• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Penna + klocka

Hur mycket bläck det kommer, för lite, för mycket, eller lagom kan påverkas av både pennan och bläcket. Om du kollar nördigare bläckrecensioner på t.ex. FPN ( https://www.fountainpennetwork.com/forum/ ) så ser du ofta kommentarer om hur tunna eller flödande de är. På min nördtid (10 år sedan) har jag för mig det var standardbläck från Pelikan som oftast var referensen - en penna som funkar bra med Pelikan-bläck funkar oftast med det mesta. Men man kan ju justera sin penna så den funkar med de bläck man vill använda.

Men pennor går ju att justera. Genom att först kolla hur spetshalvorna ("tines" på engelska) ligger mot varandra och mot plastbiten under kan man fixa mycket. En instruktion finns här:

För den som föredrar att se videoinstruktioner så finns en del på Youtube t.ex. Ett exempel från en tidigare diskussion kan ses här.

Att justera spetsen på en penna är en standardåtgärd, ungefär som att rucka en klocka eller justera länken så den passar din arm. Inget konstigt. Inte heller så svårt även om man självklart blir bättre av övning och fingertoppskänsla. Köp den billigaste pennan du hittar, kanske begagnat, om du vill öva på nåt billigare än din fleratusenkronorspenna.

Ett par av knepen handlar om slippapper (för t.ex. raspkiga spetsar) och att ha ett tunt metallbleck som man petar mellan spetshalvorna. Om nån här får behov av nåt sånt, sätt ett PM till mig - jag har mer slippapper och en del annat än jag kommer göra av med i rimlig tid så jag delar gärna med mig.

Att byta spets är ibland dyrt, men alternativet är ju att låta en duktig hantverkare slipa om den. Den penna jag skriver om i ett gammalt inlägg här är omslipad på det viset av en amerikansk "nibmeister" (som dessa hantverkare kallas på forumen). Min penna slipades om från en bredare spets till en "italic". Jag har bara använt tjänsterna hos en svensk "nibmeister" och det är ett tag sen men om du är intresserad kan jag fråga om han fortfarande är aktiv. Annars kan du ställa en fråga på FPN t.ex. så får du säkert tips.
Jaha, är det så det funkar. Då lärde man sig något nytt idag. 🙏

Hej.

Min lamy fontänpenna har torkat, bör man stoppa in den i ett glas vatten över natten eller ska jag köra ultraljudstvätten? Skölja tycker jag inte får så bra effekt?

Dagens trippel (plus klocka 😏)

7CE58020-7D70-4F85-B977-EEFA22356069.jpeg

Svart lack och rodium (Caran d’Ache Leman) vs svart lack och platina (Montblanc Meisterstück)

Den avsevärt högre vikten på Caran d’Ache gör att den känns som en lyxigare penna i handen… den känns helt enkelt rejälare. Även när man skruvar isär pennorna känns det som att Caran d’Ache är ett snäpp upp i kvalitet och känsla.

Givet att de har väldigt liknande prisbild skulle jag välja Caran d’Ache om jag bara kunde ta en av dem!
D950523F-5195-4DB6-83A7-753216A96B00.jpeg

Ultimata klocknerdspennan? Den är din för strax under 100 000:- :cool: ... finns även som fountain-pen men då är man uppe i 6-siffrigt. Man vill ju inte överdriva!

1666962822388.png

Om man vill köpa en trevlig menninte galet dyr penna.
Typ 700-1000kr.

Vad ska man köpa eller kanske vigtigast, inte köpa?
Om man skulle få tag på en beg Mont Blanc. Vad ska man tänka på?
Går det att byta stift? Bläck? M.m.

Typ 700-1000kr.

För ca 1000:- hade jag inte satsat på begagnad MontBlanc. Även begagnade brukar de ligga på upp mot 2000:- så skall du hitta en för ca 1000 så är den nog bra gammal och sliten. (...och ja - man betalar hyffsat mycket för själva namnet och den ikoniska loggan). Mitt personliga favoritmärke är Caran d'Ache men även där kommer du ha svårt att komma ner i rätt prisnivå (om du inte hittar ett fint exemplar av föregångaren till Leman-serien: "Geneva").

