• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

En ’vanlig’ Nautilus eller Aquanaut i stål (så klart)
Aquanaut har listpris på 257k och handlar väl runt 600k beg. Det säger det mesta tror jag.

Med det sagt så är inget omöjligt såklart. Jag menar inte att man ska köpa massa skit man inte vill ha men man kanske får leka med tanken att bygga något av en samling på väg mot nöten om man ska undvika beg-premium

Hahaha. Sorry! Jag menade allvar. Men börjar förstå att det är lättare att vinna på lotto.

Jag har varit extremt off från klockmarknaden men när jag höll på för 20 år sedan var det inte helt omöjligt att fixa AP eller PP. Men nu verkar det vara absurt 🥲

För 20 och 10 år sedan också för den delen handlades AP, PP, Rolex, you name it långt under list. Mkt som hänt sedan dess.

För 20 och 10 år sedan också för den delen handlades AP, PP, Rolex, you name it långt under list. Mkt som hänt sedan dess.
Jasså till och med det. Tänk om man hade vetat. Var så grymt nära då på att slå till på framförallt några APn runt 2008. Vill minnas att man kunde få en blå AP RO för runt 150-200K och en av de nya AP ROO Diver för ca 150.
Tyckte att det var hutlöst då så nöjde mig med en Panerai. Den har visserligen varit en skitfin klocka att ha, men värdet har väl inte skjutit i höjden kanske.

Jasså till och med det. Tänk om man hade vetat. Var så grymt nära då på att slå till på framförallt några APn runt 2008. Vill minnas att man kunde få en blå AP RO för runt 150-200K och en av de nya AP ROO Diver för ca 150.
Tyckte att det var hutlöst då så nöjde mig med en Panerai. Den har visserligen varit en skitfin klocka att ha, men värdet har väl inte skjutit i höjden kanske.
Om inte ”om” funnits hade mycket varit annorlunda. Men nu är det inte det och att bara konstatera att ”xx kostade yy kr för 20 år sedan, synd att jag inte köpte” ger inte ett skit. Det är vad vad du gör nu som spelar roll. Jag kunde ha köpt en 5035 för 50 k 2005 men gjorde inte det. Jag kan inte gå och tänka så. Jag är glad att jag exempelvis köpte en 1675 för 12 k eller en 5712 för 250 k istället. Inte bitter för vad jag inte köpte. Hade man vetat hade man väl köpt Microsoft-aktier istället men sånt dravel gör ingen glad.

God långhelg önskas med denna soliga bild på min favorit

DABB1E6F-7278-414E-8AB5-BCD7E89D9201.jpeg

God kväll! Jag behöver er hjälp av er Aquanautkunniga i tråden. Jag undrar om ni känner till exakt mått mellan luggsen på 5167A. När jag mäter på min är det 21mm, men på en ny uppsättning tropicalband jag precis köpt är det 19mm, så rimligtvis passar de ej (har ej prövat). Men vet någon med säkerhet? Jag mäter på en rudimentär skollinjal från sent 80-tal så möjligen inte världens mest precisa sätt....

God kväll! Jag behöver er hjälp av er Aquanautkunniga i tråden. Jag undrar om ni känner till exakt mått mellan luggsen på 5167A. När jag mäter på min är det 21mm, men på en ny uppsättning tropicalband jag precis köpt är det 19mm, så rimligtvis passar de ej (har ej prövat). Men vet någon med säkerhet? Jag mäter på en rudimentär skollinjal från sent 80-tal så möjligen inte världens mest precisa sätt....

21mm

Varmt tack för snabbt svar!

Följdfråga - de tropicalband jag fick från AD, och som bara är 19 mm, vad kan de passa till för modell möjligen? Urmakaren hade ingen aning och jag ska ta tillbaka dem i nästa vecka, men jag blev nyfiken - kan det vara någon Lucemodell med svart band?

Varmt tack för snabbt svar!

Följdfråga - de tropicalband jag fick från AD, och som bara är 19 mm, vad kan de passa till för modell möjligen? Urmakaren hade ingen aning och jag ska ta tillbaka dem i nästa vecka, men jag blev nyfiken - kan det vara någon Lucemodell med svart band?
5064 5065 5066 5067 5768

Det tråkiga svaret är att det där kan du glömma.
Gick in på PP i Luzern idag och skrev upp mig på en 5712. Inga problem! Hade kunnat välja en Aquanaut också. Är man välklädd, trevlig och inte ger uttryck av att vilja flippa den direkt så funkar det. Så mitt tips är att ta en trip ner till Schweiz och shoppa runt. Kan rekommendera att prata med Jane på PP i Luzern - supertrevlig! Fyllde i ett formulär och scannade passet mm sen var det klart. Har ingen historik med dom och äger ingen PP sen tidigare. Nu är det bara att vänta i typ 6 år och sen ha minst 600k redo på kontot… Den listade på 490k Swiss Franc idag 😅

Bilagor

• IMG_4818.jpeg
    IMG_4818.jpeg
    593.4 KB · Visningar: 61
  • IMG_4817.jpeg
    IMG_4817.jpeg
    572.6 KB · Visningar: 59
  • IMG_4816.jpeg
    IMG_4816.jpeg
    580 KB · Visningar: 55
Gick in på PP i Luzern idag och skrev upp mig på en 5712. Inga problem! Hade kunnat välja en Aquanaut också. Är man välklädd, trevlig och inte ger uttryck av att vilja flippa den direkt så funkar det. Så mitt tips är att ta en trip ner till Schweiz och shoppa runt. Kan rekommendera att prata med Jane på PP i Luzern - supertrevlig! Fyllde i ett formulär och scannade passet mm sen var det klart. Har ingen historik med dom och äger ingen PP sen tidigare. Nu är det bara att vänta i typ 6 år och sen ha minst 600k redo på kontot… Den listade på 490k Swiss Franc idag 😅
Jovisst, även på Bond Street låtsades dom skriva upp mig på en 5712 för några år sedan. Jag har inte hört ett pip från dom sedan dess och har heller inga förhoppningar om att någonsin göra det heller. Och detta var ändå innan hypen.

Jovisst, även på Bond Street låtsades dom skriva upp mig på en 5712 för några år sedan. Jag har inte hört ett pip från dom sedan dess och har heller inga förhoppningar om att någonsin göra det heller. Och detta var ändå innan hypen.
Intressant! Undrar varför dom skulle göra sig det besväret. En tråkig dag på jobbet… Jag återkommer om jag får nån bekräftelse eller inte från dom.

Att skriva upp sig på en lista är så klart inte några problem. Tror inte ens att du behöver vara välklädd för det 😁

Tillbaka
Topp