Hur mycket bläck det kommer, för lite, för mycket, eller lagom kan påverkas av både pennan och bläcket. Om du kollar nördigare bläckrecensioner på t.ex. FPN (
https://www.fountainpennetwork.com/forum/ ) så ser du ofta kommentarer om hur tunna eller flödande de är. På min nördtid (10 år sedan) har jag för mig det var standardbläck från Pelikan som oftast var referensen - en penna som funkar bra med Pelikan-bläck funkar oftast med det mesta. Men man kan ju justera sin penna så den funkar med de bläck man vill använda.
Men pennor går ju att justera. Genom att först kolla hur spetshalvorna ("tines" på engelska) ligger mot varandra och mot plastbiten under kan man fixa mycket. En instruktion finns här:
We explain how to fix common fountain pen problems, with step-by-step instructions, pictures, and video demonstrations. If your pen is scratchy, has poor ink flow, or is putting out too much ink, these tips may just do the trick!
www.jetpens.com
För den som föredrar att se videoinstruktioner så finns en del på Youtube t.ex. Ett exempel från en tidigare diskussion kan ses
här.
Att justera spetsen på en penna är en standardåtgärd, ungefär som att rucka en klocka eller justera länken så den passar din arm. Inget konstigt. Inte heller så svårt även om man självklart blir bättre av övning och fingertoppskänsla. Köp den billigaste pennan du hittar, kanske begagnat, om du vill öva på nåt billigare än din fleratusenkronorspenna.
Ett par av knepen handlar om slippapper (för t.ex. raspkiga spetsar) och att ha ett tunt metallbleck som man petar mellan spetshalvorna. Om nån här får behov av nåt sånt, sätt ett PM till mig - jag har mer slippapper och en del annat än jag kommer göra av med i rimlig tid så jag delar gärna med mig.
Att byta spets är ibland dyrt, men alternativet är ju att låta en duktig hantverkare slipa om den. Den penna jag skriver om i ett gammalt inlägg
här är omslipad på det viset av en amerikansk "nibmeister" (som dessa hantverkare kallas på forumen). Min penna slipades om från en bredare spets till en "italic". Jag har bara använt tjänsterna hos en svensk "nibmeister" och det är ett tag sen men om du är intresserad kan jag fråga om han fortfarande är aktiv. Annars kan du ställa en fråga på FPN t.ex. så får du säkert tips.