• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

F4178FD5-EE4D-4B6D-BB1A-B9A87DD8DE19.jpeg

Det här var ju en riktigt trevlig bekantskap :)

Mycket fin - vilken 96-variant är det?

5096, föregångaren till 5196, tillverkades bara under några år.
Mäter typ 33.5 (35 med krona) och har öppen baksida :)
Så pass liten? Kul! Tycker ändå den ser ut att vara på gränsen till för stor på bilderna men bör vara stiligt irl. Väldigt fin klocka, blir typ inte mer klass än det. Är det ett originalband? Tycker de ser lite onödigt tjockt ut vid bandhornen.

Så pass liten? Kul! Tycker ändå den ser ut att vara på gränsen till för stor på bilderna men bör vara stiligt irl. Väldigt fin klocka, blir typ inte mer klass än det. Är det ett originalband? Tycker de ser lite onödigt tjockt ut vid bandhornen.
Ja, den ser större ut på den där bilden, vet inte varför :) Mina handleder är rätt tunna (16.3). För mig blir den perfekt då den känns stilig, men inte retro/vintage. Testade en 31mm innan och den var jag inte riktigt bekväm med.

Ej originalband, tänkte beställa ett i helgen

Ja, den ser större ut på den där bilden, vet inte varför :) Mina handleder är rätt tunna (16.3). För mig blir den perfekt då den känns stilig, men inte retro/vintage. Testade en 31mm innan och den var jag inte riktigt bekväm med.

Ej originalband, tänkte beställa ett i helgen
Tycker ju iofs inte att just originalband är värt att betala extra för, hade hellre beställ helt eget från typ Camille Fournet. Tänker du uppklätt blankt eller mer nedtonat?

Ah, just ja Camille Fournet är ju nice. Tänkte lite mer nedtonat, kommer nog använda klockan till vardags, några tips?
Tror nog du hittar bra kombinationer om du söker lite, men jag hade varit sugen på riktigt nedklätt som alternativ. Typ cordovan eller anilin naturfärgad kalv, typ barenia eller vad de heter. Sedan om jag hade valt exotiskt läder också hade jag nog kört på matt alligator med skrurna kanter med vanlig kantsöm. Hade undvikt stoppat band men behöver inte vara supertunt för det. Hade varit lite försiktig med de olika saffianovarianterna som finns då vissa verkar ha tjock lack. Molequin verkar ha tjock lack. Annars är ju utseendet fint och lite nedklätt. Väldigt svag för olackade anilina läder.

Väldigt fin! Den där gjordes alltså inte i vitguld etc? Upplevde du väldigt stor skillnad mot en 31/30,5 mm? Det ser som sagt fortfarande ej försvinnande liten ut jämfört med tex din 5165 då urtavlorna ser likvärdigt stora ut
Tror att den bara producerades i gulguld. Tillverkades väl bara under några år.

ja, upplevde stor skillnad mot 31mm som jag testat innan. Denna känns typ dom en DJ nästan och precis som du säger är det typ samma storlek på urtavlan som 5165

Är det någon som har en 5146G med kräm/vit:a tavlan som vill bjuda på någon bild? Glömde ju såklart att ta bild när jag prövade den på armen. Även kul om någon har prövat med länk och kan ge lite tankar

Sedan en till fråga. Är sugen på en PP dressare, har ni andra förslag än 5146?😀
D1DBE69D-E6D0-49B0-BCAD-DB306255248A.jpeg
FEFE40D3-68EE-4963-A223-270F1987D609.jpeg

har entid varit nyfiken på PP - Calatrava pilot travel time. Kanske inte vad man typiskt tänker på ref. PP, men den är något speciellt ändå. Har fått möjlighet att testa en 5524 för ett tag sedan och den gillade jag i sak. När/om kapital finns för att investera får vi se, men oavsett är jag lite nyfiken på att höra era funderingar kring vilket val som är lämpligast. För förutom 5524 så finns ju även 7234.

Så frågan till forumet. Vad skulle ni se som den primära att fundera kring. Förutom att det såklart skiljer en del i strlk 42mm vs 37mm, så uppfattas de lite olika på Pateks hemsida rent utseendemäsisgt. Sen blir jag inte riktigt klok på om 7234 är tänkt att säljas som en damklocka eller om det är unisex (kan man kanske i sak skita i).

Någon som har erfarenhet av att ha klämt/kännt på båda varianterna?
Lägger med en bild på 5524 i fråga fårn PP hemsida,
5524G_001_001.jpg

har entid varit nyfiken på PP - Calatrava pilot travel time. Kanske inte vad man typiskt tänker på ref. PP, men den är något speciellt ändå. Har fått möjlighet att testa en 5524 för ett tag sedan och den gillade jag i sak. När/om kapital finns för att investera får vi se, men oavsett är jag lite nyfiken på att höra era funderingar kring vilket val som är lämpligast. För förutom 5524 så finns ju även 7234.

Så frågan till forumet. Vad skulle ni se som den primära att fundera kring. Förutom att det såklart skiljer en del i strlk 42mm vs 37mm, så uppfattas de lite olika på Pateks hemsida rent utseendemäsisgt. Sen blir jag inte riktigt klok på om 7234 är tänkt att säljas som en damklocka eller om det är unisex (kan man kanske i sak skita i).

5524G_001_001.jpg
Jag har klämt på 5524, upplevde den väldigt stor men diggar på något sätt designen! Visste då inte att det fanns en modell mindre, får pröva den när jag är i butiken nästa gång :)

5524G_001_001.jpg
Har 5524 och provat 7234. 7234 är absolut unisex-storlek för de som gillar mindre klockor, bärs väl ungefär som en vintagerolex på 36mm. Däremot är bandet 18/14mm med en väldigt nätt clasp, så där blir det ju också vintagestorlek, s.a.s. (5524 är 21/18mm). Lug to lug är 45,5 på 7234 ovh 50 på 5524. 7234 är också lite mera puck då tjockleken är samma på ca 11mm. Urverk och tavla kan jag tycka passar bättre på 37,5mm än på 42mm.

Retailpris är ca 50kkr billigare för 7234-varianterna. Förutom en limiterad 7234 i stål med ljusare blå tavla som säljs med premium på andrahandsmarknaden.

Har 5524 och provat 7234. 7234 är absolut unisex-storlek för de som gillar mindre klockor, bärs väl ungefär som en vintagerolex på 36mm. Däremot är bandet 18/14mm med en väldigt nätt clasp, så där blir det ju också vintagestorlek, s.a.s. (5524 är 21/18mm). Lug to lug är 45,5 på 7234 ovh 50 på 5524. 7234 är också lite mera puck då tjockleken är samma på ca 11mm. Urverk och tavla kan jag tycka passar bättre på 37,5mm än på 42mm.

Retailpris är ca 50kkr billigare för 7234-varianterna. Förutom en limiterad 7234 i stål med ljusare blå tavla som säljs med premium på andrahandsmarknaden.
Tack för svaret. Kan hålla med om urverk/tavla (från de bilder jag sett). Annars låter en pilotklocka i strlk. som en vintagerolex 36mm kanske i minsta laget för sitt syfte. Ska försöka få möjlighet att kika på båda modellerna då så man kan förstå skillnaderna helt.

Tillbaka
Topp