• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Penna + klocka

Helt klart en klassiker! Den som jag postade (https://www.ballograf.se/sortiment/pennor/kulspetspennor/ballograf-epoca-p-statsverket) är ju lite extra retro-skoj med "tillhör statsverket". Självklart arkivbeständigt bläck!
Arkivbeständighet är ingen lek, jag har suttit med dokument där något ljushuvud strykit över med överstrykningspenna och sedan hänvisat till detta i avtalet, tio år senare fick vi stå mot solen och titta längs med papperna och enas om vilka paragrafer som hade varit markerade(juristerna i rummet talade skolminnen och notarietjänster i landsorten).
I tuffare klimat påverkas även bläck från kulspetspennor och reservoarpennor.
Bläcket från billiga kulspetspennor kan vara oläsligt efter ett par år.

Arkivbeständighet är ingen lek, jag har suttit med dokument där något ljushuvud strykit över med överstrykningspenna och sedan hänvisat till detta i avtalet, tio år senare fick vi stå mot solen och titta längs med papperna och enas om vilka paragrafer som hade varit markerade(juristerna i rummet talade skolminnen och notarietjänster i landsorten).
I tuffare klimat påverkas även bläck från kulspetspennor och reservoarpennor.
Bläcket från billiga kulspetspennor kan vara oläsligt efter ett par år.

Ni som gillar reservoarpennor, tag ett papper och skriv en rad eller två med varje bläck ni har och lägg detta papper i köksfönstret. Kolla sen hur det har bleknat efter en månad eller tre. Skriv gärna en rad med en garanterat arkivbeständig penna med. Ni kommer bli lite chockade tror jag. Många bläck bleknar fort.

Ni som gillar reservoarpennor, tag ett papper och skriv en rad eller två med varje bläck ni har och lägg detta papper i köksfönstret. Kolla sen hur det har bleknat efter en månad eller tre. Skriv gärna en rad med en garanterat arkivbeständig penna med. Ni kommer bli lite chockade tror jag. Många bläck bleknar fort.
Exakt, är det ett fredsavtal som förhandlats fram kan det bli hett om öronen eller om du suttit på en söderhavsö och skrivit Romanen.

20180720_140623_zpsswjdcitv_edit_1532088509665.jpg

Proc.JPG

Tänkte doppa tårna lite i pennträsket, det blev en enklare Platinum i mellanprisklassen till att börja med.
Patroner känns enklast att mecka med just nu, det kanske är första och sista reservoarpennan detta 😁
Croyton? Det var min första! Nu är det pelikan och montblanc som gäller med guldspetsar... platinum är det nya gröna

Det är en Platinum Procyon.
Är det otroligt viktigt att förvara en laddad reservoar med spetsen uppåt eller är det ok att ha den liggande (horisontellt) i asken?
Enligt mig är det inte otroligt viktigt att ha spetsen uppåt, men jag brukar ha det av vana ändå. Risken är att bläcket kan rinna nedåt och ut i korken vilket gör det hela till en soppa om du har spetsen nedåt.

Sen med procyon så har du väl en färdig tub med bläck som du fyller pennan med, jag vet inte om det är något tjockare än sånt som du fyller direkt från ett bläckhorn, men här killgissar jag rejält!

Det är en Platinum Procyon.
Är det otroligt viktigt att förvara en laddad reservoar med spetsen uppåt eller är det ok att ha den liggande (horisontellt) i asken?
Brukar ha mina pennor liggande och har aldrig haft problem. De flesta pennor klarar även fint att skumpa runt i en väska, men vissa kan kladda lite då är min erfarenhet.

Jag köpte mig för ett tag sedan en Montblanc StarWalker https://www.montblanc.com/en-se/fountain-pens_cod34480784411792332.html härlig penna, men jag köpte den med storlek M på nib:en (spets?) och nu när jag sitter och skriver med den så tycker jag den skriver för stort eller brett och för mycket bläck kommer ut. Jag har försökt googla mig fram till vad det kostar att köpa en storlek mindre utan framgång, men tänkte att någon här kanske vet?

Jag köpte mig för ett tag sedan en Montblanc StarWalker https://www.montblanc.com/en-se/fountain-pens_cod34480784411792332.html härlig penna, men jag köpte den med storlek M på nib:en (spets?) och nu när jag sitter och skriver med den så tycker jag den skriver för stort eller brett och för mycket bläck kommer ut. Jag har försökt googla mig fram till vad det kostar att köpa en storlek mindre utan framgång, men tänkte att någon här kanske vet?
Testa att ringa NK-papper och fråga.
Troligen orimligt dyrt tyvärr om det är en sk vanlig penna(vs inköpspris alltså).

• Like
Reactions: kbw
Tänk reservoar = mekanisk klocka, kulspets = quartz. Är det ena bättre än det andra? Inte direkt, utan det handlar mest om känslan att använda pennan/klockan.
Olika för alla men jag memorerar och analyserar när jag skriver för hand och kan/tvingas då gå mer ”in” om skrivandet kräver lite mer och att det inte går att backa.

Hej, inte alls kunnig om pennor men har en fin Caran d'Ache-penna som jag tänkt börja använda mer.

Dock har jag en fråga till er mer kunniga. När man vrider på den övre delen så åker spetsen fram som den ska. Men när jag vrider tillbaka så åker den inte in igen, utan då får jag trycka ner den mot pappret för att den ska åka in. Känns som att det är fjädern som inte är tillräckligt stark? Kan man fixa detta på något enkelt sätt själv?

