inte gynnar någon att vänta på just den modellen.
Angående om man är god kund eller ej har att göra med att köplatser kan ändras relativt fort i vissa fall, och om butiken i fråga kanske får veta att de får en extra så kanske de inte meddelar resten av kön, utan ringer upp den kund som spenderat otroligt mycket mer hos dem som ett slags tack.
Inte alltid såhär självklart, men glöm inte att handlarna är människor med tankar, moral och idéer själva, inge robotar.

Jag har hört att vissa AD kan få så få som en per år eller varannat år. Beror säkert på ADs storlek.
 
Flera AD som jag pratat med runt om i Europa har valt att inte skriva upp fler på listan eftersom antalet personer på befintlig lista motsvarar så många år fram i tiden, att de inte längre vet om modellen kommer att finnas kvar.

5-7 år i Genève för 5711 när jag frågade förra veckan, de nämnde också att den kanske inte ens finns kvar då... Fick iaf komplimanger för min 3800 både i flaggskepsbutiken och på museumet :D
 
Jag kan förstå tanken hos AD med att de slutat sätta upp alla som frågor på kö. Har själv förmånen att ha kunnat hämta ut en ny hos AD men givet att det tog ca 3 år innan klockan kom och ADn i fråga fick "lida" med samtal av mig ca var 3-5 månad för att fråga om det hänt något i kön så blir det nog rätt dryga processer när leverans är så osäkert.
 
Tillbaka
Topp