Personligen hade jag satsat på t.ex en Parker som ha en del stilrena och relativt prisvärda modeller - t.ex denna som ligger på ganska precis 1000:-:
1667860662890.png

Har inte personlig erfarenhet av den så jag kan inte säga annat än att den ser snygg ut, det är ett bra märke och den "ser ut" att ha lite tyngd. Jag tycker att vikten på en penna har ganske stor påverkan på känslan när man skriver och den totala kvalitetskänslan. Mina erfarenheter av t.ex Lamy och Pelikan (de få modeller jag ägt) är att de varit lite för lätta för att kännas sköna i handen.

Här är ett exempel på en Caran d'Ache Geneva... (så ser du hur de ser ut) men just detta exemplar är rollerball och inte reservoar (... och ändå ligger den på närmare 2000 innan du betalat frakt, tull): https://www.ebay.com/itm/225195483961

Senast ändrad:
Typ 700-1000kr.

Är det reservoar du är ute efter? Jag kör uteslutande på Platinum numera, och deras Procyon är grymt bra i prisklassen:

Är det reservoar du är ute efter? Jag kör uteslutande på Platinum numera, och deras Procyon är grymt bra i prisklassen:

Jag blev osäker. Vill kunna ha en fin penna för dagligt bruk.
Det finns ju även andra sorter än just reservoar. Vad skulle ni rekommendera?
Rollerball?

Rollerball?
Bra och hållbar vardagspenna? Jag har använt en Parker Jotter reservoar som jobbpenna den senaste tiden. Skriver ca 8-20 A5-sidor per dag.
En bra start eftersom den är så billig. Finns i helstål också. Ganska smal dock, som en Jotter helt enkelt.
Lamy AL-Star som ligger i bakgrunden är också trevlig!
_DSC0516-01.jpeg

Rollerball?
Jag tycker reservoar är trevligt och har ett par stycken men kör främst rollerball eller fineliner då jag tycker det funkar i alla lägen. Köpte sist en Aurora https://brobergs.se/product.html/aurora-style-resin-svart/kromplatterad-rollerball som jag tycker känns minst lika bra som mina MB och till en betydligt mer human prislapp.

Har tidigare även köpt billigare Parker rollerball de kan dock inte rekommenderas, dåliga refiller och gnisslar o har sig när man skruvar isär dem, men då har de vart de för typ 400kr… de dyrare är säkerligen bättre kvalitet på..

Tycker även Kaweco ser sjukt trevliga ut men aldrig testat.

Sen är väl ett tips att invänta lite fina erbjudande på Black friday, tycker penstore kör rabatter i tid o otid.

Edit: De här tycker jag är trevliga och prisvärda om du vill testa lite reservoar https://penstore.se/lamy/al-star-reservoar-black

Senast ändrad:
Rollerball?
Vill du först doppa tårna så är en Caran d'Ache 849 en klassisk kulspetspenna. Varför inte en mossgrön?

Lamy 2000 rollerball är också så klassisk som det kan bli.

Bra och hållbar vardagspenna? Jag har använt en Parker Jotter reservoar som jobbpenna den senaste tiden. Skriver ca 8-20 A5-sidor per dag.
En bra start eftersom den är så billig. Finns i helstål också. Ganska smal dock, som en Jotter helt enkelt.
Lamy AL-Star som ligger i bakgrunden är också trevlig!
_DSC0516-01.jpeg

Det blev en sån till att börja med :)
Så får vi se vart detta leder... det brukar ju aldrig spåra ur när jag väl gillar något... typ aldrig iaf!

Jag var runt och frågade om samma sak bara för ett par veckor sedan. Jag ville veta vad en finespets kostar då jag vill skriva med finare/tunnare linjer. Det går inte att byta ut enbart spetsen. Halva pennan måste bytas ut och det kostade ca 3000 kr. Pennan kostade 5000 kr så jag struntade i det. Jag fortsätter skriva med medium-spets. Ändrar jag mig köper jag en penna till. Jag har en Caran dÁche iofs.

Det du säger med att det rinner för mycket bläck låter inte normalt. Det har inget med spretsbredden att göra så det borde du fråga om. Finns det olika viskositet på olika bläcktyper som passar en viss typ av reservoarpenna? Jag vet inte.

IMG_4944.JPG
Fantastisk klocka! Är det glasboett?

Tillbaka
Topp