Annars tar jag gärna emot tips om man ska kolla med någon butik i stan? (Stockholm)

Stort tack på förhand
cda.jpg

Hej, inte alls kunnig om pennor men har en fin Caran d'Ache-penna som jag tänkt börja använda mer.

Dock har jag en fråga till er mer kunniga. När man vrider på den övre delen så åker spetsen fram som den ska. Men när jag vrider tillbaka så åker den inte in igen, utan då får jag trycka ner den mot pappret för att den ska åka in. Känns som att det är fjädern som inte är tillräckligt stark? Kan man fixa detta på något enkelt sätt själv?

Annars tar jag gärna emot tips om man ska kolla med någon butik i stan? (Stockholm)

Stort tack på förhand
cda.jpg
Fin penna, Classe(?) på NK-papper vet en del om vem som kan hjälpa dig tror jag.
Cigarrbutiken i Sturegallerian är ett annat tips.

Stort tack på förhand
cda.jpg
Hade en annan penna som betedde sig på samma sätt (också Caran d'Ache) - visade sig attt den fått en liten smäll längst fram vid spetsen så att det klämde lite på själva bläckpatronen.

I mitt fall var de lätt åtgärdat genom att ta ut patronen, sätta in den "framifrån" och rotera/vrida den lite - på så sätt trycktes den lilla inbuktningen ut igen och efter det fungerade penann perfekt igen.

Värt att testa...

Fin penna, Classe(?) på NK-papper vet en del om vem som kan hjälpa dig tror jag.
Cigarrbutiken i Sturegallerian är ett annat tips.

Hade en annan penna som betedde sig på samma sätt (också Caran d'Ache) - visade sig attt den fått en liten smäll längst fram vid spetsen så att det klämde lite på själva bläckpatronen.

I mitt fall var de lätt åtgärdat genom att ta ut patronen, sätta in den "framifrån" och rotera/vrida den lite - på så sätt trycktes den lilla inbuktningen ut igen och efter det fungerade penann perfekt igen.

Värt att testa...
Stort tack båda! Behöver ändå en ny bläckpatron så testar med NK.

Jag var runt och frågade om samma sak bara för ett par veckor sedan. Jag ville veta vad en finespets kostar då jag vill skriva med finare/tunnare linjer. Det går inte att byta ut enbart spetsen. Halva pennan måste bytas ut och det kostade ca 3000 kr. Pennan kostade 5000 kr så jag struntade i det. Jag fortsätter skriva med medium-spets. Ändrar jag mig köper jag en penna till. Jag har en Caran dÁche iofs.

Det du säger med att det rinner för mycket bläck låter inte normalt. Det har inget med spretsbredden att göra så det borde du fråga om. Finns det olika viskositet på olika bläcktyper som passar en viss typ av reservoarpenna? Jag vet inte.

IMG_4944.JPG

Jag var runt och frågade om samma sak bara för ett par veckor sedan. Jag ville veta vad en finespets kostar då jag vill skriva med finare/tunnare linjer. Det går inte att byta ut enbart spetsen. Halva pennan måste bytas ut och det kostade ca 3000 kr. Pennan kostade 5000 kr så jag struntade i det. Jag fortsätter skriva med medium-spets. Ändrar jag mig köper jag en penna till. Jag har en Caran dÁche iofs.

Det du säger med att det rinner för mycket bläck låter inte normalt. Det har inget med spretsbredden att göra så det borde du fråga om. Finns det olika viskositet på olika bläcktyper som passar en viss typ av reservoarpenna? Jag vet inte.

Hur mycket bläck det kommer, för lite, för mycket, eller lagom kan påverkas av både pennan och bläcket. Om du kollar nördigare bläckrecensioner på t.ex. FPN ( https://www.fountainpennetwork.com/forum/ ) så ser du ofta kommentarer om hur tunna eller flödande de är. På min nördtid (10 år sedan) har jag för mig det var standardbläck från Pelikan som oftast var referensen - en penna som funkar bra med Pelikan-bläck funkar oftast med det mesta. Men man kan ju justera sin penna så den funkar med de bläck man vill använda.

Men pennor går ju att justera. Genom att först kolla hur spetshalvorna ("tines" på engelska) ligger mot varandra och mot plastbiten under kan man fixa mycket. En instruktion finns här:

För den som föredrar att se videoinstruktioner så finns en del på Youtube t.ex. Ett exempel från en tidigare diskussion kan ses här.

Att justera spetsen på en penna är en standardåtgärd, ungefär som att rucka en klocka eller justera länken så den passar din arm. Inget konstigt. Inte heller så svårt även om man självklart blir bättre av övning och fingertoppskänsla. Köp den billigaste pennan du hittar, kanske begagnat, om du vill öva på nåt billigare än din fleratusenkronorspenna.

Ett par av knepen handlar om slippapper (för t.ex. raspkiga spetsar) och att ha ett tunt metallbleck som man petar mellan spetshalvorna. Om nån här får behov av nåt sånt, sätt ett PM till mig - jag har mer slippapper och en del annat än jag kommer göra av med i rimlig tid så jag delar gärna med mig.

Att byta spets är ibland dyrt, men alternativet är ju att låta en duktig hantverkare slipa om den. Den penna jag skriver om i ett gammalt inlägg här är omslipad på det viset av en amerikansk "nibmeister" (som dessa hantverkare kallas på forumen). Min penna slipades om från en bredare spets till en "italic". Jag har bara använt tjänsterna hos en svensk "nibmeister" och det är ett tag sen men om du är intresserad kan jag fråga om han fortfarande är aktiv. Annars kan du ställa en fråga på FPN t.ex. så får du säkert tips.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp